De Shabab Oman II: opvolger van het tall ship Shabab Oman

De Shabab Oman II: opvolger van het tall ship Shabab Oman De Shabab Oman II is de opvolger van het tall ship Shabab Oman. Dit tall ship dat onder Omaanse vlag vaart, werd in het Nederlandse Vlissingen afgebouwd. Na de overdracht verliet het schip in 2014 Europa en vaarde het naar Muscat in Oman. Sinds 2014 is het schip niet meer naar Europa teruggekeerd. Juni 2017 bracht daar verandering in. Het witte schip met de rode tekens in de witte zeilen was toen te gast voor Sail Den Helder. De vrolijke bemanning zorgde ook ditmaal voor muziek, dans en zang tijdens de Crew Parade.

Shabab Oman

De oorspronkelijke Shabab Oman werd gebouwd in 1971. Tijdens haar lange carrière bezocht het tall ship niet minder dan 140 havens. Maar aangezien de Shabab Oman begon te verouderen en mankementen begon te vertonen, werd met de bouw van een nieuwe Shabab Oman begonnen. Het nieuwe tall ship kreeg de naam Shabab Oman II. Shabab Oman betekent "Jeugd van Oman". Het nieuwe schip is groter, lichter en sneller dan zijn voorganger. Een uitdaging voor de bemanning!

Shabab Oman II

Oud en modern in één

De Shabab Oman II werd ontworpen volgens dezelfde principes als de zeilschepen uit de negentiende eeuw. Wel werd er technologie en comfort uit de eenentwintigste eeuw aan toegevoegd. Het is een traditionele clipper met een 'Arabische' touch: handgemaakte houtsnijwerk op de boeg en het achtersteven, de kleuren van de stoffering en van de inrichting. Ook het feit dat het schip een aparte accommodatie heeft voor vrouwen. Dit om het mogelijk te maken dat er ook vrouwelijke bemanningsleden en trainees aan boord zouden kunnen komen. Een unicum op een Arabisch schip. Het hele project rond de bouw van de Shabab Oman II werd het Orchid Project genoemd.

Link met Nederland: de Damen werf van Vlissingen

De Shabab Oman II werd deels gebouwd in Nederland. Drie verschillende Damen-werven werkten hier aan mee. De Damen-werf van Gorinchem werkte aan het overall projectmanagement en de inkoop. De Damen-werf in Roemenië hield zich bezig met de grote bouwwerken en liet het schip te water in december 2013. Vanuit de Zwarte Zee ging het schip dan via de Bosphorus en de Middellandse Zee naar de Noordzee en naar Vlissingen. De Damen-werf van Vlissingen zorgde voor de definitieve afwerking en de installatie van de moderne technische systemen. Op acht mei 2014 werd het gedoopt bij Damen Schelde Marinewerf Vlissingen. Tijdens een officiële ceremonie werd het tall ship overgedragen in aanwezigheid van vertegenwoordigers van de Koninklijke Marine Nederland en diplomaten uit Oman. De Nederlandse vlag werd vervangen door de Omaanse zeevlag. Maanden voor de overdracht werd het schip grondig getest in de Noordzee. Hierbij werd een beroep gedaan op de know-how van de kapitein en de bemanning van de Nederlandse klipper 'Stad Amsterdam', een ander tall ship dat op de Damen-werf werd gebouwd. Ook de Braziliaanse Cisne Branco liep bij de Damen-werf van stapel.

Naar Oman

Na de constructie, de testfase en de overdracht was het schip klaar voor zijn eerste grote tocht. Vanuit de Noordzee ging de Shabab Oman II via de Middellandse Zee, de Rode Zee, de Arabische zee en de Zee van Oman naar Muscat, de hoofdstad van Oman.

Opleidingsschip

Het vlaggenschip van de Omaanse marine wordt gebruikt als trainingsschip voor Omaanse rekruten maar ook voor ceremonieel vertoon. Het schip kan 34 rekruten aan boord nemen naast de 58 bemanningsleden. Ook trainees mogen geregeld mee met de Shabab Oman II wanneer deze deelneemt aan Tall Ships Races. Met de typische V-vorm kan de Shabab Oman II hoge snelheden halen (tot zo'n 17 knopen). De trainees leren zo in groep werken, wachten lopen, ze kweken zelfdiscipline en krijgen meer zelfvertrouwen. Om de trainees financieel te helpen heeft Oman een beursprogramma. Dankzij deze beurs kunnen ook minder gefortuneerde jongeren deelnemen aan de Tall Ships Races. De Shabab Oman en zijn opvolger zijn de enige Arabische schepen die ooit aan dit programma hebben meegewerkt.

