InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Alles over het parkeren van de auto

Alles over het parkeren van de auto

Zodra u met de auto op weg gaat weet u dat er altijd een moment komt waarop u de auto weer moet parkeren. Parkeren is eigenlijk niks meer dan de auto ergens stilzetten om vervolgens uit te kunnen stappen. Er zijn echter delen waar men wel en niet mag parkeren, waarbij u soms ook dient te betalen of een parkeerschijf moet hebben. Het parkeren in een drukke stad kan soms lastig zijn, maar met geduld komt u al een heel eind.

Manieren van parkeren

Fileparkeren

Hierbij staan de auto's achter elkaar geparkeerd bijvoorbeeld langs een stoep, zorg dat u voor uw auto en achter de auto voldoende ruimte heeft om weer uit de parkeerplaats te komen. File parkeren wordt weleens gezien als de moeilijkste manier van parkeren, dit komt dan ook vaak aan bod tijdens rijlessen en op het praktijkexamen.

Parkeren in een vak

Hierbij staan de auto's naast elkaar, het kan hierbij handig zijn om de auto achteruit in te parkeren zodat u er gemakkelijk uit kunt rijden.

Eigenlijk zijn bij beide manieren van parkeren een beetje vaste stappen te volgen die u leert tijdens een autorijles. Met bepaalde punten waarbij u instuurt en ervaring wordt het parkeren steeds makkelijker.

Parkeren aan de straat

Bij sommige straten staat er duidelijke belijning voor de parkeervakken door middel van gekleurde lijnen of een verschil in de stenen waardoor er een vak is gevormd. Echter zien we ook regelmatig straten in wijken waarbij er geen vak aangegeven is. Als er geen verboden te parkeren bord staat mag u langs de straat in de wijk parkeren. Als u een rond bord ziet welke blauw is met daaromheen een rode rand en een rood kruis dan wilt dat zeggen dat u aan beide kanten van de straat niet mag parkeren. Als u een soort zelfde bord ziet maar dan in plaats van een kruis slechts één streep dan betekent dat u aan die kant van de weg waar het bord geplaatst is u niet mag parkeren.

Als u een gele lijn ziet langs de kant van de weg dan mag u daar ook niet parkeren, als de lijn onderbroken is dan mag u daar wel even laden of lossen, maar niet echt parkeren.

U mag met de banden niet op de stoep parkeren tenzij daar een verkeersbord bij staat. Het verkeersbord is blauw en u ziet duidelijk een auto die half op de stoep staat op het bord.

Als u langs een drukke straat parkeert is het altijd handig om uw spiegel aan de straatkant in te klappen. Zo voorkomt u dat een auto per ongeluk tegen uw spiegel aanrijdt. Kijk ook altijd goed om u heen en in de spiegels als u uit wilt stappen, zo voorkomt u dat er een auto tegen uw deur aan rijdt.

Betaald parkeren

Amsterdam is anno 2018 met gemiddeld 5 euro per uur de duurste stad om te parkeren, in goedkopere steden betaalt u soms maar 0,10 cent per uur. Als het betaalt parkeren is staat dit aangegeven op borden en u vindt er een betaal automaat. In sommige automaten betaalt u vooraf, reken de tijd dat u denkt nodig te hebben hierbij ruim om een boete te voorkomen. Bij andere automaten betaalt u achteraf, zo betaalt u exact voor hoelang u daar gestaan heeft. Als u vooraf betaalt dient u soms het bonnetje van betaling waar ook de tijd op staat dat u daar mag staan zichtbaar bij de voorruit neer te leggen. Bij andere automaten vult u uw kenteken in en hoeft u de ticket niet in de auto te leggen. De parkeerwachters scannen dan uw kenteken en kunnen zo zien of u heeft betaalt.

U kunt bij de automaten contant betalen of met een betaalpas. U kunt ook betalen met uw telefoon via verschillende apps. Op de betaalautomaat staat een nummer die u in moet vullen op de app, als u klaar bent om weer weg te gaan kunt u dit aangeven in de app, zo betaalt u precies voor de tijd dat u geparkeerd staat. De rekening krijgt u achteraf of wordt automatisch afgeschreven.

Blauwe zone

Een blauwe zone wordt aangeduid door een blauwe streep langs de parkeervakken. Bij deze vakken mag u vaak maximaal één à twee uur staan, u dient een parkeerschijf met de tijd waarop u geparkeerd heeft bij de voorruit te leggen. Het is toegestaan de tijd te zetten op het eerstvolgende halve of hele uur aangezien er geen minuten op weergegeven staan. Een parkeerschijf kunt u onder andere kopen bij de ANWB en de Hema. Het kan zijn dat u na een bepaald tijdstip de auto daar neer mag zetten zonder parkeerschijf ook op zondag is het vaak geen verplichting. Dit kunt u nalezen op de borden die bij de blauwe zone zijn geplaatst.

