InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Zelf auto invoeren en aanvragen Nederlands kentekenbewijs

Zelf auto invoeren en aanvragen Nederlands kentekenbewijs

Je hebt een auto in Duitsland gekocht en wilt deze in Nederland invoeren, om er hier een Nederlands kentekenbewijs voor te krijgen zodat je ermee van de openbare weg gebruik kunt maken. Over hoe dit invoeren en het aanvragen van een Nederlands kentekenbewijs in zijn werk gaat, kun je hier handige informatie vinden.

Vervoer van een Duitse auto naar Nederland

Het eerste wat er moet gebeuren, is het transport van de auto naar Nederland. Er zijn enkele mogelijkheden, die hierna verder worden beschreven.

Transport van de auto met een ander voertuig

De gemakkelijkste manier qua procedures, is het transporteren van de auto met een ander voertuig. Dit kan met een autoambulance, een autotrailer of een auto met aanhanger. Let in dit laatste geval op het maximale toegestane gewicht van auto met aanhanger en wanneer van toepassing het beschikken over het rijbewijs E. Wanneer je voor één van deze mogelijkheden kiest, dan kun je de auto na aankoop zonder verdere formaliteiten (laten) transporteren naar je huisadres, stalling of direct naar het RDW keuringsstation. De kosten van transport variëren nogal. Wanneer je zelf met een aanhanger de auto haalt, dan is dit een zeer goedkope manier. Je kunt met een auto met aanhanger op pad gaan om de te kopen auto te gaan bekijken, en na de koop weer met de auto op de aanhanger geladen, naar huis. Wanneer je een transporteur inschakelt die de auto met een autoambulance of vrachtwagen vervoert, dan moet je rekenen op een tarief van minimaal 0,45 Euro per kilometer voor de enkele reisafstand, maar dit kan oplopen tot wel 0,85 euro per kilometer voor de retourafstand.

Zelf de auto naar Nederland rijden

Een mogelijkheid die velen kiezen is het zelf terug rijden van de gekochte auto. Hiervoor moeten er wel enige formaliteiten worden geregeld. Een minimale voorwaarde om dit te kunnen regelen is overigens dat de auto AU en HU gekeurd is! Om zelf met de auto naar Nederland te kunnen rijden, moet je het volgende na de aankoop regelen:
  • Je moet minimaal een WA-verzekering met een beperkte geldigheidsduur afsluiten, die in ieder geval moet ingaan voordat je het Ausfuhrkennzeichen krijgt. Je krijgt na het afsluiten van de verzekering een Versicherungs-Doppelkarte, die je al bij het aanvragen van het Ausfuhrkennzeichen moet kunnen laten zien. Deze verzekering kun je vooraf online afsluiten, maar ook bij een verzekeraar die nabij een zogeheten Kfz Zulassungsstelle te vinden is. Reken op een bedrag van tussen de 30 en 80 euro voor een kortdurende verzekering van bijvoorbeeld 14 dagen. Wanneer je een allrisk verzekering wilt, dan kun je deze in Nederland bij veel verzekeraars afsluiten op basis van het chassisnummer.
  • Je moet een Ausfuhrkennzeichen regelen. Je kunt de geldigheidsduur (die altijd beperkt is) zelf kiezen, maar standaard wordt normaliter voor 14 dagen gekozen. Om een Ausfuhrkennzeichen te krijgen moet je naar een Strassenverkehrsamt c.q. Kfz Zulassungsstelle. Hier moet je je met een geldig identiteitsbewijs legitimeren, je moet de complete autopapieren overleggen en je moet geldige AU en HU rapporten en een Versicherungs-Doppelkarte overleggen. Wanneer alles in orde is, dan krijg je een Ausfuhrkennzeichen. Een Ausfuhrkennzeichen kost rond de 40 euro.
  • Daarna kun je kentekenplaten behorende bij het Ausfuhrkennzeichen laten maken bij de Kfz Zulassungsstelle. Reken op ongeveer 30 tot 40 euro voor het laten maken van de kentekenplaten. Deze platen zijn wit met zwarte opdruk en hebben aan de rechterkant een rode verticale band met daarin de uiterste geldigheidsdatum.
  • Als laatste monteer je de kentekenplaten op de auto en wordt bij de Kfz Zulassungsstelle gecontroleerd of de auto ook wel de auto is die bij de autopapieren hoort, dus of het chassisnummer klopt. Ook wordt er een kleine technische controle van de auto gedaan voordat je weg mag rijden. Let echter op het volgende: om met de auto naar de Kfz Zulassungsstelle te mogen rijden, mag de auto nog niet afgemeld zijn door degene waarvan je hem gekocht hebt! Met een al afgemelde auto mag er namelijk niet meer op de openbare weg worden gereden.

