Tall ships race: meevaren als trainee, een unieke ervaring

Tall ships race: meevaren als trainee, een unieke ervaring Een Tall Ships Race die langs je haven passeert, het is steeds weer een evenement. Duizenden mensen stromen naar de kaaien en trachten aan boord te raken van deze majestueuze schepen. Bij aankomst en vertrek staan de oevers van de rivier vol fotograferende en wuivende mensen. Hoe cool zou het zijn om met zo'n schip mee te kunnen varen? Een droom? Nee hoor! Elk jaar nemen de Tall Ships zo'n 1000 trainees mee aan boord. Het zijn immers opleidingsschepen. En met een beetje doorzettingsvermogen is het zelfs voor iedereen betaalbaar!

Tall Ships Races

Wedstrijd

Elk jaar worden er Tall Ships Races gehouden, telkens met andere havens als vertrek- en aankomstpunt. Aangezien het om een Race gaat, wordt er in de regel onafgebroken verder gezeild. Er worden geen havens aangedaan. Gaat het iets sneller en komt men vroeger dan gepland aan, dan kan het gebeuren dat er toch ergens wordt aangelegd om te zwemmen of om naar een strandje te gaan. Na drie dagen parade, crew party en prijsuitreiking gaat het dan verder naar de volgende haven.

Wat zijn Tall Ships?

De Tall ships zijn prachtige zeilschepen, die ook wel de kathedralen van de zee worden genoemd omdat ze zo imposant zijn. Vele van deze schepen zijn al meer dan een eeuw oud. Van de schepen die te oud en te gevaarlijk werden, worden meestal replica's gemaakt. Zo is er bijvoorbeeld de Alex von Humboldt en de Alex II. De schepen van verschillende nationaliteiten en afkomstig uit verschillende werelddelen zijn onderverdeeld in verschillende categorieën.

Meevaren met een Tall Ship als trainee

Taken van een trainee

Wie altijd verzot is geweest op de Tall Ships en altijd al wel eens met zo'n majestueus schip wou meevaren, kan zich aanmelden als trainee. Tall Ships zijn in feite opleidingsschepen en trainees zijn dus altijd meer dan welkom. De trainees moeten niet kunnen zeilen maar moeten wel deelnemen aan de dagdagelijkse taken aan boord. Dekken zwabberen, helpen in de kombuis, de zeilen hijsen, nachtwaken, etc. De vaste bemanning zal hen met veel plezier de kneepjes van het vak leren. De trainees worden in wachten ingedeeld en elke wacht moet telkens vier uur werken, mag daarna vier uur slapen en moet daarna weer vier uur werken. Dit vierentwintig uur op vierentwintig.

Unieke ervaring
Meevaren met een Tall Ship betekent kennismaken met een internationaal gezelschap. Er wordt veel gepraat, er worden spelletjes gespeeld en er wordt natuurlijk ook geregeld gefeest. Je smeedt er vriendschappen voor het leven en je leert samenwerken. Op sommige schepen gebeurt de communicatie in het Engels, op de Nederlandse of Belgische schepen wordt er ook Nederlands gesproken. Spreekt voor zich dat meevaren met een Tall Ship een onvergetelijke ervaring is die voor velen voor herhaling vatbaar is. Er komen dolfijnen rond je boot zwemmen, je ziet prachtige sterrenhemelen, algen gaan fluoresceren, je kan genieten van prachtige zonsondergangen en - opkomsten en ga zo maar door. Dit vergeet je heus nooit meer!

Wie kan meevaren?

Iedereen mag meevaren met een Tall Ship. Jongeren tussen 15 en 25 jaar kunnen deelnemen aan een fondswervingsprogramma. Met behulp van een persoonlijke coach wordt hen geleerd hoe ze geld kunnen inzamelen. Boven de vijfentwintig jaar kan je ook mee, maar de kosten zullen dan wel iets hoger liggen. Op sommige schepen wordt voor deelnemers boven de zeventig jaar wel een doktersbewijs gevraagd. Hiermee moet de deelnemer bewijzen dat hij in staat is de taken aan boord mee uit te kunnen oefenen. Niet alleen Belgische trainees kunnen meevaren vanuit Antwerpen. Ook in Nederland, met name in Amsterdam, worden Nederlandse trainees opgeleid en begeleid om aan boord te kunnen gaan van de Tall Ships. Verder zullen er ook Duitsers, Fransen, Engelsen en misschien ook wel Noren, Denen en Zweden op de schepen meevaren.

Het kostenplaatje

De prijs varieert al naargelang de afstand en het aantal dagen. Ook de klasse van het schip waarmee je meevaart speelt een rol. Aan de Tall Ships Race nemen schepen van de A-class, de B-class, de C-class en de D-class deel. Om mee te varen van Antwerpen naar Lissabon in 2016 bijvoorbeeld moet je als jongere toch op zo'n 1200 euro rekenen. Dit is een gemiddelde, zodanig dat het niet uitmaakt of je voor een A-class of een D-class kiest. Maar zoals reeds gezegd wordt er ruim op voorhand begonnen met fondsenwerving. Wie hard zijn best doet, moet dus zeker aan een deel van of aan heel het bedrag kunnen raken. In de prijs zit de zeilreis, de verzekering, het driedaagse verblijf in de aankomsthaven en de terugreis naar het startland met het vliegtuig. Bedrijven die graag een jongere willen sponsoren, zijn altijd welkom. Peterschappen en sponsoring zijn fiscaal aftrekbaar.

Sponsoring gezocht!

Samen met je coach ga je op zoek naar manieren om fondsen te werven. Natuurlijk kan je zelf al een deel sparen. Je begint ruim op voorhand, in sommige gevallen zelfs bijna een jaar. Spaar dus zeker het geld dat je krijgt voor verjaardagen, Kerstmis, Nieuwjaar, rapporten, Sinterklaas, Pasen, etc. Hiermee kan je al een flinke duit verzamelen. Verder kan je alleen of met vrienden een aantal activiteiten organiseren om geld op te halen. Enkele tips voor evenementen die geld in het laadje kunnen brengen:
© 2015 - 2024 Mapa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De Mir: Russisch opleidingsschip, symbool voor vredeDe Mir: Russisch opleidingsschip, symbool voor vredeEen witte romp met een blauwe streep en gouden letters, dat is de Mir. Mir betekent in het Russisch vrede. Dit Russische…
De Christian Radich: een Noorse driemasterDe Christian Radich: een Noorse driemasterDe Christian Radich is een Noors opleidingschip dat werd gebouwd in 1937. Het is een driemaster met op elke mast vijf ra…
De Shabab Oman, negen maal na elkaar the Friendship AwardDe Shabab Oman, negen maal na elkaar the Friendship AwardDe Shabab Oman is een vrij recent schip dat in 1971 gebouwd werd. Het was het grootste houten zeilschip dat toen actief…

Bevoorradingsschepen: de alleskunners van de offshoreBevoorradingsschepen: de alleskunners van de offshoreDe aanduiding offshore heeft betrekking op de activiteiten die plaatsvinden op schepen en olie- en gasplatforms, met de…
Sleepboot: specialist in slepen, berging en offshoreSleepboten zijn er in verschillende soorten en afmetingen. Er zijn zeeslepers, kustsleepboten, havensleepboten en ook no…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bert Kaufmann, Flickr (CC BY-2.0)
  • Foto inleiding: Dewaruci
  • www.sailtraininginternational.org (op 13.11.2015)
  • http://tsrantwerp.be/meevaren-met-een-tall-ship (op 13.11.2015)
Mapa (704 artikelen)
Laatste update: 09-05-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.