Trawler Annelies Ilena KW174
De KW174 Annelies Ilena is de grootste vistrawler ter wereld. Het is een fabrieksschip waarmee de vis niet alleen wordt gevangen maar ook verwerkt. Aan boord zijn koelcellen waar de vis ingevroren blijft bewaard tot het in de haven ligt en daarom wordt de trawler ook wel 'diepvriestrawler' genoemd. De Annelies Ilena vaart onder Nederlandse vlag en is van rederij Parleviet & Van der Plas uit Valkenburg Zuid-Holland en vist vooral op pelagische vissen in de Golf van Biskaje en de Noordzee. Het schip heeft niet bepaald een goede reputatie en zeker geen fraaie bijnaam; het wordt 'The ship from hell' genoemd en beschuldigd van 'highgrading', het overboord gooien van vissen om binnen je quotum te blijven. De rechter sprak de reder vrij van 'highgrading', maar legde wel een boete op..
Trawler KW174 Annelies Ilena
De Annelies Ilena vaart onder Nederlandse vlag en is onderdeel van de vloot van rederij Parleviet & Van der Plas. Het schip werd in 1985 gebouwd bij Tacoma Boatbuilding in Washington als verbrandingsschip. De bouw werd toentertijd stilgelegd vanwege financiële problemen van de werf, maar waarschijnlijk ook vanwege een nieuwe wet die in de VS was aangenomen waardoor er geen vuil meer op een schip verbrand mocht worden. Het casco is later bij Mjellem & Karlson in Bergen afgebouwd als trawler. Het schip is langer dan 55 meter en dergelijke grote schepen mogen in de wateren van de VS niet vissen. De Annelies Ilena, die tot aan de overname door P&P in 2007 Atlantic Dawn heette, was meer dan 112 meter lang. Het werd in 1997 in Bremerhaven, verlengd tot 144 meter en voorzien van twee nieuwe Wärtsilä motoren met totaal 13,382 pk.
Bron: Willem Oldenburg Annelies Ilena
- Nederlandse vlag
- Type Trawler
- Gross Tonnage 14055 t
- 144.6 meter lang
- 24 meter breed
- gebouwd in 2000
- Thuishaven Katwijk aan Zee
- Rederij Parleviet & Van der Plas.
Fabrieksschip - visverwerkend vaartuig - diepvriestrawler
De Annelies Ilena is een visverwerkend vaartuig dat ook wel fabrieksschip wordt genoemdod een diepvriestrawler. Aan boord zijn alle voorzieningen voor het verwerken en invriezen van vis. Het zijn als het ware geautomatiseerde en vergrote versies van de vroegere walvisvaarders. De walvisvaarders verwerkten de walvis aan boord tot olie en meer bruikbare producten. Het karkas bleef op zee achter. De schepen waren zo efficiënt dat de walvisstand achteruit ging. Dit dreigt nu ook met de supertrawlers en de visstand te gebeuren. Vooral Rusland, Japan, VS en Korea bedienen zich van supertrawlers. Nederland pikt haar graantje met de Annelies Ilena mee. De 144 meter lange Annelies Ilena is de grootste van allemaal. Het schip kan tot 350 ton vis per dag te verwerken en verstookt daarbij 3.000 ton brandstof. Er kan 7.000 ton gesorteerde en bevroren vangst opgeslagen worden op het schip. Aan boord helpen heftrucks bij het lossen.
Vissen in Golf van Biskaje
Er wordt gevist met lange lijnen waar automatisch aas aan wordt gehangen. De lijnen kunnen heel snel in het water gelaten worden. Elke dag worden er vele duizenden haken gelanceerd. Het vissen is een continue bedrijvigheid van 24 uur per dag. De supertrawlers vissen doorgaans een periode van zes weken. Gevist wordt er in de Noordzee, Golf van Biskaje, rondom Engeland en Ierland, in de West Afrikaanse wateren, Stille Zuidzee op pelagische-en bodemvis:
- wijting
- haring
- horsmakreel
- kabeljauw
- koolvis
- makreel
- roodbaars
- haring
- sprot
- zilvervis
- sardine
Overbevissing
De commerciële visverwerkende schepen hebben grote invloed op de vogel-, vis, schildpadden-, dolfijnen- en walvisstand. Door hun methode vangen ze hele scholen pelagische vis weg en hebben ze veel bijvangst. Een wetenschappelijke studie uit 2006 bracht aan het licht dat de visstand door deze supervisserij wereldwijd aan het instorten is. De visstand zal binnen vijftig jaar tot een dramatisch niveau dalen. Met de bijvangsten is de overbevissing niet alleen funest voor de soorten waarop gevist wordt maar ook voor de zeezoogdieren en vogels. De mondiale vissersvloot is in 2013 ongeveer 250 procent groter dan het zou moeten zijn om van duurzame visserij te kunnen spreken.
