De Amerigo Vespucci, Italiaans tall ship met drie masten

De Amerigo Vespucci, Italiaans tall ship met drie masten De Amerigo Vespucci is één van de mooiste en bekendste tall ships uit de A-class. Dit Italiaanse volschip had nog een zusterschip, de Christoforo Colombo. Dit laatste schip werd echter enkele jaren geleden uit de vaart gehaald. De Amerigo Vespucci, het zwarte schip met de twee witte, horizontale strepen op de romp is de ambassadeur voor de Italiaanse cultuur en geschiedenis en neemt geregeld deel aan de Tall Ships Races, aan Sail Amsterdam en aan Sail Bremerhaven.

De Amerigo Vespucci, een driemast volschip uit 1931

Bouw en geschiedenis

De Amerigo Vespucci is een Italiaans Tall Ship van de A-class met drie masten. Deze drie masten hebben elk een verschillende hoogte. Het schip heeft ook nog een schoorsteen, want eigenlijk is het een stoomschip. Zijn naam dankt het schip aan de ontdekkingsreiziger Amerigo Vespucci, die zo gedetailleerd een aantal landen aan de andere kant van de oceaan beschreef, dat men de ontdekking van Amerika aan hem toeschrijft. Het levensgrote boegbeeld van de Amerigo Vespucci beeldt dan ook de grote ontdekkingsreiziger uit.

Opleidingsschip

De Amerigo Vespucci werd gebouwd in 1931 op de scheepswerf Castellamare de Stabia in Italië en werd op 22 februari 1931 te water gelaten. De architect van het schip was Francesco Rotundi. Het schip werd gebouwd als opleidingsschip voor de cadetten van de Italiaanse marine. De romp van het schip is zwart geschilderd, met twee witte, horizontale banden. Deze strepen verwijzen naar het originele schip, waarnaar de Amerigo Vespucci is gebouwd en de rondjes op de boeg suggereren de vijftig kanonnen aan beide kanten. De Amerigo Vespucci is immers een kopie van een militaire fregat van de tweede helft van de achttiende eeuw. Het dek is gemaakt van teakhouten planken, die om de drie jaar moeten vervangen worden. Hoewel het lijkt of heel het schip uit hout gebouwd is, is de romp van geklonken staalplaten. Het schip is steeds actief geweest, behalve tijdens de periode van Wereldoorlog II. De Amerigo Vespucci is het oudste schip van de Italiaanse marine dat nog in dienst is. Het schip doet naast opleidingsschip ook dikwijls dienst als ambassadeur voor de Italiaanse kunst, cultuur en geschiedenis bijvoorbeeld tijdens de Tall Ships Races, Sail Amsterdam en Sail Bremerhaven.

Zusterschip

De Amerigo Vespucci had ook nog een zusterschip: de Christoforo Colombo, genaamd naar Christoffel Colombus. De Christoforo Colombo werd na Wereldoorlog II als oorlogsbuit aan de Russen geschonken. Enkele jaren geleden werd het uit de vaart gehaald, wegens te oud en versleten.

Moto's van de Amerigo Vespucci

Het moto van het schip, dat officieel werd in 1978, is "Niet diegene die begint, maar wel diegene die volhoudt". Het is niet het eerste moto van het schip. Het eerste moto was "Voor vaderland en voor koning". Dit moto werd in 1946 vervangen door een nieuw moto "sterk in woestheid van wind en gebeurtenissen".

Opleidingsschip van de Italiaanse marine

Voor de opleiding van Italiaanse cadetten vaart het schip steeds naar andere landen, maar toch hoofdzakelijk naar Europa. De Amerigo Vespucci ging al 37 keer naar Noord-Europa, 20 maal naar het Middellands Zeegebied, 4 maal naar de Stille Oceaan, 7 maal naar Noord-Amerika en 1 maal naar Zuid-Amerika. In Antwerpen meerde het schip al elf maal aan, de laatste maal van 5 tot 8 september 2016.

Tradities

Het zeilschip maakt er een punt van de oude tradities in ere te houden. Zo zijn de zeilen van het schip nog in jutte en de touwen zijn vervaardigd uit plantaardige vezels. Alle manoeuvers worden met de hand uitgevoerd. Alle bevelen worden gegeven door de commandant. Bij het aan boord komen en het weggaan van autoriteiten wordt met het bootsfluitje gefloten, volgens rang en stand van de gasten.

Grondige reparaties!

2006

In 2006 werd er grondig aan het 75 jaar oude schip gewerkt. Er werd een volledige mast vervangen. Die mast werd gemaakt met behulp van originele artisanale methodes. Het schip werd ook gemoderniseerd. Zo werd er een GPS-systeem ingebouwd.

