Costa Concordia – de Titanic van deze eeuw

Costa Concordia – de Titanic van deze eeuw De Costa Concordia was een enorm cruiseschip dat kapseisde met dodelijke slachtoffers tot gevolg. Op 13 januari 2012 kelderde het schip voor de kust van Isola del Giglio. Wat eens het vlaggenschip van cruisemaatschappij Costa Cruises was is een rampschip à la Titanic geworden die 32 mensen het leven kostte. In september 2013 werd het schip gelicht en in de zomer van 2014 werd hij versleept naar Genua en ontmanteld. De kapitein en de bemanning werden voor de rechter gesleept omdat ze onoordeelkundig hadden gehandeld en het schip verlieten voordat ze de passagiers in veiligheid hadden gebracht. Het levert kapitein Schettino een lange gevangenisstraf op.

Costa Concordia

De Costa Concordia was een prachtig cruiseschip met vele faciliteiten voor de reizigers.
Het 290 meter lange schip maakte droomreizen voor opvarenden die in 1500 hutten verbleven. Het had aan boord:
In volle glorie / Bron: Cezary Piwowarski, Wikimedia Commons (GFDL)In volle glorie / Bron: Cezary Piwowarski, Wikimedia Commons (GFDL)
  • 13 bars;
  • 5 restaurants;
  • 4 zwembaden;
  • 5 jacuzzi's;
  • een discotheek;
  • een casino;
  • een solarium;
  • een fitnesscentrum;
  • een hamam;
  • een winkelcentrum;
  • een bioscoop;
  • een bibliotheek;
  • een Grand Prix-simulator;
  • een theater.

Rots voor Isola del Giglio - kelderen al een Titanic

Op 13 januari 2012 liep het schip voor de kust van Toscane aan de grond, waardoor er een groot gat in de boeg ontstond. Het maakte water en meteen slagzij. Er zaten 4234 passagiers op het cruiseschip en 32 verloren hun leven tijdens de cruise. Twee lichamen werden pas veel later gevonden. De passagiers waren vooral Italianen, Duitsers en Fransen maar er waren ook enkele tientallen Nederlanders aan boord.

Kapitein Schettino

De kapitein Francesco Schettino heeft een weinig glorieuze rol in het geheel. Van 2013 tot aan 12 mei 2017 liep er een proces tegen Schettino. Justitie wil de kapitein aan het kruis nagelen omdat hij gevaarlijk dicht langs de kust zou hebben gevaren waardoor het schip aan de grond liep. Schettino wordt verdacht van doodslag, het veroorzaken van een scheepsramp en het verlaten van het zinkende cruiseschip voordat alle opvarenden waren geëvacueerd. Met dat laatste heeft hij ook zijn eer verloren. De communicatie tussen kustwacht en kapitein tijdens de ramp, waarbij de kustwacht de kapitein maande terug te keren aan boord en hem uitschold, ging de hele wereld over. “Vada a bordo, cazzo!” zei de kustwachter. “Ga aan boord, klootzak!” Het zette de kapitein in de hoek van lafaard; de kustwachter werd in Italië als held onthaald.

Schikking voor Costa Cruises en vaarbewijs inleveren voor kapitein

In 2013 is de rechtszaak tegen vijf medewerkers van de rederij afgerond. Ze hebben schuld bekend en geschikt.
De crisismanager van Costa Cruises, de eigenaar van het schip, onderkende de ernst van de situatie veel te laat. Hij kreeg 34 maanden gevangenisstraf. De hoteldirecteur van het schip moet tweeënhalf jaar zitten. Twee brugofficieren en een roerganger moeten twintig tot 23 maanden de bak in. In augustus 2013 loopt de zaak tegen kapitein Schettino nog. Zijn advocaten hebben aangegeven ook een deal te willen sluiten. Er hangt hem een gevangenisstraf van twintig jaar boven het hoofd.
Rederij Costa Cruises, onderdeel van de Amerikaanse Carnivalgroep, ging in april 2013 al akkoord met een boete van één miljoen euro om onder strafrechtelijke vervolging uit te komen. In september 2013 moet kapitein Schettino zijn vaarbewijs inleveren op last van een decreet van de Italiaanse verkeersminister Maurizio Lupi.

Slechte zeekaart

Tijdens de rechtszaak noemt de kapitein de onnauwkeurige zeekaarten schuldig aan de schipbreuk. De rotsen waar de Costa Concordia op knalde stonden niet op de kaart. Schettino zou dat een dag na de ramp al gemeld hebben. Eind januari 2014 moet de kapitein zich voor de rechter verantwoorden. Hij staat terecht in het Italiaanse Grosetto.

Onvoorzichtige idioot

Op 26 januari 2015 eist de officier van justitie in de Italiaanse stad Grosseto een gevangenisstraf van 26 jaar en drie maanden tegen de voormalige kapitein van de Cost Concordia, Francesco Schettino. Hij noemde de kapitein een 'onvoorzichtige idioot' en hij meent dat Schettino schuldig is aan het veroorzaken van de schipbreuk, doodslag en het voortijdig verlaten van het schip. In februari 2015 komt de jury weer bijeen om te bepalen of de aangeklaagde kapitein schuldig is.

Doodslag

Kapitein Francesco Schettino van de Costa Concordia hoort op 11 februari 2015 dat hij 16 jaar de cel in moet. De jury acht hem schuldig aan doodslag. De rechtszaak duurde 19 maanden. Hij krijgt 10 jaar voor doodslag, 5 jaar voor veroorzaken van een schipbreuk en een jaar voor het verlaten van het schip en de passagiers. Schettino tekent telkens hoger beroep aan en loopt gedurende het proces vrije voeten. Op 12 mei 2017 is dat afgelopen. De hoogste Italiaanse rechter veroordeelt hem tot 16 jaar gevangenisstraf. De ex-kapitien is dan 56 jaar oud.