MSC
Parleviet & Van der Plas BV en haar Duitse dochteronderneming bedrijven Euro - Baltic Fischverarbeitungs GmbH en Duitse Zeegevroren Fish Handelsgesellschaft mbH vissen overigens met het MSC keurmerk. Het Marine Stewardship Council (MSC) is in 1996 opgericht door het WWF samen met Unilever. Vissen met MSC-certificaat is een erkenning voor het verantwoord beheer van de visserij, die aan de milieueisen en vangstquota voldoet. Samen met verbetering van de vangstmethoden en onderzoek naar de visbestanden moet overbevissing voorkomen worden.
De vloot van Parleviet & Van der Plas
- Annie Hillina ROS 170
- Dirk Diederik KW 172
- Annelies Ilena KW 174
- Margiris KL 855
- Nida KL 759
- Jan Maria BX 791
- Maartje Theadora ROS 171
- Helen Mary ROS 785
- Gerda Maria ROS 786
- Arctic Warrior H176
- Marbella H771
- Farnella H135
- Atlantic Peace BX 786
Ieren en Highgrading
Op 22 november 2013 komt de grootste hektrawler het net wordt over een hek binnengehaald - Annelies Ilena in het nieuws omdat het schip door de Ierse marine werd geënterd. De Ieren vermoeden schending van visserij regelgeving. Het schip werd ongeveer 100 mijl in het noord westen van Tory eiland voor Co Donegal geënterd en gesommeerd te volgen naar de haven van Killybegs. De Ieren kennen het schip goed, want deze haven is ook thuishaven van de trawler geweest. De Ierse politie en Sea Fisheries Protection Authority waren betrokken bij het onderzoek. Ierse marine entert vaker schepen tijdens inspecties.
Highgrading
Op 25 november 2013 wordt duidelijk wat het schip ten laste wordt gelegd: de schipper wordt verdacht van
highgrading, vissen volgens het het principe van
cut the best and leave the rest: alleen de beste vis meenemen en de rest overboord kieperen om binnen je quotum te blijven. Maatse vis, vis met de wettelijk toegestane minimum maat, wordt dan overboord gegooid. De reder werpt de beschuldiging van de hand. De Annelies Ilena viste bijna 200 kilometer boven Ierland binnen de toegestane Europese vangstquota op horsmakrelen. De vissen zijn bestemd voor de Afrikaanse markt. Op 26 november kon de Annelies Ilena de haven van Killybegs verlaten. Het schip maakte zijn reis af en vertrok naar de visgronden bij West Ierland. De reder moest een borgsom van 250.000 euro betalen. De rechtszaak volgde op 10 december 2013.
Vrijspraak
Het Donegal Circuit Court in Ierland sprak in maart 2015 de Annelies Ilena vrij van
highgrading. Wel overtrad de trawler technische regels en kreeg de reder een boete van 105.000 opgelegd.
Parlevliet & Van der Plas
Het hoofdkantoor van Parlevliet & Van der Plas is gevestigd in Valkenburg (ZH). In de haven van IJmuiden staan koelcellen waar de bevroren vis uit de trawler wordt opgeslagen en van waaruit internationaal transport plaatsvindt. In Harderwijk heeft Parlevliet & van der Plas een fabriek voor de verwerking van haring en haringproducten. De reder heeft tevens kantoren, koelcellen en fabrieken in Bremerhaven en op Rügen, de Euro-Baltic Fischverarbeitungs GmbH, een van de meest geavanceerde visverwerkende bedrijven in de wereld. In Engeland staat er in Hull een kantoor onder de naam UK Fisheries Ltd. In Letland heeft Parlevliet & Van der Plas een dochterondernemeng: Atlantic High Sea Fishing Company.
Lees verder