Oldtimer bromfiets: Zündapp 517
De Zündapp 517 is het meest gewilde type van de modellen die Zündapp in de loop van vele jaren gemaakt heeft. Ze lijken misschien op elkaar, maar toch zijn er best veel verschillende modellen gemaakt.
Het type 517-05 (liste 2)
In
1967 kwam de
517-05 (liste 2) op de markt en werd Super-Combinette de Luxe genoemd. Dit was de
eerste 517 uitvoering die uitkwam.
Het was een jubileum model (50 jarig jubileum van Zündapp) en had een
volledig verchroomde tank. Deze tank kennen we nog van het type 515, de voorganger van de 517. Het achterlicht was een vast onderdeel van het spatbord en werd een "
Varkenssnuit" genoemd.
Het motorblok was voorzien van een drieversnellingsbak met handschakeling en geforceerde luchtkoeling. Dit hield in dat er tijdens het lopen van de motor, door middel van een schoepenrad wat op het vliegwiel gemonteerd zat, een luchtstroom langs de cilinder gestuurd werd. Dit koelde de motor zelfs als de brommer stilstond en stationair liep.
Het type 517-05 (liste 5 en liste 8)
Dit model werd in
1968 geïntroduceerd en was voorzien van een hoge rechthoekige tank. Dit type werd in de volksmond al snel de "
Klotenstoter" genoemd. Ook dit type heette de Super-Combinette de Luxe en was verder nagenoeg gelijk aan het jubileum type. De motor bleef gelijk en was dus ook voorzien van een drieversnellingsbak met handschakeling en de geforceerde luchtkoeling.
De serie liste 8 noemde men de
C-50 sport.
Het type 517-05 (liste 9)
Van
1969 tot 1974 werden de typebenamingen
C50-Super en
CS-50 gevoerd. Dit type was voorzien van een achterspatbord met een los achterlicht. Ook de vorm van de tank veranderde van het hoge model naar een meer gestroomlijnde versie. Het chrome bleef gelukkig wel gehandhaafd bij alle 517-modellen.
Het type 517-05 (liste A)
Liste A werd van
1974 tot 1976 gefabriceerd en werd ook
CS-50 genoemd. De verandering zat hem weer in de tank die nu voorzien was van een brede baan met de tekst "Zündapp" in grote letters. Dit type werd dan ook al snel aangeduid als de "
Banentank". De groen gekleurde Zundapp's werden aangeduid als type "Boswachter".
Het type 517-05 (liste C)
Dit type uit
1977 werd aangeduid als
CS-50 (dit is er een van het modernere model 529)
Dit type, voorzien van een nieuw frame en de bredere chromen tank, was een totaal andere Zündapp dan men tot dan toe gewend was. Wel voorzien van de bekende 3 handgeschakelde motor, maar met een losse koplamp die met beugels vastzat aan de voorvork. Verder nog andere zijkappen en een nieuw type achterspatbord met los achterlicht en voorzien van een dichte kettingkast en een breder zadel.
Het type 517-23 (liste 1)
In
1969 en 1970 kwam het type
C50 Sport uit. Het was een sportieve brommer in het zwart uitgevoerd met een rood zadel. De kettingkast was een chromen strip boven de ketting en een klein stukje eronder. Dit laatste was natuurlijk om de rubber tussen motor en kettingkast te bevestigen. De motor werd bediend door een 3 voetschakeling die via een kabeltje de verbinding met de versnellingen tot stand bracht.
Het achterspatbord was weer van het oude type met het vaste achterlicht en het voorspatbord was chrome of roestvrijstaal.
Het type 517-23 (liste 3)
Tegelijk met de C50 Sport kwam in
1969 en 1970 de
CS-50 Super uit. Hoewel iets minder sportief ogend dan de Sport, had dit type wel weer het modernere achterspatbord met het losse achterlicht. Het voorspatbord was gelakt in de kleur van de bromfiets. De motor was identiek, 3 versnellingen met een kabeltje. De kettingkast was weer het gesloten type, in de kleur van de bromfiets gespoten.
Het type 517-34 (liste 0 en liste 5)
De
GT-50 zag in
1971 het licht en leek erg op CS-50 Super. De motoren waren uitgevoerd in zowel 3 hand- of 3 voetversnelling (maar niet meer via een kabeltje)
In
1974 kwam het type liste 5 uit, met alleen een verschil in de kleur van de bromfiets en had als motor een 3-voetversnellingsblok.
Het type 517-35 (liste 0)
Deze Zündapp, de
GTS-50 was uitgevoerd in een gouden lakkleur en kwam uit in
1971. Een erg chique en nog steeds een erg gewilde kleur. Voorzien van een sportief laag stuur en verder een 3 handversnellings motor met rijwindkoeling.
Het type 517-35 (liste 5)
in
1972 en 1973 kwam de
GTS-50 Super uit in de mooie en felle oranje uitvoering. Voorzien van verstevigingsbeugels tussen motor en vork, een losse koplamp en een chrome of roestvrijstalen voorspatbord.. Dit type werd voorzien van een 4-voetversnellingsmotor.
Het type 517-35 (liste A)
De
GTS-50 zag het levenslicht in
1974 en kwam uit in een zachtere oranje kleur. De motor was de 4-voetversnellings-uitvoering. Het koplamphuis was weer het oudere vaste type. De gereedschapskastjes hadden een iets afwijkend model t.o.v. de voorgangers en ook de tank was van het type "Banentank". Het voorspatbord werd in kleur meegespoten.
Het type 517-35 (liste B,C en D)
Deze
Super Sport ook uit
1974 had ook weer een banentank, maar nu met de losse koplamp. Dit type had een chromen of roestvrijstalen spatbord en werd in de fellere oranje kleur uitgevoerd. De 4-voetversnelling was tot standaardmotor verheven en was dit type er ook dus ook mee uitgevoerd. De naven hebben een grotere diameter gekregen.
In
1975 kwam ook nog de GTS-50 (liste C) uit en de Super Sport (liste D) met de 4 Voetversnellings motor. Uitvoeringen mij niet bekend.
Het type 517-35 (liste E en F)
Uit
1976 komt deze
GTS-50 met losse koplamp en chromen of roestvrijstalen spatbord. Voorzien van de ondertussen bekende verstevigingsbeugels en losse km-teller en weer de grotere naven.
Ook uit
1976 is het type (liste F) KS-50 Super-Sport Grand Luxe. Buiten de kleur geen uiterlijke verschillen met liste E.
Het type 517-35 (liste G en H)
Deze zijn van het zogenaamde type 529 uit
1977, het nieuwere type. Deze worden hier niet verder besproken.
Het type 517-36 (liste 5 en A)
Deze
KS-50 uit
1973 en 1974 had een watergekoelde motor en was voorzien van de grote naven in de wielen. Verder een banentank en de losse koplamp. Voorspatbord weer chrome of roestvrij staal.
Vanaf
1977 werden er alleen nog Zündapp-modellen van o.a. het type
529 gemaakt. Al zijn deze latere modellen wat minder gewild bij verzamelaars, het zijn wel degelijk echte Zündapps. Kwalitatief even goed en net zo betrouwbaar als alle in voorgaande jaren geproduceerde types.
Lees verder