Jac van de Laar, 29-10-2020
Kan een woonerf ook gelden voor een wijkje buiten de bebouwde kom?
Het betreft hier Reewoude een wijkje aan de Meinweg (Nationaal Park) buiten de bebouwde kom van Herkenbosch. Reewoude voldoet aan de beschrijving: "In een erf ontbreken voetgangersvoorzieningen zoals trottoir, voetpad of fietspad."
Reactie infoteur, 30-10-2020
Jazeker Jac. Dit is waarschijnlijk ook één van de redenen waarom het woonerf tegenwoordig erf heet. Als het maar aan de voorwwarden van een erf voldoet en dit bij binnengaan staat aangegeven. Mogelijk zal men ook kunnen kiezen voor een 30-km zone.
Mvg - Sjaak
Siem van Dijk, 06-05-2020
Beste, ik ben als Fietsersbonder betrokken bij herinrichting van 50 km weg, met busverkeer, in Drunen. Op deze weg komen al lange tijd ook enkele erven of woonerven rechtstreeks uit. Ik ben daarover eigenlijk verbaasd, want verwachtte dat een erf altijd uit moet komen op een 30 km zone.
Wat zijn de regels? Dank voor reactie
Reactie infoteur, 06-05-2020
Beste Siem,
Er is geen regel die stelt dat een erf op een 30-km zone moet aansluiten (of andersom) Bestuurders moeten bij in- of uit rijden van een erf wel al het overige verkeer (ook voetgangers) voor laten gaan. Wel is het zo dat dit in woonwijken meer en meer 30-km zones voorkomen. Er gaan geluiden op om in woonwijken binnen de bebouwde kom 30 km als maximum snelheid aan te houden i.p.v 50 km p/u, maar dit is (nog) niet in de wegenverkeerswet / RVV 1990 opgenomen.
Zie o.a.: https://www.swov.nl/publicatie/voorwaarden-invoering-30-kmuur-binnen-de-bebouwde-kom
Mvg - Sjaak
Nel van der Ploeg, 27-02-2017
Ik woon op een woonerf in haarlem in de clercqstraat. de "vrij"gehouden plekken over de breedte van de straat die oorspronkelijk bedoeld waren om de kinderen vrijuit te laten spelen over de gehele breedte van de straat een van de peilers van een woonerf, zijn ingenomen door de gemeente en er zijn fietsenrekken op neergezet zonder overleg. Ik heb daar tot twee keer toe een melding van gemaakt naar de gemeente maar zij vinden dat zij het recht hebben om de openbare ruimte in te vullen zoals zij dat willen zonder overleg want dat hoeft niet. Ik vind dat ze dat op een woonerf niet kunnen maken want in mijn ogen is het allang geen woonerf meer hoewel de borden er nog steeds staan. Graag uw mening hierover. het fietsenrek is pal voor mijn raam geplaatst daar waar de uitsparing voor de kinderen was bedoeld dus geen parkeerplaats is over de gehele breedte.
Reactie infoteur, 28-02-2017
Beste Nel,
Ik vermoed dat de gemeente gekozen heeft voor een centrale plek voor het stallen van fietsen om overlast in de rest van de straat/wijk (stoep/trottoir) tegen te gaan. Het is de gemeente toegestaan de wijk naar eigen inzicht - binnen de regelgeving - in te richten. Mocht de huidige plaatsing voor (meerdere) personen een bezwaar zijn, dan mag je verwachten dat de gemeente hier gehoor aan geeft, maar dit zal lastig af te dwingen zijn.
Zoals je aangeeft is een belangrijk voordeel van een erf dat de weg door voetgangers/kinderen over de gehele breedte gebruikt mag worden. De maximum toegestane snelheid van 15 km/u en het feit dat er alleen in de daartoe bestemde vakken geparkeerd mag worden, moeten het woongenot/de verblijfsfunctie verder bevorderen. Het al dan niet plaatsen van fietsenrekken wordt verder niet benoemd.
Is de inrichting overigens aangepast? Op Google Maps is de Clercqstraat geen "erf", in tegenstelling tot de Voorzorgstraat.
Mvg - Sjaak
Klaas Kok, 08-09-2016
Heeft binnen een erf bij een uitrit van een parkeerplaats de uitrit voorrang, of geldt dezelfde regel als op de openbare weg?
Reactie infoteur, 09-09-2016
Beste Klaas,
Binnen een erf gelden -los van de in het artikel genoemde regels die gelden binnen een erf- de voorrangsregels zoals die elders op de openbare weg ook gelden.
Mvg - Sjaak
Gaby de Wilde, 06-03-2015
Dat is dus 3-5 keer zo snel? Daar is de boel duidelijk niet voor gemaakt. Er is niet eens een stoep. Ik heb hier een dooie hoek voor de deur, daar zie ik regelmatig auto's de bocht nemen, van 2 kanten tegelijk. Die gaan lang geen 15 maar het gaat maar net goed. Normaal blijft men aan de linker kant van de weg maar het lijkt er op dat men niet "netjes" vlak langs mensen hun voordeur wil rijden. (Je kan ook niet meer zo maar naar buiten stappen zonder eerst links en rechts te kijken.) Ze zien de tegenligger dus 1 meter van tevoren en die komt met maximaal 15 km/h op ze af. Met 2 x 15 = 30 km/h heeft men als het slecht uit komt 0.12 seconde om te reageren in plaats van de 1.6 seconde bij 2 x 3 = 6 km/h
Reactie infoteur, 06-03-2015
Beste Gaby,
Het kan vaker voorkomen dat een geldende maximum toegestane snelheid in bepaalde situaties nog te snel is.
De 15 km is mede tot stand gekomen na eerdere gerechtelijke uitspraak en betreft een maximum.
Het geeft mijn inziens meer duidelijkheid dan "stapvoets" waarbij het de vraag is of bestuurders toen wel maximaal 3 tot 5 km/u. reden?
Bestuurders kunnen bij onverantwoord gedrag altijd nog worden aangesproken volgens artikel 5 van de wegenverkeerswet / het kapstokartikel:
"Het is eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt, of kan worden veroorzaakt, of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd".
Als de situatie ter plekke gevaarlijk / onoverzichtelijk is, kan het wellicht wenselijk zijn om met de gemeente / bevoegde instantie in overleg te gaan om maatregelen te treffen.
Mvg - Sjaak