Eilandje in Tyrreense Zee

Het Italiaanse eilandje Isola del Giglio heeft toeristenstranden en vanaf het strand en de haven kijk je uit op het wrak. Het eilandje wil dat uitzicht graag kwijt, ook al is het een extra attractie. Er wonen ongeveer 1500 mensen op het eilandje, dat net iets kleiner is dan Vlieland. Het ligt in de Tyrreense Zee voor de kust van Toscane.

Berging

Bergingswerkers staan voor de taak het 114.000 ton wegende cruiseschip te lichten. Het wrak bezwijkt onder zijn eigen gewicht en drukt langzaam ineen. Het Amerikaans bergingsbedrijf Titan zet 500 mensen in om het schip vlot te trekken. Het wordt een alles-of-nietspoging. Als het lukt wordt het schip daarna naar Sicilië gesleept. De rotsachtige bodem is met cementzakken geëffend en er zijn haken aan de stalen boeg bevestigd. Daar komen de sleepkettingen aan vast. Aan de scheepsromp zijn tanks vastgemaakt die tijdens de lichting met water of lucht gevuld worden. Het moet het schip drijvende maken en gereed om versleept te worden. De operatie begint op 17 september 2013.

Het 300 meter lange schip wordt met 56 kabels recht getrokken. Elke kabel is 58 meter lang en weegt 26 ton. De kabels trekken het schip 65 graden, totdat het schip op het bed van cementzakken en staal rust. Als het wrak eenmaal rechtopstaat wordt hij in een later stadium weg gesleept en gesloopt. Het rechtzetten van het schip duurt langer dan gedacht. Er zijn 17 uren voor nodig.
In het wrak bevinden zich vermoedelijk nog stoffelijke resten van twee opvarenden.
De bergingsoperatie wordt verslagen door 350 reporters uit de hele wereld.

Verslepen

Een Nederlands schip heeft de opdracht gekregen het wrak te verslepen. Het is de Vanguard, een megaschip dat half onder water kan zakken. Het wegslepen gebeurt in het voorjaar van 2014.

Drijven

Op 14 juli 2014 drijft het schip weer. Er wordt lucht gepompt in 30 enorme drijvers, waardoor het schip loskomt van het platform waar het op rust. Het verwrongen schip wordt daarna door sleepboten weg van de Toscaanse kust gesleept en naar Genua gebracht, een reis van 370 kilometer. Daar wordt het schip gesloopt. De berging en sloop kosten meer dan 1,5 miljard euro.
Het schip komt op 27 juli 2014 in Genua aan. Bij aankomst in de haven is de Italiaanse premier Matteo Renzi aanwezig. Hij staat stil bij de slachtoffers van de scheepsramp en bedankt ook iedereen die aan de berging heeft meegewerkt.

Schedel

Bij de sloop in Genua stuiten de slopers op menselijke resten. Begin augustus 2014 vinden ze een schedel en delen van een hand in het schip. Waarschijnlijk is het van de Indiase kelner Russel Rebello. Van alle 32 slachtoffers was van hem tijdens de redding- en bergingsoperaties niets teruggevonden. Begin november 2014 wordt toch nog het stoffelijk overschot van Rebello aangetroffen in een cabine. Het was eerder niet opgemerkt omdat het achter meubels terecht was gekomen. Bij de ontmanteling van het schip stuiten ze op het lichaam.

Lees verder

© 2013 - 2024 Piejet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Vanguard van Dockwise - verslepen van Costa ConcordiaVanguard van Dockwise - verslepen van Costa ConcordiaHet Nederlandse schip Vanguard van het Bredase bedrijf Dockwise is het schip dat de Costa Concordia heeft versleept. De…
Scheepsramp - Vrouwen en kinderen eerstScheepsramp - Vrouwen en kinderen eerstHet is er ingehamerd bij zeevarenden en iedereen die ook wel eens op een schip zit: bij een scheepsramp zijn het ‘vrouwe…
Een klein vaarbewijs halenEen klein vaarbewijs halenSome heb je een vaarbewijs nodig om te mogen varen. Lees hier alles over het kleine vaarbewijs, de kosten van een klein…
Naaktstranden aan de Costa TropicalAan de grillige kust van de Costa Tropical in het zuiden van Andalusië bevinden zich prachtige stranden Een aantal van d…

Yong Sheng van rederij Cosco vaart Noordelijke IJszee-routeYong Sheng van rederij Cosco vaart Noordelijke IJszee-routeVrachtschip Yong Sheng van rederij Cosco schreef geschiedenis. Het schip nam in augustus 2013 als eerste de korte route…
Noordzee – drukste zeestraat van EuropaNoordzee – drukste zeestraat van EuropaDe Noordzee is een van de drukst bevaren zeeën van de wereld en de drukste zeestraat van Europa. De vaarroute ligt niet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cezary Piwowarski, Wikimedia Commons (GFDL)
  • www.nrc.nl
  • www.wikipedia.org
  • Leeuwarder Courant 4 november 2014
  • www.nos.nl
  • Friesch Dagblad
  • Leeuwarder Courant - Kapitein van de Costa Concordia 16 jaar cel in - 13 mei 2017
  • Afbeelding bron 1: Cezary Piwowarski, Wikimedia Commons (GFDL)
Piejet (1.232 artikelen)
Laatste update: 15-05-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Bronnen en referenties: 8
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.