De Shabab Oman, negen maal na elkaar the Friendship Award
De Shabab Oman is een vrij recent schip dat in 1971 gebouwd werd. Het was het grootste houten zeilschip dat toen actief was. Het opleidingsschip uit Oman vormde cadetten van de Omaanse Marine en nam tijdens de Tall Ships Races trainees mee. De Shabab Oman was overal een graag geziene gast, omdat zijn bemanning zo vriendelijk is. Het schip won negen maal de internationale Friendship Award. Vanwege zijn ouderdom werd de Shabab Oman in 2014 vervangen door de nieuwere Shabab Oman II, die de boodschap van vriendschap en vrede verder gaat uitdragen.
Bouw en geschiedenis van de Shabab Oman
Schoener Capitain Scott
De Shabab Oman is een redelijk recent schip. Het werd gebouwd in 1971 door de Scheepswerf Herd & Mackenzie in Schotland. Het schip bestaat uit eik en pijnboomhout uit Uruguay. Oorspronkelijk was het schip een schoener en moest het aan de Noordpool gaan varen. Het werd Capitain Scott genoemd, naar de ontdekkingsreiziger Robert Falcon Scott. In 1975 werd de schoener aan de kant geschoven.
Shabab Oman
In 1977 werd het schip overgekocht door het Ministerie voor Jeugdzaken van Oman. De schoener krijgt een nieuwe naam, de Shabab Oman, wat "Jeugd van Oman" betekent. In 1979 wordt de Shabab Oman toevertrouwd aan de Koninklijke Marine van Oman, of Royal Navy of Oman, vandaar zijn officiële naam RNOV Shabab Oman. De V staat hier voor Vessel.
Schoener wordt bark en opleidingsschip
In 1984 wordt het schip omgebouwd tot bark en wordt het een opleidingsschip. Op de zeilen van de Shabab Oman staat het embleem van de sultan van Oman: twee kromzwaarden en een dolk (khunjar). Het boegbeeld huldigt de Arabische zeelieden die vroeger heer en meester waren op de Indische Oceaan. Het is meer bepaald een replica van de 15de eeuwse Omaanse marinier Ahmed bin Majed. Deze marinier hielp de Portugese zeiler Vasco da Gama bij het ontdekken van Afrika en India.
Verouderd en versleten
De Shabab Oman raakt verouderd en begint mankementen te vertonen. Er wordt beslist een nieuw schip te bouwen. In 2013 gaat de bouw van de Shabab Oman II van start. De Scheepswerf Damen uit Nederland is de bouwheer. In 2014 is de nieuwe tall ship klaar. Groter, lichter en sneller dan zijn voorganger. Vanuit Vlissingen vertrekt de
Shabab Oman II naar zijn thuishaven Muscat in Oman.
Rijk maritiem verleden van Oman
De Shabab Oman was, samen met de Tenacious, één van de grootste nog varende houten zeilschepen. Het nam geregeld deel aan verschillende races en evenementen. Het is misschien vreemd dat een Arabisch schip deelneemt aan Tall Ships Races, maar Oman heeft een rijk maritiem verleden en dat wil het land maar al te graag laten zien aan de buitenwereld. Het schip bezocht dus regelmatig als ambassadeur voor zijn land de Arabische wereld maar ook bevriende landen elders. Sinds de Shabab Oman bij de Marine was, heeft het schip al landen aangedaan als Australië, Rusland, Japan, Amerika, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en het Middellands zeegebied. In 1989 werd van de Shabab Oman een schaalmodel gebouwd door J. Lawson Modelmakers of Lincolnshire in Engeland. Er werd 18 maanden aan gebouwd ter plaatse in Mascate.
Deelname aan races en evenementen
1983
In Oman was 1983 het Jaar van de Jeugd. De Shabab Oman had jongeren uit verschillende landen aan boord en vaarde naar verschillende landen van de Golf, zoals Koeweit, Saoudi Arabië, Bahrein en de Emiraten. Het eindigde zijn reis in Qatar.
1986
In 1986 vaarde het schip naar de Verenigde Staten. Het was haar eerste lange reis. In de USA nam de Shabab Oman deel aan de US Navy show, gehouden om het honderdjarig bestaan van het Vrijheidsbeeld in New York te vieren.
1987 - 1988
Het schip vaarde naar Australië, als enigste Arabisch schip. Het nam er deel aan de viering van 200 jaar na de aankomst van de First Fleet, het ontstaan van Australië dus.
