mijn kijk op

Het 'nieuwe' rijden: Milieubewust autorijden

Het 'nieuwe' rijden: Milieubewust autorijden Het ‘nieuwe’ rijden is zo nieuw niet meer. Toch slaat het maar niet aan. Dat valt extra op als je het zelf wel doet. Links en rechts hoor je coureurs het gaspedaal intrappen. Om even later vol op de rem te gaan staan. Je wordt van beide kanten ingehaald, met het povere resultaat van slechts één autolengte winst. Maar... deze snelheidsduivels hebben zich toch even een paar meter King of the road gevoeld. Want rustig optrekken, de auto laten uitrollen, gelijkmatig rijden, dat is niet stoer en dus niet aan hen besteed.

Milieubewust

Het milieu gaat ons bijna allemaal ter harte. Maar doen we er zelf iets aan, en wat? Dat valt tegen. Onze blik blijkt opeens niet meer zo ruim. Neem nou het verkeer. We kiezen liever voor dat andere blik; de auto. Het is gemakkelijk en comfortabel. Bovendien is het snel en kun je er de show mee stelen. Al moet je overal betaald parkeren en is dat niet bepaald goedkoop, we laten er de auto niet voor staan als we boodschappen doen of iemand in de buurt gaan opzoeken. Want wie een auto heeft, die gebruikt hem ook.

Verslaafd aan de auto

Ook al mopperen we over milieuvervuiling en bij tijd en wijle over hoge brandstofprijzen, voordat we de auto laten staan moeten er ergere dingen gebeuren. Dat is vaak heel begrijpelijk. Bedenkelijk is echter dat vier op de vijf automobilisten in Nederland inefficiënt rijden en daardoor extra vervuilend. Wat doet die ene automobilist?
  1. Hij (of zij) rijdt anders, verbruikt daardoor liefst 8,4% minder brandstof en vervuilt dus ook minder. Dat is niet alles.
  2. Hij trekt minder hard op en rijdt relaxeter.
  3. Daarmee vergroot hij de verkeersveiligheid en
  4. vermindert onderhoudskosten aan banden, remmen en motor.
  5. Terwijl hij toch tijdwinst boekt en
  6. met meer comfort en plezier rijdt.
Wie heeft nog meer overtuigingskracht nodig?

Het 'nieuwe' rijden gaat zo

  1. Schakel zo vroeg mogelijk naar een hogere versnelling. Voor benzine / LPG auto’s bij maximaal 2500 toeren, voor diesel bij circa 2000 toeren. Dus let op waar de toerenteller staat. Neigt hij naar de 3000 schakel dan over naar de volgende versnelling.
  2. Houd vervolgens zoveel mogelijk een gelijkmatige snelheid aan.
  3. Dat betekent: anticiperen! Kijk zover mogelijk vooruit en anticipeer op het overige verkeer.
  4. Voorzie je dat je snelheid moet minderen of zelfs moet stoppen, laat dan tijdig het gas los en laat de auto in de versnelling van dat moment uitrollen. Trap de koppeling niet in, dan gaat de auto stationair draaien!
  5. Zet de motor ook bij kortere stops af, dus bij een spoorwegovergang, als je iemand afhaalt en soms kan het zelfs in de file.
  6. Geef geen gas als je start.
  7. Controleer maandelijks de bandenspanning; 0,2 bar extra voorkomt dat de spanning snel onder het minimum zakt.
  8. Profiteer behalve van de toerenteller, ook van de cruisecontrole (vooral op rustige lange stukken) en boordcomputer (instellen op ‘actueel gebruik’) als je die hebt.
  9. Een lege skibox op het dak vangt wind en kost daardoor 16% extra brandstof; dus haal hem eraf zodra hij overbodig is.
  10. Laat niet onnodig bagage in de achterbak liggen, elke kilo slurpt energie.
  11. In de buitenlucht mag je dan niet veel merken van een draaiende motor, laat hem eens in een afgesloten ruimte draaien, wedden dat je al snel kuchend naar buiten rent! Inderdaad: zoveel draag jij bij aan de luchtvervuiling wanneer je gedachteloos de motor laat draaien!