2014 - 2016
Van 2014 tot 2016 werd de Amerigo Vespucci nog eens stevig onder handen genomen. Tal van reparaties waren noodzakelijk en het schip werd voor twee jaar uit de vaart gehaald. Het schip werd gemoderniseerd en kreeg nieuwe motoren, nieuwe generatoren, een volledige ziekenboeg en een nieuwe brug in mahoniehout. Op 27 april 2016 verliet de Amerigo Vespucci zijn thuishaven. Het vertrok eerst naar Livorno, daarna naar Spanje, Portugal, Ierland en Noorwegen. Na Antwerpen (5 tot 8 september 2016) trekt de Amerigo Vespucci naar Brest, daarna naar Valencia en zo terug naar Livorno.

Races en evenementen

In 2002 nam de Amerigo Vespucci deel aan de Tall Ships Race. Het eindigde tweede na het Duitse zeilschip, de Gorch Fock. In die periode legde het schip ook een reis rond de wereld af. De Amerigo Vespucci is ook regelmatig te bezichtigen in Rouen, in Frankrijk, waar het al meerdere malen deelnam aan verschillende evenementen, waaronder de Armada. In 2016 nam de Amerigo Vespucci niet deel aan de Tall Ships Races, omdat er toen aan gewerkt werd. Zoals hierboven vermeld, kwam het wel naar Antwerpen in september voor een kort bezoek.

Karakteristieken van de Amerigo Vespucci

  • Vlag: Italiaans
  • Naam: Amerigo Vespucci
  • Architect: Francesco Rotundi
  • Bouwjaar: 1931
  • Scheepswerf: Castellamare di Stabia (Italië)
  • Zusterschip: Christofor Colombo
  • Scheepstype: volschip
  • stoomboot
  • driemaster
  • opleidingsschip
  • tall ship
  • A-class
  • romp: staal, zwart geschilderd met twee witte strepen
  • 4000 ton
  • lengte: 101 meter overall
  • breedte: 15, 5 meter
  • hoogste mast: 54 meter
  • schoorsteen
  • 2 dieselmotoren en 2 generatoren
  • een schroef
  • maximaal zeiloppervlak: 2824 m²
  • 26 jutten zeilen, touwen uit plantaardige vezels
  • boegbeeld: de ontdekkingsreiziger Amerigo Vespucci
  • crew: 16 officieren, 70 bemanningsleden, 220 cadetten en 170 kwartiermeesters. De bemanning is in verschillende ploegen (watches) ingedeeld. Sommigen houden zich met de administratie bezig, anderen met de manoeuvers, nog anderen met de bevelen, een andere groep met het onderhoud van het schip, er is een kookploeg en nog veel meer.
  • motto: "niet diegene die begint, wel diegene die volhoudt"
© 2010 - 2024 Mapa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De Shabab Oman II: opvolger van het tall ship Shabab OmanDe Shabab Oman II: opvolger van het tall ship Shabab OmanDe Shabab Oman II is de opvolger van het tall ship Shabab Oman. Dit tall ship dat onder Omaanse vlag vaart, werd in het…
De Alexander von Humboldt, Tall Ship op rustDe Alexander von Humboldt, Tall Ship op rustEen van de deelnemende schepen van de Tall Ships Races van 2010 in Antwerpen was de Alexander von Humboldt, het Duits vl…
De Pelican of London: Engels tall ship van de A-klasseDe Pelican of London: Engels tall ship van de A-klasseDe Pelican of London werd gebouwd in 1946 in Frankrijk. Oorspronkelijk was het een vissersboot die onder de naam Pelican…
De Venezolaanse Simon Bolivar: ambassadeur zonder grenzenDe Venezolaanse Simon Bolivar: ambassadeur zonder grenzenHet Venezolaanse tall ship Simon Bolivar heeft nog drie andere zusterschepen: het gekende Mexicaanse tall ship Cuauhtemo…

Barbecueën op een boot: Waar je rekening mee moet houdenBarbecueën op een boot: Waar je rekening mee moet houdenEr gaat niets boven een heerlijke barbecue op een mooie zomerse dag, en al helemaal niet als je dan ook nog eens op een…
De Shabab Oman, negen maal na elkaar the Friendship AwardDe Shabab Oman, negen maal na elkaar the Friendship AwardDe Shabab Oman is een vrij recent schip dat in 1971 gebouwd werd. Het was het grootste houten zeilschip dat toen actief…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Coolman7540, Flickr (CC BY-2.0)
  • Wikipedia
  • www.sail2010.nl
  • Pearlsailing.web-log.nl
  • GVA 6 september 2016
Mapa (704 artikelen)
Laatste update: 26-01-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Bronnen en referenties: 5
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.