Hoe moet je ritsen of invoegen? Regels op de weg in België!
Ritsen of invoegen is wettelijk verplicht op de Belgische openbare wegen sinds 1 maart 2014. Heel wat buitenlandse chauffeurs die zich op het Belgische wegennetwerk begeven zijn echter niet bekend met deze regel omtrent ritsen en riskeren een hoge boete op te lopen. Er zijn echter ook heel wat Belgische weggebruikers die niet helemaal weten hoe en wanneer ze wel of niet mogen ritsen. Er zijn namelijk enkele regels verbonden aan het ritsen of invoegen in het verkeer. De eerste maanden na het invoeren van de wet begingen heel wat Belgen dan ook een overtreding voor het verkeerd ritsen. Opgelet! Hoewel er tijdens deze overgangsperiode geen boetes werden uitgeschreven, zal dat nu wel gebeuren.
Hoe moet je ritsen of invoegen?
Waarom moet je verplicht ritsen?
Reeds in de loop van 2013 waren de Belgische politieke partijen het erover eens dat het ritsen verplicht moest worden. De belangrijkste reden hiervoor was het vlotter maken van het verkeer. Onderzoek had namelijk aangetoond dat wanneer auto's tot op het einde van een invoegstrook reden, het verkeer veel vlotter liet verlopen. In de praktijk gebeurde het echter vaak dat de wagens op het vrije rijvak niemand voorrang gaven en gewoon rechtdoor bleven rijden zonder een ander voertuig tussen te laten. Volgens de letter van de wet deden deze chauffeurs natuurlijk niets verkeerd. Maar door het invoeren van deze wet hoopte de regering het verkeer niet alleen vlotter te maken, maar ook hoffelijker.
Hoe kan ik correct ritsen?
Het concept van het ritsen is relatief eenvoudig, toch weten heel wat chauffeurs niet wat de juiste methode is. Ritsen is verplicht op wegen van meerdere rijstroken die op een bepaald punt samenkomen. Daar waar de wagen op de rijstrook die ten einde loopt verplicht is om deze strook te volgen tot op het uiterste einde, is de wagen op de vrije rijstrook verplicht om telkens één wagen te laten invoegen. Het is dus niet zo dat de wagen op de vrije rijstrook iedereen moet laten passeren, eentje volstaat om de te voldoen aan de regels.
Hoe ritsen met meerdere rijvakken?
Hoewel de wagen op de vrije rijstrook telkens slechts één wagen moet laten invoegen, is er wel een uitzondering op de regel. Wanneer twee, of meer, rijstroken moet invoegen op een derde vrije strook moet de wagen op de vrije strook alle wagens laten invoegen in de volgorde van rechts naar links. Indien er, naast de vrije strook, dus vier andere rijstroken zijn die moeten invoegen moet de wagen op de vrije strook ook vier wagens laten ritsen vooraleer hij zelf mag verder rijden.
Uitzonderingen op het ritsen.
Er zijn enkele uitzonderingen die in het verleden al enkele keren voor verwarring gezorgd hebben. Zo zijn deze regels niet van toepassing op het einde van een oprit van een autosnelweg. Een wagen die een autosnelweg wil oprijden moet ten alle tijde voorrang verlenen aan de wagens op de autosnelweg en indien nodig dus stoppen. Daarnaast is het ritsen wel verplicht voor vrachtwagens, behalve wanneer ze een inhaalverbod hebben. Wanneer het verboden is voor vrachtwagens om in te halen zijn ze sowieso verplicht op de vrije rijstrook te rijden waardoor ze zich onmogelijk op de ritsstrook kunnen bevinden.
Kan ik een boete krijgen bij het niet ritsen?
Er kunnen inderdaad boetes uitgeschreven worden wanneer de politie een overtreding vaststelt bij een ritsmanoeuvre. Hoewel aanvankelijk vastgelegd was dat deze kon oplopen tot 110,00 EUR werd dat bedrag teruggeschroefd. Vanaf 1 maart 2014 lopen overtreders het risico een boete te moeten betalen van 55,00 EUR, het minimumbedrag van de boetes in België. Naarmate de tijd vordert en de boetes verhogen zal ook deze 55,00 EUR verhogen.
Lees verder