Een bezoekje waard: scheepswerf Meyer Werft in Papenburg DE

Een bezoekje waard: scheepswerf Meyer Werft in Papenburg DE In het Duitse Papenburg worden gigantische schepen gebouwd. Dit zijn naast onder andere veerboten ook grote cruiseschepen van diverse rederijen. De werf die deze schepen bouwt is Meyer Werft GmbH & Co. KG. Dit is een familiebedrijf en bestaat al sinds 1795. Naast de vestiging in Papenburg, hebben ze ook een vestiging in het Duitse Rostock en in het Finse Turku. Het is als bezoeker mogelijk om een rondleiding te krijgen in het bezoekerscentrum in Papenburg en zelf een kijkje te nemen in de scheepswerf.

Inhoud


Geschiedenis Meyer Werft GmbH & Co. KG

De scheepswerf Meyer Werft GmbH & Co. KG is in 1795 opgericht door de familie Meyer. Het is nog steeds een familiebedrijf en de zevende generatie staat aan het roer. Van oorsprong waren er in 1860 twintig scheepswerven in Papenburg, maar Meyer Werft is de enige die is overgebleven. De eerste schepen die ze bouwden waren van hout. Later gingen ze over op het bouwen van ijzeren schepen. Het eerste ijzeren schip werd in 1872 gebouwd. Die schepen werden toen op stoom voortgedreven. Ondanks beide wereldoorlogen bleef de werf schepen bouwen. De schepen die toen werden gebouwd waren onder andere passagiersschepen speciaal voor de kustvaart.

Zusterbedrijven

Naast de vestiging in Papenburg, zijn er nog twee vestigingen waar ze schepen bouwen. Alle werven liggen vlakbij open water.
De zusterbedrijven zijn:
  • Meyer Turku OY in het Finse Turku
  • Neptun Werft GmbH & Co. KG in het Duitse Rostock

Werkgelegenheid

Er werken rond de 3.625 (anno 2020) mensen op de scheepswerf in Papenburg. De gemiddelde leeftijd van het personeel ligt rond de 38 jaar. Er wordt veel in de medewerkers geïnvesteerd. Er wordt goed op de gezondheid gelet. De medewerkers kunnen tegen een gereduceerd tarief gebruik maken van fitness- en wellnessdiensten. Dit kan bij een aantal geselecteerde instellingen. Daarnaast kunnen ze begeleiding krijgen om te stoppen met roken en tips over gezonde voeding. Naast het werk is ook het gezinsleven erg belangrijk. Veel medewerkers hebben familieleden die zelf ook bij de werf werken of hebben gewerkt. Daarnaast wordt er veel aan scholing gedaan.

Meyer Werft GmbH & Co. KG

De naam Meyer Werft is internationaal gezien een bekende naam als het gaat om de bouw van bijvoorbeeld cruiseschepen. In 1960 begonnen ze met het bouwen van tankers en in 1964 was de allereerste veerboot klaar. Deze veerboot kreeg de naam MALMÖ en dit was een RoRo-veerboot. De letter RoRo staan voor: roll-on-roll-off. Oftewel het op- en afrijden van lading, zonder dat er een hijskraan gebruikt hoeft te worden.

Soort schepen

Bij deze werf worden verschillende soorten schepen gebouwd. Naast cruiseschepen (op zee) zijn dit:
  • veerboten
  • containerschepen
  • tankerschepen
  • speciale schepen voor het transport van dieren

Rederijen

De rederijen waarvoor zij cruiseschepen bouwen zijn:
  • AIDA Cruises
  • Celebrity Cruises
  • Disney Cruise Line
  • Dream Cruises
  • Holland America Line
  • Norwegian Cruise Line
  • P&O Cruises
  • Royal Caribbean International
  • Royal Cruise Line
  • Saga Cruises
  • Star Cruises

AIDALuna Geirangerfjord Noorwegen / Bron: ©sodrafAIDALuna Geirangerfjord Noorwegen / Bron: ©sodraf

