De Cuauhtemoc uit Mexico en haar drie zusterschepen

De Cuauhtemoc uit Mexico en haar drie zusterschepen De Cuauhtemoc is geen erg groot schip, maar het is wel erg mooi en het bekendste van vier zusterschepen uit Midden- en Zuid-Amerika, gebouwd in Spanje. Het Mexicaanse opleidingsschip Cuauhtemoc neemt geregeld deel aan Tall Ships Races in Amerika en in Europa. Het is een graag geziene gast want de bemanning houdt er van om traditionele Mexicaanse liedjes te zingen en om in de masten te klimmen. De drie anderen, de Gloria, de Guayas en de Simon Bolivar doen vooral mee aan Tall Ships Races in America en in de Caraïben.

De Cuauhtemoc

Cuauhtemoc: betekenis

De Cuauhtemoc, voluit de ARM Cuauhtemoc is een opleidingsschip van de Mexicaanse Marine. Het dankt zijn naam aan de laatste Azteekse keizer Cuauhtemoc, die werd gevangen genomen door Herman Cortes en die ter dood werd veroordeeld in 1525. Het boegbeeld van het schip Cuauhtemoc is dan ook aan hem gewijd. Cuauhtemoc betekent in het nahuatl zoveel als "adelaar die neerdaalt op zijn prooi".

Bouw en geschiedenis

Het schip werd besteld in 1981 en werd in 1982 te water gelaten. Het werd gebouwd op de Scheepswerf Celaya S.A. in Bilbao, Spanje. De Cuauhtemoc is het laatste van vier Zuid- en Midden-Amerikaanse zusterschepen, die werden gemaakt op basis van tekeningen van de Duitse firma Blohm & Voss van schepen uit de jaren '20 en '30. De andere zusterschepen zijn de Gloria uit Colombia, de Guayas uit Ecuador en de Simon Bolivar uit Venezuela.

Tall Ships Races
De Cuauhtemoc neemt geregeld deel aan Tall Ships Races over de hele wereld. In 2016 nam het deel aan de Tall ships Race van Antwerpen naar Lissabon en lag het in de Antwerpse haven van 7 tot 10 juli. Het schip heeft dan ook al meer dan 700.000 kilometer achter de boeg. Zijn bijnaam getuigt van het trotse Mexicaanse karakter: Embajador Mexicano y Caballero de los Mares wat zoveel betekent als "Mexicaanse Ambassadeur en Ruiter van de Zeeën". De crew draagt een vlekkeloos wit uniform: witte broek en wit hemd, soms ook een gestreept t-shirt. Er is altijd veel muziek aan boord, meestal traditionele Mexicaanse liedjes. De bemanning houdt er ook van om in de masten te klimmen, vooral wanneer het schip ergens aankomt of vertrekt.

Karakteristieken van de Cuauhtemoc

  • naam: ARM Cuauhtemoc
  • scheepstype: bark, opleidingsschip
  • eigenaar: Mexicaanse Marine
  • bouwjaar: 1982
  • bouwplaats: Scheepswerf Celaya S.A., Bilbao, Spanje
  • thuishaven: Acapulco, Mexico
  • maakt deel uit van 4 zusterschepen: Cuauhtemoc (Mexico), Gloria (Colombia), Guayas (Ecuador) en Simon Bolivar (Venezuela)
  • romp: staal
  • lengte: 67,2 meter
  • maximaal zeiloppervlakte: 2368 m²
  • crew: 186 officieren en vaste bemanning, 90 leerlingen
  • 3 masten
  • 23 zeilen
  • A - class
  • dieselmotor

De Gloria

Gloria: oorsprong naam

De Gloria is het vlaggenschip van de Colombiaanse Marine. Het wordt gebruikt als opleidingsschip voor het opleiden van cadetten. De naam van het schip komt van de vrouw van de Minister van Defensie, generaal Rebeiz. De generaal stierf kort voor de doop van het schip en daarom werd de naam van zijn vrouw aan het schip gegeven als eerbetoon aan de overleden man.

Bouw en geschiedenis

Het schip werd gebouwd in Bilbao, in Spanje op de scheepswerf Celaya S.A. in 1968. Het is dus heel wat ouder dan haar zusterschip de Cuauhtemoc. Ook dit schip werd gebouwd in navolging van de Duitse barken uit de jaren '20 en '30. Haar boegbeeld is Maria Salud, naar alle waarschijnlijkheid de dochter van de beeldhouwer. Ondanks het feit dat het schip er oud uitziet, is het erg modern. Het heeft een dieselmotor en is uitgerust met airco en kan computer gestuurd worden. Bij de grote bar staan overal pre-colombiaanse beelden en goud uitgestald. Aangezien de Gloria vaak deelneemt aan de Tall Ships Races zijn de Colombianen maar wat fier om te pronken met hun verleden. Wanneer het schip niet op zee is, kan het worden bezichtigd in Cartagena (Colombia).

