Vanguard van Dockwise - verslepen van Costa Concordia
Het Nederlandse schip Vanguard van het Bredase bedrijf Dockwise is het schip dat de Costa Concordia heeft versleept. De Vanguard is een apart schip, het kan half in het water zakken en weer omhoog komen met zijn lading op dek. Een bijzonderheid van het schip is dat het boegloos is. De Vanguard is op en top gespecialiseerd voor een bergingsklus als die van de Costa Concordia en is de trots van de reder.
Bron: Boskalis Vanguard van Dockwise uit Breda
De Vanguard is een nieuw type schip van
Dockwise, dochteronderneming van
Boskalis. Het boegloze schip kan hele grote vrachten vervoeren. Het is een HTV, Heavy Transport Vessel. Hyundai Heavy Industries heeft het schip gebouwd, dat op 30 november 2012 te water werd gelaten in het Koreaanse Ulsan. Het schip heeft 240 miljoen dollar gekost. Het halfafzinkbare schip heeft een hefvermogen van 110.000 ton.
Blue Marlin
De recordhouder tot dan toe was de Blue Marlin, ook van Dockwise, die 80.000 ton kan heffen. De Vanguard heeft een dekoppervlakte van 275 bij 70 meter, vergelijkbaar met drie voetbalvelden. Door de boegloze bouw, kan het nog langere objecten vervoeren.
Bron: Boskalis Vervoer van boorplatforms
De Vanguard is een waardevolle component in de transportactiviteiten van het bedrijf Dockwise. Het kan hiermee zeer zwaar transport vervoeren, zoals boorplatforms. De
maidenvoyage werd gedaan met een transport van een productieplatform van Korea naar de Golf van Mexico. Er liggen ondermeer contracten met Chevron en de Vanguard vervoerde van de Goliat FPSO vanuit Korea naar Noorwegen, naar de Barentszee. De Goliat FPSO is een geavanceerd en rond olieproductieplatform.
Specialistisch
De Vanguard is zo specialistisch dat het snel zijn plaats in de markt heeft veroverd. In september 2013 krijgt het de opdracht om het rechtgetrokken wrak van de Costa Concordia bij Italië te verslepen.
Bron: Boskalis Superschip
Dockwise kwam op het idee van het superschip omdat het voor bepaalde projecten een vaartuig nodig had dat grote en zware lading aan zou kunnen. In 2010 startte de brainstormsessie over het nieuwe ontwerp. Een ontwerp naar model van de sterke Blue Marlin was niet voldoende voor de projecten die op stapel stonden.
Nieuwe voorzieningen
Het vereiste andere voorzieningen en een schip dat nog nooit gebouwd was. Het schip moest meer aankunnen dan de Blue Marlin en moest extreem lange lading kunnen verschepen. Om dat te kunnen werd een boegloos schip ontworpen.
Bron: Boskalis Boegloos
Een boegloos schip betekent dat er voor de bemanning een alternatieve verblijfsruimte moest worden gecreëerd. Er is aan de uiterste stuurboordzijde van het schip een speciaal bemanningsverblijf gebouwd. Het dek kan zakken zodat het onder water komt te liggen. De lading wordt dan op het dek gemanoeuvreerd, waarna de Vanguard weer omhoog komt en met lading en al aan het transport kan beginnen.
Costa Concordia
Een van de meest in het oog springende klussen van de Vanguard was het verslepen van het half gezonken cruiseschip de Costa Concordia dat voor de Italiaanse kust op een rotseilandje was gelopen. De
tour de force werd door de wereldmedia op de voet gevolgd. De
Costa Concordia kon naar een haven worden versleept om verder te worden onderzocht en uiteindelijk ontmanteld.
Lees verder