Vliegdekschepen en supervliegdekschepen: de specificaties

Vliegdekschepen en supervliegdekschepen: de specificaties Een vliegdekschip is een schip dat is ingericht om vliegtuigen en eventueel helikopters te vervoeren. Er bestaat zelfs de mogelijkheid om de toestellen in te zetten vanaf het vliegdekschip. Om dit te kunnen verwerkelijken heeft men de schepen lang en breed genoeg gebouwd zodat vliegtuigen kunnen opstijgen en landen. Er is hier voldoende ruimte voor nodig om de vliegtuigen te kunnen stationeren. Vliegdekschepen bestaan onder andere uit een vliegdek, radarsystemen en een aandrijving. Er bestaan allerlei verschillende aandrijvingen om het schip voort te stuwen.

Vliegdekschepen en supervliegdekschepen


Vliegdekschepen

De toren en het vliegdek zijn de meest opvallende elementen van een vliegdekschip. Vliegdekschepen zijn duurder dan overige oorlogsschepen. Dit heeft te maken met de functionaliteit van het vliegdek. Het zorgt er namelijk voor dat vliegtuigen kunnen opstijgen. Soms kunnen vliegdekschepen helikopters bij zich te dragen en hebben ze een specifiek heliplatform voor het laten opstijgen en landen van de toestellen. Het schip wordt meestal begeleid door een zogenaamde 'armada', oftewel een vloot. De vloot dient als extra bescherming voor het vliegdekschip. Vliegdekschepen zijn onder te verdelen in 'normale vliegdekschepen' en 'supervliegdekschepen'.

Supervliegdekschepen

Een supervliegdekschip is groter dan een normaal vliegdekschip. De Verenigde Staten namen in 1962 hun eerste supervliegdekschip in gebruik. Het schip behoort tot de Nimitzklasse en heet de USS Enterprise. Deze schepen hebben een nucleaire aandrijving waardoor zij niet continu nieuwe brandstof nodig hebben. De schepen kunnen in totaal zo'n 15 jaar zonder brandstof. Hierdoor kunnen ze zo'n 800.000 tot 1.000.000 nautische mijl varen. Een nautische mijl staat gelijk aan 1.852 meter, wat meer is dan een Engelse mijl (ongeveer 1.609 meter).

Een SPS-49 radarantenne die bevestigd is op een traliesmast van het USS Abraham Lincoln-vliegdekschip / Bron: Don S. Montgomery, USN (RET.), Wikimedia Commons (Publiek domein)Een SPS-49 radarantenne die bevestigd is op een traliesmast van het USS Abraham Lincoln-vliegdekschip / Bron: Don S. Montgomery, USN (RET.), Wikimedia Commons (Publiek domein)

Radarsystemen

Hoog op het vliegdek is er een netwerk van radarsystemen gestationeerd. Deze regelen de communicatie tussen het schip en de vliegtuigen. Hierdoor staat het vliegdekschip direct in contact met overige schepen. Het systeem heeft ook het vermogen om satelliettelefoonsignalen en tv-signalen te ontvangen. Tevens heeft de radar de mogelijkheid om vijandelijke berichten te onderscheppen en te verstoren. Vijandelijke vliegtuigen en raketten kunnen door middel van geavanceerde wapensystemen worden gestopt. Met behulp van het radarsysteem dirigeren de vluchtofficier en vluchtofficier-assistent alle vluchtactiviteit. Zij zijn verantwoordelijk voor alle toestellen die zich op het dek en binnen zo'n 8 kilometer in het luchtruim bevinden. Vliegtuigen moeten eerst van deze officieren toestemming krijgen om te kunnen landen.

Aandrijving

Stoomturbines

Een aantal vliegdekschepen wordt door middel van stoomturbines voortgestuwd. Hiermee wordt gebruikgemaakt van de snelheid waarmee stoom in een turbine zich voortbeweegt. Deze energie wordt omgezet in kinetische energie, waardoor een loopwiel een draaiende beweging begint te krijgen.

