InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Parkeerschijfzone - Parkeerschijf en Blauwe zone

Parkeerschijfzone - Parkeerschijf en Blauwe zone

Parkeerschijfzone - Parkeerschijf en Blauwe zone Gebruik van de Parkeerschijf. Parkeren in Blauwe zones. Een parkeerschijfzone is herkenbaar aan de verkeersborden E10 en E11. Veelal worden deze borden in combinatie met doorgetrokken blauwe strepen toegepast om de plaatsen waar parkeren is toegestaan aan te geven. De verplichting een parkeerschijf te gebruiken binnen een parkeerschijfzone geldt voor bestuurders voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen. In de praktijk geldt deze regel dus voor bijna alle motorvoertuigen, maar niet voor een motorfiets (zonder zijspan). De motorfiets mag wel geparkeerd worden binnen de zone, maar het gebruik van een parkeerschijf is dan voor de bestuurder van de motorfiets niet verplicht. Wat is parkeren, wat is stilstaan en welke regels zijn van toepassing in een parkeerzone-gebied?

Parkeerschijfzone - Blauwe zone in uw gemeente

Over het algemeen zal een bestuur van een gemeente, stad of dorp besluiten een parkeerschijf-zone in te richten als de parkeerdruk te hoog is en / of de parkeerruimte onvoldoende. Veelal zal dit een centrum van een dorp of stad zijn plus de direct aan het centrum aangrenzende woongebieden, om zodoende verplaatsing van de parkeerdruk / parkeeroverlast tegen te gaan. De maximum toegestane duur van het parkeren met gebruik van een parkeerschijf binnen een zone worden aangegeven op de verkeersborden E10 en E11. De duur van het parkeren kan afwijken. Niet elke gemeente -die parkeerzones heeft- heeft ook de combinatie met blauwe zones. Neem voor informatie eventueel contact op met de betreffende gemeente(n).

Herkennen van de Parkeerschijfzone

Parkeerschijfzone<BR>
Verkeersbord E10Parkeerschijfzone
Verkeersbord E10
Einde Parkeerschijfzone<BR>
Verkeersbord E11Einde Parkeerschijfzone
Verkeersbord E11
Kenmerkend voor een zone is dat het verkeersbord NIET wordt herhaald. De borden zijn slechts geplaatst bij binnenrijden en uitrijden van de zone. Let hier op als er geen blauwe belijning binnen de zone is aangebracht.

Definitie van parkeren volgens het RVV1990

Parkeren: het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor -en gebruikt wordt tot- het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen. Hieruit volgt:
Stilstaan (vrijwillig stilstaan): het laten stilstaan van een voertuig gedurende de tijd die nodig is voor -en gebruikt wordt tot- het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen.

Algemene regels binnen een Parkeerschijf-zone

Artikel 25
  1. Het is verboden in een parkeerschijf-zone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep.
  2. Op plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep is het parkeren van een motorvoertuig op meer dan twee wielen slechts toegestaan indien het motorvoertuig overeenkomstig het bij ministeriële regeling bepaalde is voorzien van een duidelijk zichtbare parkeerschijf. Indien het motorvoertuig is voorzien van een voorruit, wordt de parkeerschijf achter de voorruit geplaatst.
  3. Op de parkeerschijf staat aan de getoonde zijde slechts één cijferreeks, die een aanduiding geeft van de kalenderuren, en die vanaf het begin van het parkeren in duidelijk leesbare cijfers tegen een contrasterende achtergrond in hele of halve uren het tijdstip weergeeft waarop met het parkeren is begonnen.
  4. Bij het instellen mag het tijdstip van aankomst naar boven worden afgerond op het eerstvolgende hele of halve uur. De toegestane parkeerduur mag niet zijn verstreken.
  5. Indien op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, gelden het tweede tot en met het vierde lid slechts gedurende die dagen of uren.

