InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Boetes - Verkeersboetes in Duitsland voor 2018

Boetes - Verkeersboetes in Duitsland voor 2018

Boetes - Verkeersboetes in Duitsland voor 2018 Hoe hoog zijn de verkeersboetes in Duitsland voor personenauto's, lichte bedrijfsauto's en motorfietsen in 2018? In Duitsland geldt voor genoemde motorvoertuigen in principe geen maximumsnelheid op de autosnelwegen, wel een adviessnelheid met een maximum van 130 km/u. Over het algemeen liggen de boetebedragen in Duitsland lager dan in Nederland het geval is. Dit neemt echter niet weg dat de boetes bij overtredingen in Duitsland behoorlijk op kunnen lopen voor zowel snelheidsovertredingen als andere verkeersovertredingen.

Algemene verkeersregels Duitsland

  • Binnen de bebouwde kom geldt een maximum toegestane snelheid van 50 km/u, tenzij door verkeerstekens anders wordt aangegeven.
  • Buiten de bebouwde kom geldt een maximum toegestane snelheid van 100 km/u, tenzij door verkeerstekens anders aangegeven.
  • Op autosnelwegen geldt een adviessnelheid van 130 km/u, tenzij door verkeerstekens anders aangegeven.
  • Iedere bestuurder dient de snelheid zodanig aan te passen, dat volledig beheersing van het voertuig mogelijk blijft.
  • Bij een zicht van minder dan 50 meter, mag niet sneller gereden worden dan 50 km/u.
  • Een bestuurder moet zijn snelheid aanpassen en mag - zonder goede reden - niet zodanig langzaam rijden, dat andere bestuurders worden gehinderd.

Verwarnung of Bussgeldbescheid

In Duitsland worden de lichte overtredingen beboet volgens de "Verwarnung". Voor zwaardere overtredingen geldt een "Bussgeldbescheid". De Verwarnung moet binnen korte tijd betaald worden (binnen één week), betaalt u niet of te laat, dan wordt de Verwarnung omgezet naar een Bussgeldbescheid. Dit heeft als gevolg dat de boete hoger zal uitvallen.

Bezwaar indienen

Bij een Verwarnung kunt u geen bezwaar indienen, bij een Bussgeldbescheid kan dit binnen twee weken na ontvangst van het Bussgeldbescheid. U kunt zich dan wenden tot de instantie die op het Bescheid vermeld staat.

Veelvoorkomende verkeersboetes voor overtredingen in Duitsland


Boetes snelheidsovertredingen Duitsland voor 2018

De hoogte van de boetebedragen voor snelheidsovertredingen in Duitsland zijn ingedeeld in boetes "binnen de bebouwde kom" en in boetes "buiten de bebouwde kom". Daarnaast wordt er bij overtredingen van de maximum toegestane snelheid bij het vaststellen van de hoogte van de boetebedragen een onderscheid gemaakt tussen "normale" en "slechte" weersomstandigheden, waarbij het zicht minder bedraagt dan 50 meter.

Correctie op de gemeten snelheidsovertreding

  • 3 km/u bij overschrijden van de maximumsnelheid tot en met 100 km/u bij flitsen.
  • 3% bij overschrijden van de maximumsnelheid boven 100 km/u bij flitsen.
  • 4 – 5 km/u bij overschrijden van de maximumsnelheid tot en met 100 km/u bij videoregistratie vanuit rijdend voertuig.
  • 4% km/u bij overschrijden van de maximumsnelheid boven 100 km/u bij videoregistratie vanuit rijdend voertuig.

Over het algemeen geldt

Hoe hoger de snelheid, des groter de zijdelingse afstand bij inhalen.

