Cruiseschip Norwegian Joy: eerste schip met kartbaan
Het cruiseschip Norwegian Joy is het twaalfde cruiseschip van de Amerikaanse rederij Norwegian Cruise Line. Het is het tweede schip in de Breakaway Plus Klasse. Het schip is in 2017 gebouwd door het Duitse Meyer Werft in Papenburg en is bestemd voor de Aziatische markt. Het schip is iets langer dan 333 meter en is daarmee het grootste schip van Norwegian Cruise Line en tevens het grootst gebouwde cruiseschip door de Meyer Werft. Het is zelfs het vierde grootste schip ter wereld. Het is de zus van de Norwegian Escape die in 2015 werd gebouwd.
Inhoud
Norwegian Joy in Papenburg maart 2017 /
Bron: ©ottergraafjesNorwegian Joy
Het cruiseschip Norwegian Joy is in 2017 gebouwd door de Duitse
Meyer Werft in Papenburg. Er kunnen 4.200 passagiers aan boord. Op 4 april 2016 zijn ze begonnen met de bouw van de zus van de Norwegian Escape. Het schip is voor de Aziatische markt gebouwd en heeft China - Shanghai en Peking - als thuishaven. Het schip werd eind april 2017 in Bremerhaven overgedragen aan Norwegian Cruise Line. In het Aziatisch heet dit schip
Xi Yuè Hào. In eerste instantie zou het schip de naam Norwegian Bliss krijgen. Uiteindelijk werd dit gewijzigd in Norwegian Joy. Maar in 2018 kwam alsnog de Norwegian Bliss op de cruisemarkt.
Technische gegevens
- tonnage: 168.750 (bruto)
- lengte: 333,4 meter
- breedte: 41,4 meter
- snelheid: 23 knopen
- aantal hutten: 1.925
- aantal passagiers: 3.883
- bemanningsleden: 1.600
Norwegian Joy aan de afbouwpier in Papenburg /
Bron: © MEYER WERFT / M. WesselsUitdokken
Het schip werd opgebouwd in dok ll, in hal 6 van de werf. Het uitdokken vond op 4 maart 2017 plaats. Vanaf die tijd totdat het daadwerkelijk richting de Noordzee zou gaan, heeft het schip buiten aan de afbouwpier gelegen. Daar werden de laatste werkzaamheden verricht. Deze werkzaamheden bestonden onder andere uit het plaatsen van de schoorsteen.
Brand
Op 8 oktober 2016 is er tijdens bouwwerkzaamheden brand op het schip uitgebroken. De brand is op een balkon op het 9e dek ontstaan. Er ontstond veel rook, maar er raakte gelukkig niemand gewond. De aanwezige brandweer kon de brand redelijk snel blussen.
Plezier aan boord
De meeste cruiseschepen zijn op luxe gericht en dat is met de Norwegian Joy niet anders. Ook hier is sprake van luxe voorzieningen. Gasten kunnen beschikken over hun eigen butler! Er zijn verschillende soorten hutten: binnenhutten, hutten met uitzicht op zee, kleine suites of hutten met conciërgefaciliteiten. Deze laatste genoemde hutten bevinden zicht op een speciale conciërgeverdieping. Gasten die hun hut op deze verdieping hebben, kun je als VIP's beschouwen. Een conciërge - vandaar ook de benaming conciërgeverdieping - is de gasten steeds behulpzaam met onder andere het plannen van leuke activiteiten en regelt de maaltijden voor hen in het restaurant. Deze hutten zijn ook geschikt voor gezinnen met kinderen. Er is voor de gasten een speciale eigen bar, waar zij gedurende de hele dag kunnen genieten van hun drankje. Alle faciliteiten aan boord zijn speciaal op de Chinese cruisereizigers afgestemd. Chinezen vinden het erg belangrijk dat ze kunnen zien wat voor eten er wordt bereid. Daarom zijn er op meerdere plekken speciaal voor hen live cooking shows.
