Fietssloten, wat is goed en hoe ga je ermee om?
Het is niet eenvoudig om te bepalen wat goede en toch ook goedkope fietssloten zijn. Je kunt niet in iemands beurs kijken en wat voor de een goedkoop is, is voor de ander toch nog duur. Wat je wel kunt doen is wat verschillende merken vergelijken en dan tot een opsomming van goede en verhoudingsgewijs goedkope fietssloten komen. Koppel dit aan wat voor fiets je hebt en de keuze wordt mogelijk gemakkelijk.
Waarom heb je een fietsslot nodig?
Een fietsslot is ervoor om dieven je fiets niet mee te laten nemen. Het slot moet dus 'waken' over je goederen, je fiets in dit geval. Dat kan op verschillende manieren, waarbij een basis is dat het slot niet kapot getrokken of gemakkelijk kapot gezaagd/geknipt kan worden. Merken en materialen komen nog aan bod en dit in het wat goedkopere segment.
Bron: Unsplash, Pixabay Dat sloten nodig zijn bewijzen de cijfers maar weer. Volgens de ANWB wisselen 558.000 fietsen op jaarbasis op een onrechtmatige manier van eigenaar. De meeste fietsen worden gesloten in of nabij:
- winkelgebieden
- het station
- woonomgeving (schuren, garages of fietshoeken)
- uitgaansgebieden
- sportverenigingscomplexen
De winkelgebieden staan bovenaan de lijst en dat heeft te maken met de drukte en onoplettendheid. Mensen zijn vaak met iets anders bezig (in het hoofd) en er is veel rumoer/hectiek. Dit laatste maakt dat mensen daar niet graag vertoeven en dus zo snel als mogelijk verder willen lopen. Als het ergens zin heeft een bewaakte fietsenstalling* op te zoeken, dan is het wel in winkelgebieden. De sportverenigingen staan onderaan de lijst en dit heeft te maken met het gegeven dat de meeste verenigingen in de buitenwijken gesitueerd zijn. De fietsen staan er meestal relatief kort geparkeerd of ze staan vaak op eigen rustig gelegen terreinen. Terreinen die vaak verlicht zijn en waar regelmatig komende of vertrekkende mensen aanwezig zijn.
* Niet alle bewaakte fietsenstallingen zijn even goed bewaakt. De enorme loodsen met wat camera's geven nogal eens ruimte voor het dievengilde, aldus onderzoek uit 2013 (UvA). De kleinschalige bewaakte stallingen doen het beduidend beter.
Hoe zet je een fiets nu veilig weg?
Vooropgesteld dat je nooit volledige zekerheid hebt, zijn er wel wat zaken waar je aan kunt denken om het de fietsendief zo moeilijk mogelijk te maken. Het gaat om de volgende zaken:
- Begin met twee sloten op je fiets. De eerste is het vaste ringslot dat door het achterwiel gestoken worden. Het andere slot is een hangslot dat je om/door het frame en om iets vast in de grond staand kunt binden. Zo voorkom je dat de fiets in totaliteit wordt meegenomen.
- Het hangslot deels ook door het voorwiel halen, zo zet je voorwiel, achterwiel én frame vast.
- Een hangslot niet achteloos op de grond laten liggen. Anders vergemakkelijk je het de dief om deze laag bij de grond door te knippen (zonder geluid).
- Je fiets onder een lantaarnpaal of in ander licht plaatsen is beter, een dief staat immers niet graag in de spotlight.
- Vergeet de fiets niet thuis (in de schuur, garage of tuin) ook op slot te zetten. Zo maak je het fietsendieven die schuurtjes openbreken of over de schutting kijken en een mooie fiets in de tuin zien staan, een stuk moeilijker. Veel diefstallen vinden immers plaats in de normale woonomgeving.
- Voor een fiets met een accu geldt dat je altijd de accu moet verwijderen, zodra je de fiets parkeert. Ze zijn erg gewild en omdat ze eenvoudig los te koppelen zijn, is het een kleine moeite. Er zijn zelfs handige meeneemzakjes voor om ze in op te bergen. Bij sommige betaalde fietsenstallingen heb je handige lockers bij de bewaking voor je accu.