Dieselmotoren

In een enkel geval worden er dieselmotoren gebruikt voor de aandrijving van een vliegdekschip. Het nadeel hiervan is dat het schip regelmatig bijgetankt dient te worden wanneer de brandstof verbruikt is. De motoren die hiervoor gebruikt worden zijn enorm en werken op residubrandstof. Dit is een stroperige vorm van brandstof die voor de injectie verhit dient te worden.

Nucleair

Een aantal schepen hebben een nucleaire aandrijving. Dit heeft als voordeel dat het schip voor een langere periode geheel zelfstandig kan opereren en hierdoor niet aan wal hoeft te komen om bij te tanken. Tijdens oorlogsituaties biedt een nucleaire aandrijving een tactisch voordeel. Het zijn vooral de moderne vaartuigen die deze aandrijving tot hun beschikking hebben.

Specificaties

Er bestaan meerdere landen die een vliegdekschip (of zelfs meerdere) tot hun beschikking hebben. Zij hebben allemaal hun eigen unieke eigenschappen.

NaamLandTewaterlatingLengte (meters)Gewicht (ton)Aandrijving
Gerald R. Fort klasseVS22 juli 2017337100.000nucleair
Nimitzklasse (onder andere de USS Nimitz en USS Abraham Lincoln)VS13 mei 1972 (eerste schip)330100.000 - 104.600nucleair
Admiraal KoeznetsovRusland21 januari 199130567.0004 stoomturbines
LiaoningChina4 december 1988300104.0008 stoomturbines
INS VikramadityaIndia14 juni 2014283,545.4008 stoomturbines
Charles de GaulleFrankrijk18 mei 2001261,540.6002 K15-kernreactoren, (drukwaterreactoren)
Juan Carlos I (L61)Spanje22 september 2009230,827.0791 gasturbine en 2 dieselmotoren
Invincibleklasse (onder andere de HMS Invincible en HMS Ark Royal)Engeland3 mei 1977 (eerste schip)21022.000nucleair
© 2017 - 2024 Tijger3, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
VliegdekschepenVliegdekschepen, ook wel bekend als een vliegkampschip, worden veel gebruikt door de marine. Door middel van het grote d…
Radar: wat is dit en hoe werkt het?“Het vliegtuig is van de rader verdwenen” en “Weet jij wat de buienradar voorspelt heeft”? Het woord rader wordt regelma…
Pearl Harbor: De aanval van JapanPearl Harbor is niet alleen een goede film, maar ook een gebeurtenis die in het jaar 1941 plaatsvond. Bij deze aanval do…

Juan Sebastián de Elcano: Spaans opleidingsschipJuan Sebastián de Elcano: Spaans opleidingsschipDe Juan Sebastián de Elcano is een Spaans zeilschip met vier masten en met als boegbeeld Minerva. Het is de op twee na g…
Chinees vliegdekschip Type 001A te waterChinees vliegdekschip Type 001A te waterHet eerste volledig in eigen land ontwikkelde en gebouwde vliegdekschip is in China op 26 april 2017 te water gelaten bi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: U.S. Navy, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Supervliegdekschip
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeemijl
  • https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Charles_de_Gaulle_(schip,_2001)
  • https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_vliegdekschepen_van_Rusland_en_de_Sovjet-Unie
  • http://marineschepen.nl/schepen/juan_carlos_I.html
  • https://en.wikipedia.org/wiki/INS_Vikramaditya
  • http://science.howstuffworks.com/aircraft-carrier5.htm
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Nimitzklasse
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Liaoning_(vliegdekschip)
  • https://marineschepen.nl/schepen/queen_elizabeth.html
  • https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Enterprise_(CVN-65)
  • http://www.stoommachine.info/stoomturbine.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Viscositeit
  • https://marineschepen.nl/schepen/invincible.html
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Nimitz-class_aircraft_carrier
  • https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Juan_Carlos_I_(L61)
  • https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Admiraal_Koeznetsov-klasse
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/HMS_Invincible_(R05)
  • https://marineschepen.nl/schepen/ford.html#specs
  • Afbeelding bron 1: Don S. Montgomery, USN (RET.), Wikimedia Commons (Publiek domein)
Tijger3 (112 artikelen)
Laatste update: 27-12-2019
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Bronnen en referenties: 22
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.