InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Taxi-app Uber: Hoe werkt dat?

Taxi-app Uber: Hoe werkt dat?

Taxi-app Uber: Hoe werkt dat? Snel en makkelijk een taxi bestellen. Met de Uber app bestel en betaal je je taxi met je mobiele telefoon en kun je tevens checken waar de door jou bestelde taxi zich op dat moment bevindt.

Uber, wat is dat?

Uber is een applicatie waarmee je via je tablet of mobiele telefoon een taxi kunt bestellen en betalen. De Uber app voor Iphone en Android telefoons werd in 2010 gelanceerd in San Francisco. Na 2010 heeft de taxi service zich snel verspreid. Eind 2013 kan in verschillende steden in 22 landen een taxi besteld worden via de Uber app. Als je je eenmaal hebt aangemeld in het systeem, kun je in al deze landen taxi's oproepen en betalen via de Uber app. In Nederland is het eind 2013 alleen nog maar mogelijk om in Amsterdam taxi's te bestellen via de Uber app, maar verwacht wordt dat het aantal steden waar binnen ons land met de app gereisd kan worden snel uitgebreid zal worden.

Tarieven

Uber werkt net zoals reguliere taxi's met een taxiprijs die berekend is op basis van kilometers of op de duur van de taxirit. Een verschil met andere taxibedrijven is dat je je taxirit niet afrekent bij de chauffeur, maar via de Uber app. Je hoeft ook geen fooi te geven. Betaling via de app kan met Paypal of met je creditcard. Via de app kun je kiezen uit auto's uit verschillende categorieën. Hierbij staat ook de prijs vermeld; hoe luxer de auto, hoe meer je betaalt voor de taxirit. In Amsterdam zijn er twee verschillende categorieën waarvoor verschillende prijzen worden gebruikt, namelijk UberBLACK, bijvoorbeeld een Mercedes E klasse, BMW 5-serie of Audi A6 en UberLUX, bijvoorbeeld een Mercedes S klasse, BMW 7-serie of Audi A8. Auto's uit beide categorieën bieden plaats aan maximaal vier personen. Tevens kun je in de app de minimale tarieven en tarieven bij annulering van de rit vinden. Let wel op dat er zelfs voor een auto uit de UberBLACK categorie een minimaal tarief geldt van 10, zelfs voor korte ritjes.

Ritprijs (prijspeil december 2013)

UberBLACK
Een ritje met een taxi uit de categorie UberBLACK heeft een basistarief van 5 en kost 0,40 per minuut of 1,90 per kilometer. Het minimumtarief is 10 en ook bij annulering betaal je 10.

UberLUX
Een ritje met een taxi uit de categorie UberLUX heeft een basistarief van 7 en kost 0,45 per minuut of 2,10 per kilometer. Het minimumtarief is 15 en bij annulering betaal je 10.

Bovenstaande prijzen kunnen tijdens drukke dagen aangepast worden om beschikbare taxi's te kunnen garanderen.

Vaste tarieven

Je kunt van het centrum van Amsterdam naar Schiphol reizen met een taxi van Uber voor 45 voor een standaard model taxi (UberBLACK) en voor 55 voor een luxere auto (UberLUX, prijspeil december 2013).

Hoe lang duurt het voordat je wordt opgehaald?

De gemiddelde ophaaltijd in Amsterdam ligt rond de 5 a 10 minuten. Het handige aan de Uber app is dat je live kunt volgen hoe lang het ongeveer nog gaat duren voordat de chauffeur bij je is. Wanneer je de precieze aankomsttijd wilt weten kun je de chauffeur bellen of sms'en; het telefoonnummer is ook te vinden in de app.

Google

In augustus 2013 werd het nieuws naar buiten gebracht dat Google werkt aan zelfrijdende onbemande taxi's, de zogenaamde robo-taxi's. Deze taxi's kunnen op afroep passagiers ophalen en ze naar de door hen gewenste bestemming brengen. In eerste instantie zouden er nog chauffeurs achter het stuur van de robo-taxi's moeten zitten om in te kunnen grijpen mocht dit nodig zijn. Het doel van Google is, dat deze auto's uiteindelijk volledig autonoom kunnen opereren. Google heeft onlangs een investering gedaan van $258.000.000 in de taxi-oproep app Uber. Met behulp van deze app zouden klanten binnen enkele minuten een Google auto moeten kunnen bestellen met behulp van hun mobiele telefoon of tablet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.uber.com

Reageer op het artikel "Taxi-app Uber: Hoe werkt dat?"

Infoteur: Marrie123
Gepubliceerd: 11-12-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!