InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > Walk-to-Work Vessel van Royal Wagenborg

Walk-to-Work Vessel van Royal Wagenborg

Walk-to-Work Vessel van Royal Wagenborg De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) heeft een nieuw type schip in gebruik dat de Walk-to-Work vessel wordt genoemd. Het schip vaart op de productieplatforms van de NAM op de Noordzee. Het is een vaartuig, werkplaats, hotel en magazijn in één schip verenigd. Het innovatieve schip is speciaal gebouwd voor de offshore activiteiten en Royal Wageborg heeft het schip in zijn vloot. Het eerste schip werd in 2015 tewatergelaten, het tweede van hetzelfde type in 2017. Het tweede schip is een 'Walk-to-Work Emergency Response and Rescue Vessel’ (W2W ERRV).

NAM en Wagenborg werken samen met innovatief schip

Walk-to-Work vessel

De Walk-to-Work is een uniek schip. Het werd gebouwd in opdracht van Royal Wagenborg en is in 2015 te water gelaten. Het schip speelt een rol spelen bij de offshore operaties, bij onderhoud en service van de productieplatforms van de NAM op de Noordzee. De NAM sloot op 11 juli 2013 met Wagenborg een samenwerkingsovereenkomst. Wagenborg liet het schip speciaal voor de werkzaamheden voor de NAM bouwen bij scheepsbouwer Niestern Sander in Delfzijl.

Offshore op de Noordzee

De Walk-to-Work vessel wordt ingezet op de Noordzee, voor onderhoud en service aan de productieplatforms waar offshore gaswinning plaatsvindt. Met het Walk-to-Work schip is het bemanning en materieel veiliger en efficiënter. De klussen kunnen tevens effectiever worden uitgevoerd. Het is voor het eerst dat er verschillende werkzaamheden in een schip samenkomen en dat maakt de Walk-to-Work een uniek schip. Aan boord is ruimte voor twintig bemanningsleden. Tevens zijn er kooien voor twee ploegen van in totaal veertig onderhouds- en servicemedewerkers.

Uitgekiend gebouwd

Het schip is uitgekiend gebouwd en volledig aangepast aan de taken waarvoor het wordt ingezet. Chemicaliën kunnen bijvoorbeeld veilig op het schip worden opgeslagen. Het transport van de gevaarlijke stoffen naar en van de platforms en het verladen ervan gaat met dit nieuwe schip ook zo veilig als maar mogelijk is. Op dek staat een speciale, bewegingsgecompenseerde, kraan die zwaar materieel kan verplaatsen. Bovendien bevat het schip een mobiele installatie waarmee putten opnieuw kunnen worden opgestart.

Ampelmann

Het schip heeft een volledig geïntegreerd Ampelmann-systeem, waarmee op zee bij golven tot wel 2,5 meter hoog nog veilig kan worden gewerkt. Het bedrijf Ampelmann maakt overbruggingen voor moeilijk toegankelijke gebieden, zoals oversteken op open zee. Ampalmann noemt dat: “Offshore access as easy as crossing the street.” De innovatieve technologie is ontwikkeld in Nederland en dankzij die ontwikkelingen kunnen medewerkers het hele jaar door veilig van het schip naar het platform lopen om daar te werken. Het verklaart tevens de naam van het schip: de medewerkers 'walk to work at sea'. Het schip levert kostenbesparing op doordat medewerkers en materieel efficiënt kunnen worden ingezet; ze kunnen ook meerdere platforms in één vaart bedienen. De Walk-to-Work vessel is eigenlijk werkplaats, magazijn, hotel en transport in één schip verenigd.

Niestern Sander

De scheepswerf van Niestern Sander in Delfzijl had voor de bouw van het schip ongeveer 80 medewerkers in dienst die anderhalf jaar aan de boot hebben gewerkt. De werf denkt dat er aan indirecte werkgelegenheid nog eens 250 manjaren bij op
Bron: NAMBron: NAM
kunnen worden geteld van onderaannemers en toeleveranciers.

Gegevens Walk-to-Work Vessel

Voor de bouw van de boot wordt in totaal 1250 ton staal gebruikt.
  • Bouwtijd: 18 maanden, oplevering 2015
  • Lengte van de Walk-to-Work vessel: 79 m.
  • Breedte van de Walk-to-Work vessel: 16 m.
  • Diepgang: 5.40 m.
  • Snelheid: 12.5 knoop
  • Aantal Pk: ca. 10.000 Pk

W2W ERRV

Het tweede schip, de 'Walk-to-Work Emergency Response and Rescue Vessel’ (W2W ERRV), gaat fungeren als standby- en ondersteuningsvaartuig voor inspectie en onderhoud van de onbemande platforms in Nederlandse en Britse wateren. De W2W ERRV wordt weer in Delfzijl op scheepswerf Koninklijke Niestern Sander gebouwd. Het biedt, net als bij de eerste W2W werk aan ongeveer 80 medewerkers. Het schip wordt in 2018 tewatergelaten.
Gegevens W2W ERRV
  • Lengte: 83.40 m.
  • Breedte: 18.00 m.
  • Maximale diepgang: 6.00 m.
  • Snelheid: 15,8 knoop

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wagenborg
  • www.nam.nl
  • www.offshorenieuws.nl
  • www.ampelmann.nl
  • www.eemskrant.nl
  • https://www.wagenborg.com/nl/royal-wagenborg/nieuws/wagenborg-offshore-levert-tweede-walk-to-work-schip-in-de-zuideli geraadpleegd op 24 juli 2018
  • Afbeelding bron 1: NAM

Reageer op het artikel "Walk-to-Work Vessel van Royal Wagenborg"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 24-07-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Special: Vaartuigen
Schrijf mee!