Boetes snelheidsovertredingen binnen en buiten de bebouwde kom

Snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom

Overschrijding van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom en 30 km-zone
Km/u tot 10 11-15 16-20 21-25 26-30 31-40 41-50 51-60 61-70 > 70
Euro 15253580100160200280480680

Snelheidsovertredingen buiten de bebouwde kom

Overschrijding van de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom
Km/u tot 10 11-15 16-20 21-25 26-30 31-40 41-50 51-60 61-70 > 70
Euro 1020307080120160240440600

Snelheidsovertredingen bij slechte weersomstandigheden

Overschrijding van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom bij een zicht van minder dan 50 meter, bij mist, hevige sneeuwval en/of regen
Km/u tot 25 26-30 31-40 41-50 51-60 61-70 >70
Euro 80100160200280480680

Overschrijding van de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom bij een zicht van minder dan 50 meter, bij mist, hevige sneeuwval en/of regen
Km/u tot 25 26-30 31-40 41-50 51-60 61-70 >70
Euro 80100160200280480680

Boetes niet aanhouden voldoende volgafstand, oftewel "bumperkleven"

De hoogte van de boete - in euro's - bij bumperkleven op autowegen en autosnelwegen is afhankelijk van de gereden/gemeten snelheid in combinatie met de afstand die aangehouden wordt ten opzichte van de voorligger. Het boetebedrag wordt bepaald door een percentage van de helft van de gereden/gemeten snelheid.

Onvoldoende volgafstand/bumperkleven tot een snelheid van 80 km/u

  • Onvoldoende afstand (bumperkleven) tot een voorligger binnen de bebouwde kom 25 euro.
  • Onvoldoende afstand (bumperkleven) tot een voorligger tot 80 km/u 25 euro.

Vuistregel volgafstand

De vuistregel is: de afstand tot de voorligger is ongeveer de helft van de aangegeven waarde op de snelheidsmeter. Enkele voorbeelden voor een veilige afstand tot de voorligger bij een snelheid van:
  • 50 km/u = 25 meter
  • 80 km/u = 40 meter
  • 100 km/u = 50 meter
  • 130 km/u = 65 meter

Om de afstand te bepalen zoekt u als oriëntatiepunt een lantaarnpaal, hectometerpaaltje (100 meter) o.i.d. aan de hand waarvan u de juiste afstand tot een voorligger bepaalt.

Afstand tot de voorligger is minder danBoete bij 80 en 100 km/uBoete bij 130 km/u
5/10 x de helft van de gemeten snelheid. 75 100
4/10 x de helft van de gemeten snelheid.100 180
3/10 x de helft van de gemeten snelheid. 160 240
2/10 x de helft van de gemeten snelheid.240 320
1/10 x de helft van de gemeten snelheid. 320 400

Boetes autosnelwegen en autowegen

Motorvoertuigen die een minimumsnelheid van 60 km/u kunnen en mogen rijden, mogen gebruik maken van de autosnelweg.
Op autosnelwegen zal invoegen en uitrijden alleen op de daartoe aangelegde invoeg- en uitrijstroken plaatsvinden. Op autowegen zal het verkeer veelal via kruispunten de autowegen op- en af rijden. Op beide wegen geldt de verplichting zoveel mogelijk rechts te rijden. Bij inhalen mag (tijdelijk) de linker rijstrook gebruikt worden.

Vaststelling van de boetes in het algemeen

Er wordt in Duitsland vaak een onderscheid gemaakt tussen het begaan van een "standaard" overtreding, en overtredingen waarbij ernstige hinder of gevaar voor een ander ontstaat en de overtreding waardoor schade veroorzaakt wordt. Het boetebedrag wordt hoger naarmate de gevolgen van de gemaakte overtreding groter zijn. Voor de vermelde boetebedragen in de kolommen geldt:
  1. Standaard overtreding.
  2. Overtreding ernstige hinder of gevaar.
  3. Overtreding waardoor schade wordt veroorzaakt.