AIDA Cruises

De schepen van AIDA Cruises zijn prachtig beschilderd. Op de boeg is een mond met een rode en een oranje lip geschilderd en op de zijkant - net na de boeg - zit aan weerszijden een groot oog. Verder zijn er wapperende haren opgeschilderd. De voorkant lijkt hierdoor een beetje op een gezicht. De volgende schepen zijn al gebouwd en varen wereldwijd:
  • AIDAaura
  • AIDAbella
  • AIDAblu
  • AIDAcara
  • AIDAdiva
  • AIDAluna
  • AIDAmar
  • AIDAperla
  • AIDAprima
  • AIDAsol
  • AIDAstella
  • AIDAvita
  • AidaNova

Helios Klasse

De in 2018 afgeleverde AidaNova valt onder de Helios Klasse. Onder deze klasse worden nog een tweetal schepen gebouwd die respectievelijk in het voorjaar van 2021 (AIDAcosma) en 2023 worden afgeleverd.

Celebrity Eclipse Noorse haven Flåm / Bron: ©ottergraafjesCelebrity Eclipse Noorse haven Flåm / Bron: ©ottergraafjes

Celebrity Cruises

Deze Amerikaanse rederij heeft al redelijk wat schepen door de Meyer Werft laten bouwen. Hun eerste cruiseschepen waren de Horizon en Zenith. Dit waren daarmee tevens de eerste twee grote cruiseschepen in de jaren negentig die de scheepswerf mocht bouwen. Naast de Horizon en Zenith zijn de volgende schepen ook van de Meyer Werft afkomstig:
  • Century
  • Mercury
  • Galaxy
  • Celebrity Solstice
  • Celebrity Equinox
  • Celebrity Eclipse
  • Celebrity Silhouette
  • Celebrity Reflection

De laatst genoemde vijf cruiseschepen vallen allen onder de Solstice-Klasse. De Celebrity Reflection en Celebrity Silhouette zijn de langste cruiseschepen van deze klasse. Beide schepen zijn 319 meter lang, terwijl hun drie zusterschepen een lengte van 317,2 meter hebben. Het aantal deks op de Celebrity Reflection bedraagt maar liefst 18. Het schip is daarmee het hoogste schip van deze klasse.

Disney Cruise Line

Dit is een Amerikaanse rederij die sinds 2007 klant is bij Meyer Werft. De eerste twee schepen die zijn gebouwd zijn:
  • Disney Dream
  • Disney Fantasy

Daarnaast hebben ze opdracht gekregen om nog drie nieuwe schepen te bouwen. Deze worden in 2021 (Disney Wish), 2022 en 2023 afgeleverd. Deze schepen zijn geheel op Disney gericht.

Norwegian Breakaway thv Weener Viaduct Duitsland / Bron: ©ottergraafjesNorwegian Breakaway thv Weener Viaduct Duitsland / Bron: ©ottergraafjes

Norwegian Cruise Line

Dit is een Amerikaanse rederij en het eerste schip dat werd gebouwd was de Crown Odyssey. Dit was voor de rederij Royal Cruise Line. Al snel werd de naam van het schip veranderd in Norwegian Crown. Dit schip is niet meer in handen van rederij Norwegian Cruise Line, maar in handen van rederij Fred. Olsen Cruise Line. Het schip heeft een andere naam gekregen en heet nu Balmoral.
De volgende schepen zijn van Norwegian Cruise Line:
  • Norwegian Spirit
  • Norwegian Star
  • Norwegian Dawn
  • Norwegian Jewel
  • Norwegian Joy in Papenburg / Bron: ©ottergraafjesNorwegian Joy in Papenburg / Bron: ©ottergraafjes
    Pride of Hawaii
  • Norwegian Pearl
  • Norwegian Gem
  • Norwegian Breakaway
  • Norwegian Getaway
  • Norwegian Escape
  • Norwegian Joy
  • Norwegian Bliss
  • Norwegian Encore

Vanaf het moment dat het schip Norwegian Dawn werd gebouwd, worden de schepen aan de buitenkant mooi beschilderd. Ook deze rederij heeft een speciale lijn van schepen. Deze schepen vallen onder de Breakaway PLUS-Klasse. Het eerste schip van deze klasse is de Norwegian Escape. Het tweede schip van deze klasse is de Norwegian Joy en het derde schip is de Norwegian Bliss. Het vierde schip is de Norwegian Encore.