Bron: Lin73833000, Pixabay De betere en (verhoudingsgewijs) goedkopere sloten
Sloten zijn er in verschillende prijsklassen en het is afhankelijk van je budget en je fiets (een heel oude fiets met een duur slot is mogelijk iets te veel van het goede) welk slot je het beste kunt kiezen. In het goedkopere segment zijn dit de betere sloten (getest door de ANWB), waarbij ook rekening gehouden is met gebruikersvriendelijkheid. Dit heeft met name te maken met het gegeven dat je de sloten, als de fiets je hoofdvervoer is, veel gebruikt worden en dit als belangrijk ervaren wordt. Enkele die, bekeken vanuit de verschillende aspecten, redelijk tot goed uit de test komen:
- Abus is een bekend merk voor sloten en Abus komt er in verschillende prijsklassen als beste uit. Zowel de duurdere sloten zoals de Iven 8210/85 t.w.v. 51,00 en de 9100/85 t.w.v. 68,00, maar ook de veel goedkopere 6KS Chain t.w.v. 25,00 doet het in de verschillende prijsklassen goed.
- Axa is een ander gerenommeerd merk dat het goed doet. Het Cherto Compact Kettingslot t.w.v. 43,00 is een goed slot, maar de goedkopere Newton NT-110 t.w.v. 25,00 doet het ook redelijk tot goed.
- Hema de Hemasloten komen er qua gebruikersvriendelijkheid zeker goed uit, maar om diefstal tegen te gaan is het iets minder dan de Abus- en Axasloten gekwalificeerd. Dit geldt voor het Cablelock t.w.v. 15,00 en het Discuskettingslot t.w.v. 16,00. Afgezet tegen andere sloten van deze prijs doen ze het goed, echter voor 5,00 tot 10,00 meer heb je een slot dat net iets meer zekerheid geeft.
- Decathlon is minder bekend, maar het BTWIN 700-slot t.w.v. 20,00 is voor dit prijssegment een prima dievenweerder. De gebruikersvriendelijkheid is daarentegen weer niet erg handig geregeld. Verder is het geen hangslot en dus je fiets aan een aarde-vast-attribuut plaatsen is niet mogelijk.
- XLC levert sloten die netjes zijn afgewerkt, redelijk in gebruikersvriendelijkheid zijn en voor het prijssegment ook prima om dieven mee tegen te houden. Zowel de AlCapone III t.w.v. 22,00 als de X6 Kettingslot t.w.v. 23,00 doen het relatief gezien zeker niet slecht.
Materiaalvoorkeur
Het beste is de gehard stalen ketting, vaak voorzien van een kunststof of geweven hoes (al dan niet met opdruk). Daarnaast kan een U-beugel ook prima werken, maar deze is minder flexibel als je deze gebruikt om de fiets aan iets te bevestigen. Tenslotte kan een ringslot met insteekketting ook. Alle andere opties die te koop zijn, zijn te gemakkelijk te verwijderen.
Bron: Werner22brigitte, Pixabay Verzekeringsinfo
Let goed op als je een fietsenverzekering afsluit. De meeste verzekeraars willen enige vorm van zekerheid en daarbij is het verplicht om een ART-keurmerkslot te kopen. Lees je polis goed door, er zijn verschillende verzekeraars die ook eisen dat de fiets thuis op slot gezet wordt en dus niet uitkeren als je niet alle sleutels kunt overhandigen. Verzekeren kan al vanaf een paar euro per maand en met een iets duurdere fiets, kan het dus zinvol zijn deze te verzekeren. Kijk ook of je het in een totaal verzekeringspakket kunt meenemen. In een pakketverzekering wordt een dergelijke verzekering vaak nog iets goedkoper.
Tot slot
Vergewis je ervan wat voor fiets je koopt en wat daarbij komt kijken. Een dure fiets met een slot dat zo doorgeknipt kan worden, is haast de kat op het spek binden. Kijk altijd wat in verhouding is. Een beetje slot is al snel rond de 25,00 voor een oudere of niet te dure fiets. Maar heb je een wat luxere en nieuwe fiets dan is een duurder en beter slot aan te raden of zelfs verplicht. Een beter slot zit al snel op de 50,00. Maar geniet vooral ook als je op de fiets zit! Het is een uniek voertuig dat zo typisch Nederlands aanvoelt en goed voor onze gezondheid is.