InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > De Dar Mlodziezy, Pools zusterschip van de Mir

De Dar Mlodziezy, Pools zusterschip van de Mir

De Dar Mlodziezy, Pools zusterschip van de Mir De Dar Mlodziezy is het eerste van zes Russische en Poolse zusterschepen die op de Lenin scheepswerf in Gdansk werden gebouwd. De nautische architect van al deze schepen is Zygmunt Chorden. Het bekendste zusterschip is de Russische Mir. De Dar Mlodziezy is een spierwit schip van de A-klasse dat meedoet aan de Tall Ships Races en het helemaal niet slecht doet in zijn categorie. Het is ook een opleidingsschip. Geregeld neemt het de studenten van de Antwerpse Hogere Zeevaartschool mee.

Bouw en geschiedenis van de Dar Mlodziezy

Bouw

Het schip werd gebouwd op de Lenin scheepswerf in Gdansk (Polen). Het maakt deel uit van een reeks van zes Poolse en Russische zusterschepen, de zogenaamde Mir-klasse of de M-108-klasse. De Dar Mlodziezy was het eerste schip dat gebouwd werd en het dateert van 1982. De nautische architect is Zygmunt Choren.

Zes zusterschepen

De Dar Mlodziezy is het eerste schip van een reeks van zes. De vijf andere schepen die ook van nautisch architect Zygmunt Chorden zijn en die ook in Gdansk werden gebouwd zijn eerst en vooral de Mir, die onder Russische vlag vaart en gebouwd werd in 1987. Mir betekent "vrede" in het Russisch. Daarna volgde de Druzhba, eveneens gebouwd in 1987. Dit schip heeft als thuishaven Odessa in Oekraïne. Druzhba betekent "vriendschap". De Khersones die verwijst naar Griekenland werd in 1988 te water gelaten en heeft als thuishaven Kerch. Iets later werd de Pallada gebouwd, die onder Russische vlag vaart en als thuishaven Vladivostok heeft en als laatste volgde tenslotte de Nasheba in 1992. Dit schip vaart eveneens onder Russische vlag en heeft ook als thuishaven Vladivostok. Nasheba betekent "hoop".

De Dar Mlodziezy

Gift van de jeugd

Dar Mlodziezy betekent "gift van de jeugd". Het schip dankt zijn naam aan het feit dat het deels werd gefinancierd door de bijdragen van schoolkinderen in de jaren zestig en zeventig. Het is eigendom van de Hogere Zeevaartschool in Gdynia in Polen. Het schip werd ingezet als vlaggenschip van de Marine Handelsacademie van Gdynia in Polen ter vervanging van de Dar Pomorza.

Bemanning

Het witte opleidingsschip met fijne rode streep op romp en sloepen heeft een bemanning aan boord van 44 vaste leden, bestaande uit de vaste crew en vier leraren. Daarnaast is er nog plaats voor 120 mensen en 30 cadetten. Het schip is uitgerust voor de opleiding van studenten uit de maritieme wereld. Er is een klaslokaal aanwezig en oefenmateriaal. Sinds 2008 wordt de Dar Mlodziezy ingezet voor de zeestage van de eerstejaarsstudenten van de Antwerpse Hogere Zeevaartschool. In 2016 gingen ze voor drie weken mee langs de Ierse, Spaanse en Marokkaanse kusten. Op het schip zijn cabines aanwezig voor 10 personen en op de gang zijn voldoende douches en toiletten. Het eten aan boord is lekker en iedereen krijgt hetzelfde voorgeschoteld, van kapitein tot benamming. Het bestaat wel hoofdzakelijk uit verschillende soorten kool, worst en aardappelen. Pasta en vis zijn eerder een delicatesse. De kosten van de Dar Mlodziezy worden gedeeltelijk gedekt door de deelnameprijs die moet betaald worden voor de trainingen.

Races

De Dar Mlodziezy kan 60 dagen autonoom op zee blijven zonder dat het een haven moet aandoen. Het schip doet geregeld mee aan allerhande races en was ook van de partij in 1992 voor de herdenkingstocht van de ontdekking van Amerika door Christoffel Colombus. Het werd daar wel geklopt door zusterschip Mir.

Karakteristieken van de Dar Mlodziezy

  • Naam: Dar Mlodziezy, wat "gift van de jeugd" betekent
  • Vlag: Pools
  • Bouwjaar: 1982
  • Gebouwd op de Lenin Scheepswerf in Gdansk (Polen)
  • Nautisch architect: Zygmunt Chorden
  • Eerste van zes schepen uit de M-108-klasse
  • Klasse: A-klasse
  • Type schip: opleidingsschip, zeilschip
  • Thuishaven: Gdynia (Polen)
  • Scheepstype: driemastvolschip
  • Lengte: 108,82 meter overall met boegspriet, 94,8 meter zonder
  • Breedte: 14 meter
  • Maximale zeiloppervlakte: 3015 m²
  • Aantal zeilen: 26
  • Maximale masthoogte: 49,5 meter
  • bemanning: 120 + 30 cadetten + 44 leden vaste bemanning (40 + 4 leraren)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.dar-mlodziezy.de
  • Wikipedia
  • www.werelddemorgen.be

Reageer op het artikel "De Dar Mlodziezy, Pools zusterschip van de Mir"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 21-03-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Special: Tall Ships
Schrijf mee!