Anthem of the Seas Eemshaven / Bron: ©ottergraafjesAnthem of the Seas Eemshaven / Bron: ©ottergraafjes

Royal Caribbean International

Deze rederij die hun schepen inzet op de Caraïbische wateren heeft al een aantal schepen door Meyer Werft laten bouwen. De eerste lijn werd in de periode 2001 t/m 2004 gebouwd en deze schepen vielen onder de Radiance-Klasse. In 2011 kreeg de Meyer Werft opdracht om een cruiseschip in een geheel nieuwe lijn te bouwen. Dit werd het schip Quantum of the Seas (2014). Dit schip en haar zusterschepen vallen onder de Quantum-Klasse. Na Quantum of the Seas werden de volgende schepen in deze klasse gebouwd:
  • Anthem of the Seas (2015)
  • Ovation of the Seas (2016)
  • Spectrum of the Seas (2019)

Ovation of the Seas Papenburg / Bron: ©ottergraafjesOvation of the Seas Papenburg / Bron: ©ottergraafjes
De Quantum-Klasse wordt met nog een cruiseschip uitgebreid. Het vijfde schip - Odyssey of the Seas - zal naar verwachting in de herfst van 2020 klaar zijn.

Meyer Turku OY

Deze werf bestaat sinds 1737 en ligt in de haven van het Finse Turku. Het had toen de naam Fithie/Abo Gamla Skeppswarf. In die jaren is de werf meerdere keren door een andere rederij overgenomen. Sinds 2014 is het in handen van het Duitse familiebedrijf Meyer. Het is ook mogelijk om een rondleiding bij deze werf te krijgen. Vanaf de oprichting tot in 2020 zijn er meer dan 1.300 schepen gebouwd. Er werken 2.000 mensen (anno 2020) bij deze werf. Niet alle onderdelen voor de schepen worden bij Meyer Turku gemaakt. Zo worden de hutten gemaakt bij dochteronderneming Piikkiö Works Oy. Daarnaast hebben ze nog twee dochterondernemingen:
  • Shipbuilding Completion Oy; zij zorgen turnkey oplossingen met betrekking tot het interieur
  • ENG´nD Oy; dit is een ingenieursbureau gespecialiseerd in scheepsbouw

Soort schepen

Bij deze werf worden verschillende soorten schepen gebouwd. Dit zijn:
  • cruiseschepen
  • veerboten
  • goederenschepen voor Arctisch gebied
  • gastankers (LPG en LNG)
  • ijsbrekers
  • baggerschepen
  • kraanschepen
  • bevoorradingsschepen in Arctisch gebied
  • schepen voor speciaal onderzoek

Rederijen

Het moederbedrijf Meyer Werft in Papenburg bouwt voor rederij Royal Caribbean International (RCI) cruiseschepen in de Quantum-klasse, maar Meyer Turku OY heeft schepen gebouwd in de Oasis-Klasse. Deze schepen zijn één van de grootste cruiseschepen ter wereld. Een tweetal schepen van deze klasse zijn Oasis of the Seas en Allure of the Seas. In 2022, 2024 en 2025 zullen ze een drietal schepen afgeleverd worden in de Icon-klasse. Ook de cruiseschepen Mein Schiff worden door hen gebouwd.

Color Line Haven Oslo / Bron: ©ottergraafjesColor Line Haven Oslo / Bron: ©ottergraafjes
Andere rederijen waarvoor ze bouwen zijn:
  • Aïda Cruises
  • Birka Line
  • Costa Cruises
  • Carnival Cruises
  • Crystal Cruises
  • Delfin Cruises
  • Hapag Lloyd Cruises
  • P&O Cruises
  • TUI Cruises

De rederijen van veerboten die opdracht aan hen geven zijn onder andere:
  • Color Line
  • Scandlines
  • Stena Line
  • Viking Line
  • Irish Ferries
  • P&O Ferries

NEPTUN Werft GmbH & Co. KG

Deze werf bestaat sinds 1850 en ligt in de haven van het Duitse Rostock. Vanaf die periode tot 2020 hebben ze al meer dan 1.500 nieuwe schepen gebouwd. Daarnaast hebben ze duizenden reparaties aan schepen uitgevoerd. Sinds 1997 is deze werf in handen van de familie Meyer en zijn ze marktleider in het bouwen van riviercruiseschepen. Er werken ongeveer 700 mensen (anno 2020) in de werf.

