Antwoord op toenemende files: de fietssnelweg
De fietssnelweg is anno 2015 nog geen tien jaar oud, maar op diverse plekken in Nederland kan men al van de snelle fietsverbindingen gebruikmaken. Vooral sinds de komst van de elektrische fiets is de fietssnelweg bij goed weer voor forenzen een prima alternatief. Als je het zat bent om iedere morgen in de file te staan kun je overwegen om over te stappen, maar wat komt daar bij kijken? Is het financieel aantrekkelijk? En zijn er in jouw buurt fietssnelwegen voorhanden?
Het concept: fietssnelweg
De fietssnelweg is een modern fenomeen, dat in de afgelopen jaren sterk aan populariteit heeft gewonnen. Het is hierbij de bedoeling om een fietspad te maken waar men ongehinderd door kan fietsen. Dat betekent, geen kruisingen en altijd voorrang. Dat is niet alleen sneller, het is ook veiliger. De fietssnelweg is bedoeld om snelle fietsverbindingen te creëren tussen (grote) steden.
Alleen fietsers
Op een fietssnelweg zijn alleen fietsers toegestaan. Er is geen plek voor gemotoriseerd verkeer, dus ook niet voor brommers. Het is een snelweg in die zin dat er wordt gezorgd voor een goed wegdek en dat, zoals gezegd, geen kruisingen en stoplichten in het tracé zijn verwerkt. Het gaat dus niet om een verhoging van de maximumsnelheid, maar om de doorstromingsmogelijkheden en veiligheid.
Op de elektrische fiets naar het werk
Een van de meest interessante ontwikkeling zit hem in de mogelijkheden die met de fietssnelweg binnen bereik komen voor forensen. Voor sportieve fietsers is het sneller en aantrekkelijker wanneer zij in een vast tempo kunnen doorfietsen naar hun werk. Ook financieel kan dit aantrekkelijk zijn, omdat de reiskostenvergoeding van werkgevers al snel hoger is dan de kosten die gemaakt worden met de fiets. En dan ondersteunen sommige werkgevers de aankoop van fietsen ook nog eens.
Elektrisch fietsen
De mogelijkheden van de fietssnelweg worden vergroot door de komst van de elektrische fiets. Elektrische fietsen maken het voor minder getrainde fietsers of fietsers op leeftijd mogelijk om ook grote afstanden af te leggen in beperkte tijd. Sinds enige tijd is daar de extra snelle elektrische fiets bijgekomen. Waar een gewone elektrische fiets een maximumsnelheid opgelegd heeft gekregen van 25 km/h, zijn er snelle elektrische fietsen die 45 km/h halen. Ter vergelijking, een getrainde wielrenner die 200 Watt wegtrapt haalt met wind mee zo'n 35 km/h en wind tegen 27 km/h.
Stel je voor dat een snelle elektrische fietser wanneer hij ongestoord kan doorfietsen een gemiddelde van 45km/h haalt en een gemiddelde 'gewone' fietser fietst 19km/h, dan verhoogt dat de actieradius van de fietser tot ruim de dubbele afstand.
Reistijd
Uit onderzoek van Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid
Goudappel en Coffeng (2010) blijkt dat de Nederlander gemiddeld 22,6km reist naar zijn werk. Dat is ongeveer de afstand 'Den Haag - Rotterdam', of 'Gouda - Rotterdam'. Uit eerder onderzoek van hetzelfde bureau bleek dat de Nederlander bereid is zo'n veertig minuten onderweg te zijn naar zijn werk.
Met de snelheden waarmee eerder werd gerekend is met een snelle elektrische fiets 22,6 km af te leggen in zo'n dertig minuten. Met een gewone elektrische fiets doe je er zo'n vijftig minuten over. Voor mensen die niet zo ver van werk wonen, bijvoorbeeld een afstand van zo'n twaalf tot vijftien kilometer, komt die reistijd met een gewone elektrische fiets ook binnen bereik. Om een indruk te geven van de bereikbare afstanden met de verschillende typen fietsen zijn de afstanden en fietsen hieronder in een tabel tegen elkaar afgezet. Gebruikte snelheden zijn het gemiddelde van de snelheid met wind mee en wind tegen. Voor de snelle elektrische fiets is de maximum ondersteuning aangehouden van 45km/h. De wielrenner is een goed getrainde volwassen man. Tijden langer dan een uur zijn (als onrealistisch) weggelaten.
- Gewone fiets 19,6km/h,
- Racefiets (200Watt) 31,1km/h,
- Elektrische fiets 25,7km/h,
- Snelle elektrische fiets 45km/h
Afstand | Fiets | Racefiets | Elektrische fiets | Snelle elektrische fiets |
30km | / | 58min | / | 40min |
25km | / | 48min | 58min | 33min |
20km | / | 39min | 47min | 27min |
15km | 46min | 29min | 35min | 15min |
10km | 31min | 19min | 23min | 13min |
Is de fiets een betaalbaar alternatief voor de auto?
De vraag is of de fiets ook een betaalbaar alternatief biedt voor de auto. Dat hangt natuurlijk van vele factoren af, de vraag of je een auto leaset of in eigen bezit heeft en voor wat voor prijs bijvoorbeeld. Maar ook of je reiskostenvergoeding krijgt, of er een auto naast de fiets moet worden aangekocht en of de baas ondersteuning biedt bij de aanschaf van een fiets. Een gewone elektrische fiets is er al vanaf € 900,-, een fiets die hoogwaardiger is zal mogelijk iets duurder zijn. Een snelle elektrische fiets kost al gauw € 3800,-. Een behoorlijk bedrag, maar als je je bedenkt dat bij een fietsafstand van 25 kilometer per maand gemiddeld zo'n € 169,- reiskostenvergoeding wordt overgemaakt begint het al interessanter te klinken.
Neem hierin ook de kosten mee die de leaseauto per maand kost. Een auto die in het 20% bijtellingstarief valt en die nieuw € 35.000,- heeft gekost, kost de eigenaar per maand zo'n € 245,-. Het is een kwestie van doorrekenen hoe dit voor jouw persoonlijke situatie uitkomt.
Voorbeelden van fietssnelwegen
Zoals te zien op het kaartje zijn er al diverse fietssnelwegen voor handen. Vooral vanuit steden in het westen van het land als Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Amsterdam beschikt men al over enkele verbindingen, of zijn er fietssnelwegen in de maak. Ook steden als Zwolle, Arnhem en Breda beschikken al over fietssnelwegen. Er staan tevens nog een hoop nieuwe verbindingen op de rol, verspreid over het hele land.