Chinees vliegdekschip Type 001A te water
Het eerste volledig in eigen land ontwikkelde en gebouwde vliegdekschip is in China op 26 april 2017 te water gelaten bij een scheepswerf in het noordoosten van Dalian. Het schip behoort tot één van de programma’s van president Xi Jingping bij het ontwikkelen van zijn 'Blue Water' marine. Het grootste doel hierbij is het beter kunnen beheersen en beschermen van de Chinese kust en belangen. Dit vliegdekschip is de tweede in een reeks van zes carriers welke de Chinezen in gebruik willen nemen.
Bron: Skeeze, Pixabay Achtergrond vliegdekschip Type 001A
Het Chinese vliegdekschip, met type-aanduiding 001A, is het eerste in eigen land ontwikkelde en gebouwde vliegdekschip. De scheepswerf China Shipbuilding Industry Corporation heeft het schip gebouwd en gerealiseerd. Deze scheepswerf is eigendom van de Chinese staat. Op 26 april 2017 is het schip te water gelaten. Waarbij generaal Fan Changlong, van de centrale militaire commissie, aanwezig was. Het vliegdekschip is voor tewaterlating gedoopt met een fles champagne.
Type 001A is het tweede vliegdekschip voor de Chinese marine. Liaoning, het eerste vliegdekschip dat actief is voor de Chinese marine en ontwikkeld is door de Russen, is sinds 25 september 2012 actief. Het vliegdekschip heeft een lengte van 315 meter en heeft, wanneer volledig beladen, een gewicht van ongeveer 70.000 ton. Het schip kan zich voortbewegen met 32 knopen.
Bron: Skeeze, Pixabay Wapensystemen en gevechtsvliegtuigen
In vergelijking met Liaoning zijn de wapensystemen uitgebreider en zijn er meer mogelijkheden voor gevechtsvliegtuigen. Er is meer ruimte voor Shengyang J-15-gevechtsvliegtuigen, die in 2013 geïntroduceerd zijn. De vleugel waarop de vliegtuigen kunnen staan is iets groter dan dat van Liaoning, er zouden geschat ongeveer acht extra gevechtsvliegtuigen kunnen plaatsnemen. In totaal moet er voldoende ruimte zijn voor 40 tot 50 Shengyang J-15’s. Hoeveel plaats er exact is, blijft onduidelijk.
Het schip is voorzien van het meest geavanceerde Type 346 S-band AESA-radarsysteem van de Chinezen, dat in staat zou moeten zijn om F-22 Raptors in stealth te identificeren. Deze Amerikaanse straaljagers ontwikkeld door Lockheed Martin zouden met 1500 km/h in staat moeten zijn om zo goed als onzichtbaar te blijven op radarsystemen.
Verder is het schip uitgerust met korte-afstand luchtafweergeschutraketten, het Chinese HQ-10 Air Defence-systeem. Dit systeem met haar geschutstorens is in staat binnen 10 seconden luchtdoelen te herkennen en te identificeren. Hoewel dit in vergelijking met afweersystemen uit andere landen niet als zeer snel en geavanceerd wordt bestempeld. Concurrenten kunnen dit namelijk zelfs binnen vijf tot acht seconden.
Gelimiteerde mogelijkheden in verhouding met andere landen
Volgens diverse bronnen kan Type 001A niet tippen aan diverse carriers van overige landen. Bloomberg meldt dat Type 001A geen uitdaging te bieden heeft voor de Amerikaanse supercarriers. Zo is het aandrijfsysteem en het ski-jump-dek niet vergelijkbaar. De opstijgbaan van sommige carriers is voorzien van een ski-jump-dek, waarbij het laatste gedeelte van het dek dat gebruikt wordt bij het opstijgen licht geboden is. Er ontstaat als het ware een schans, waardoor de benodigde afstand om een straaljager of gevechtsvliegtuig op te laten stijgen verminderd kan worden. Ook kunnen Amerikaanse vliegdekschepen voor langere perioden op zee verblijven, zonder terug te keren voor onderhoud.