Oldtimer bromfiets: Zündapp 517

De Zündapp 517 is het meest gewilde type van de modellen die Zündapp in de loop van vele jaren gemaakt heeft. Ze lijken misschien op elkaar, maar toch zijn er best veel verschillende modellen gemaakt.

Het type 517-05 (liste 2)

In 1967 kwam de 517-05 (liste 2) op de markt en werd Super-Combinette de Luxe genoemd. Dit was de eerste 517 uitvoering die uitkwam.
Het was een jubileum model (50 jarig jubileum van Zündapp) en had een volledig verchroomde tank. Deze tank kennen we nog van het type 515, de voorganger van de 517. Het achterlicht was een vast onderdeel van het spatbord en werd een "Varkenssnuit" genoemd.
Het motorblok was voorzien van een drieversnellingsbak met handschakeling en geforceerde luchtkoeling. Dit hield in dat er tijdens het lopen van de motor, door middel van een schoepenrad wat op het vliegwiel gemonteerd zat, een luchtstroom langs de cilinder gestuurd werd. Dit koelde de motor zelfs als de brommer stilstond en stationair liep.

Het type 517-05 (liste 5 en liste 8)

Dit model werd in 1968 geïntroduceerd en was voorzien van een hoge rechthoekige tank. Dit type werd in de volksmond al snel de "Klotenstoter" genoemd. Ook dit type heette de Super-Combinette de Luxe en was verder nagenoeg gelijk aan het jubileum type. De motor bleef gelijk en was dus ook voorzien van een drieversnellingsbak met handschakeling en de geforceerde luchtkoeling.
De serie liste 8 noemde men de C-50 sport.

Het type 517-05 (liste 9)

Van 1969 tot 1974 werden de typebenamingen C50-Super en CS-50 gevoerd. Dit type was voorzien van een achterspatbord met een los achterlicht. Ook de vorm van de tank veranderde van het hoge model naar een meer gestroomlijnde versie. Het chrome bleef gelukkig wel gehandhaafd bij alle 517-modellen.

Het type 517-05 (liste A)

Liste A werd van 1974 tot 1976 gefabriceerd en werd ook CS-50 genoemd. De verandering zat hem weer in de tank die nu voorzien was van een brede baan met de tekst "Zündapp" in grote letters. Dit type werd dan ook al snel aangeduid als de "Banentank". De groen gekleurde Zundapp's werden aangeduid als type "Boswachter".

Het type 517-05 (liste C)

Dit type uit 1977 werd aangeduid als CS-50 (dit is er een van het modernere model 529)
Dit type, voorzien van een nieuw frame en de bredere chromen tank, was een totaal andere Zündapp dan men tot dan toe gewend was. Wel voorzien van de bekende 3 handgeschakelde motor, maar met een losse koplamp die met beugels vastzat aan de voorvork. Verder nog andere zijkappen en een nieuw type achterspatbord met los achterlicht en voorzien van een dichte kettingkast en een breder zadel.

Het type 517-23 (liste 1)

In 1969 en 1970 kwam het type C50 Sport uit. Het was een sportieve brommer in het zwart uitgevoerd met een rood zadel. De kettingkast was een chromen strip boven de ketting en een klein stukje eronder. Dit laatste was natuurlijk om de rubber tussen motor en kettingkast te bevestigen. De motor werd bediend door een 3 voetschakeling die via een kabeltje de verbinding met de versnellingen tot stand bracht.
Het achterspatbord was weer van het oude type met het vaste achterlicht en het voorspatbord was chrome of roestvrijstaal.

Het type 517-23 (liste 3)

Tegelijk met de C50 Sport kwam in 1969 en 1970 de CS-50 Super uit. Hoewel iets minder sportief ogend dan de Sport, had dit type wel weer het modernere achterspatbord met het losse achterlicht. Het voorspatbord was gelakt in de kleur van de bromfiets. De motor was identiek, 3 versnellingen met een kabeltje. De kettingkast was weer het gesloten type, in de kleur van de bromfiets gespoten.

Het type 517-34 (liste 0 en liste 5)

De GT-50 zag in 1971 het licht en leek erg op CS-50 Super. De motoren waren uitgevoerd in zowel 3 hand- of 3 voetversnelling (maar niet meer via een kabeltje)
In 1974 kwam het type liste 5 uit, met alleen een verschil in de kleur van de bromfiets en had als motor een 3-voetversnellingsblok.

Het type 517-35 (liste 0)

Deze Zündapp, de GTS-50 was uitgevoerd in een gouden lakkleur en kwam uit in 1971. Een erg chique en nog steeds een erg gewilde kleur. Voorzien van een sportief laag stuur en verder een 3 handversnellings motor met rijwindkoeling.

Het type 517-35 (liste 5)

in 1972 en 1973 kwam de GTS-50 Super uit in de mooie en felle oranje uitvoering. Voorzien van verstevigingsbeugels tussen motor en vork, een losse koplamp en een chrome of roestvrijstalen voorspatbord.. Dit type werd voorzien van een 4-voetversnellingsmotor.

Het type 517-35 (liste A)

De GTS-50 zag het levenslicht in 1974 en kwam uit in een zachtere oranje kleur. De motor was de 4-voetversnellings-uitvoering. Het koplamphuis was weer het oudere vaste type. De gereedschapskastjes hadden een iets afwijkend model t.o.v. de voorgangers en ook de tank was van het type "Banentank". Het voorspatbord werd in kleur meegespoten.