Sportief

Dat zijn de kale feiten. Maar het 'nieuwe' rijden is ook heel sportief en daarmee meer dan alleen een 'moetje'. Ervaar het gerust als een sport om te kijken vanaf welk moment en hoe lang je de wagen kan laten uitrollen zodat je het precies redt tot het rode stoplicht. Nog beter wordt het wanneer het licht net op groen springt als je bijna stil sta en dus door kunt rijden. Even spannend is het om zo scherp te rijden dat je niet hoeft af te remmen als je voorligger dat plotseling wel doet. Het zal best heel kinderlijk zijn, maar niet kinderlijker dan de automobilist die van scheuren en gierend remmen houdt, en met een beter effect. Vaak remmen bestuurders terwijl dat helemaal niet nodig is. Wees ervan overtuigd dat dit een belangrijke oorzaak is voor de vaak nodeloze files en natuurlijk de ongelukken!

Fietsen

Voordelen

Natuurlijk is het nog beter als je wat vaker de auto laat staan. De meeste autoritjes blijken slechts voor een afstand van ca. 10 minuten te gelden. Over dezelfde afstand trap je maar ietsje langer. Je kunt dus qua tijd net zo goed, en qua milieu en gezondheid veel beter, gaan fietsen. Je doet niet alleen aan lichaamsbeweging, je bespaart ook tijd en geld aan de sportschool, bovendien kun je zo iedere dag, voor en na je werk, je geest even laten uitwaaien.

Uitvluchten

Als excuus wordt vaak gebruikt dat het zo vaak regent in Nederland, maar als je eerlijk bent blijkt dat nou juist reuze mee te vallen, zeker in die korte tijd dat je net op de fiets zit. Een andere geliefde uitvlucht is dat je zo bezweet op je werk aankomt. Maar als je rustig fietst en eventueel thermo-ondergoed aantrekt, hoeft dat helemaal niet het geval te zijn. Ten derde zijn er mensen die het zich met hun prestigieuze baan niet kunnen veroorloven op de fiets naar het werk te gaan. Dat is alleen iets voor sommige ministers.

Treinen

Voor lange afstanden, bijvoorbeeld voor een dagje naar de andere uithoeken van het land, kun je net zo goed de trein nemen. Je hebt eindelijk de tijd om een boek of eens uitgebreid de krant te lezen. En na een vermoeiend dagje struinen hoef je niet nog dat hele eind terug te karren. In plaats daarvan nestel je je behaaglijk in een stiltecoupé (en hoopt maar dat er geen balorige types meereizen die zo nodig tegen de stilte moeten aan schoppen) en neemt de dag nog eens door. Ja, de trein is duur, net als de auto, maar met een kortingskaart of een van de vele aanbiedingen die er regelmatig zijn, wordt treinreizen een stuk aantrekkelijker. Bovendien hoef je je niet aan de hoge parkeerkosten te ergeren.

Milieubewustzijn is uiteindelijk vooral een kwestie van die knop omdraaien en bedenken dat alle beetjes helpen.
© 2009 - 2024 Stine, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Het Nieuwe Rijden: Hoe rijd ik goedkoper en milieubewust?Wat is Het Nieuwe Rijden nou precies? Goedkoper of anders autorijden? Zuiniger of meer milieubewust rijden? Of allemaal…
Zuinig en milieubewust autorijdenZuinig en milieubewust autorijdenAls je autorijdt is het natuurlijk het belangrijkst dat je dit veilig doet. Maar naast veilig en correct autorijden, kun…
In Engeland rijden ze links!In Engeland rijden ze links!In Engeland rijdt men links. Waarom? Omdat die rare vastelanders besloten om rechts te rijden. Niet de Britten veranderd…
Veilig en zuinig autorijdenVeilig en zuinig autorijdenDe essentie van autorijden is om veilig van A naar B te komen. Veilig rijden is hiervoor een voorwaarde. Maar ook zuinig…

File… Ik zit weer in de file…Het fileprobleem dateert niet van gisteren en manifesteert zich meer en meer. Vroeg of laat zitten de wegen van ‘s morge…
Parkeren in Amsterdam met gehandicaptenparkeerkaartParkeren in Amsterdam met gehandicaptenparkeerkaartParkeren in Amsterdam met een gehandicaptenparkeerkaart. In tegenstelling tot wat op verschillende sites te lezen is, is…
Stine (145 artikelen)
Laatste update: 12-06-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.
Artikelen met het label 'Mijn kijk op…' bevatten naast objectieve informatie ook een persoonlijke mening en/of ervaring.