Bemanning

De bemanning van de Shabab Oman staat bekend voor zijn vriendelijkheid en goedlachsheid. Ze maken graag muziek, dansen graag en zingen veel. Verder valt de bemanning ook overal op door hun typische, Oosters getinte kledij. Omdat de Shabab Oman II flink groter is dan zijn voorganger, werd de bemanning uitgebreid naar 94, waaronder 59 bemanningsleden, 34 rekruten en de kapitein.

Boodschap van vrede en liefde

Net als de Shabab Oman zal ook de Shabab Oman II de wereld rondvaren om een boodschap van vrede en liefde rond te dragen. De Shabab Oman won negen maal The International Friendship Trophy en de nieuwe Shabab Oman wil dit zeker evenaren.

Tehnische gegevens Shabab Oman

  • Naam: Shabab Oman II
  • Eigenaar: Koninklijke Marine Oman
  • Bouwer: Damen Shipyards
  • In dienst: najaar 2014
  • Zeiloppervlakte: 2700 vierkante meter
  • Aantal zeilen: 28 zeilen met rode tekens in (twee kromzwaarden en een dolk)
  • 2 dieselmotoren
  • driemaster
  • stalen klipper
  • opleidingsschip - tall ship
  • bezetting: 94 in totaal waaronder 34 rekruten, 59 bemanningsleden en de kapitein. Daarnaast is er ook plaats voor 4 VIP's
  • lengte: 85,8 meter
  • breedte: 11 meter
  • hoogste mast: 51,2
  • afgebouwd in Vlissingen (Nederland)
  • vlag: Oman
  • thuishaven: Muscat (Oman)

Sail Den Helder 2017

In 2017 was de Shabab Oman II te bezichtigen in Den Helder tijdens Sail Den Helder 2017. Het was de eerste maal dat de Shabab Oman II terug in Europa te zien was sinds de overdracht van 2014. Een primeur voor Den Helder.
© 2017 - 2024 Mapa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De Shabab Oman, negen maal na elkaar the Friendship AwardDe Shabab Oman, negen maal na elkaar the Friendship AwardDe Shabab Oman is een vrij recent schip dat in 1971 gebouwd werd. Het was het grootste houten zeilschip dat toen actief…
De Mir: Russisch opleidingsschip, symbool voor vredeDe Mir: Russisch opleidingsschip, symbool voor vredeEen witte romp met een blauwe streep en gouden letters, dat is de Mir. Mir betekent in het Russisch vrede. Dit Russische…
Tall ships race: meevaren als trainee, een unieke ervaringTall ships race: meevaren als trainee, een unieke ervaringEen Tall Ships Race die langs je haven passeert, het is steeds weer een evenement. Duizenden mensen stromen naar de kaai…
De Cisne Branco: een Braziliaans opleidingsschipDe Cisne Branco: een Braziliaans opleidingsschipDe Cisne Branco (witte zwaan) is een Braziliaans opleidingsschip. De naam is afkomstig uit het lijflied van de Braziliaa…

De Venezolaanse Simon Bolivar: ambassadeur zonder grenzenDe Venezolaanse Simon Bolivar: ambassadeur zonder grenzenHet Venezolaanse tall ship Simon Bolivar heeft nog drie andere zusterschepen: het gekende Mexicaanse tall ship Cuauhtemo…
Platbodem: cultuurhistorisch erfgoed maar ook als woonbootPlatbodem: cultuurhistorisch erfgoed maar ook als woonbootEen platbodem is een vaartuig met als belangrijkste kenmerk een platte of nagenoeg platte bodem. Een groep vaartuigen di…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Size4riggerboots, Flickr (CC BY-ND-2.0)
  • http://www.scheepvaartkrant.nl/default.asp?id=14025 (op 01.02.2017)
  • http://www.maritiemnederland.com/nieuws/shabab-oman-ii-gedoopt-bij-damen-vlissingen/item1371 (op 01.02.2017)
  • http://nautica.nl/13761/tallship-shabab-oman-ii-vaart-met-een-boodschap-van-vrede-en-vriendschap/#I4DxLwcSsY3xGBKV.97 (op 01.02.2017)
  • http://www.shababomanii.gov.om/ (op 02.02.2017)
  • http://www.saildenhelder.nl/ (op 02.02.2017)
  • Afbeelding bron 1: Size4riggerboots, Flickr (CC BY-ND-2.0)
Mapa (704 artikelen)
Laatste update: 22-11-2020
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Bronnen en referenties: 7
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.