mijn kijk opHet 'nieuwe' rijden: Milieubewust autorijden
Het ‘nieuwe’ rijden is zo nieuw niet meer. Toch slaat het maar niet aan. Dat valt extra op als je het zelf wel doet. Links en rechts hoor je coureurs het gaspedaal intrappen. Om even later vol op de rem te gaan staan. Je wordt van beide kanten ingehaald, met het povere resultaat van slechts één autolengte winst. Maar... deze snelheidsduivels hebben zich toch even een paar meter King of the road gevoeld. Want rustig optrekken, de auto laten uitrollen, gelijkmatig rijden, dat is niet stoer en dus niet aan hen besteed.
Milieubewust
Het milieu gaat ons bijna allemaal ter harte. Maar doen we er zelf iets aan, en wat? Dat valt tegen. Onze blik blijkt opeens niet meer zo ruim. Neem nou het verkeer. We kiezen liever voor dat andere blik; de auto. Het is gemakkelijk en comfortabel. Bovendien is het snel en kun je er de show mee stelen. Al moet je overal betaald parkeren en is dat niet bepaald goedkoop, we laten er de auto niet voor staan als we boodschappen doen of iemand in de buurt gaan opzoeken. Want wie een auto heeft, die gebruikt hem ook.
Verslaafd aan de auto
Ook al mopperen we over
milieuvervuiling en bij tijd en wijle over hoge
brandstofprijzen, voordat we de auto laten staan moeten er ergere dingen gebeuren. Dat is vaak heel begrijpelijk. Bedenkelijk is echter dat vier op de vijf automobilisten in Nederland inefficiënt rijden en daardoor extra
vervuilend. Wat doet die ene automobilist?
- Hij (of zij) rijdt anders, verbruikt daardoor liefst 8,4% minder brandstof en vervuilt dus ook minder. Dat is niet alles.
- Hij trekt minder hard op en rijdt relaxeter.
- Daarmee vergroot hij de verkeersveiligheid en
- vermindert onderhoudskosten aan banden, remmen en motor.
- Terwijl hij toch tijdwinst boekt en
- met meer comfort en plezier rijdt.
Wie heeft nog meer overtuigingskracht nodig?
Het 'nieuwe' rijden gaat zo
- Schakel zo vroeg mogelijk naar een hogere versnelling. Voor benzine / LPG auto’s bij maximaal 2500 toeren, voor diesel bij circa 2000 toeren. Dus let op waar de toerenteller staat. Neigt hij naar de 3000 schakel dan over naar de volgende versnelling.
- Houd vervolgens zoveel mogelijk een gelijkmatige snelheid aan.
- Dat betekent: anticiperen! Kijk zover mogelijk vooruit en anticipeer op het overige verkeer.
- Voorzie je dat je snelheid moet minderen of zelfs moet stoppen, laat dan tijdig het gas los en laat de auto in de versnelling van dat moment uitrollen. Trap de koppeling niet in, dan gaat de auto stationair draaien!
- Zet de motor ook bij kortere stops af, dus bij een spoorwegovergang, als je iemand afhaalt en soms kan het zelfs in de file.
- Geef geen gas als je start.
- Controleer maandelijks de bandenspanning; 0,2 bar extra voorkomt dat de spanning snel onder het minimum zakt.
- Profiteer behalve van de toerenteller, ook van de cruisecontrole (vooral op rustige lange stukken) en boordcomputer (instellen op ‘actueel gebruik’) als je die hebt.
- Een lege skibox op het dak vangt wind en kost daardoor 16% extra brandstof; dus haal hem eraf zodra hij overbodig is.
- Laat niet onnodig bagage in de achterbak liggen, elke kilo slurpt energie.
- In de buitenlucht mag je dan niet veel merken van een draaiende motor, laat hem eens in een afgesloten ruimte draaien, wedden dat je al snel kuchend naar buiten rent! Inderdaad: zoveel draag jij bij aan de luchtvervuiling wanneer je gedachteloos de motor laat draaien!
Sportief
Dat zijn de kale feiten. Maar het 'nieuwe' rijden is ook heel sportief en daarmee meer dan alleen een 'moetje'. Ervaar het gerust als een sport om te kijken vanaf welk moment en hoe lang je de wagen kan laten uitrollen zodat je het precies redt tot het rode stoplicht. Nog beter wordt het wanneer het licht net op groen springt als je bijna stil sta en dus door kunt rijden. Even spannend is het om zo scherp te rijden dat je niet hoeft af te remmen als je voorligger dat plotseling wel doet. Het zal best heel kinderlijk zijn, maar niet kinderlijker dan de automobilist die van scheuren en gierend remmen houdt, en met een beter effect. Vaak remmen bestuurders terwijl dat helemaal niet nodig is. Wees ervan overtuigd dat dit een belangrijke oorzaak is voor de vaak nodeloze files en natuurlijk de ongelukken!
Fietsen
Voordelen
Natuurlijk is het nog beter als je wat vaker de auto laat staan. De meeste autoritjes blijken slechts voor een
afstand van ca. 10 minuten te gelden. Over dezelfde afstand trap je maar ietsje langer. Je kunt dus qua tijd net zo goed, en qua milieu en gezondheid veel beter, gaan fietsen. Je doet niet alleen aan lichaamsbeweging, je bespaart ook tijd en geld aan de sportschool, bovendien kun je zo iedere dag, voor en na je werk, je geest even laten uitwaaien.
Uitvluchten
Als excuus wordt vaak gebruikt dat het zo vaak regent in Nederland, maar als je eerlijk bent blijkt dat nou juist reuze mee te vallen, zeker in die korte tijd dat je net op de fiets zit. Een andere geliefde uitvlucht is dat je zo bezweet op je werk aankomt. Maar als je rustig fietst en eventueel thermo-ondergoed aantrekt, hoeft dat helemaal niet het geval te zijn. Ten derde zijn er mensen die het zich met hun prestigieuze baan niet kunnen veroorloven op de fiets naar het werk te gaan. Dat is alleen iets voor sommige ministers.
Treinen
Voor lange afstanden, bijvoorbeeld voor een dagje naar de andere uithoeken van het land, kun je net zo goed de trein nemen. Je hebt eindelijk de tijd om een boek of eens uitgebreid de krant te lezen. En na een vermoeiend dagje struinen hoef je niet nog dat hele eind terug te karren. In plaats daarvan nestel je je behaaglijk in een stiltecoupé (en hoopt maar dat er geen balorige types meereizen die zo nodig tegen de stilte moeten aan schoppen) en neemt de dag nog eens door. Ja, de trein is duur, net als de auto, maar met een kortingskaart of een van de vele aanbiedingen die er regelmatig zijn, wordt treinreizen een stuk aantrekkelijker. Bovendien hoef je je niet aan de hoge parkeerkosten te ergeren.
Milieubewustzijn is uiteindelijk vooral een kwestie van die knop omdraaien en bedenken dat alle beetjes helpen.