Zelf auto invoeren en aanvragen Nederlands kentekenbewijs

Vervoer van een Duitse auto naar Nederland
Het eerste wat er moet gebeuren, is het transport van de auto naar Nederland. Er zijn enkele mogelijkheden, die hierna verder worden beschreven.Transport van de auto met een ander voertuig
De gemakkelijkste manier qua procedures, is het transporteren van de auto met een ander voertuig. Dit kan met een autoambulance, een autotrailer of een auto met aanhanger. Let in dit laatste geval op het maximale toegestane gewicht van auto met aanhanger en wanneer van toepassing het beschikken over het rijbewijs E. Wanneer je voor één van deze mogelijkheden kiest, dan kun je de auto na aankoop zonder verdere formaliteiten (laten) transporteren naar je huisadres, stalling of direct naar het RDW keuringsstation. De kosten van transport variëren nogal. Wanneer je zelf met een aanhanger de auto haalt, dan is dit een zeer goedkope manier. Je kunt met een auto met aanhanger op pad gaan om de te kopen auto te gaan bekijken, en na de koop weer met de auto op de aanhanger geladen, naar huis. Wanneer je een transporteur inschakelt die de auto met een autoambulance of vrachtwagen vervoert, dan moet je rekenen op een tarief van minimaal 0,45 Euro per kilometer voor de enkele reisafstand, maar dit kan oplopen tot wel 0,85 euro per kilometer voor de retourafstand.
Zelf de auto naar Nederland rijden
Een mogelijkheid die velen kiezen is het zelf terug rijden van de gekochte auto. Hiervoor moeten er wel enige formaliteiten worden geregeld. Een minimale voorwaarde om dit te kunnen regelen is overigens dat de auto AU en HU gekeurd is! Om zelf met de auto naar Nederland te kunnen rijden, moet je het volgende na de aankoop regelen:
- Je moet minimaal een WA-verzekering met een beperkte geldigheidsduur afsluiten, die in ieder geval moet ingaan voordat je het Ausfuhrkennzeichen krijgt. Je krijgt na het afsluiten van de verzekering een Versicherungs-Doppelkarte, die je al bij het aanvragen van het Ausfuhrkennzeichen moet kunnen laten zien. Deze verzekering kun je vooraf online afsluiten, maar ook bij een verzekeraar die nabij een zogeheten Kfz Zulassungsstelle te vinden is. Reken op een bedrag van tussen de 30 en 80 euro voor een kortdurende verzekering van bijvoorbeeld 14 dagen. Wanneer je een allrisk verzekering wilt, dan kun je deze in Nederland bij veel verzekeraars afsluiten op basis van het chassisnummer.
- Je moet een Ausfuhrkennzeichen regelen. Je kunt de geldigheidsduur (die altijd beperkt is) zelf kiezen, maar standaard wordt normaliter voor 14 dagen gekozen. Om een Ausfuhrkennzeichen te krijgen moet je naar een Strassenverkehrsamt c.q. Kfz Zulassungsstelle. Hier moet je je met een geldig identiteitsbewijs legitimeren, je moet de complete autopapieren overleggen en je moet geldige AU en HU rapporten en een Versicherungs-Doppelkarte overleggen. Wanneer alles in orde is, dan krijg je een Ausfuhrkennzeichen. Een Ausfuhrkennzeichen kost rond de 40 euro.
- Daarna kun je kentekenplaten behorende bij het Ausfuhrkennzeichen laten maken bij de Kfz Zulassungsstelle. Reken op ongeveer 30 tot 40 euro voor het laten maken van de kentekenplaten. Deze platen zijn wit met zwarte opdruk en hebben aan de rechterkant een rode verticale band met daarin de uiterste geldigheidsdatum.
- Als laatste monteer je de kentekenplaten op de auto en wordt bij de Kfz Zulassungsstelle gecontroleerd of de auto ook wel de auto is die bij de autopapieren hoort, dus of het chassisnummer klopt. Ook wordt er een kleine technische controle van de auto gedaan voordat je weg mag rijden. Let echter op het volgende: om met de auto naar de Kfz Zulassungsstelle te mogen rijden, mag de auto nog niet afgemeld zijn door degene waarvan je hem gekocht hebt! Met een al afgemelde auto mag er namelijk niet meer op de openbare weg worden gereden.