Feit of overtredingBoete 1Boete 2Boete 3
Ongeoorloofd inhalen.30
Ongeoorloofd parkeren. 70
Ongeoorloofd gebruik maken van berm of vluchtstrook. 75
Nier zoveel mogelijk op de rechter rijstrook rijden. 80
Gebruik maken van de weg met voertuigen die niet sneller kunnen rijden dan 60 km/u. 20
Gebruik maken van de weg met voertuigen die -inclusief lading- hoger zijn dan 4.20 meter. 70
Ongeoorloofd stilstaan op op- en afritten. 25 35
Bij stremmend verkeer voorrangsvoertuigen geen gelegenheid geven. 200
Bij invoegen het verkeer op de doorgaande rijbaan niet voor laten gaan. 75 90 110
Als voetganger de weg gebruiken. 10

Boetes verlenen voorrang - voor laten gaan

Bij het verlenen van voorrang geldt de basisregel "rechts gaat voor links". Dit tenzij de voorrang door verkeersborden/-tekens anders wordt geregeld. Kruispunten moeten met gepaste snelheid genaderd worden. Zoek bij twijfel (oog)contact met de andere weggebruiker.

Attentie

Bij uitrijden/verlaten van uitritten, overrijden van trottoirs, bij kantstrepen op de rijbaan, bij parkeerstrepen en verlaten van een erf is een bestuurder verplicht kruisende bestuurders voor te laten gaan alvorens zich in de verkeersstroom te mengen. “rechts voor links” geldt niet. Ook het overige verkeer (voetgangers) moet een bestuurder voor laten gaan.

Feit of overtredingBoete 1Boete 2Boete 3
Te snel aan komen rijden bij een voorrangsweg. 10
De regel "rechts voor links" niet in acht nemen, waarbij hinder ontstaat. 25
Stopbord negeren, waarbij gevaar ontstaat. 70
Verkeer niet voor laten gaan bij wegversmalling. 5
Negeren van de stopstreep. 10
Te snel naderen van een voetgangersoversteekplaats, waarbij voetgangers geen gelegenheid wordt gegeven over te steken 80

Boetes parkeren en stilstaan

Onder parkeren wordt het stilstaan, langer dan 3 minuten bedoeld, ook al blijft u als bestuurder in de auto aanwezig. Onder stilstaan wordt een vrijwillige onderbreking op wegen of vluchtstroken bedoeld, anders dan wanneer dit door verkeerstekens/-borden wordt toegestaan.

Feit of overtredingBoete 1Boete 2Boete 3
Stilstaan bij onoverzichtelijke kruispunten, scherpe bochten, binnen vijf meter van een voetgangersoversteekplaats en taxistandplaatsen en daar waar het door verkeersborden verboden is. 10 15
Stilstaan voor brandplaatsen. 10
Stilstaan naast reeds stilstaande voertuigen. 15 20
Niet plaatsbesparend stilstaan. 10
Onterecht stilstaan op pechstrook of vluchthaven. 20
Stilstaan op het rijvlak van railvoertuigen. 20 30
Parkeren op trottoir of fietspad, bij onoverzichtelijk kruispunten, scherpe bochten, binnen 5 meter voor een voetgangersoversteekplaats, binnen 10 meter van een stopstreep. 15 25 35
Parkeren bij wegversmallingen, zodat voorrangsvoertuigen gehinderd kunnen worden. 60
Parkeren voor of op uitgang voor brandweervoertuigen. 35 65
Dubbel parkeren. 20 25 35
Ongeoorloofd parkeren in verkeersluwe zones. 10 15 30
Parkeren binnen 5 meter van kruispunten, uitritten, bushaltes, taxistandplaatsen, voor en na Andreaskruizen, op putdeksels en daar waar het door verkeerstekens verboden is. 1015 30
Overschrijding van de parkeertijd of niet plaatsen parkeerschijf. 10 tot 30
Parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats. 35
Niet plaatsbesparend geparkeerd. 10
Parkeren op een plaats voor vergunninghouders. 10
Parkeren in voetgangersgebied of andere verbodszones. 3035
Parkeren voor in- en uitritten. 20
Ten onrechte parkeren op vlucht- of pechhaven. 25
Parkeren van een aanhanger, langer dan twee weken. 20
Parkeren binnen de rijlijn van railvoertuigen. 2535
Parkeren op autosnelwegen of autowegen. 70

Boetes inhalen en voorbij gaan

Zijdelingse afstand bij het inhalen: houd bij het inhalen van personenauto's of vrachtauto's minstens 1 meter zijdelingse afstand aan. Bij autobussen en lijndiensten op een halte minimaal 2 meter en bij passeren van fietsen, bromfietsen en motorfietsen minimaal 1,5 meter.
Let op: de toegestane maximumsnelheid mag bij het inhalen niet overschreden worden.