Karakteristieken van de Gloria

  • Bouwjaar: 1968
  • Bouwplaats: scheepswerf Celaya S.A., Bilbao, Spanje
  • thuishaven: Cartagena (Colombia)
  • vlag: Colombia
  • Lengte: 76 meter overall
  • Breedte: 10, 6 meter
  • romp: staal
  • scheepstype: bark, opleidingsschip
  • A - class
  • maximaal zeiloppervlak: 1250 m²
  • 23 zeilen
  • dieselmotor, computergestuurd
  • crew: 176, waarvan 120 cadetten

De Guayas

Bouw en geschiedenis

Het is het opleidingsschip van de Ecuadoraanse Marine. Zoals de twee vorige werd het schip gebouwd op de Scheepswerf Celaya S.A. in Bilbao, Spanje, in 1977. De naam is afkomstig van een stoomschip uit 1841. Dit stoomschip is het oudste dat werd gebouwd in Zuid-Amerika. De Guayas is trouwens ook een rivier die door Guayaquil loopt. Op de oevers van deze rivier staat een standbeeld van Simon Bolivar en José de San Martin. De Guayas neemt deel aan Tall Ships Races, maar vooral in Noord- en Zuid-Amerika, daarom is het hier minder bekend.

Karakteristieken van de Guayas

  • Bouwjaar: 1977
  • bouwplaats: scheepswerf Celaya S.A., Bilbao, Spanje
  • thuishaven: Guayaquil, Ecuador
  • vlag: Ecuador
  • romp: staal
  • scheepstype: bark, opleidingsschip
  • 3 masten
  • A- class
  • crew: 80 cadetten, 35 officieren en vaste bemanningsleden
  • lengte: 76 meter

Simon Bolivar

Bouw en geschiedenis

Het minst bekende in onze contreien, maar des te meer in Noord- en Zuid - Amerika waar het schip deelneemt aan verschillende Tall Ships Races. In 2016 was de Venezolaanse Simon Bolivar echter te gast in Antwerpen voor de start van de Tall Ships Races. Gebouwd in 1980, eveneens in Bilbao, Spanje op de scheepswerf Celaya S.A. Het is het opleidingsschip van de Venezolaanse Marine.

Karakteristieken van de Simon Bolivar

  • Bouwjaar: 1980
  • Bouwplaats: scheepswerf Celaya S.A., Bilbao, Spanje
  • thuishaven: La Guaira, Venezuela
  • Vlag: Venezuela
  • romp: staal
  • scheepstype: bark, opleidingsschip
  • A - class
  • lengte: 76 meter
© 2010 - 2024 Mapa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De Venezolaanse Simon Bolivar: ambassadeur zonder grenzenDe Venezolaanse Simon Bolivar: ambassadeur zonder grenzenHet Venezolaanse tall ship Simon Bolivar heeft nog drie andere zusterschepen: het gekende Mexicaanse tall ship Cuauhtemo…
De Cisne Branco: een Braziliaans opleidingsschipDe Cisne Branco: een Braziliaans opleidingsschipDe Cisne Branco (witte zwaan) is een Braziliaans opleidingsschip. De naam is afkomstig uit het lijflied van de Braziliaa…
De Mir: Russisch opleidingsschip, symbool voor vredeDe Mir: Russisch opleidingsschip, symbool voor vredeEen witte romp met een blauwe streep en gouden letters, dat is de Mir. Mir betekent in het Russisch vrede. Dit Russische…
De Pelican of London: Engels tall ship van de A-klasseDe Pelican of London: Engels tall ship van de A-klasseDe Pelican of London werd gebouwd in 1946 in Frankrijk. Oorspronkelijk was het een vissersboot die onder de naam Pelican…

De Shtandart, replica van een eeuwenoud schipDe Shtandart, replica van een eeuwenoud schipDe huidige Shtandart is een replica uit 1994. Het originele schip van de Baltische vloot dat eveneens de naam Shtandart…
De Dewaruci, het grootste Indonesisch opleidingsschipDe Dewaruci, het grootste Indonesisch opleidingsschipNiet meteen het grootste tall ship, het opleidingsschip Dewaruci. Maar wel één van de mooiste en zeker het muzikaalst. E…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Aherrero, Flickr (CC BY-2.0)
  • Wikipedia Engels, Frans, Spaans
  • www.semar.gob.mx
  • Store.bahrslanding.com
  • Sailmobile.nl
  • Cartagenainfo.net
  • www.armada.mil.co
Mapa (704 artikelen)
Laatste update: 09-02-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Bronnen en referenties: 7
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.