Hoe verder na de Nederlandse grens

Officieel mag je in Nederland als Nederlander niet met het in Duitsland verkregen Ausfuhrkennzeichen op de openbare weg komen. De reden hiervoor is dat je dan als Nederlander met een auto op de openbare weg rijdt waarover nog geen BPM is afgedragen. Wanneer de douane je aanhoudt, zullen zij je wijzen op de plicht om BPM af te dragen. Wanneer je echter wordt aangehouden op de directe route van de aankoopplaats van de auto naar huis of een RDW keuringsstation, en je geeft aan dat je de invoer inclusief het betalen van BPM gaat regelen, dan kom je er met een waarschuwing van af. Wanneer je eenmaal thuis bent, moet je de auto wel op eigen terrein plaatsen en mag je er niet meer mee rijden totdat je een Nederlands kenteken hebt. Een uitzondering hierop is overigens een eendagskenteken waarmee je op de dag van de RDW keuring mag rijden om naar de RDW te gaan.

De RDW-keuring en aanvragen van het Nederlandse kenteken

Je Duitse auto is in Nederland, maar je moet nog een Nederlands kenteken krijgen om er mee te gaan rijden. Vanaf het moment dat je het Nederlandse kenteken hebt, gaat de motorrijtuigenbelasting vanzelf in en daarnaast moet je er zelf voor zorgen dat de auto voldoende verzekerd is. Een Nederlands kenteken vraag je aan bij de RDW. Je moet dan met de auto naar een RDW-keuringsstation van jouw keuze, alwaar de gegevens van de auto worden gecontroleerd. Voor de dag van de keuring kun je overigens een eendagskenteken aanvragen, waarmee je met de in te voeren auto van je huis naar het RDW keuringsstation mag rijden. De afspraak kun je heel gemakkelijk maken via de website van de RDW. Is bij de identiteitscontrole alles in orde, dan wordt de auto geregistreerd in het kentekenregister. Wanneer de auto ouder is dan drie jaar, dan kan de verplichte APK-keuring overigens ook bij de invoercontrole door de RDW worden gedaan. Nadat de RDW-keuring heeft plaatsgevonden, moet je BPM aangifte gaan doen bij het aangiftepunt op het keuringsstation. Enkele dagen na betaling van de BPM ontvang je dan je kentekenbewijs en kun je de kentekenplaten laten maken. Veel rijplezier!

Lees verder

© 2010 - 2019 Annika_schrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Auto importeren of invoeren uit het buitenlandAuto importeren of invoeren uit het buitenlandEen auto invoeren uit het buitenland kan heel voordelig zijn. Voordat je een auto gaat importeren is het verstandig om a…
Kenteken checken in de database van het RDWKenteken checken in de database van het RDWHet RDW biedt particulieren de mogelijkheid om gegevens in te zien die behoren bij een kenteken. Via de website van het…
Een auto in Duitsland kopenEen auto in Duitsland kopenJe hebt ontdekt dat de auto die jij wilt kopen in Duitsland veel goedkoper is dan in Nederland. Zelfs met bijtelling van…
Auto overschrijvenAuto overschrijvenU kunt een auto laten overschrijven op het postkantoor. Neem dan wel de juiste documenten en delen van het kentekenbewij…
Auto importeren vanuit DuitslandAuto importeren vanuit DuitslandHet kan financieel erg aantrekkelijk zijn om een tweede hands auto te kopen in Duitsland en deze vervolgens naar Nederla…

Reageer op het artikel "Zelf auto invoeren en aanvragen Nederlands kentekenbewijs"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Berends, 22-04-2013 20:55 #3
Graag zou ik willen weten wat het ongeveer kost om een motor op nl kenteken te krijgen het gaat om een lichte motor van 125 cc die ik in Frankrijk kan kopen?
Hoop dat U een richtprijs kunt geven met vr gr FG Berends.

Martin Peters, 24-04-2011 14:59 #2
In Duitsland houdt de eigenaar zijn kenteken, dus kan het goed zijn dat een vorige eigenaar het kenteken opnieuw gebruikt. In Duitsland is het chassisnummer de identificatie van het voertuig. Het chassisnummer (VIN) moet uiteraard wel uniek zijn. Bij import krijgt een voertuig een NL kenteken.

Theo, 02-08-2010 23:22 #1
Ik heb een kampeerauto gekocht in Duitsland bij aankoop alle nummers en papieren gecontroleerd en alles was in orde bij het keuren bij rdw elsloo bleek er in Duitsland nog zo een zelfde kenteken rond te rijden nu moet ik woensdag naar politie te stein voor onderzoek dus ben gewaarschuwd ook lijkt alles in orde er kan toch altijd iets scheef gaan mijn vraag is wat kan men hieraan doen en wat kunnen de gevolgen zijn? ik heb hem toch eerlijk gekocht met rekeningen al

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 22-06-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Invoeren auto
Reacties: 3
Schrijf mee!