InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > De Alex II: opvolger van de Alexander von Humboldt

De Alex II: opvolger van de Alexander von Humboldt

De Alex II: opvolger van de Alexander von Humboldt De Alexander von Humboldt II is de opvolger van de Alexander von Humboldt. De nieuwe Alex werd gebouwd in Duitsland, in Bremershaven. Net als zijn voorganger heeft de bark een groene romp. Oorspronkelijk had het witte zeilen maar in mei 2015 werden er toch weer de karakteristieke groene zeilen opgezet. De roepnaam van het Tall Ship is de Alex II en net als zijn voorganger wordt het schip gebruikt voor publiciteitsstunts en als opleidingsschip. Het neemt geregeld deel aan de Tall Ships Races en is een graag geziene gast waarvan de bemanning weet hoe ambiance te creëren.

Alexander von Humboldt II

De Alexander von Humboldt II is een Duits schip dat werd gebouwd ter vervanging van de oorspronkelijke Alexander von Humboldt, een schip dat in 1906 werd gebouwd. De nieuwe Alexander von Humboldt II, met als roepnaam Alex II, werd in 2008 gebouwd op de Brenn- und Verformtechnikwerf, kortweg BVT van Bremen. De bouw van dit juweeltje, dat op 25 mei 2011 te water werd gelaten, heeft zo'n vijftien miljoen euro gekost. Het type schip is een bark.

Oorsprong van de naam van het schip

De naam van het schip is, net als dat van zijn voorganger, afkomstig van Alexander von Humboldt, een Duitse ontdekker en globetrotter.

Uiterlijk van de Alex II

De Alex II werd gebouwd naar een ontwerp van 1953 van H.C. Stülchen en Sohn uit Hamburg, naar een plan dat eigenlijk oorspronkelijk voor de Indonesische Dewaruci was bedoeld. Net als zijn voorganger kreeg ook de Alexander von Humboldt II een groene romp. Op de boeg van de nieuwe Alex staat een wit boegbeeld. In tegenstelling tot de eerste Alex waarvan het typische kenmerk de groene zeilen waren, werd Alex II met witte zeilen te water gelaten. Toch werden deze witte zeilen in mei 2015 ook op de Alex II weer vervangen door groene zeilen. De Duitse Brouwerij Beck en Co had zich immers weer opgegeven als sponsor, net als bij de oorspronkelijke Alex. Op deze manier onderscheidt het schip zich steeds van de andere schepen want je herkent hem van ver aan zijn compleet groen uiterlijk!

Taak van de Alexander von Humboldt II

Publiciteit voor bier

Brouwerij Beck en Co gebruikt de Alexander von Humboldt II als publiciteitsstunt voor zijn verschillende biersoorten. Je kan het schip dus zien in verschillende filmpjes die zowel op televisie als in de cinema worden vertoond.

Opleidingschip
Naast "filmvedette" is het de taak van de Alex II om particulieren en groepen het zeemanschap bij te brengen. Gegadigden van 14 tot 75 jaar kunnen aan boord van het schip gaan tegen vergoeding. Voorafgaandelijke zeilervaring is niet vereist. Aan boord wordt het zeemanschap aangeleerd en iedereen moet meehelpen met de dagdagelijkse karweien. Ook moet iedereen de wachten van vier uur lopen, zowel overdag als 's nachts. Veiligheid staat hoog in het vaandel voor de trainees. Ze mogen in de masten klimmen maar moeten steeds vastgegespt zijn.

Passagierschip

De Alexander von Humboldt vaart 340 dagen per jaar rond, zowel tijdens de zomer als tijdens de winter. Je kan het schip tegenkomen zowel op de Noordzee als op de Oostzee maar evenzeer in de Stille Oceaan en in de Caraïben. Naast de trainees neemt het schip ook vaak betalende gasten mee. De dagen waarop het schip niet vaart, ligt het in Bremerhaven waar het wordt hersteld en onderhouden.