boeg van Norwegian Joy in Papenburg /
Bron: ©ottergraafjesFaciliteiten
Er zijn ontzettend veel faciliteiten aan boord. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
- supersnelle WLAN-verbinding op het hele schip
- Observation Lounge met een 180 graden uitzicht
- een echte kartbaan
- zwembad met twee glijbanen
- een park
- groot winkelcomplex
- Galaxy Pavilion: speciale game-afdeling met onder andere (race)simulatoren en Xbox
- er is zelfs een simulator waarbij gasten zich in een achtbaan wanen
- mogelijkheid tot lasergamen in de open lucht
- botsauto's
- casino
Zwembad
Het zwembad beschikt over twee glijbanen die over meerdere deks heengaan. Bij de glijbaan
Aqua Racer kunnen ze met elkaar wedijveren wie het snelste beneden is. De andere glijbaan heeft twee bochten. Aan de ene kant van het schip gaat de bocht door een doorzichtige tunnel en aan de andere kant van het schip maakt de glijbaan een bocht buiten het schip. Vanuit de glijbaan kunnen de gasten een glimp van de oceaan opvangen, die onder hen doorglijdt. Bij deze glijbaan is zelfs nog sprake van een vrije val.
Kartbaan
De Norwegian Joy is het eerste schip ter wereld met een heuse kartbaan aan boord. Deze kartbaan is 230 meter en bevindt zich op de bovenste verdieping. In totaal kunnen 20 gasten het tegen elkaar opnemen. Het parcours gaat over twee verdiepingen - verdieping 18 en 19 - en bij de finish worden foto's gemaakt. De karts zijn volledig elektrisch.
glijbaan met vrije val op Norwegian Joy /
Bron: ©ottergraafjesglijbaan Aqua Racer op Norwegian Joy /
Bron: ©sodrafkartbaan op Norwegian Joy /
Bron: ©sodraf
Winkelen
Er zijn taxfree winkels, maar gasten kunnen ook terecht voor parfums, sieraden, kleding en artikelen op het gebied van elektronica.
Park aan boord
Op het bovenste dek bevindt zich een heus park met vijver en ligstoelen. Normaal gesproken is op het bovenste dek van een cruiseschip een groot zwembad, maar speciaal voor de Aziatische markt is hiervan afgeweken. In het park kunnen gasten zich lekker ontspannen of indien gewenst deelnemen aan een yoga- of tai chi-les. Of gewoon lekker luieren in de zon.
Vaart naar volle zee
In de avond van 26 maart 2017 werd begonnen met de voorbereidingen voor de vaart naar de volle zee (Noordzee). In eerste instantie zou het schip een aantal dagen eerder vertrekken, maar door weersomstandigheden was dit niet mogelijk. Door de oostenwind was het waterpeil te laag en dat kon voor problemen zorgen. Voordat het schip uiteindelijk bij de Eemshaven aankwam, heeft het een lange weg afgelegd. Vanaf de Meyer Werft moest het schip eerst door de Doksluis. Van daaruit ging de route via de Friesenbrücke bij Weener, via de Jann-Berghaus-Brücke bij Leer naar de Eemspassage bij Gandersum. Al die tijd voer het schip achteruit. Pas ter hoogte van Emden is het schip omgekeerd en vanaf dat moment kon het verder vooruit varen naar de Eemshaven in Nederland. De kosten die hiermee gemoeid zijn bedragen ongeveer 250.000 euro.
Doksluis bij werf Papenburg /
Bron: ©ottergraafjesDoksluis met Norwegian Joy /
Bron: ©ottergraafjesFriesenbrücke bij Weener /
Bron: ©ottergraafjes
Vloot Norwegian Cruise Line
De volgende schepen van Norwegian Cruise Line zijn door de Meyer Werft gebouwd:
- Norwegian Crown (1988)
- Norwegian Spirit (1999)
- Norwegian Star
- Norwegian Dawn (2002)
- Norwegian Jewel
- Pride of Hawaii (2006)
- Norwegian Pearl (2007)
- Norwegian Gem (2007)
- Norwegian Breakaway (2012)
- Norwegian Getaway (2012)
- Norwegian Escape (2015)
- Norwegian Joy (2017)
- Norwegian Bliss (2018)
- Norwegian Encore (2019)
Top-10 grootste cruiseschepen (anno 2020)
- Symphony of the Seas
- Harmony of the Seas
- Allure of the Seas
- Oasis of the Seas
- MSC Meraviglia
- Quantum of the Seas
- Anthem of the Seas
- Ovation of the Seas
- Norwegian Joy
- Norwegian Escape