InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Wat is de beste auto om te kopen zodat panne wordt vermeden?

Wat is de beste auto om te kopen zodat panne wordt vermeden?

Wat is de beste auto om te kopen zodat panne wordt vermeden? Koop je een nieuwe auto, dan ga je er vanuit dat het langdurig zonder problemen rondrijdt. Dit hoeft niet altijd zo te zijn! Bij sommige automerken is er een statistisch grotere kans, dat men snel panne krijgt en bijvoorbeeld de motor niet meer start. Het kan veel ellende en ook onkosten veroorzaken. Voordat je een nieuwe auto aanschaft, moet je weten welke merken panne kunnen geven. Wat is de beste auto en welke merken worden door gebruikers of dealers goed bevonden?

Beste auto om panne te vermijden

Onkosten

Heb je een nieuwe (soms relatief dure) auto gekocht, dan wil je uiteraard niet dat je snel aanvullende onkosten hebt. Des te ouder een auto is, des te groter is de kans dat het werkelijk panne geeft. Koop je een tweedehands, dan moet je daar dus rekening mee houden. Koop je echter een nieuwe, dan verwacht je niet dat er snel problemen voordoen. Desondanks komt het geregeld voor dat ook nieuwe wagens problemen krijgen. Een defect aan een klein onderdeel kan reeds een niet startende motor veroorzaken. Welke automerken geven de meeste startproblemen en welke kun je beter wel kopen om motorproblemen met onkosten te vermijden?

Je nieuwe auto start niet!

Het is de ellende van iedere automobilist. Je moet op tijd op je werk komen, maar nu blijkt dat je nieuw aangeschafte auto niet meer start. Het zorgt ervoor dat je te laat op je werk bent, maar ook dat je onkosten moet maken om het weer aan de praat te krijgen. Primaire probleem is dat er een defect aan het motorblok is, danwel dat de accu is leeggetrokken. Die omstandigheid wil je altijd vermijden en dus moet je bij de aanschaf van een nieuwe wagen erbij stil staan, welk automerk de meeste en minste problemen geeft.

Wat voor problemen?

De automotor is een relatief complex blok, alwaar kleine explosies ervoor zorgen dat de krukas gaat ronddraaien. Die beweging wordt overgedragen naar de wielen en wordt via de V-snaar de ventilator, koeling en dynamo aangedreven. Van de brandstof, bougie (ontbranding) tot het opladen van de accu (elektrisch) kunnen problemen ontstaan. Daarnaast kunnen ook metalen onderdelen het begeven, mogelijk door toedoen van metaalmoeheid (veelal op lange termijn). Hoe goed en hoe lang een automotor optimaal blijft werken, hangt van verschillende factoren af. Een belangrijke factor is de kwaliteit van de auto zelf, hoeveel aandacht er aan de bouw is gegeven en of er verborgen gebreken zijn. Hierdoor kan ook een nieuwe auto snel haperen, danwel startproblemen veroorzaken.

Hoge kans startproblemen

Des te vaker is gebleken dat een zeker automerk is gerepareerd, des te groter is de kans dat ook jouw nieuwe wagen een beurt moet krijgen. Hierbij wordt niet aangegeven om welk type reparatie, jaartal of kosten het gaat. Uiteraard geldt meestal dat des te duurder de wagen is, des te hoger de reparatiekosten ook zullen zijn. De volgende tabel geeft aan, welke automerken vaak moeten worden gerepareerd. Er staat eveneens aangegeven per hoeveel auto's er een auto moet worden gerepareerd.

123/43/45678910
MG RoverAudiMiniSaabOpelPeugeotBMWRenaultVWMitsubisi
1:131:271:401:401:411:441:451:461:521:63

Welke auto’s hebben relatief weinig problemen?

In tegenstelling tot de lijst van automerken met veel problemen, zijn er uiteraard ook automerken met zeer weinig reparaties. Opvallend is dat de twee beste automerken uit Japan komen, waarmee ook een hoge kwaliteit aan Japanse merken kan worden toegeschreven.