Parkeren van een gehandicaptenvoertuig in een Parkeerschijf-zone

Artikel 26
1. Op een gehandicaptenparkeerplaats mag slechts worden geparkeerd:
a. een gehandicaptenvoertuig, indien het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoer van een gehandicapte;
b. een motorvoertuig op meer dan twee wielen waarin een geldige gehandicaptenparkeerkaart duidelijk zichtbaar is aangebracht, indien het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoer van de gehandicapte aan wie de kaart is verstrekt, dan wel met het vervoer van een of meerdere personen die in een instelling verblijven, indien de kaart aan het bestuur van die instelling is verstrekt;
c. of indien de gehandicaptenparkeerplaats is gereserveerd voor een bepaald voertuig, dat voertuig.
2. Indien op een onderbord een maximale parkeerduur is vermeld, is artikel 25, tweede lid, van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat de parkeerplaats niet hoeft te zijn voorzien van een blauwe streep.

Model van de Parkeerschijf

De voorwaarde waaraan een parkeerschijf moet voldoen, staat beschreven in het Besluit Parkeerschijf. Op de achterzijde van de parkeerschijf kan voor de gebruiker eventueel informatie gedrukt staan over de wijze en regels van instellen van de parkeerschijf en de wijze van zichtbaar aanbrengen van de schijf in de auto (dashboard).

Overige verkeersborden die het parkeren regelen

Buiten de verkeersborden die in een parkeerschijzone zijn geplaatst, kunt u de volgende verkeersborden aantreffen die het parkeren regelen: (kijk voor de omschrijving van de verkeersborden E1 tot en met E13 bij Verkeersborden Nederland )
E1E1
E2E2
E3E3
E4E4
E5E5
E6E6
E7E7
E8E8
E9E9
E12E12
* G5* G5

Parkeren in een Erf

* Officieel valt het verkeersbord G5 buiten het overzicht verkeersborden die het ''parkeren en stilstaan'' regelen. Voor het parkeren binnen een erf geldt:
Artikel 46
  1. Het is bestuurders van een motorvoertuig verboden binnen een erf te parkeren anders dan op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven.
  2. Indien het erf tevens is aangeduid als parkeerschijf-zone, is ten aanzien van het parkeren van voertuigen artikel 25 van toepassing (zie boven).
Gerelateerde artikelen
Parkeren in Amsterdam met gehandicaptenparkeerkaartParkeren in Amsterdam met gehandicaptenparkeerkaartParkeren in Amsterdam met een gehandicaptenparkeerkaart. In tegenstelling tot wat op verschillende sites te lezen is, is…
Van woonerf naar erf - Regels en maximumsnelheidVan woonerf naar erf - Regels en maximumsnelheidBinnen een erf staan wonen, verblijven en spelen centraal; voetgangersvoorzieningen als stoep of trottoir ontbreken. Het…
Alles over het parkerenAls men een auto rijd dient men ook altijd weer te parkeren. Parkeren is eigenlijk niks meer dan de auto ergens stil zet…
Boetes of bekeuring bij fout parkeren en stilstaan voor 2017Boetes of bekeuring bij fout parkeren en stilstaan voor 2017De parkeerboetes en de hoogte van de geldbedragen voor 2017. Boetes bij fout of ongeoorloofd parkeren en de hoogte van d…
Gratis parkeren in AmsterdamHet is een bekend feit: in Amsterdam is parkeren een dure aangelegenheid. De tarieven voor het parkeren in de straat lig…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid
  • Autorij-instructie.nl
  • RVV1990

Reageer op het artikel "Parkeerschijfzone - Parkeerschijf en Blauwe zone"

Reacties

Jan, 21-01-2017 19:49 #4
Onlangs heb ik een bekeuring ontvangen van €90,=. Het volgende was het geval:
Waar eerst nog parkeren gratis en zonder regels was, hebben ze in ons dorp ze sinds kort de parkeerschijf ingevoerd. Vanaf 9 uur s 'morgens moet je deze zichtbaar hebben liggen en dan mag je er 2 uur staan. Dit betekent dus dat je tot 11.00 uur in principe geen 'parkeer overtreding' kunt begaan, mits je de blauwe schijf maar hebt liggen. Ik was dit dus vergeten en krijg vervolgens om 10.00 uur in de morgen een bon. Ik vind dit zo zoeken…
Zou het zin hebben hierover in beroep te gaan?
Alvast bedankt voor je reactie.
Met vriendelijke groeten
Jan Reactie infoteur, 23-01-2017
Beste Jan,

Nee, helaas zal bezwaar aantekenen geen zin hebben. Ze zullen zich beroepen op de geldende tijden met gebruik van de parkeerschijf.

