InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > Barbecueën op een boot: Waar je rekening mee moet houden

Barbecueën op een boot: Waar je rekening mee moet houden

Barbecueën op een boot: Waar je rekening mee moet houden Er gaat niets boven een heerlijke barbecue op een mooie zomerse dag, en al helemaal niet als je dan ook nog eens op een boot zit, uitkijkend over het water. Waar het op de veiligheid aankomt is er bij het barbecueën op een boot niet heel veel anders dan bij het barbecueën in je achtertuin. De verschillen die er zijn, zijn echter wel van dien aard dat het goed is om ze in gedachte te houden mocht je ooit in de positie komen.

Boot Barbecues

Het eerste wat je moet doen is investeren in een goede barbecue voor op een boot, deze kun je kopen bij de meeste zichzelf respecterende boot winkels. Deze boot barbecues zijn zo ontworpen dat ze aan een de reling vastgemaakt kunnen worden (en dan overboord hangen) of geplaatst worden op een speciaal voetstuk. Je kunt ook een extra veilige BBQ kopen die bijvoorbeeld een deksel heeft die afgesloten kan worden zodat deze er niet af kan waaien.

Het merendeel van alle bootbarbecues werkt met gas. Als je deze zelf aansluit, zorg er dan voor dat het niet in de buurt zit van mechanismes die voor vonkjes kunnen zorgen en dat er geen gas kan ontsnappen naar de kim of de motor. Zorg er ook voor dat de barbecue zo is geplaatst dat deze niet dicht bij een afgesloten ruimte zit en probeer nooit om in de cabine te barbecueën. Als je gaat barbecueën met kooltjes, koop dan kooltjes waarbij je geen extra brandstof nodig hebt om ze aan te steken.

Het eten voorbereiden

Als je barbecue wel een poosje door zal gaan dan kan het zeker handig zijn om je eten alvast van tevoren klaar te maken en in de koelkast aan boord op te slaan. Zorg ervoor dat je je groentes en vlees in verschillende afsluitbare bakken doet, zodat je deze eenvoudig in een koelbox naar het dek kunt brengen wanneer je de barbecue gaat aansteken. Zorg er ook voor dat je een kom met water en zeep hebt zodat je eventueel snel je handen kunt wassen zodat je de gare vlees niet met bacteriën van het rauwe vlees besmet.

Veiligheid issues

Ook al maken moderne boot barbecues het je mogelijk om te koken terwijl je aan het varen bent, dan is het bij veel wind en ruw water nog steeds een beter en veiliger idee om ergens aan de kant aan te meren en daar te wachten tot de storm is gaan liggen.

Zorg er ook voor dat je altijd een brandblusser bij de hand hebt, en dat je ook daadwerkelijk weet hoe je deze moet gebruiken. Als je daarnaast gasten hebt die alleen maar zo af en toe op een bootvakantie gaan en voor het eerst bij je op de boot zijn, dan is het verstandig hen op de hoogte brengen van waar de brandblusser en de eventuele branddeken zich bevinden. Sowieso kan het handig zijn ze even te vertellen waar de zwemvesten zich bevinden, gewoon zodat ze het weten in geval van nood. Op sommige boten kan ruimtegebrek ook een probleem zijn, zorg in dat geval ervoor dat de kok genoeg ruimte heeft en dat er geen rond rennende kinderen en/of dieren bij hem in de buurt komen. Je wilt namelijk niet dat je kind of dier zich verbrand aan de barbecue of erger, dat er hierdoor iets met je boot gebeurd.

Veel mensen zien de barbecue als de uitgelezen kans om een koud biertje te nemen (soms ook wel meer dan één), als je echter de kok bent is het verstandig daarmee te wachten tot je klaar bent met barbecueën en de barbecue uit is en veilig afgesloten. Je moet je namelijk wel bedenken dat je op het water meer risicoís loopt door alcohol dan wanneer je een biertje in je tuin drinkt.

Mocht er onverhoopt toch wat gebeuren en er brand uitbreken op je boot, gebruik de brandblusser dan alleen als je dit veilig kunt doen. Indien er twijfel over bestaat, zorg dan dat iedereen de boot verlaat en bel de brandweer. Uiteindelijk zou je eigen veiligheid belangrijker moeten zijn dan die van je boot.

Als je dit advies volgt, dan is het barbecueën op een boot net zo veilig als in je achtertuin, en vaak nog aangenamer ook.
© 2010 - 2019 Rogier_vhv, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aankleding barbecueAankleding barbecueHet barbecueseizoen komt er weer aan en wat dan beter dan het in aan aankleding van de tuin of het fraai maken van de tu…
Traditioneel barbecueënTraditioneel barbecueënDe traditionele barbecue met houtskool is voor een groot deel verdrongen door luxe barbecues op gas of elektrisch en doo…
Barbecue en buitenkeukenBarbecue en buitenkeukenDe barbecue is er al jaren, is er in alle soorten en maten en levert, mits goed klaargemaakt, gezonde voeding op. Sinds…
Overal barbecuen met een draagbare BBQEen gezellige BBQ is de maaltijd bij uitstek op een warme zomerdag of zwoele avond. De barbecue wordt in de tuin gezet e…
Wat heb je nodig voor de barbecue?Wat heb je nodig voor de barbecue?Het is heerlijk om in de zomer lekker in je tuin je gaan zitten en de barbecue erbij te zetten. Lees hieronder wat je al…
Bronnen en referenties
  • http://www.livingonaboat.co.uk/how-barbecue-boat.html

Reageer op het artikel "Barbecueën op een boot: Waar je rekening mee moet houden"

Infoteur: Rogier_vhv
Gepubliceerd: 04-08-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Schrijf mee!