Soort schepen

Hier worden cruiseschepen voor op de grote rivieren gebouwd. Deze schepen varen onder andere op de Rhône en de Donau. Daarnaast hebben ze voor de Nederlandse rederij Anthony Veder uit Rotterdam twee LNG-gastankers gebouwd.

Rederijen

Ze krijgen van diverse rederijen opdracht om een bepaald soort schip te bouwen. Dit zijn onder andere:
  • rederij Viking River Cruises
  • A-ROSA Flussschiff GmbH

pendelbus van en naar de werf in Papenburg / Bron: ©ottergraafjespendelbus van en naar de werf in Papenburg / Bron: ©ottergraafjes

Bezoek Meyer Werft Papenburg

Voor wie het leuk vindt om met eigen ogen te zien hoe het bouwen van een cruiseschip in zijn werk gaat, is een rondleiding aan de Duitse werf wellicht een goed idee. Jaarlijks nemen rond de 250.000 mensen een kijkje. Het reserveren van tickets is vereist. Dat kan bij Papenburg Tourismus GmbH. Een rondleiding duurt ongeveer twee uren. In maar liefst negen expositieruimtes kun je veel te weten komen over de werf. Er zijn 20 modellen van cruiseschepen schaal 1:100 te zien en je kunt een kijkje nemen in een hut. Het is mogelijk om zowel individueel als in een groep een rondleiding te krijgen. Het begint met een film - over het ontstaan van de werf - in het bezoekerscentrum. Uiteindelijk kun je in hal 6 met eigen ogen zien hoe een cruiseschip - tenzij er niets wordt gebouwd - wordt gemaakt.

Wanneer

  • In de periode 1 juni t/m 31 oktober zijn er dagelijks meerdere rondleidingen. Het vertrekpunt (en afhalen van de tickets) is dan bij Museumschip Brigg Friederike bij het stadhuis (Hauptkanal rechts 68-69). De tickets kunnen online worden gekocht. Bij de prijs van de tickets zit de entree tot het bezoekerscentrum en een retourtje met de bus inbegrepen.
    • Van maandag t/m zondag worden er drie rondleidingen verzorgd. De eerste is om 10.30 uur, de tweede om 14.30 uur en de laatste om 15.00 uur.
  • Van begin januari t/m eind mei en van 1 november t/m 31 december zijn er van maandag t/m zaterdag rondleidingen. De rondleiding start dan om 14.00 uur. In deze periode is het vertrekpunt (en het afhalen van de tickets) bij de Arkadenhaus Papenburg (Hauptkanal links 68-72)

Nederlandstalige gids

Gedurende het hele jaar is er 7 dagen in de week een Nederlandstalige gids die een rondleiding verzorgt. Hiervoor kun je speciale tickets boeken.

Adresgegevens en route naar Meyer Werft

Adresgegevens
Meyer Werft GmbH & Co. KG
Industriegebiet Süd
D- 26871 Papenburg

Route

De route is via een navigatiesysteem te volgen, maar is ook te raadplegen op de website van Meyer Werft. Bij gebruik van navigatie kan men het volgende aanhouden: Papenburg - Industriegebiet Süd - Rheiderlandstrasse - Ecke Vellager Strasse

Verdere informatie

Papenburg Tourismus GmbH
Ölmühlenweg 21
D- 26871 Papenburg
Telefoon: +49 (0)49 61 83 96-0
website: https://besucherzentrum-meyerwerft.de/

Tewaterlating

De werf is direct aan het water gelegen en dat moet ook wel. Zodra een schip in de werf is gebouwd, wordt deze uit de werf gevaren en later spectaculair te water gelaten. Hierbij kun je als bezoeker aanwezig zijn. Zodra een schip uit het dok is gevaren, is het mogelijk om het nog te bezichtigen alvorens het via de rivier de Ems, via Weener en Leer in de Eemshaven terecht komt. Van daaruit kiest het schip het ruime sop op weg naar zijn thuishaven.