Feit of overtredingBoete 1Boete 2Boete 3
Na inhalen, bij voorsorteren, de ingehaalde hinderen. 20
Bij inhalen te weinig zijdelingse afstand aangehouden. 30
Bij inhalen de snelheid te veel verhoogd. 30
Bij inhalen niet wezenlijk harder rijden dan de in te halen bestuurder. 80 120
In gevaar brengen van het achteropkomende verkeer. 80
Rechts inhalen binnen de bebouwde kom. 30 35
Rechts inhalen buiten de bebouwde kom. 100120 145
Inhalen bij verkeersborden 276 en 277 70
Inhalen bij een voetgangersoversteekplaats. 80
Inhalen bij onduidelijke verkeerssituaties. 100
Inhalen bij onduidelijke verkeerssituaties en inhaalverbod. 150 250 300

Boetes verkeerslichten

Overtreding rood verkeerslicht: iIn basis wordt er een onderscheid gemaakt tussen een “eenvoudige” overtreding en “gekwalificeerde” overtreding. Onder een eenvoudige overtreding wordt het door rood licht rijden tot één seconde roodlicht bedoeld en -de duurdere- gekwalificeerde overtreding geldt als het verkeerslicht langer dan één seconde op rood stond bij passeren van het licht. Rijden door rood licht kan door flitsen of door waarneming van een bevoegde beambte worden vastgesteld.

Feit of overtredingBoete 1Boete 2Boete 3
Door rood licht rijden. 90 200 240
Door rood licht rijden, bij langer dan één seconde roodlicht. 200 320 360
Door rood licht rijden bij pijl voor rechts afslaan. 70 100120
Hinderen van voetgangers en/of fietsers bij een groene pijl voor rechts afslaan. 100

Boetes spoorwegovergang

Automobilisten moeten bij een spoorwegovergang de snelheid aanpassen om tijdig op eventuele gevaren, aanwijzingen en/of signalen te kunnen reageren.

Feit of overtredingBoete 1Boete 2Boete 3
Ongeoorloofd inhalen voor of op een spoorwegovergang. 70 85 105
Geen voorrang verlenen aan een spoorvoertuig bij geplaatst Andreaskruis. 80 100 120
Te snel overrijden van een spoorwegovergang. 100
Overtreding tegen de plicht te wachten. 80 100 120
Overtreding te wachten bij rood of geel waarschuwingslicht. 240 290 350
Negeren van licht, signalen of aanwijzingen. 240 290 350
Overrijden bij gesloten spoorbomen. 700

Boetes milieu en milieuzone

Duitsland kent drie verschillende milieuzones

  • In de eerste mogen auto's met rode, gele of groene milieustickers rijden.
  • In de tweede mogen auto's met een gele of groene milieusticker rijden.
  • De derde zone is uitsluitend toegestaan voor auto's met een groene milieusticker.

Feit of overtredingBoete 1Boete 2Boete 3
Onnodig veroorzaken van geluid en uitlaatgas. 10
Zonder enig doel heen en weer rijden binnen de bebouwde kom. 20
De weg bevuild of bevochtigd waarbij mogelijk gevaar kan ontstaan. 10
Bevuilen van andere verkeersdeelnemers door onachtzaam handelen. 10
Voorwerpen op de weg laten liggen die mogelijk tot gevaar kunnen leiden. 80
Zonder vereiste sticker in een milieuzone rijden. 80

Boetes autobanden

Vuistregel voor de autobanden: in de periode van oktober tot Pasen moet in Duitsland met winterbanden gereden worden. Als alternatief zijn all-seasons banden toegestaan, mits met aanduiding M+S. De profieldiepte op de hoofdgroef moet minimaal 1.6 mm diep zijn. Aanbevolen wordt een minimale diepte van 4 mm.

