Yong Sheng van rederij Cosco vaart Noordelijke IJszee-route

Korte handelsroute om de noord
- Willem Barentsz en Nova Zembla
- China Ocean Shipping Company - Cosco
- Noordoostpassage - Noordelijke Zeeroute
- Yong Sheng
Willem Barentsz en Nova Zembla
De Nederlander Willem Barentsz had het willen doen, maar hem lukte het niet. De ontdekkingsreiziger zocht naar de doorgang om de noord, een kortere handelsroute van het westen naar het oosten en daarmee een zuinigere route, zonder de stormen van de Kaap en zonder de piraten in de Indische Oceaan. In 1596 kwam hij vast te zitten bij Nova Zembla en wat er daarna met hem gebeurde is beschreven, bezongen en verfilmd.Behouden Huys
Barendsz en zijn mannen overwinterden in het Behouden Huys, het houten onderkomen dat de zeevaarder op het eiland bouwde. Wat hem in de zestiende eeuw niet lukte is het vrachtschip Yong Sheng van rederij Cosco in 2013 wel gelukt.
China Ocean Shipping Company - Cosco
Cosco (China Ocean Shipping Company) voerde het eerste commerciële transport via de Noordelijke IJszee uit. De doorvaart van China naar Europa gaat daarmee niet via Afrika en dat scheelt heel wat kilometers. De Yong Sheng voer van Dalian in China naar de Tweede Maasvlakte met containerkranen. Normaal zou hij via de Indische Oceaan zijn gevaren en door het Suezkanaal.Tijdwinst en veiligheid
De reder is voorzichtig met die route vanwege de onrust in Egypte, naast het Suezkanaal, en de piraten voor de Somalische kust. Reders kijken daarom uit naar een alternatieve route en Cosco heeft hem gevonden. De tijdwinst van de route om de noord is aanzienlijk. Het schip doet er twee weken korter over om Europa te bereiken. Dat en de veiligheid zijn de belangrijkste redenen voor de reder om bovenlangs te gaan varen. Het scheelt tevens veel brandstof en de uitstoot van broeikasgas CO2 is beduidend minder.

Noordoostpassage - Noordelijke Zeeroute
De noordelijke route wordt de Noordoostpassage of Noordelijke Zeeroute genoemd. De passage is ontstaan vanuit de klimaatverandering die in de zomermaanden meer ijs in de Noordelijke IJszee laat smelten. Het schip voer op eigen kracht, zonder ijsbrekers. Cosco gaat de nieuwe route structureel gebruiken. De Noordelijke IJszee-route van Dalian naar de Tweede Maasvlakte is 11.500 kilometers. De vaartijd is 33 dagen. De route via het Suezkanaal is 23.000 kilometer. Lang is Cosco de enige rederij die de route niet. Maersk neemt de route eerst nog niet op in het vaarschema. Hun schepen zijn te groot voor de Noordpoolroute. Bovendien is de doorgang niet het hele jaar toegankelijk. In de winter is de zee dichtgevroren. Een nadeel van de noordelijke route is bovendien de afwezigheid van havens onderweg en dat betekent dat er onderweg niet geladen of gelost kan worden.Russische tanker
In 2017 vaart een Russische tanker zelfstandig, zonder ijsbreker, om de noord. Dankzij de klimaatverandering is de korte route beschikbaar voor meer schepen. Niet iedereen wordt blij van deze ontwikkeling. Het betekent een inbreuk in de nog redelijk ongerepte Poolzee.