Het type 517-35 (liste B,C en D)

Deze Super Sport ook uit 1974 had ook weer een banentank, maar nu met de losse koplamp. Dit type had een chromen of roestvrijstalen spatbord en werd in de fellere oranje kleur uitgevoerd. De 4-voetversnelling was tot standaardmotor verheven en was dit type er ook dus ook mee uitgevoerd. De naven hebben een grotere diameter gekregen.
In 1975 kwam ook nog de GTS-50 (liste C) uit en de Super Sport (liste D) met de 4 Voetversnellings motor. Uitvoeringen mij niet bekend.

Het type 517-35 (liste E en F)

Uit 1976 komt deze GTS-50 met losse koplamp en chromen of roestvrijstalen spatbord. Voorzien van de ondertussen bekende verstevigingsbeugels en losse km-teller en weer de grotere naven.
Ook uit 1976 is het type (liste F) KS-50 Super-Sport Grand Luxe. Buiten de kleur geen uiterlijke verschillen met liste E.

Het type 517-35 (liste G en H)

Deze zijn van het zogenaamde type 529 uit 1977, het nieuwere type. Deze worden hier niet verder besproken.

Het type 517-36 (liste 5 en A)

Deze KS-50 uit 1973 en 1974 had een watergekoelde motor en was voorzien van de grote naven in de wielen. Verder een banentank en de losse koplamp. Voorspatbord weer chrome of roestvrij staal.

Vanaf 1977 werden er alleen nog Zündapp-modellen van o.a. het type 529 gemaakt. Al zijn deze latere modellen wat minder gewild bij verzamelaars, het zijn wel degelijk echte Zündapps. Kwalitatief even goed en net zo betrouwbaar als alle in voorgaande jaren geproduceerde types.

Lees verder

© 2009 - 2024 Berrie_van_mier, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Zündapp, de geschiedenisZündapp, de geschiedenisHet Duitse brommer- en motormerk Zündapp, iedereen kent het merk zündapp wel, jong en oud of u bent zelf vroeger in het…
Werken als boswachterWerken als boswachterEr zijn veel mensen die boswachter willen worden. Er zijn weinig mensen die uiteindelijk daadwerkelijk als boswachter aa…
Kinderboekenreeks "Boris de boswachter" van Nick ButterworthKinderboekenreeks "Boris de boswachter" van Nick ButterworthOp zoek naar een leuk kinderboek en wil je eens wat anders dan de meest bekende boekjes? Kies dan eens voor een boekje u…
Sportief feest voor kinderen zoals VoetbalverjaardagSportief feest voor kinderen zoals VoetbalverjaardagAls meisje of jongen van 4 t/m 12 jaar is een verjaardagsgeschenk in de vorm van een sportieve activiteit zoals een voet…

Waar moet je op letten bij het kopen van een motor?Waar moet je op letten bij het kopen van een motor?Het kopen van een motor sluit aan bij je lifestyle en is niet iets dat je zomaar doet zonder er goed over na te denken.…
Harley Davidson V-twin motorHarley Davidson V-twin motorDe Harley Davidson V-twin motor bestaat een eeuw. Harley Davidson is het oudste motormerk ter wereld, legendarisch en ka…
Bronnen en referenties
  • Bromfietsclub OVC. De Tukkers info en foto's o.a van Alex von Schomberg
  • OBT Tilburg
  • Website www.wildeman.nl, geweldige site met veel info
Reacties

Wim, 20-06-2017
Ja, mooie Zündapp. Heb zo'n zelfde maar dan nog van 1969 met varkengezicht achterop! Heb een vraag: wanneer moet het plastic plaatje uit de geforceerde luchtkoeling verwijderd worden? Reactie infoteur, 21-06-2017
Blijven geweldig leuke en degelijke bromfietsen!
Antwoord op je vraag moet ik schuldig blijven. Ik weet het namelijk niet. Misschien even naar een forum van een zundapp club gaan. Veel plezier met de zundapp.

Bart Bakers, 29-09-2015
Ja, leuk om mijn brommertje 'ten voeten uit' op een foto te zien. Het is een 517.05 liste: 9 uit 1970. Ik ben er jarenlang mee naar mijn werk gereden, maar de laatste 15 jaar heeft hij staan wachten op mijn pensioen. Nu wil ik hem op gaan knappen, eerst berijdbaar maken en daarna mogelijk ook iets doen aan het uiterlijk, want dat heeft onder het stilstaan nogal geleden. Kan u mij ook antwoord geven op de volgende vragen of de weg wijzen waar ik die antwoorden zou kunnen vinden?
1. Welke bougie moet ik kopen?
2. Het transparante reservoirtje onder het benzinekraantje is weg. Hoe kom ik aan ander reservoirtje?
3. Behalve een nieuw glas voor de koplamp en een rubber voor de kettingkast zal ik ongetwijfeld nog andere onderdelen nodig hebben. Daarvoor dezelfde vraag, hoe kom ik daar aan?
U zou een digibeet als mij reuze helpen om mij daarmee op weg te helpen. Reactie infoteur, 29-09-2015
Beste Bart, er zijn diverse zundapp clubs die je verder kunnen helpen.
Moet je wel even googlen op 'zundapp club'
Ook zijn er veel onderdelen on - line te verkrijgen.
Zie o.a. op WWW.zundapponderdelen.nl
Dit is er een van de velen die onderdelen verkopen.
Veel is ook tweedehands op WWW.MARKTPLAATS.NL te vinden.
Helaas dus wel veel via de computer… Succes!

Jan, 24-03-2014
Ik heb zelf een Zundapp GTS 50 1975 517-35 Liste C. Dit is inderdaad een 4-voet versnelling. Tevens heeft deze een vaste koplamp en een banentank. Deze is uitgevoerd in goud. Reactie infoteur, 24-03-2014
Leuk dat er zoveel liefhebbers van die betrouwbare zundapps zijn!
Geniet er maar lekker van…

Berrie_van_mier (101 artikelen)
Laatste update: 05-11-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.