Feit of overtredingBoete 1Boete 2Boete 3
Rijden met banden die niet aan de weersgesteldheid voldoen. 60 80 100
Als boven, maar dan een ongeval tot gevolg hebbende. 120
Rijden met auto of aanhanger met onvoldoende profiel. 60

Boetes ongeval

Na een ongeval dient de weg zoveel mogelijk vrijgemaakt te worden. Bij een ongeval op de autosnelweg moet een gevarendriehoek of waarschuwende knipperlichten gebruikt worden. Afhankelijk van de ernst van het ongeval moet politie, arts of brandweer ingeschakeld worden.

Feit of overtredingBoete 1Boete 2Boete 3
Achtergelaten voertuig niet afgesloten en als obstakel kenbaar gemaakt. 30
Als betrokkene bij een ongeval het overige verkeer niet waarschuwen. 30 35
Als "kijker" bij een ongeval niet direct doorrijden.30 35
Ongevalssporen verwijderen voordat de politie hier kennis van heeft kunnen nemen. 30

Boetes verkeerscontrole

Over het algemeen zijn verkeerscontroles routinematig en betreft het controle van de papieren, het voertuig en dan met name de conditie van de banden, de verlichting, aanwezigheid van gevarendriehoek en waarschuwingsvest(en).

Feit of overtredingBoete 1Boete 2Boete 3
Het niet kunnen tonen van rijbewijs en kentekenpapieren. 10
Het niet aanwezig zijn van verbanddoos, gevarendriehoek en gevarenvest. 15
Niet opvolgen van aanwijzingen van de politiebeambte bij een verkeerscontrole. 20
Geen vrij baan geven aan voorrangsvoertuigen. 20
Stopteken van de politie negeren. 70
Aanwijzing van de politie niet opvolgen. 70

Boetes alcohol en drugs in het verkeer

In Duitsland is een alcoholpromillage van maximaal 0,5 promille toegestaan, mits de bestuurder ouder is dan 21 jaar en geen beginnersrijbewijs heeft. Bij misbruik van zowel alcohol of drugs geldt bij een verkeerscontrole een boete van:
  • Eerste keer 500 euro.
  • Tweede keer 1000 euro.
  • Derde keer 1500 euro.

Boetes mobiel bellen

In het algemeen geldt dat de mobiele telefoon indien spraakgestuurd of NIET in de hand gehouden gebruikt mag worden (als telefoon of navigatie). Gebruik mag niet ten koste gaan van de verkeersveiligheid

Feit of overtredingBoete 1Boete 2Boete 3
Onjuist gebruik van het mobieltje. 100 150 200

Voorbeelden van lichte en zware overtredingen

Voorbeelden lichte overtredingen

  • Rijden met niet goed gezekerde lading.
  • Rijden zonder veiligheidsgordel.
  • Vervoeren van kinderen zonder kinderzitje.
  • Rijden met te weinig profiel op de banden.
  • Snelheidsovertredingen minder dan 20 km/u.
  • Met vervuild voertuig rijden in een milieuzone.
  • Het niet kunnen tonen van het rijbewijs.

Voorbeelden zware overtredingen

  • Dronken achter het stuur aan het verkeer deelnemen.
  • Bumperkleven.
  • Oneigenlijk gebruik van de vluchtstrook.
  • Gevaarlijk verkeersgedrag.
  • Negeren van een rood verkeerslicht.
  • Negeren van een inhaalverbod.
  • Snelheidsovertredingen boven 20 km/u.