12345678910
HondaToyotaMercedesVolvoJaguarLexusFiatFordNissanLand Rover
1:3441:1711:1191:1111:1031:1011:851:801:761:72

Let wel voorgaande gegevens zijn gebaseerd op algemene data van 2012 (lit.1) en gaan niet specifiek in op bouwjaar of het type motorproblemen. Ondanks dat het automerk problemen kan geven, geeft het nog niet aan op welke manier het voordoet. Daarnaast geldt ook dat het vervangen van een lampje of kabeltje niet in verhouding staat tot het vervangen van een dynamo, bougies of een deel van het motorblok. Welke twintig auto’s worden verder door gebruikers en dealers als zeer goed bevonden?

Beste auto's om panne te vermijden

Voorgaande gegevens geven aan hoe betrouwbaar een auto in zijn algemeenheid is. Wil je echter een nieuwe auto aanschaffen, dan wil je ook weten welke auto door andere gebruikers goed wordt gewaardeerd. Hieronder staat de gemiddelde waardering van rij-eigenschap, betrouwbaarheid en dealer (lit.2). De eerste tabel betreft de best gewaardeerde auto 2013-2015 van nummer één tot tien. De tweede tabel vertegenwoordigt nummer elf tot twintig.

1/21/23/43/456789/109/10
Citroen DS4Toyota AurisHonda CR-VVolvo V40-Cross-CRenault ZoeSubaru XVToyota Verso-SAudi A7 Sportback*Seat Leon*Fiat 500C
9,769,769,469,469,439,409,339,309,269,26

1112/13/1412/13/1412/13/1415/16/1715/16/1715/16/1718/19/2018/19/2018/19/20
Fiat PuntoOpel MokkaPeugeot 308Lexus CT*Honda Civic*Seat ToledoPeugeot 508 SWMazda 6 SportbreakBMW-1 SerieAlfa Romeo Giulietta
9,209,169,169,169,139,139,139,039,039,03
* zijn van positie verwisseld ten opzichte van oorspronkelijke tabel, omdat de gemiddelde waarde een aangepaste positie binnen de lijst verdient.

Wat zeggen deze getallen?

In principe geven de eerste twee tabellen een beeld over de algemene betrouwbaarheid van de automotor per merk. Wat de exacte oorzaak van de panne is, is niet bekend als ook het bouwjaar. Het geeft daarmee een iets schril contrast en is slechts een indicatie van merken met een potentieel probleem. Dat wil bovendien niet zeggen dat een nieuwe auto uit die categorie daadwerkelijk kuren krijgt of niet. De derde lijst geeft een iets beter beeld, omdat daarin zowel de mening van gebruiker als dealer zijn meegenomen. Je kunt de best bevonden automerken 2013-2015 van nummer één tot honderd op de resultatensite van Autozine vinden. Zo kun jij bij de aanschaf van jouw nieuwe auto een bewuste keuze maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Starten met startkabels ... zo doe je dat!De meest voorkomende kwaal met de auto in de winter is het niet kunnen starten van de auto. In 9 op de 10 gevallen is di…
Auto starten zonder sleutel: KessyVoor de Volkswagen Golf, Scirocco en Tiguan is er tegenwoordig een systeem waarbij de auto zonder sleutel kan worden ges…
Voor en nadelen van de elektrische autoVoor en nadelen van de elektrische auto2011 moet het jaar worden van de elektrische auto. Er komen steeds meer en beter ontwikkelde auto´s op de markt. Ook de…
Hoe werkt een elektrische auto?Een elektrische auto is een relatief simpel concept. Er zit geen versnellingsbak in dus dat spaart een hoop onderhoud. O…
Groene auto – de opmars van milieuvriendelijk rijdenGroene auto – de opmars van milieuvriendelijk rijdenDe groene auto is in opmars. Het milieu wordt steeds belangrijker gevonden door diverse instanties en overheden en er wo…
Bronnen en referenties
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 7 januari 2015:
  • Lit.1: http://www.autoblog.nl/top-10-automerken-met-de-meeste-motorproblemen
  • Lit.2: http://www.autozine.nl/enquete_resultaat.html

Reageer op het artikel "Wat is de beste auto om te kopen zodat panne wordt vermeden?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-09-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Auto-info
Schrijf mee!