Noordzee drukste zeestraat van Europa
De Noordzee is een van de drukst bevaren zeeën van de wereld en de drukste zeestraat van Europa. De vaarroute ligt niet sinds jaar en dag op dezelfde plek. Allerlei ontwikkelingen nopen tot het verleggen van de route, zoals Rijkswaterstaat (RWS) voor het Nederlandse deel van de Noordzee doet. RWS verzet bijvoorbeeld de bakens om de scheepvaartroute veiliger te maken en om ruimte te maken in de zee, ondermeer voor windmolenparken. De vaarroute ligt net buiten de 12-mijlszone, ter hoogte van het Friese Front.
Scheepvaartroute in de Noordzee
Drukste zeestraat
De Noordzee is druk. Het is één van de drukstbevaren zeeën van de wereld. Elk jaar worden er ongeveer bijna driehonderdduizend scheepsbewegingen geteld op het Nederlandse deel van de Noordzee. Die drukte van schepen is geteld in de Exclusieve Economische Zone (EEZ) van de Noordzee. Voor Nederland is dat een driehoek boven het land tot diep in de Noordzee. Nederland deelt de zee met België, Duitsland en Denemarken.
Drukste zeestraat ter wereld
De drukste zeestraat ter wereld ligt vlakbij de Noordzee. Het is het Nauw van Calais. Door deze zeestraat varen dagelijk 500 tot 600 schepen.
Exclusieve Economische Zone
In een VN-verdrag uit 1982 staat dat kuststaten een EEZ mogen instellen. De zone strekt zich tot 200 mijl buiten de kust uit, vanaf de laagwaterlijn gerekend. Elk land heeft binnen zijn eigen EEZ niet alles voor het zeggen, maar wel een aantal soevereine rechten. Zo heeft een land het recht om binnen zijn EEZ natuurlijke bronnen te exploiteren, zoals vis en delfstoffen. Ook mag een land er kunstmatige eilanden plaatsen en er wetenschappelijk onderzoek doen.
Continentaal Plat
Nederland kreeg in 2000 de EEZ-status voor een deel van de Noordzee. De complete oppervlakte van Nederland bestaat voor meer dan de helft uit zee: het Continentaal Plat beslaat 60.000 vierkante kilometer. In totaal, land plus zee, is Nederland 100.000 vierkante kilometer groot.
Friese Front
De druk bevaren zee eist vaarroutes en afspraken. De drukste routes liggen net buiten de 12-mijlszone, en verder op zee, ter hoogte van het Friese Front. Het Friese Front is het grensgebied tussen de ondiepe zandgronden van de Zuidelijke Noordzee en de diepere slibbodems van de Oestergronden. De Noordzee wordt hier dieper, tot 15 meter.
Clearways
De verschillende zeehavens hebben aanlooproutes en ankerplaatsen. Het routestelsel beslaat een groot deel van de zee en in juli 2013 is dat vereenvoudigd en veiliger gemaakt met nieuwe bebakening. Op zee zijn ook zogenaamde
clearways aangewezen, gebieden die obstakelvrij zijn. Het zijn verbindingen tussen internationaal vastgestelde verkeersscheidingsstelsels.
Scheepverkeer
De schepen zijn routegebonden, op de offshore, visserij en recreatievaart na.
Op de Noordzee varen:
- vrachtschepen;
- tankers;
- bulkschepen;
- containerschepen;
- visserij;
- offshore werkvaart;
- recreatievaart.
Bakens in Noordzee verzet
Vanaf 1 augustus 2013 is er een heel nieuw stelsel van vaarroutes op het Nederlandse deel van de Noordzee. RWS verzette in juli de bakens. Daar gingen vijf jaar aan voorbereidingen en internationaal overleg met diverse instanties aan vooraf. Om twee uur in de nacht van 31 juli op 1 augustus 2013 was de nieuwe route een feit. De reorganisatie van de routes was nodig om de Noordzee veiliger te maken en ruimte te scheppen voor de aanleg van
windmolenparken.
Honderden schepen
Elke dag varen er op elk moment meer dan 300 schepen in de Nederlandse Noordzee. Op de voorheen kriskras door elkaar lopende vaarroutes vond diverse keren een bijna-ongeluk plaats. De vaarroutes zijn verplaatst en zeeverkeer heeft nu gescheiden banen.
TSS Terschelling-Duitse Bocht
Het Kanaal, en dan specifiek het Nauw van Calais, is de drukst bevaren zeeroute van de wereld. Boven de Waddeneilanden loopt de TSS Terschelling-Duitse Bocht en dat is ook een van de drukste vaarwegen ter wereld.
Lees verder