Lees verder

© 2016 - 2018 Jvd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Buitenlandse verkeersboetes worden in Nederland geïndBuitenlandse verkeersboetes worden in Nederland geïndWie in Europa een verkeersovertreding begaat en daar door de politie bekeurd wordt, heeft grote kans dat hij een acceptg…
EK voetbal 1972Voor het eerst in de geschiedenis bereikte België in 1972 de finales van het EK. Dat jaar werd België ook gekozen tot he…
Ek voetbal 19921992 is het jaar dat het EK voor de 9e keer word gehouden. Dit jaar is Zweden het gastland om het EK te mogen organisere…
EK voetbal 1980Het EK van 1980 word georganiseerd door gastland Italië. Dit is de 2e keer dat Italië de eer heeft om het EK te mogen or…
WK voetbal 19741974 is het jaar dat West-Duitsland de kans krijgt om het Wereld Kampioenschap voetbal te mogen organiseren. Dit jaar zi…
Bronnen en referenties
  • StVO - Bussgeldkatalog 2018

Reageer op het artikel "Boetes - Verkeersboetes in Duitsland voor 2018"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Danny, 04-08-2018 23:26 #12
Heb een boete gekregen voor 33km te hard buiten de bebouwde kom is dit een probleem aangezien ik in NL nog beschouwd word als beginnend bestuurder? Reactie infoteur, 06-08-2018
Beste Danny,

De snelheidsovertreding in Duitsland heeft geen consequenties voor het rijbewijs in Nederland.

Mvg - Sjaak

Rob, 25-07-2018 11:11 #11
Boete gekregen wegens verkeerde rijstrook benutten. in baustelle rij ik netjes rechts, mijn spiegel van de sprinter overschrijdt echter de rijstrook met 20 cm, zodoende boete! omdat ik 600 meter voor de Baustelle een bord had moeten zien dat het voertuig niet breder zou mogen zijn dan… Lekker dan, wat kan ik hiertegen doen? Reactie infoteur, 25-07-2018
Beste Rob,

In Duitsland geldt de maximale breedte inclusief de spiegels, dit in tegenstelling tot Nederland. Helaas zou het dus kunnen zijn dat je te breed was.
Zie o.a.:
https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8428367&start=28

Mvg - Sjaak

Marieke, 19-06-2018 15:01 #10
Ik heb een Bussgeldbescheid ontvangen voor overschrijding van de max. snelheid met 48 km/u buiten de bebouwde kom. Dit zou volgens de staffel een geldboete van 160 euro zijn. Echter staat er in de brief bij dat ze in plaats van het opleggen van een rijverbod de boete verhoogd hebben naar 320 euro! Wie bepaalt of je een rijontzegging krijgt of een geldboete? ik krijg liever een rijverbod van 1 maand dan een gelboete van 320 euro. Wie weet tot wie ik mij met deze vraag kan wenden of hoe dit zit? Reactie infoteur, 19-06-2018
Beste Marieke,

In plaats van het opsturen van het rijbewijs naar de Duitse autoriteiten door de rij-ontzegging kan ook een verdubbeling van de boete vastgesteld worden. Alhoewel dit veel geld is, is het waarschijnlijk gunstiger dan dat je het rijbewijs voor minimaal een week kwijt bent, zodat je gedurende deze tijd ook geen auto in Nederland mag besturen (los van de rijontzegging van een maand in Duitsland). Opsturen van het rijbewijs zou zonder verhoging van de boete het enig alternatief zijn.
Zie ook de vraagstelling op:
https://www.anwb.nl/experts/Juridisch/vraag/741578b1-6bb6-46ee-a6bd-0dff8023c07b/boete-+-rijverbod-duitsland-wat-moet-ik-doen-met-het-rijverbod
en informatie op:
https://www.bussgeldkatalog.org/geschwindigkeitsueberschreitung/

Mvg - Sjaak

Guido, 12-01-2018 09:46 #9
Hallo Sjaak,
Aanvullend: ik zie dat zelfs de RDW het op zijn website heeft vermeld:
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/uw-registratie-bij-de-rdw/uitwisseling-van-kentekengegevens-voor-buitenlandse-verkeersboetes
-> specifiek en beperkend tot 8 typen overtredingen.

