A1 | E1 | E9 | E10 | C.. | G5 | G7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A1 | X | J | J | J | J | N | N |
E1 | X | J | J | J | N | N | |
E9 | X | J | J | J | J | ||
E10 | X | J | J | N | |||
C1 - C12.* | J | J | N | ||||
G5 | X | N | |||||
G7 | X |
Bert van Dijk, 05-11-2020
Hallo. Is een parkeerterrein met vakken zonder een blauw parkeerbord als zodanig rechtsgeldig?
Reactie infoteur, 05-11-2020
Beste Bert,
Nee, de verplichting om daar te parkeren is er in pricipe niet. Tenzij het gebied -zoals je deels aangeeft- gelegen is binnen een parkeerzone-gebied of een erf, of… dat er anderszins een parkeerbeperking geldt. Dit laatste moet dan wel door bebording of belijning aangegeven worden.
Mvg - Sjaak
Mvg - Sjaak
Peter, 06-10-2019
Volgens mij staat nergens in de wet vastgelegd vanaf welk punt een maximumsnelheid precies geldt. Ik zou denken dat je bij een verkeersbord met een maximumsnelheid een denkbeeldige lijn dwars over de weg ligt vanaf waar de maximumsnelheid geldt, tot aan de eerstvolgende kruising of tot aan een zelfde denkbeeldige lijn dwars over de weg bij het volgende bord dat óf een andere maximumsnelheid óf een opheffing van de eerdere maximumsnelheid aangeeft. Nu is dit mijn eigen interpretatie, maar iemand anders kan van iets geheel anders uitgaan, bijvoorbeeld dat je pas snelheid gaat minderen vanaf zo'n bord, of alvast gaat versnellen om bij zo'n bord de vermelde snelheid te hebben. Klopt het dat dit niet is vastgelegd in de wet?
Reactie infoteur, 07-10-2019
Beste Peter,
Over het algemeen zie ik dat men de snelheid pas aanpast na / voor passage van een aanduiding die een andere snelheid aangeeft. Dit is niet juist! Het is zoals je schrijft. Je wordt geacht -voldoende ver vooruit kijkend- de juiste aangepaste snelheid bereikt te hebben op het moment van passeren van het bord / de aanduiding die een andere / lagere maximum toegestane snelheid aangeeft. Omgekeerd mag je pas versnellen bij passage van "einde… "
Mvg - Sjaak
Peter, 04-09-2017
Ik heb altijd begrepen dat een bord van het type A (beperking snelheid) na iedere kruising herhaald moet worden, die zie ik in dit artikel nergens terug. In hoeverre is dit nog waar? En hoe kun je dan weten dat er ergens een snelheid beperking is wanneer je pas na een kruising een weg op komt waar je dat bord niet gezien hebt.
Reactie infoteur, 04-09-2017
Beste Peter,
Dit gebeurt ook. Als er op één van de zijwegen een andere snelheid geldt dan op een doorgaande weg, zal een andere toegestane maximum snelheid altijd worden aangegeven. Dit zal vooral spelen op wegen buiten de bebouwde kom, waar daarnaast de inrichting van de weg duidelijkheid moet gaan geven. Binnen de bebouwde kom geldt er al een algemene regel van max. 50 km/u. en hoeft dit door middel van bebording niet herhaald te worden (uitzondering zones, erf e.d.) "Einde bebouwde kom" geeft hier dan in basis een max. van 80 km/u aan, alhoewel dit meer en meer 60 km/u zal zijn.
"2
Borden worden niet toegepast indien daarmee een regeling beoogd wordt die overeenkomt met een gedragsregel of een ander verkeersteken. Ook indien het gewenste gedrag voortvloeit uit de weginrichting blijven borden achterwege."
Zie ook:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/16551-verkeer-nederlandse-wegen-belijning-en-maximumsnelheid.html
Mvg - Sjaak
Herman, 23-09-2016
Bestaat er ook een wettelijke minimum afstand waarop een verkeersbord te zien moet zijn? Ik merk nog wel eens een in de struiken/laaghangende boomtakken (half)verborgen verkeersbord op die onmogelijk op tijd te zien zijn.
