Oldtimer bromfiets: de Puch MS-50, VS-50 en MV-50
De Puch, die bijna 30 jaar lang verkocht is in Nederland, was vooral een brommer voor de jeugd. Zat je op de middelbare school en wilde je, je een beetje afzetten tegen de gevestigde orde, dan hoorde je wel een Puch te gaan rijden. Na de middelbare school werd hij een beetje kinderachtig gevonden en werd al snel vervangen door een auto. Afstand ervan doen was echter moeilijk. Er worden er nog steeds gevonden in schuurtjes of zoldertjes, bedolven onder een dikke laag roest en stof.
De Puch, het begin
De
Puch kwam in
1954 naar Nederland en er was in de eerste jaren niet veel belangstelling voor. De eerste jaren werden er maar een paar honderd stuks per jaar van verkocht. Het rare model met zijn
kleine tankje, dat niet aansloot bij het zadel, vond men maar niks. Het gros van de bromfietsen uit die tijd had een horizontale grote tank, een buddyseat en een vrij laag stuur.
De eerste importeur van de Puch bromfietsen was de
Delftse Motorenhandel. Vanwege de slechte verkopen werd de zaak al snel verkocht aan
R.S. Stokvis & Zonen. In de loop van de jaren wist importeur Stokvis een voet tussen de deur te krijgen bij de dealers en werd de Puch een groot succes. Stokvis was ook de importeur van de
Solex en legde veel druk op die dealers, om ook de Puch in de winkels te zetten. Hierdoor begon de verkoop uiteindelijk goed te lopen.
De verkoop startte in Den Haag en een van de bijnamen van de Puch is dan ook "Haagse Puch" en weer later werd die ook nog "Hasj Puch" genoemd. Die laatste benaming kwam natuurlijk voort uit het NOZEM tijdperk (
Nederlands
Onderdaan
Zonder
Enig
Moraal), waarin iedere jongere met een Puch, hasj rookte en lange haren had. Althans, dat was de mening van veel ouderen in die tijd over de Puch rijders, die met veel herrie de straten onveilig maakten.
De Puch MS 50
De letters
MS staan voor
Moped
Schalenrahmen, wat zoveel betekent als brommer met plaatframe. Het eerste model kreeg als bijnaam "
Baby-puch" en werd al na een jaar (
1955) aangepast met een groter en zwaarder frame. Ook de benzinetank werd vergroot van de krappe 3 liter naar 4,6 liter. Het nieuwe type kreeg de aanduiding
MS 50 L en de
L stond voor
Luxus. Dit model werd ook voorzien van chromen velgen, naven en gereedschapsdeksels. Verder witte banden en een breder voorspatbord. De MS 50 en MS 50 L waren nog voorzien van kleine remtrommels.
De Puch VS 50
De letters
VS staan voor
Vollnaben
Schalenrahmen, wat volnaaf plaatframe betekent. Dit model dat in
1957 voor het eerst op de markt komt is veel anders dan het vorige model. Vanaf de invoering van de zwaardere schokbrekers achter in 1957/1958 zijn de frames van alle modellen hetzelfde. De grotere remtrommels waren over de volle breedte van de naven en in de voor- en achterspatborden zaten stalen verstevigingsplaten. De tank is weer vergroot naar 5,5 liter en er is een zwaarder motorblok gemonteerd. De kettingkast was nu geheel gesloten, wat bij het vorige model nog een soort strip was, die de ketting aan de bovenzijde afschermde. Op zijn best een halve kettingkast te noemen. De koplamp werd in de breedte wat groter gemaakt (type Kikkerbek) en de voorvork was wat steviger dan die van zijn voorganger. Dit Type werd soms ook aangeduid als
VS 50 L (de L weer van Luxus.).
In
1959 staat ook het model
VS 50 De Luxe Sport op de folders. een buikschuiver model (lijkt wel op de latere Puch Rap). In
1962 kwam het type
Skyrider uit en werd een van de bekendste types die geleverd zijn. Het meest opvallende detail was het veelgeziene horizontale spijltje in het stuur. Rond
1965 wordt het model MS
Skyway geïntroduceerd, eigenlijk de oude versie van de MS, maar dan wel met het zwaardere VS-frame.
Puch blijft wat heen en weer gaan tussen de modellen en komt in
1969 met de
Skyhunter op de markt. Dit type was eigenlijk weer een VS uitvoering, met gesloten kettingkast en een breder bagagerek. Ook de remnaaf is weer over de volle breedte en de voorvork wat breder.
De eerste
Puch Maxi komt in 1970 uit, een vrijloper zonder versnellingen.
De Puch MV 50
Toch weten ze in
1971 nog een model MV 50 de
Skytrack te verkopen met een voetversnelling en een echte uitlaatpijp, terwijl de oudere modellen waren voorzien van handversnelling en een plat uitlaatpotje met 2 smalle pijpjes.
De letters
MV staan voor
Moped
Vollnabenbremsen, wat bromfiets met remmen over de volle naven betekent.
De
bronskleurige MV 50 is alleen in Nederland uitgebracht (
1972) ter gelegenheid van 25 jaar importeur Stokvis. In 1972 sloeg deze kleur niet aan waardoor er slechts een tiental van verkocht zijn, het bestaan van een nog origineel exemplaar is momenteel niet bekend. Gelijktijdig met het uitgeven van deze bronskleurige MV (alleen verkrijgbaar met 3 voetversnelling) is er ook een
limoenkleurige MV 50 uitgegeven in de zelfde kleurcombinatie met zwart.
Deze combinatie werd ook geen succes, maar is wel meer verkocht.
In midden
1978, toen het eigenlijk na 25 jaar wel gebeurd was met de VS50 en MV50 modellen probeerde Puch als laatste poging met de
Crazy Horse de verkoop te stimuleren. De Crazy Horse is eigenlijk hetzelfde als de limoen en bronskleurige uitgave uit 1972 maar nu dan in kleurencombinatie metallic zilver/zwart. Het enige verschil is dat nu ook de kettingkast zwart was. Verder de speciaal voor de Crazy Horse ontwikkelde tanksticker en de tekst Crazy Horse op het achterstuk.
In
1973 kwam ook de M 50
Skyhawk uit, een buikschuiver met buddyseat en een koplamp met koplampbeugels.
In
1975 werd er nog een echte buikschuiver op de markt gezet met de naam
Grand Prix die al na een jaar uit het programma wordt gehaald. Enkele jaren later zien we hem weer terug, maar heet nu
Monza.
In
1981 werd de productie gestopt door de dalende verkopen. Veel van de Puch's hebben nog lang onverkocht bij de dealers gestaan. Dit kwam mede door het betaalbaar worden van de auto's en de gewraakte helmverplichting.
Mocht u tijdens het lezen van bovenstaand artikel de draad een beetje kwijt geraakt zijn in de type aanduidingen, dan bent u zeker niet de enige.
Puch zelf ging nogal eens op en neer met zijn type aanduidingen en verkocht
dezelfde bromfiets ook rustig onder een
ander type nummer in de verschillende landen.
Lees verder