Betekent dit dat er in mijn geval ten onrechte vanuit Duitsland kentekengegevens zijn opgevraagd? En dat er dus geen zaak voor ze is aangaande de door hen aangenomen overtreding van te weinig afstand houden"? Reactie infoteur, 12-01-2018
Beste Guido,

Bedankt voor de reactie, het was me niet bekend. Mogelijk zou bumperkleven onder een snelheidsovertreding kunnen vallen?
Het kan dat je bezwaar indient. Dit houdt dan wel in dat je in eerste instantie niet betaald en wacht op de aanmaning (bussgelgbescheid), hetgeen eventueel wel resulteert in een hogere boete.

Mvg - Sjaak

Guido, 12-01-2018 09:40 #8
Hallo Sjaak,

Bedankt voor je reactie. Echter de link die je aangeeft laat dezelfde richtlijn zien waarin onder artikel 2 de 8 overtredingen vermeld worden qua toepassing. Dit is toch een officieel en juridisch gesloten document voor de lidstaten?
Mvg, Guido

Guido, 11-01-2018 14:15 #7
Heb een boete ontvangen uit Duitsland voor te weinig afstand houden icm bepaalde snelheid.
Foto gemaakt als bewijs en aan de hand van kentekengegevens uitwisseling mij 'opgespoord' neem ik aan.

Vraag: kan/mag een Duitse instantie voor dit type overtreding wel mijn gegevens opvragen en daarmee mij dus in Nederland een boete opleggen?
Vraag dit omdat er een EU directive bestaat waarin precies wordt aangegeven voor welk type overtredingen er gegevens mogen worden uitgewisseld :http://etsc.eu/faq-eu-cross-border-enforcement-directive/
-Dat zijn er dus 8, echter niet de overtreding van afstand houden.

In hoeverre moeten lidstaten zich aan deze regeling houden? Reactie infoteur, 11-01-2018
Beste Guido,

Sinds 2013 bestaat er tussen de meeste EU landen een verdrag die het mogelijk maakt de kentekengegevens op te vragen. De 8 items die op de gelinkte site worden vermeld, lijken me niet correct/volledig.
Zie:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32011L0082

Mvg - Sjaak

Hanna, 25-11-2017 22:10 #6
Heb boete uit Duitsland gekregen. Nu is mijn vraag kan ik die meteen betalen of moet ik eerst het antwoord formulier invullen en terug sturen en dan wachten op bedrag/bericht? Reactie infoteur, 28-11-2017
Beste Hanna,

Het ligt er aan waar voor, en hoe hoog de boete is.
Kijk even bij de volgende link:
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie/met-de-auto-op-reis/boete-buitenland/boete-uit-duitsland

Mvg - Sjaak

Hans, 09-09-2017 16:29 #5
Ik heb net als Billy na een bezoek aan Monschau het verzoek gekregen om 108.50 in de Duitse staatskas te storten.
Het is niet even snel te achterhalen of het ter plekke duidelijk is aangegeven dat je er maar 30 mag rijden, op de bekeuring is het niet duidelijk waar de flitsplek is. Ga gewoon maar reageren dat de snelheids aanduiding ter plekke niet duidelijk is en dat ik zonder opzet schijnbaar mogelijk te hard heb gereden. vinden wij hier de adm. kosten al hoog daar weten ze in Duitsland helemaal wel raad mee 80. voor de overtreding + 28.50 voor kosten en onkosten. Nu nog even een paar uurtjes om het in het Duits te formuleren. Gr. Hans Reactie infoteur, 11-09-2017
Beste Hans,

Of je succes zult hebben weet ik niet, maar misschien heb je aan de volgende informatie nog wat?
http://verkeersboetes.blogspot.nl/2010/07/bekeuring-duitsland.html

https://www.anwb.nl/experts/juridisch/vraag/032ddff8-728b-4eb9-9fc0-ce03d9d57c6b/wat-te-doen-met-een-duitse-brief-over-een-rijverbod