Tall Ships Races

Het schip neemt, net als zijn voorganger, deel aan races. Zo nam de Alexander von Humboldt II deel aan de Tall Ships Races 2016 van Antwerpen naar Lissabon, van Lissabon naar Cádiz en van Cádiz naar A Coruña. In Antwerpen was het schip te zien tussen 10 en 11 juli 2016 en in Lissabon tussen 22 en 25 juli 2016.

Alexander von Humboldt II en ecologie

Aan boord van de Alexander von Humboldt II wordt er heel spaarzaam met het milieu omgesprongen. Er wordt absoluut niets overboord gegooid. Het afval wordt netjes aan boord gesorteerd en in de haven in de juiste containers weggesmeten. Het vuile water wordt aan boord gezuiverd.

Technische gegevens van de Alexander von Humboldt II

  • Naam: Alexander von Humboldt II
  • Roepnaam: Alex II
  • Kostprijs: 15 miljoen euro
  • Werf: Brenn- und Verformtechnik (BVT)
  • Ontwerp: uit 1953 van H.c. Stülchen en sohn uit Hamburg
  • Thuishaven: Bremerhaven
  • Eigenaar: Deutsche Stiftung Sail Training
  • Vlag: Duits
  • Bouwjaar: 2008
  • Te water gelaten: 25 mei 2011
  • Soort schip: bark
  • Driemaster
  • Lengte: 65 meter
  • Breedte: 10 meter
  • Diepgang: 4,7 meter
  • 24 zeilen, oorspronkelijk wit, nu groen
  • zeiloppervlak: 1360m²
  • Sponsor zeilen: Brouwerij Beck en co
  • Hoogste punt van de masten: 32,90 meter
  • Capaciteit: 79 personen
  • 26 kamers met 2, 3 of 4 bedden

IMO-nummer

Het IMO-nummer van de Alexander von Humboldt II is IMO 9618446. Dit nummer is eigen aan het schip. Het schip kan van naam veranderen en onder een andere vlag gaan varen maar het IMO-nummer op de scheepsromp zal altijd hetzelfde blijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Alexander von Humboldt, Tall Ship op rustDe Alexander von Humboldt, Tall Ship op rustEen van de deelnemende schepen van de Tall Ships Races van 2010 in Antwerpen was de Alexander von Humboldt, het Duits vl…
De Cisne Branco: een Braziliaans opleidingsschipDe Cisne Branco: een Braziliaans opleidingsschipIn Antwerpen van 28 mei tot 2 juni 2013: de Cisne Branco of witte zwaan. Een Braziliaans opleidingsschip uit de Tall Shi…
De Cuauhtemoc uit Mexico en haar drie zusterschepenDe Cuauhtemoc uit Mexico en haar drie zusterschepenDe Cuauhtemoc is geen erg groot schip, maar het is wel erg mooi en het bekendste van vier zusterschepen uit Midden- en Z…
De Shabab Oman II: opvolger van het tall ship Shabab OmanDe Shabab Oman II: opvolger van het tall ship Shabab OmanDe Shabab Oman II is de opvolger van het tall ship Shabab Oman. Dit tall ship dat onder Omaanse vlag vaart, werd in het…
De Dewaruci, het grootste Indonesisch opleidingsschipDe Dewaruci, het grootste Indonesisch opleidingsschipNiet meteen het grootste tall ship, het opleidingsschip Dewaruci. Maar wel één van de mooiste en zeker het muzikaalst. E…
Bronnen en referenties
  • Foto inleiding: eigen archief - Alexander von Humboldt - Antwerpen 2010
  • De.wikipedia.org/wiki/Alexander_von_Humboldt_II (op 30.11.2015)
  • Commons.wikimedia.org/wiki/category:Alexander_von_Humboldt_II_(schip._2011)?uselang=de (op 30.11.2015)
  • Kreiszeitung.de/lokales/bremen/becks-spendiert-dreimaster-alex-einen-neuen-Segelsatz-4954209.html, artikel van 29.04.2015 (op 30.11.2015)
  • Alex-2.de (op 30.11.2015)

Reageer op het artikel "De Alex II: opvolger van de Alexander von Humboldt"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 22-01-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Special: Tall Ships
Schrijf mee!