InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > Tall ships race: meevaren als trainee

Tall ships race: meevaren als trainee

Tall ships race: meevaren als trainee Een Tall Ships Race die langs je haven passeert, het is steeds weer een evenement. Duizenden mensen stromen naar de kaaien en trachten aan boord te raken van deze majestueuze schepen. Bij aankomst en vertrek staan de oevers van de rivier vol fotograferende en wuivende mensen. Hoe cool zou het zijn om met zo'n schip mee te kunnen varen? Een droom? Nee hoor! Elk jaar nemen de Tall Ships zo'n 1000 trainees mee aan boord. Het zijn immers opleidingsschepen. En met een beetje doorzettingsvermogen is het zelfs voor iedereen betaalbaar!

Tall Ships

Tall Ships Race 2016

Van 7 tot 10 juli 2016 liggen de Tall Ships voor anker aan de kaaien van het Belgische Antwerpen. Op 10 juli 2016 vertrekt de Tall ships Race 2016 dan in het Belgische Antwerpen en gaat in twee weken naar Lissabon in Portugal. Aangezien het om een Race gaat, wordt er in de regel onafgebroken verder gezeild. Er worden geen havens aangedaan. De aankomst in Lissabon is voorzien op 22 juli 2016. Gaat het iets sneller en komt men vroeger dan gepland aan, dan kan het gebeuren dat er toch ergens wordt aangelegd om te zwemmen of om naar een strandje te gaan. Na drie dagen parade, crew party en prijsuitreiking in Lissabon gaat het dan op 25 juli 2016 voor de schepen en sommige trainees verder van Lissabon naar Cádiz. Van Cádiz gaat de derde etappe terug naar A Coruña.

Meevaren met een Tall Ship als trainee

Wie altijd verzot is geweest op de Tall Ships en altijd al wel eens met zo'n majestueus schip wou meevaren, kan zich aanmelden als trainee. Tall Ships zijn in feite opleidingsschepen en trainees zijn dus altijd meer dan welkom. De trainees moeten niet kunnen zeilen maar moeten wel deelnemen aan de dagdagelijkse taken aan boord. Dekken zwabberen, helpen in de kombuis, de zeilen hijsen, nachtwaken, etc. De vaste bemanning zal hen met veel plezier de kneepjes van het vak leren. Meevaren met een Tall Ship betekent kennismaken met een internationaal gezelschap. Er wordt veel gepraat, er worden spelletjes gespeeld en er wordt natuurlijk ook geregeld gefeest. Je smeedt er vriendschappen voor het leven en je leert samenwerken. Op sommige schepen gebeurt de communicatie in het Engels, op de Nederlandse of Belgische schepen wordt er ook Nederlands gesproken. Spreekt voor zich dat meevaren met een Tall Ship een onvergetelijke ervaring is die voor velen voor herhaling vatbaar is. Er komen dolfijnen rond je boot zwemmen, je ziet prachtige sterrenhemelen, algen gaan fluoresceren, je kan genieten van prachtige zonsondergangen en - opkomsten en ga zo maar door. Dit vergeet je heus nooit meer!

Wie kan meevaren?

Iedereen mag meevaren met een Tall Ship. Jongeren tussen 15 en 25 jaar kunnen deelnemen aan een fondswervingsprogramma. Met behulp van een persoonlijke coach wordt hen geleerd hoe ze geld kunnen inzamelen. Boven de vijfentwintig jaar kan je ook mee, maar de kosten zullen dan wel iets hoger liggen. Op sommige schepen wordt voor deelnemers boven de zeventig jaar wel een doktersbewijs gevraagd. Hiermee moet de deelnemer bewijzen dat hij in staat is de taken aan boord mee uit te kunnen oefenen. Niet alleen Belgische trainees kunnen meevaren vanuit Antwerpen. Ook in Nederland, met name in Amsterdam, worden Nederlandse trainees opgeleid en begeleid om in Antwerpen aan boord te kunnen gaan. verder zullen er ook Duitsers, Fransen, Engelsen en misschien ook wel Noren, Denen en Zweden meevaren.

Het kostenplaatje

De prijs varieert al naargelang de afstand en het aantal dagen. Ook de klasse van het schip waarmee je meevaart speelt een rol. Aan de Tall Ships Race nemen schepen van de A-class, de B-class, de C-class en de D-class deel. Om mee te varen van Antwerpen naar Lissabon in 2016 bijvoorbeeld moet je als jongere toch op zo'n 1200 euro rekenen. Dit is een gemiddelde, zodanig dat het niet uitmaakt of je voor een A-class of een D-class kiest. Maar zoals reeds gezegd wordt er ruim op voorhand begonnen met fondsenwerving. Wie hard zijn best doet, moet dus zeker aan een deel van of aan heel het bedrag kunnen raken. In de prijs zit de zeilreis, de verzekering, het driedaagse verblijf in Lissabon en de terugreis naar Antwerpen met het vliegtuig. Bedrijven die graag een jongere willen sponsoren, zijn altijd welkom. Peterschappen en sponsoring zijn fiscaal aftrekbaar.

Sponsoring gezocht!

Samen met je coach ga je op zoek naar manieren om fondsen te werven. Natuurlijk kan je zelf al een deel sparen. Je begint ruim op voorhand, in sommige gevallen zelfs bijna een jaar. Spaar dus zeker het geld dat je krijgt voor verjaardagen, Kerstmis, Nieuwjaar, rapporten, Sinterklaas, Pasen, etc. Hiermee kan je al een flinke duit verzamelen. Verder kan je alleen of met vrienden een aantal activiteiten organiseren om geld op te halen. Enkele tips voor evenementen die geld in het laadje kunnen brengen:

De terugweg

Voor de trainees die van Antwerpen naar Lissabon meevaren in 2016 gaat het na de driedaagse crewparty in Lissabon met het vliegtuig terug naar Antwerpen. Voor de schepen en voor wie wil gaat de reis daarna verder naar Cádiz in het zuiden van Spanje. Na Cádiz is er een derde etappe naar A Coruña, in het noorden van Spanje.

cadiz - a coruña

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bert Kaufmann / Flickr
  • Foto inleiding: Dewaruci
  • www.sailtraininginternational.org (op 13.11.2015)
  • http://tsrantwerp.be/meevaren-met-een-tall-ship (op 13.11.2015)

Reageer op het artikel "Tall ships race: meevaren als trainee"

Infoteur: Mapa
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Special: Tall Ships
Schrijf mee!