Mvg - Sjaak

Md, 14-06-2017 17:27 #4
Hallo,

Ook ik heb onlangs een mooie brief binnengekregen van de oosterburen. Door rood rijden, kosten: 432 EUR (!). Dit was op een erg onoverzichtelijke kruising (vanuit een zijweg de doorgaande weg op) waarbij ik nooit een stoplicht voor mijn weghelft heb gezien.
Lees hier max. 320 Euro, wanneer gevaar ontstaat. Dit was 's avonds en er was geen hond op de weg, enig idee waarom de boete dusdanig hoog is? Zijn er mogelijkheden om hier tegen in beroep te gaan?
Gr M Reactie infoteur, 15-06-2017
Beste Md,

Gaat het misschien om meerdere overtredingen? Voor het negeren van rood licht staat 320 tot 360 euro.
Kijk voor indienen van bezwaar even bij het volgende:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?9,5467432

Mvg - Sjaak

Sarina, 27-01-2017 21:03 #3
Hallo,
wij rijden met een Ford Mustang 2,3 ecoboost met sportuitlaat. Nu gaan wij in juni voor een weekend naar Duitsland naar een Mustang meeting. Klopt het dat er een nieuwe wet is dat je in Duitsland beboet kan worden als je met een sportuitlaat rijdt?

grtjs Sarina. Reactie infoteur, 30-01-2017
Beste Sarina,

Helaas kan ik je geen concreet antwoord geven. Ik neem aan dat het -net als in Nederland- onder andere aan het aantal decibellen gekoppeld is en niet aan de uitvoering.
Mogelijk heb je hier wat aan:
http://www.bmvi.de/SiteGlobals/Forms/Suche/DE/Servicesuche_Formular.html?nn=12872&resourceId=13364&input_=12872&pageLocale=de&templateQueryStringSearch=dezibel&submit=Suchen

Mvg - Sjaak

Billy Sobrie, 28-11-2016 19:19 #2
Een bezoekje aan Monschau kost mij 108,50€. Op de terugweg geflitst in bebouwde kom: overtreding 24km u zone 30 zijnde 80€. Als betrokkene komen er nog kosten bij id Name MSP KOSTEN nicht vorhanden EUR te voldoen; Als je denkt met 80€ er vanaf te komen zoals te lezen op internet ben je wel mis. Alles netjes vertaald maar als je wil reageren moet het wel in het Duits gebeuren. Mijn vraag: kan ik in België beboet worden als ik daarop niet reageer? Reactie infoteur, 29-11-2016
Beste Billy,

Ik begrijp je vraag niet zo goed, je bent beboet in Duitsland… reactie België?
Mocht je in België beboet worden, dan krijg je een beschikking thuisgestuurd.

Mvg - Sjaak

Marco, 24-03-2016 09:19 #1
Ik heb mij laten vertellen dat een boete voor buitenlanders hoger is. De reden zou zijn omdat er bij de Duitsers een punt van het puntenrijbewijs wordt afgetrokken, doordat dit bij buitenlanders niet kan zijn de bedragen hoger. Ik vraag mij nu af of dit ook waar is omdat ik het verder nergens terug kan vinden. Iemand een idee?

Gr vMarco Reactie infoteur, 25-03-2016
Beste Marco,

Bij mijn weten zijn de boetebedragen voor buitenlanders niet hoger (als er al niet direct wordt betaald). Wel kunnen er administratiekosten in rekening worden gebracht.
Ook voor buitenlanders gelden de strafpunten. Alhoewel ik de exacte uitvoering niet ken, geven de volgende publicaties wel wat meer duidelijkheid.
http://www.evo.nl/site/nederlanders-krijgen-duitse-verkeersstrafpunten
en
http://www.chauffeursforum.nl/index.php/topic/19513-inzicht-duits-boete-stelsel/

Mvg - Sjaak

Infoteur: Jvd
Laatste update: 06-03-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Special: Bekeuringen en Boetes
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 12
Schrijf mee!