InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > De Dewaruci, het grootste Indonesisch opleidingsschip

De Dewaruci, het grootste Indonesisch opleidingsschip

De Dewaruci, het grootste Indonesisch opleidingsschip Niet meteen het grootste tall ship, het opleidingsschip Dewaruci. Maar wel één van de mooiste en zeker het muzikaalst. En het schip dat van heel ver moet komen om in Europa deel te nemen aan Races, aangezien de Dewaruci een Indonesisch marineschip is. De originele Dewaruci (ook KRI Dewaruci, Dewa Ruci of Dewarutji genoemd) mag zo langzamerhand uitbollen want in 2014 werd met de bouw van een nieuwe Dewaruci begonnen.

Bouw van het schip

President Sukamo van Indonesië vond het nodig dat er schepen zouden worden gebouwd voor het onderhoud en voor de veiligheid van de Indonesische archipel. Dus werd in 1932 met de bouw van de Dewaruci gestart, maar deze moest gestopt worden door het uitbreken van WO II. De Dewaruci werd gebouwd in Duitsland, meer bepaald in Hamburg, bij HC Stülcken & Sohn. De scheepswerf werd zwaar getroffen en beschadigd tijdens de oorlog. Daardoor raakte het schip pas af in 1952 en werd het te water gelaten in 1953.

De KRI Dewaruci

Opleidingsschip

De Dewaruci is een opleidingsschip, met moderne technieken aan boord. Zo kan het navigatiesysteem computer gestuurd worden en is het schip uitgerust met een ballastsysteem dat de stevigheid en het evenwicht van het schip garandeert. Het schip heeft drie bruggen waarop het de cadetten kan ontvangen.

Bron: Carly & Art, Flickr (CC BY-SA-2.0)Bron: Carly & Art, Flickr (CC BY-SA-2.0)
Naam en motto
De letters KRI staan voor Kapalperang Republik Indonesia, wat "Marineschip van de Republiek Indonesië" betekent. Dewa Ruci is een piepklein personage dat Bhima als eerste ontmoet in de oceaan wanneer hij op zoek is naar het levenswater. Het is een personage uit de mystieke Javaanse traditie en is vaak te zien in schaduwspelen. Dewa Ruci staat in het boegbeeld van het schip. Hij vertegenwoordigt de waarheid en de moed. Het moto van het schip is cita cita, akal budi, berani jujur, guna bhakti. Dit staat voor moraliteit, vindingrijkheid, moed, reden en loyaliteit. Het schip heeft drie masten en elke mast staat voor een van de grote Indonesische eilanden.

Races in Europa

De KRI Dewaruci neemt vaak deel aan overzeese races. De Dewaruci het schip dat zich het verst moet verplaatsen om deel te nemen aan races in Europa. De KRI Dewaruci is zeker het muzikaalste schip. Het heeft zijn eigen fanfare aan boord en is daardoor een graag geziene gast, omdat de bemanning overal voor ambiance zorgt. Bij het wegvaren uit Antwerpen op 13 juli 2010 sloot de KRI Dewaruci de vloot af en gaf het schip het deuntje "Jinglle Bells" ten berde bij het wegvaren.

Filmster

Het schip werd gebruikt in de film "Anna and the king" met Jodie Foster.

Nieuwe Dewaruci

De Indonesische marine plant de bouw van een nieuw schip, gezien de hoge leeftijd van de Dewaruci. Het nieuwe schip zou 105 meter lang moeten worden, het zou vier masten hebben en zou 100 cadetten mee kunnen nemen. De Indonesische autoriteiten hebben al het groen licht gegeven voor de bouw van het nieuwe schip. In 2014 werden de eerste contacten gelegd met de scheepswerf Paulino Freire in Vigo, Spanje. De oude Dewaruci zou dan kunnen uitbollen in Indonesische wateren, terwijl het nieuwe schip dan overzee zou gaan. De bouw van het nieuwe schip zou in het voorjaar van 2014 van start gaan en zo'n 24 maanden duren maar tot op heden (voorjaar 2017) is er nog geen nieuws van de nieuwe Dewaruci.