1989
Het werd tijd om naar Europa te trekken. Het eerste Europees land dat de Shabab Oman aandeed was Frankrijk. In Rouen nam de Shabab Oman deel aan het tweehonderjarig jubileum van de Franse Revolutie. Daarna vaarde het schip naar Londen waar het samen met andere schepen onder de Tower Bridge door vaarde om 800 jaar admiraalschap van Londen te vieren. Verder ging het schip nog naar Turkije, Portugal, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Marokko en Tunesië.
1992
Tweede bezoek aan de Verenigde Staten. Ditmaal nam het schip deel aan de Gran Regatta de Colon. Deze race ging van Sevilla in Spanje naar San Juan in Puerto Rico. Vele
Tall Ships namen deel aan de Regatta. Ze werden voorgeleid door replica's van de drie schepen waar Christoffel Colombus in 1492 mee reisde:
de Nina, de Pinta en de Santa Maria.
1994
In 1994 volgt opnieuw een reis naar Frankrijk. Ditmaal viel het bezoek samen met de 50ste verjaardag van de landing in Normandië tijdens WO II.
1995
Het schip neemt deel aan de President's Cup Regatta, georganiseerd door de Koninklijke Marine van Oman.
1996
De Shabab Oman zet koers naar Sint-Petersburg in Rusland om deel te nemen aan de herdenking voor 300 jaar Russische vloot. In hetzelfde jaar neemt de Shabab Oman ook deel aan de Cutty Sark Race van Rostock in Duitsland naar Copenhagen in Denemarken. Het schip eindigde eerst en kreeg een zilveren schild als beloning. Nu het schip toch in Europa was, bezocht het ook nog tal van andere Europese landen. Het schip krijgt dit jaar ook het International Friendship Award.
1997
Voor de tweede maal na elkaar wint de Shabab Oman de International Friendship Award. Dit is nog nooit gebeurd. Dit jaar vaart het schip naar Japan. Daar viert het het 100-jarig jubileum van de haven van Osaka, samen met tal van andere schepen. Hier wordt ook de eerste Aziatische race voor zeilschepen gehouden. Als erkenning voor de successen van de bemanning krijgt het schip van de Sultan Qaboos bin Said een Koninklijk Ereteken voor hun harde werk, hun moed en hun goed gedrag.
2005
De Shabab Oman neemt in Noorwegen deel aan de Tall Sail Ships International Friendship Cup. Deze race begon in Waterford, Ierland en eindigde in Noorwegen, in de haven van Frederikstad.
2010
De Shabab Oman neemt deel aan de Tall Ships Race van Antwerpen naar Denemarken. Na de driedaagse in Antwerpen kon het schip spijtig genoeg niet vertrekken met de rest van de Tall Ships. Tijdens het manoeuvreren raakte de Duitser Thor Heyerdahl de Shabab Oman. De boegspriet en de boeg van de Shabab Oman werden beschadigd. Het schip moest worden gerepareerd en kon pas drie dagen later vertrekken. Het schip kwam, weliswaar op motor, toch bij de eersten aan in Aalborg, ondanks het slechte weer en de hoge golven.
Beurzen voor trainees
Regelmatig neemt de Shabab Oman
trainees mee aan boord. Oman geeft per jaar een aantal beurzen aan kandidaat trainees. Deze trainees moeten niet per se aan boord van de Shabab Oman zitten.
Karakteristieken van de Shabab Oman
- Naam: RNOV Shabab Oman (Royal Navy of Oman Vessel Shabab Oman)
- Betekenis naam: Jeugd van Oman
- Bouwjaar: 1971
- Bouwplaats: Scheepswerf Herd & Machenzie in Schotland
- Vlag: Oman
- Scheepstype: oorspronkelijk schoener, later omgebouwd tot bark
- driemaster
- romp: hout: eik en pijnboomhout uit Uruguay
- tall ship A -class
- opleidingsschip
- lengte overall: 52,1 meter
- breedte: 8,5 meter
- maximaal zeiloppervlak: 1020 m²
- crew: 23 zeelieden, 31 cadetten
- Thuishaven: Mascate (Oman)
- hoogste mast: 30,2 meter
- 14 zeilen
- 2 hulpmotoren diesel
- 2 maal na elkaar International Friendship Award
2014: de nieuwe RNOV Shabab Oman II neemt zijn plaats in
In augustus 2014 nam de Koninklijke Marine van Oman een nieuw schip in gebruik met dezelfde naam als het vorige. Het ship werd gebouwd door Damen, deels in Roemenië en deels in Vlissingen. Aan boord 59 manschappen en 34 trainees.