Nederlandse autosnelweg A74 (Rijksweg 74)
De Nederlandse autosnelweg A74 is een Rijksweg met 2x2 rijstroken die loopt van Knooppunt Tiglia bij Venlo naar de Duitse Grens. Hier gaat de weg over in de Duitse Bundesautobahn 61 die loopt tot Hockenheim in de deelstaat Baden-Württemberg. Met de aanleg van de nieuwe autosnelweg, die officieel geopend werd op 4 april 2012, moest de verkeersoverlast in Venlo afnemen. Het tracé van het Nederlandse deel van de snelweg is slechts 1893 meter lang en behoort hiermee tot een van de kortste snelwegen van het land.
Geschiedenis autosnelweg A74 (Rijksweg 74)
In de aanloopfase werden er vier varianten opgesteld. Van een verbinding van de Bundesautobahn (BAB) 61 met de A73 werden twee zogenaamde plateauvarianten opgesteld. De andere twee varianten, Klagenfurtvarianten genoemd, bestonden uit een verbinding van de BAB61 met de A73. De verdiepte plateauvariant die ter hoogte van de Keulse Barrière aansluit op de BAB61 kreeg na een MER-studie de voorkeur van Minister van Verkeer en Waterstaat De Boer (Kabinet-Balkenende I).
Weerstand omwonenden
Er was veel weerstand bij omwonenden, waardoor Minister Peijs (Kabinet-Balkenende ll en lll) vooralsnog geen keuze maakte. In februari 2007 zou er een ontwerp-tracébesluit worden genomen onder de voorwaarde dat aan de luchtkwaliteit werd voldaan. Eind 2009 ondertekende Minister Eurlings (Balkenende lV) een nieuw ontwerp-tracébesluit. Gezien de Floriade van 2012, die plaatsvond in Venlo, beloofde Minister Eurlings zich in te spannen om het tracébesluit in het derde kwartaal van 2010 vast te stellen, zodat de A74 voor de start van de Floriade geopend kon worden.
Start bouwwerkzaamheden
Minister Eurlings tekende het definitieve tracébesluit voor de aanleg van de A74 op 9 augustus 2010. Een aantal omwonenden en stichtingen gingen in beroep bij de Raad van State om het tracébesluit te vernietigen. Echter, op 27 april 2011 verklaarde de Raad van State dat dit ongegrond was. Na de bouw werd de autosnelweg officieel geopende op 4 april 2012. De dag erna werd de weg opengesteld voor verkeer. De aanneemsom van het project bedroeg 34.280.000 euro.
Uniek
Het unieke aan dit project was het gelijk lopen van het ontwerptraject met het tracébesluit. Waar mogelijk werd al gestart met de werkzaamheden, voordat een definitieve uitspraak had plaatsgevonden. Het bijzondere van dit uitgebreide project was de hele korte doorlooptijd. Tijdens de bouw is tevens een tijdwinst van zes maanden geboekt, waardoor de opening net voor het begin van de Floriade plaats kon vinden.
Nederlandse tracé nabij Venlo
Het tracé van de A74 start bij knooppunt Tiglia (A73-Zuid) ter hoogte van het spoorwegviaduct, ten zuiden van de Zuiderbrug bij Venlo. Hier splitst de A73 zich af in de A74. De A73 gaat in zuidelijke richting verder en bij Maasbracht over in de A2. De nieuwe wegdelen zijn ongeveer 6 kilometer lang, het Nederlandse gedeelte is 1893 meter lang. Er geldt een snelheidslimiet van 120 km/h.
Knooppunten en afritten
Gezien de geringe lengte van het Nederlandse deel van de autosnelweg, is er geen enkele op- of afrit gesitueerd. Het eerstvolgende knooppunt op het Duitse deel van de autosnelweg is het knooppunt Mönchengladbach met Bundesautobahn 52.
Natuur
De weg, die deels door natuurgebied loopt, is in het landschap gepositioneerd met zorg voor de nabij gelegen natuur. De weg is voor een deel verdiept en voor een deel verhoogd aangelegd, zodat de A74 zoveel mogelijk opgaat in het landschap. De natuur is gecompenseerd door nieuwe natuurgebieden met een totale omvang van 30 hectare aan te leggen, bosranden te herstellen, 35.000 bomen en struiken te planten, vleermuisroutes in de omgeving te behouden en ecologische verbindingen te verwezenlijken.
Kunstwerken en overige bouwwerken
Het tracé bestaat uit verschillende kunst- en bouwwerken. Deze hebben betrekking op de autosnelweg zelf, de omliggende infrastructuur en de natuur.
- 9 kunstwerken (bruggen, viaducten en ecoduct)
- 9 duikers
- Vernieuwen of verhogen van 6500 meter geluidsschermen (35.000 vierkante meter)
- Verleggen Wylrebeek
- Natuurcompensatie
- Realisatie ecologische verbindingen
Ecoduct Ulingsheide
Ecoduct Ulingsheide is met een breedte van 58 meter de breedste ecologische verbinding van Nederland. Het vormt een ecologische verbinding tussen het Ulingsheide/Jammerdal gebied en het Wambach/Ravensheide gebied. Hierdoor is deze ecologische verbindingszone geschikt voor onder andere edelhert en wild zwijn.
Gevolgen na realisatie
Door de aanleg van de autosnelweg is de noordkant van Venlo tegenwoordig goed ontsloten en is er een snellere verbinding ontstaan met de belangrijkste handelspartner. Hierdoor is de gemeente Venlo verlost van zo'n anderhalf miljoen vrachtwagens die jaarlijks door de straten van de gemeente reden. De lokale wegen waren niet berekend op zoveel verkeer, waardoor dit ten koste ging van het lokale verkeer. Venlo kent één van de grootste kassengebieden van het land en daarnaast veel transport- en overslagbedrijven. Die bedrijven profiteren van een betere bereikbaarheid en een snellere aan- en afvoer van goederen van en naar Duitsland.