Bron: Tom Mascardo, Flickr (CC BY-ND-2.0)Bron: Tom Mascardo, Flickr (CC BY-ND-2.0)

Karakteristieken van het schip

  • Bouwjaar: 1932, maar slechts af in 1952 door WO II
  • Vlag: Indonesië
  • Naam: KRI Dewaruci
  • Moto: cita cita, akal budi, berani jujur, guna bhakti (moraliteit, vindingrijkheid, moed, loyaliteit)
  • Scheepswerf: HC Stülcken & Sohn, Hamburg, Duitsland
  • Thuishaven: Surabaya (Indonesië)
  • Klasse: A-class, grootste tall ship van de Indonesische vloot
  • Scheepstype: driemaster, opleidingsschip, bark
  • Specialiteit: fanfare aan boord
  • lengte: 58,27 meter
  • breedte: 9,5 meter
  • hoogte: 36,48 meter
  • maximaal zeiloppervlak: 1090,50 m²
  • aantal zeilen: 16, op twee zeilen een groot rood beest met gele bek en gele kroon
  • romp: van staal
  • crew: 28 officieren en vaste bemanningsleden + 78 cadetten
  • dieselmotor

Online game

Op www.pictogame.com kan je een online gratis spelletje spelen met de Dewaruci.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Amerigo Vespucci, Italiaans tall ship met drie mastenDe Amerigo Vespucci, Italiaans tall ship met drie mastenDe Amerigo Vespucci is één van de mooiste en bekendste tall ships uit de A-class. Dit Italiaanse volschip had nog een zu…
De Pelican of London: Engels tall ship van de A-klasseDe Pelican of London: Engels tall ship van de A-klasseDe Pelican of London werd gebouwd in 1946 in Frankrijk. Oorspronkelijk was het een vissersboot die onder de naam Pelican…
De Cisne Branco: een Braziliaans opleidingsschipDe Cisne Branco: een Braziliaans opleidingsschipIn Antwerpen van 28 mei tot 2 juni 2013: de Cisne Branco of witte zwaan. Een Braziliaans opleidingsschip uit de Tall Shi…
De Cuauhtemoc uit Mexico en haar drie zusterschepenDe Cuauhtemoc uit Mexico en haar drie zusterschepenDe Cuauhtemoc is geen erg groot schip, maar het is wel erg mooi en het bekendste van vier zusterschepen uit Midden- en Z…
De Shabab Oman II: opvolger van het tall ship Shabab OmanDe Shabab Oman II: opvolger van het tall ship Shabab OmanDe Shabab Oman II is de opvolger van het tall ship Shabab Oman. Dit tall ship dat onder Omaanse vlag vaart, werd in het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bert Kaufmann, Flickr (CC BY-2.0)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Dewaruci_(schip,_1953) (op 08.02.2017)
  • https://fr.wikipedia.org/wiki/Dewaruci (op 08.02.2017)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/KRI_Dewaruci (op 08.02.2017)
  • http://www.jpnn.com/news/kri-dewaruci-dalam-perjalanan-pulang-dari-ekspedisi-keliling-dunia (op 08.02.2017)
  • https://garudamiliter.blogspot.be/2014/02/freire-set-for-april-start-of.html (op 08.02.2017)
  • www.pictogame.com
  • www.antaranews.com
  • www.dewaruci.net
  • Pearlsealing.web-log.nl
  • Afbeelding bron 1: Carly & Art, Flickr (CC BY-SA-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Tom Mascardo, Flickr (CC BY-ND-2.0)

Reageer op het artikel "De Dewaruci, het grootste Indonesisch opleidingsschip"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 08-02-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Special: Tall Ships
Schrijf mee!