Mvg - Sjaak

Marcel, 05-04-2016 20:50 #3
Vraag: Bestaat de mogelijk om een en hetzelfde parkeervak te combineren? Als voorbeeld een parkeervak langs de openbare weg, met aan weerskanten van het parkeervak:
- het bord voor parkeren met parkeerschijf (bord E10) met onderbord ma-za van 9 - 18u
op de zelfde verkeerspaal eronder/boven het
- bord parkeren voor vergunninghouders (bord E9) met onderbord ma-za van 18 - 9u.
Doel is om overdag als bewoners werken zijn, voldoende parkeerplaatsen vrij te krijgen voor kortparkeerders kort in de buurt van het winkelcentrum, terwijl in de avonduren de bewoners een 'gegarandeerde' parkeerplek kunnen krijgen. Of is dit nog nooit vertoond c.q. een doodzonde. Graag zie ik uw reactie met spanning tegemoet.
M.vr.gr. Marcel Reactie infoteur, 06-04-2016
Beste Marcel,

Alhoewel ik geen verkeersdeskundige ben, lijkt mij dat dit theoretisch wel zou moeten kunnen. Beslissingen hierover zouden op plaatselijk niveau genomen moeten worden.
Of het al ergens wordt toegepast -zoals in de vraag gesteld- zou ik niet weten; mogelijk is het ook wel verwarrend en/of juridisch onhaalbaar omdat dan de vast te stellen zone-tijd (b.v. 2 uur) in strijd kan zijn/overlappend kan werken met de aanvangstijd voor vergunninghouders.

Om parkeeroverlast te reguleren is er tenslotte al een blauwe zone in te stellen waarbij het parkeren voor bestuurders van buitenaf beperkt kan worden. Buiten sluitingstijd van de winkels zal de parkeerdruk dan al afnemen, alhoewel dat met de verruiming van de openingstijden van de winkels voor omwonenden mogelijk enig ongemak blijft geven.

Mvg - Sjaak

A., 05-02-2016 17:01 #2
Ik parkeer in een blauwe zone. Ik gebruik netjes mijn schijf en krijg toch een bon.
Ik stond welliswaar niet in een parkeervak en waar ik stond, zag ik geen gele streep op de stoeprand.
Ik veroorzaakte geen opstopping, stond voor niemand in de weg en toch… 90 euro
Wat deed ik fout?!
vriendelijke groeten
van Dijk A. Reactie infoteur, 07-02-2016
Beste A,

Helaas is het feit of u in de weg stond of niet het criterium niet, ook al voelt dit wellicht onrechtvaardig.
Een gele streep -al dan niet onderbroken- regelen het wel of niet mogen stoppen of stilstaan; parkeren mag bij een gele streep in elk geval nooit.

Waarschijnlijk heeft u gehandeld in strijd met lid 1 van artikel 25 en niet geparkeerd op als zodanig aangegeven parkeervakken?

Voor het parkeren in een parkeerschijf-zone gelden de volgende regels:
Artikel 25 van het RVV
3. Op de parkeerschijf staat het tijdstip aangegeven waarop met parkeren is begonnen. Een parkeerschijf voorzien van een mechanisme dat tijdens het parkeren het tijdstip van aankomst automatisch verschuift, mag niet worden gebruikt.

Mvg - Sjaak

H. J. A. Heijnens, 10-06-2015 07:34 #1
Als er een blauwe zone is aangegeven b.v. op een parkeerplaats welke ruimte oftewel welke parkeerplaatsen achter de blauwe streep gelden hier voor? Of geldt dat voor alle parkeerplaatsen op het betreffende plein?
Graag hier antwoord op.
Groet H.Heijnens. Reactie infoteur, 11-06-2015
Beste J,

Als er zone borden zijn geplaatst geldt het zowel voor de parkeerplaatsen als voor de plaatsen waar blauwe belijning is aangebracht.
Het zone bord wordt slechts bij begin en eind van de zone geplaatst. Binnen dit gebied gelden de regels zoals in artikel 25 weergegeven.

Mvg - Sjaak

Infoteur: Jvd
Laatste update: 10-06-2015
Gepubliceerd: 12-10-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Reacties: 4
Schrijf mee!