Reactie infoteur, 26-09-2016
Beste Herman,
Er zijn richtlijnen/voorschriften voor het uitvoeren en plaatsen van verkeersborden (CROW, BABW), maar zoals je het beschrijft is het onderhoud van het groen het probleem.
Het is de taak van de wegbeheerder/gemeente om dit goed te onderhouden. Bij een eventuele sanctie zou dit een reden kunnen zijn om bezwaar in te dienen en/of het gezag hier op aan te spreken.
Vroeger gold een hoogte van maximaal 60 centimeter (ook voor particulieren in onoverzichtelijke situaties/op hoeken en bij uitritten). Goede kans dat de rechter in voorkomende gevallen deze oude regel volgt.
Nu zou artikel 5 van toepassing kunnen zijn:
“Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.”
Het artikel geldt ook als je niet direct aan het verkeer deelneemt, maar wel hinder veroorzaakt.
Mvg - Sjaak
Mark, 05-07-2016
Ik heb een vraag over de plaatsing van een gehandicaptenparkeerplaats bord (e6). Onlangs heb ik per abuis geparkeerd op een gehandicaptenparkeerplaats. Ik heb het bord niet gezien. Er zijn circa 60 parkeerplaatsen, waarvan 1 een gehandicaptenparkeerplaats bleek te zijn. Voor het parkeervak komt eerst het trottoir (ongeveer 1.50 meter breed) en daarachter in de groenvoorziening (ongeveer 30 cm verder) is aan een lantaarnpaal het betreffende bord geplaatst. Bij andere gehandicaptenparkeerplaatsen in de gemeente staat het bord (bevestigd aan een eigen paal) vrijwel direct aangrenzend aan de parkeerplek. Mijn vraag is dan ook of daar geen regels voor zijn? Graag uw reactie.
Reactie infoteur, 05-07-2016
Beste Mark,
De enige directe omschrijving betreft dat het bord evenwijdig aan de weg mag worden geplaatst.
Er zijn wel algemene voorschriften waaraan de plaatsing van borden moet voldoen.
Zie:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0009104/2015-04-01
Mvg - Sjaak
W. Fransen, 20-12-2015
Ik heb een vraag over de plaatsing van een eenrichtigsbord (Rode bord met witte streep). Als ik art.10 van "plaatsing en toepassing verkeersbord" goed lees moet volgens mij dit bord in het algemeen aan de rechterzijde van de weg staan met een aantal uitzonderingen. Als dus bij een enkelvoudige weg alleen een bord links staat lijkt dit volgens mij niet juist.
Gaarne reactie.
Reactie infoteur, 21-12-2015
Beste W,
Wat u stelt is juist, echter…
dit is mede afhankelijk van de situatie ter plekke.
"Ter hoogte van rechts geplaatste borden kunnen eveneens aan de linkerzijde van de weg of rijbaan worden geplaatst indien daaraan uit oogpunt van waarneembaarheid behoefte bestaat dan wel indien het bord tevens voor de linkerzijde geldt".
Mvg - Sjaak
Eeckhout, 18-05-2015
Naast elkaar : de rijbaan---1m tussenruimte 1.50 m fietspad 1.50 vrije ruimte en dan pas verkeersbord met bv snelheidsbeperking
Is dit bord nog geldig volgens het verkeersreglement?
m vr gr
Reactie infoteur, 19-05-2015
Beste Eeckhout,
De plaatsing is wellicht niet handig, maar ook de berm en het fietspad behoren tot de weg.
" Wegenverkeerswet 1994: ‘alle voor het openbaar verkeer opstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten’.
Hiertoe behoren ook trottoirs, voetpaden, voetgangersgebieden, rijwielpaden en parkeerplaatsen/-terreinen ".
Mvg - Sjaak