Een auto in Duitsland kopen
Je hebt ontdekt dat de auto die jij wilt kopen in Duitsland veel goedkoper is dan in Nederland. Zelfs met bijtelling van de invoerkosten, heb je nog een aanzienlijk financieel voordeel, dus je besluit zelf je droomauto in Duitsland te gaan kopen. Neem goede nota van informatie over met name die stappen tijdens het aankoopproces die afwijken van het kopen van een auto in Nederland.
Zoek je droomauto en vergelijk de prijzen
Wanneer je een auto in Duitsland zoekt, dan zijn er enkele Duitse websites met een groot aanbod van zowel particulieren als autobedrijven, zoals mobile.de en autoscout24.de. Deze websites zijn in feite geavanceerde zoekmachines, want door het ingeven van een aantal criteria, krijg je die resultaten op je scherm die voldoen aan je wensen. Het is nu zinvol om van de auto’s die aan je wensen voldoen, te bepalen of de vraagprijs in orde is. Vergelijk deze dus met vergelijkbare auto’s inzake model, type en overige specificaties op Duitse websites, maar ook met het Nederlandse aanbod. Om financieel voordeel uit het invoeren te behalen, moet het prijsverschil tussen Nederland en Duitsland meer bedragen dan de kosten van de import. De invoerkosten bestaan uit de transportkosten van de auto van Duitsland naar Nederland (minimaal 200 euro), de RDW-kosten (ongeveer 100 euro), een APK-keuring (31 euro) en de BPM (per auto verschillend).
Duitse termen in advertenties
Op Duitse websites worden de auto’s uiteraard in het Duits aangeboden. Het is wel gemakkelijk als je dus een beetje Duits begrijpt, al zijn de meeste termen vaak snel duidelijk en kun je de vertaling ervan ook gemakkelijk via een zoekmachine opzoeken. Enkele veel voorkomende algemene begrippen zijn echter:
- Festpreis; hiermee geeft de verkoper aan dat het een vaste prijs betreft en dat er in principe geen ruimte voor onderhandeling meer is.
- Verhandlungsbasis Preis ook afgekort als VHB Preis of VB Preis; hiermee geeft de verkoper aan dat er ruimte voor onderhandeling over de prijs is.
- Export Fahrzeug; hiermee wordt net als in Nederland meestal bedoeld dat de betreffende auto gezien de staat waarin hij verkeert, bedoeld is voor export naar Afrikaanse of Oost-Europese landen, dus niet naar Nederland.
- Bastler Fahrzeug; dit betreft een auto die niet direct geschikt is om mee te gaan rijden en waar van alles aan kan mankeren, variërend van wat blikschade of een niet functionerende startmotor tot een sloopauto.
Auto kopen in Duitsland
Uiteraard wijkt de procedure van het kopen van een auto in Duitsland in de basis niet af van die in Nederland. Je maakt een afspraak of bezoekt een autohandelaar en bekijkt de auto die je op het oog hebt. Je stelt alle vragen die je hebt, inspecteert de auto en maakt wanneer de auto bevalt een testrit (Probefahrt). Let er wel op dat de verkopende partij de auto nog niet heeft afgemeld, want dan is deze niet meer verzekerd en mag er niet meer mee gereden worden. Overigens is het net als in Nederland aan te raden om wanneer je zelf weinig van auto’s weet, iemand mee te nemen die wel voldoende kennis heeft. Op de website van
autoscout vind je overigens een checklist in het Duits van alle punten waar je bij de aankoop van een auto op moet letten. Laat eventueel een aankoopkeuring uitvoeren, waarover je hierna meer kunt lezen.
Aankoopkeuringen in Duitsland
In Duitsland kun je overigens op vele locaties een standaard aankoopkeurig laten doen, zodat je meer zekerheid hebt over de staat van de auto die je wilt aankopen. Adressen waar je snel en niet al te duur een goede aankoopkeuring kunt laten uitvoeren vind je op websites zoals tuev.de en die van Dekra.
Welke documenten horen bij de auto
Als je een auto koopt, dan wordt er altijd een overeenkomst opgemaakt. Neem deze altijd door voordat je hem tekent. Voor wat betreft de autopapieren geldt in Duitsland het volgende.
- Bij auto’s van voor 1 oktober 2005 behoren een Zulassungsbescheinigung I en II aanwezig te zijn, waarbij deel II dezelfde functie heeft als het Nederlandse overschrijvingsbewijs. Bij auto’s van na deze datum behoren een Fahrzeugschein en Fahrzeugbrief. In deze papieren kun je ook zien of de verkoper wel de eigenaar van de auto is!
- Daarnaast moet er een afschrift van de laatste Haupt- und Abgasuntersuchung aanwezig zijn. Dit is te vergelijken met het APK-rapport.
- Let er ook op of de handleidingen en het serviceboekje van de auto aanwezig zijn.
Je gekochte auto in Nederland invoeren
Nadat je de auto hebt gekocht, wil je deze natuurlijk
in Nederland invoeren om er dan met je nieuwe Nederlandse kenteken lekker mee te gaan rijden.
Lees verder