Zündapp, de geschiedenis

De geschiedenis
De oprichter van het merk Zündapp is Dr. Hc. Fritz Neumeyer, op 17-09-1917 is hij begonnen met de oprichting van de firma Zúnder-Apparatebau-GmbH. Dr. Hc. Fritz Neumeyer heeft in Hürnber een fabriek geopend en is daar beonnen met het bouwen van apparaten. Na een aantal jaren werd de fabriek overgenomen door de zoon, Hans Fiederich Neumeyer, hij veranderde de naam van de firma in Zündapp Werke Gmbh, dit gebeurde in het jaar 1938. Het merk zündapp was geboren, in de eeste plaats werden er bromfietsen en motoren gebouwd, maar later werden er ook andere produkten gefabriceerd zoals buitenboordmotoreren voor boten, naaimachines, in de oorlogsjaren werden er ook vliegtuigmotoren en lichte tanks gebouwd, motoren met zijspan. Maar met de brommers en motoren hebben ze echte bekendheid gekregen omdat er een zeer goed produkt werd geproduceerd. In 1971 heeft de zoon van Hans Friederich Neumeyer, Dieter Neumeyer, het bedrijf overgenomen, hij, Dieter Neumeyer heeft het bedrijf gerund tot 10-08-1984, op deze datum is het bedrijf Zundapp Werke GmbH falliet gegaan. Dit was het gevolg van concurrentie van met name andere brommermerlken afkomstig uit Japan zoals Yamaha en Honda, deze waren veel goedkoper, de Zundapps waren te duur, aan de kwaliteit lag het niet.Overname
Na het failliet gaan van het bedrijf Zundapp Werke GmbH is de hele fabriek is in 1984 door een Chinees bedrijf opgekocht, het hele bedrijf is toen voor vijftien Miljoen Duitse Marken verkocht en verhuisd naar China, een plaatsje in de buurt van Peking, een goede 120 kilometer vanaf Peking. Er werden daar vanaf het jaar 1986 weer complete zundapp brommers gebouwd, maar helaas werd er na een paar jaar produceren van brommers gestopt. Dit betekende het definitieve einde van het zo bekende en geliefde merk Zündapp (Zundapp).Brommers en motoren van Zundapp
Het bedrijf Zundapp Werke GmbH heeft vele soorten brommers en motoren geproduceerd, vooral veel brommers, vooral in de jaren 70 en de jaren 80 waren de Zundapp bromfietsen heel erg geliefd bij het Nederlandse en Duitse volk,er was geen geld voor een auto de zundapp was een goed kwalitatief produkt dat jaren mee ging en niet duur in gebruik. Dat zorgde er voor dat de brommer een geliefd en populair vervoersmiddel werd. Zúndapp (zundapp) was toen der tijd ook niet echt goedkoop, hij behoorde tot de luxe klasse op het gebied van brommers. De Zündapp 517 , de smalle en de Zúndapp 529, de brede zijn in de jaren van 1975 tot 1985 zeer geliefd geweest.Model 517
Vanaf het jaar 1972 was dit model in nederlad leverbaar, dit model de zogenaamde smalle model, heeft jaren aan de top gestaan, dit was een sterke brommer voornamelijk gebouwd van metaal, dit model was en is nu nog steeds het meest populaire model van zundapp, nu om te restauren is de 517 meer geliefd dan de 529.
Model 529
De opvolger van de 517 is de bredere 529, ook erg degelijk gebouwd maar hebben hier iets meer kunststoffen toegepast, de belangrijkste verschillen met de 517 zijn, hij is iets groter en robuster, buddyseat is langer en breder en dus beter geschikt voor 2 personen maar is ook luxer, heeft knipperlichten en tellerset en/of stuurkuip , en/of schijfrem in het voorwiel, er waren vele verschillende uitvoeringen van leverbaar, ook werden op dit model gietwielen leverbaar.
De 530 (motorfietsversie) is exact hetzelfde, maar is altijd motor