Vergunning

Het kan zijn dat u ergens wilt parkeren waar staat 'alleen vergunninghouders', hier mag u zonder vergunning dan ook niet parkeren. In dergelijke regio's zijn er soms ook wachttijden voor de vergunningen waardoor niet iedereen zomaar een vergunning kan krijgen. Echter als het mee zit kan een bewoner een extra vergunning aanvragen voor als er bijvoorbeeld visite komt, over zo'n vergunning dient men wel belasting te betalen.

Bekeuring

Als u fout geparkeerd staat kan het voor komen dat u een bekeuring krijgt. U vindt tegenwoordig niet altijd meer een bon tussen de ruitenwisser, maar het wordt digitaal verwerkt. De parkeerwachters dienen het kenteken, het merk van de auto en de kleur op te schrijven ter bewijs dat u het was. Mocht er iets onduidelijk zijn geweest wat het parkeren betreft dan kunt u proberen bezwaar aan te tekenen. Het ligt aan de bekeuring zelf of u deze eerst dient te betalen terwijl u bezwaar wilt maken of dat u de boete niet hoeft te betalen als u bezwaar maakt.
Gerelateerde artikelen
Parkeren in Amsterdam met gehandicaptenparkeerkaartParkeren in Amsterdam met gehandicaptenparkeerkaartParkeren in Amsterdam met een gehandicaptenparkeerkaart. In tegenstelling tot wat op verschillende sites te lezen is, is…
Gratis parkeren in AmsterdamHet is een bekend feit: in Amsterdam is parkeren een dure aangelegenheid. De tarieven voor het parkeren in de straat lig…
Parkeerschijfzone - Parkeren parkeerschijf en blauwe zoneParkeerschijfzone - Parkeren parkeerschijf en blauwe zoneWanneer gebruik je de parkeerschijf? Parkeren in Blauwe zones. Een parkeerschijfzone is herkenbaar aan de verkeersborden…
Boetes of bekeuring bij fout parkeren en stilstaan voor 2019Boetes of bekeuring bij fout parkeren en stilstaan voor 2019Hoe hoog is de boete of bekeuring bij fout parkeren en/of fout stilstaan in 2019? De hoogte van de opgelegde boetes, oft…
Bronnen en referenties
  • https://www.vergelijkmobielparkeren.nl/hoe-werkt-het
  • https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid=%7B6E696B80-43CA-446F-B961-595A48751BC0%7D
  • https://www.parkeren-amsterdam.com/parkeertarieven

Reageer op het artikel "Alles over het parkeren van de auto"

Reacties

Hetty, 13-03-2019 11:46 #6
Ik heb een vraag over parkeren met grote bus in een woonwijk in amsterdam.
ik wil graag weten of daar regels voor zijn, want deze bus is wel erg groot.
zijn daar maten voor?. ( dat ding staat haast elke dag voor mijn neus, en ik wil ook wel eens naar buiten kunnen kijken.
graag jullie antwoord.

Dick Jense, 02-02-2017 15:05 #5
Is het wettelijk/juridisch toegestaan om in of nabij gefiscaliseerde gebieden zogenaamde Blauwe Zones te hebben?

Ans Valentijn, 17-08-2016 12:21 #4
Hallo, mis hier een stukje over het parkeren op een trottoir, waar niet aangegeven staat dat het mag dmv borden en een streep
Is dit nu wel of niet toegestaan? Krijg hier erg tegenstrijdige antwoorden op.
Zou hier erg graag duidelijkheid over hebben
Alvast bedankt.

Maas, 08-07-2016 10:53 #3
In mijn straat staat regelmatig een auto geparkeerd voor witte stoeptegels. Ik moet met mijn scootmobiel daar gebruik van maken! Mag een automobilist daar parkeren?

Schipperheijn, 08-09-2014 12:18 #2
Wanneer de blauwe streep ontbreekt, geldt dan de blauwe zone wel? Wanneer je ongevraagd parkeert op een eigen parkeerplaats, ben je dan in overtreding?

Annita Poeder, 17-08-2013 12:26 #1
Als er zo'n enorme onduidelijkheid bestaat in het wel of niet mogen parkeren, dat er om die reden op de plek waar ik ook een bon heb gehad, elke dag een hele rij auto's staat geparkeerd en ik heb al een afgewezen bezwaar, kan ik dan ook een beroep aantekenen met dezelfde motivaties als in het bezwaar?
Deze onduidelijkheid bestaat daar al jaren en op deze manier worden bij controlevlagen, vele mensen onaangenaam verrast, met een boete, terwijl ze denken dat ze het goed doen

Infoteur: Bembi
Laatste update: 11-11-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 6
Schrijf mee!