Grootste cruiseschip ter wereld: Symphony of the Seas

Sinds 2018 is het grootste cruiseschip ter wereld de Symphony of the Seas. Dit schip is net zoals Harmony of the Seas door de Franse scheepswerf Chantiers de l'Atlantique in Saint Nazaire gebouwd. De kosten van de Symphony of the Seas bedroegen 1,2 miljard euro. Het schip is:
  • 361 meter lang
  • 66 meter breed
  • heeft 17 verdiepingen
  • er kunnen 6370 passagiers op en er is plaats voor 2394 bemanningsleden

Harmony of the Seas

De Harmony of the Seas stamt uit 2016 en heeft meer dan 1 miljard euro gekost. Dit schip is 362 meter lang, 70 meter hoog en heeft 18 verdiepingen, maar is toch "kleiner" dan de Symphony of the Seas. Dit komt door het tonnage. Er kunnen 6410 passagiers op en er is plaats voor 2100 bemanningsleden. De Franse werf bouwt nog een derde schip in dezelfde lijn voor de rederij Royal Caribbean International. Dat schip wordt in 2022 afgeleverd.
© 2016 - 2024 Ottergraafjes, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Cruiseschip Norwegian Joy: eerste schip met kartbaanCruiseschip Norwegian Joy: eerste schip met kartbaanHet cruiseschip Norwegian Joy is het twaalfde cruiseschip van de Amerikaanse rederij Norwegian Cruise Line. Het is het t…
Cruiseschepen Meyer Werft: van bouw tot vaart naar EemshavenCruiseschepen Meyer Werft: van bouw tot vaart naar EemshavenHet bedrijf Meyer Werft in het Duitse Papenburg is een familiebedrijf en bestaat al sinds 1795. In het begin bouwden ze…
Norwegian Getaway - Miami's Ultimate cruise shipNorwegian Getaway - Miami's Ultimate cruise shipDe Norwegian Getaway is een enorm cruiseschip dat op de Duitse Meyer Werft in Papenburg Duitsland is gebouwd en via de E…
Quantum of the Seas – varend pretparkQuantum of the Seas – varend pretparkQuantum of the Seas is een bij de Meyer Werft gebouwd cruiseschip, dat bijna 4200 mensen aan boord naar zonnige bestemmi…

MS Koningsdam – grootste cruiseschip Holland America LineMS Koningsdam – grootste cruiseschip Holland America LineDe MS Koningsdam is een cruiseschip van de Holland America Line. Koningin Màxima is peetmoeder van het schip, zij doopt…
Harmony of the Seas - grootste cruiseschip ter wereldHarmony of the Seas - grootste cruiseschip ter wereldHarmony of the Seas is het grootste cruiseschip ter wereld. Het is het zusterschip van de Allure of the Seas en Oasis of…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ©ottergraafjes
  • http://www.meyerwerft.de/de/meyerwerft_de/werft/unternehmensgeschichte/unternehmensgeschichte.jsp
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Roll-on-roll-offschip
  • http://www.meyerwerft.de/de/meyerwerft_de/index.jsp
  • http://www.neptunwerft.de/de/neptunwerft_de/index.jsp
  • http://www.meyerturku.fi/en/meyerturku_com/index.jsp
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Quantum_of_the_Seas_%28schip,_2014%29
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Cruise_Line
  • http://nos.nl/artikel/2105505-in-beeld-een-varend-luxehotel-met-2747-kamers.html
  • Afbeelding bron 1: ©sodraf
  • Afbeelding bron 2: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 3: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 4: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 5: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 6: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 7: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 8: ©ottergraafjes
Reactie

M. Hermelink, 24-09-2019
Ben een keer geweest en was indrukwekkend en zeker nog een bezoekje waard. We willen graag een tewaterlating zien. Reactie infoteur, 25-09-2019
Beste M. Hermelink,

Bedankt voor uw reactie.

Via de link https://www.meyerwerft.de/de/meyerwerft_de/index.jsp en dan onder meldingen (staat links onderin), kunt u een indicatie krijgen wanneer een schip wordt uitgedokt en wanneer het schip vertrekt richting het Eemskanaal. Wanneer dit voor een schip aan de orde is, wordt dat daar vermeld.

Veel plezier bij een volgende bezoek aan de Meyer Werft!

Met vriendelijke groet,

Infoteur Ottergraafjes

Ottergraafjes (212 artikelen)
Laatste update: 15-06-2021
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Bronnen en referenties: 17
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.