InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Autobanden, voor een veilig raakvlak met de weg

Autobanden, voor een veilig raakvlak met de weg

Autobanden, voor een veilig raakvlak met de weg Veiligheid is belangrijk en bij het autorijden gaat dat zeker op. Naast het feit dat oplettendheid van de bestuurder en de algehele kwaliteit van een auto van belang zijn, is er een net zo belangrijke rol weggelegd voor de banden van de auto.

Aanschaf auto

Wanneer je een auto koopt kijk je, als je het goed doet, niet alleen naar het glimmende metaal en onder de motorkap, maar ook naar de banden. De autobanden zijn van cruciaal belang voor een veilige wegligging en verantwoorde maximum remweg. Bij de aanschaf moet je bewerkstelligen dat goede banden inbegrepen zijn bij de prijs.

Anwb

De ANWB houdt jaarlijks keuringen van zomer- en winterbanden in diverse maten. Het is aan te raden die keuringen na te lezen zodat je enigszins weet wat de zwakke en sterke punten zijn van de diverse merken en waar zoal op wordt gelet.

Zomerbanden

De meeste mensen in Nederland rijden het hele jaar op zomerbanden. Dat is ook zeker mogelijk met een zachte winter. Wel is het zo dat in geval van winterse omstandigheden een aanmerkelijk betere wegligging en grip wordt bereikt met winterbanden. Het is zo dat het omslagpunt ligt bij 7 graden.

Winterbanden

Winterbanden ontlenen hun kracht bij de winterse omstandigheden aan een andere samenstelling van het rubber. Wanneer de temperatuur onder de 7 graden daalt bewijst de winterband al zn voordeel. In tegenstelling tot de zomerband blijft de winterband dan soepel. De hardere zomerband zal op een winters wegdek al snel zn grip kunnen verliezen.

Brede banden?

Vaak bestaat de indruk dat brede banden zorgen voor een betere wegligging. Dat gaat echter niet op voor winterbanden. In geval van gladheid is een breed contactvlak tussen wegdek en weg een nadeel.

Profieldiepte

Nieuwe banden hebben een profieldiepte van 8 mm. Wettelijk is een profieldiepte van 1,6 mm vereist, maar je kunt beter al wat eerder overgaan tot de aanschaf van nieuwe banden. Bij een winterband wordt een minimum van 4 mm aangehouden.

Tussenoplossing

Er is nog een tussenoplossing, Dat is de 4 seizoenenband. Dat kunnen ook redelijk goede banden zijn maar ze leveren niet dezelfde prestaties als de specifieke zomer- of winterbanden.

Prijs

Zomer- en winterbanden heb je in vele prijsklassen. Het is niet altijd zo dat de duurdere band beter is en de goedkopere band slechter. Bij de goedkopere heb je heel behoorlijke banden, zoals je ook bij de duurdere banden tegenvallende kwaliteit hebt. Het is een kwestie van je even in de tests verdiepen.

Buitenland

Het niet gebruiken van winterbanden kan in het buitenland mede de reden zijn dat u in geval van een aanrijding aansprakelijk wordt gesteld. Dit geldt ondermeer in Duitsland, Frankrijk Zweden en Zwitserland.

Aanduiding op banden

Op banden staat een serie cijfers en letters. Die staan er niet voor niks. Je kan bijvoorbeeld een band hebben met de aanduiding: 185/60R14 Tubeless 90 T.
  • 185 = breedte
  • 60 = hoogte/breedte verhouding
  • R = Radiaal(constructie van de band)
  • 14 = velgdiameter in inches
  • Tubeless = geeft aan dat er geen binnenband is
  • 90 = draagvermogen van de band (is af te lezen op een belastingtabel)
  • T = is de letter die aangeeft wat de maximumsnelheid is waarmee met die band gereden mag worden.
Andere lettermogelijkheden zijn hierbij H,P,Q,R,S,U,V en Z, waarbij de P gaat tot max.150 km en de Z is voor snelheden boven de 240 km.

Met enige regelmaat zijn er aanbiedingen van de autobanden met vaak grote kortingen. Het is dus even een kwestie van in de gaten houden.

Tot slot

Maak er een gewoonte van om je banden tegelijk met het peilen van je olie even te checken. Als je zowel zomer- als winterbanden hebt kun je ze voor een paar tientjes laten verwisselen door een garage of bandenspecialist. Je krijgt die banden dan wel mee en moet ze in je schuur bewaren.
© 2007 - 2019 Boxzoo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Winterbanden: prijzen en de winterbandentestWinterbanden: prijzen en de winterbandentestWinterbanden: prijzen, kosten, bestellen, test, anwb, veiligheid. Winterbanden zijn bedoeld om tijdens winterse omstandi…
Autobanden tijdig vervangenAutobanden tijdig vervangenDe staat waarin autobanden verkeren, beïnvloedt voor een groot deel het rijgedrag van de auto en de veiligheid tijdens h…
Winterbanden: Kosten kopen en huren van winterbandenWanneer de zomer voorbij is, wordt het tijd om na te denken over veilig rijden in koude en ijzel. Winterbanden zijn een…
Waar zijn winterbanden verplicht?Waar zijn winterbanden verplicht?Steeds meer automobilisten in ons land verruilen in de winter hun autobanden voor winterbanden. Gebleken is dat het gebr…
Winterbanden; alleen maar voordelenWinterbanden; alleen maar voordelenWinterbanden of sneeuwkettingen? Wat zijn winterbanden? Winterbanden duurder dan gewone banden? Waar zijn winterbanden v…

Reageer op het artikel "Autobanden, voor een veilig raakvlak met de weg"

Reactie

P. van den Engel, 16-09-2008 20:04 #1
Ik ben in het bezit van een mazda premesie met brede banden 195. Ik heb het idee dat hij met smallere banden vaster op de weg licht. Zou dat waar zijn en kunnen die banden dan op de zelfde velgen gemonteerd worden? Reactie infoteur, 16-09-2008
Dat van die smallere banden sluit ik zeker niet uit, maar de vraag over de velgen zou ik aan de vakman stellen. Ik vraag het meestal bij verschillende bronnen en als ze allemaal hetzelfde zeggen geloof ik het.

Infoteur: Boxzoo
Laatste update: 19-08-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!