InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Van A naar B met Uber: hoe werkt deze taxi-app?

Van A naar B met Uber: hoe werkt deze taxi-app?

Van A naar B met Uber: hoe werkt deze taxi-app? Uber is een smartphone-app waarmee je een taxirit kunt aanvragen. De app wordt voornamelijk in de Verenigde Staten en grote steden gebruikt. Zo kun je in Nederland de app goed gebruiken in Amsterdam, net zoals in de meeste andere Europese hoofdsteden ook het geval is. Uber is erg populair geworden omdat het een makkelijke, snelle en vaak goedkopere manier is om jezelf te verplaatsen van A naar B. Voornamelijk in gebieden waar het openbaar vervoer minder goed is geregeld biedt de app een goede oplossing.

Installeren van Uber

Voordat je Uber installeert is het belangrijk om te controleren of de app wel te gebruiken is in het gebied waar je bent of waar je naartoe gaat. Dit kun je doen via de website van Uber. Uber is te downloaden als app voor zowel Microsoft, Android als iOS-toestellen. De app is gratis te downloaden en te vinden in de gebruikelijke Playstore of App store. Voordat je de taxi-app daadwerkelijk kunt gebruiken is het van belang dat je de nodige gegevens over jezelf aanlevert. Daarnaast moet je de app toegang geven tot jouw locatiegegevens, zodat de afstand van je locatie tot je eindbestemming kan worden bepaald. Ook moet je jouw betaalmethode invoeren, zodat de taxichauffeur betaald krijgt wanneer je een rit maakt.

Het aanvragen van een taxirit

In Uber kun je de door jouw gewenste ophaallocatie instellen. / Bron: Sandeepnewstyle, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)In Uber kun je de door jouw gewenste ophaallocatie instellen. / Bron: Sandeepnewstyle, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
Wanneer je alle benodigde gegevens hebt aangeleverd, is het mogelijk om een taxirit aan te vragen. In de Uber-app zie je een plattegrond met jouw locatie daarop aangegeven. Wil je niet vanaf je huidige locatie worden opgehaald, dan kun je dit nog wijzigen in de door jouw gewenste ophaallocatie. Op de plattegrond zie je ook verschillende auto’s aangegeven; dit zijn de aanwezige Uber-taxi’s in jouw buurt. In het veld ‘Waarheen?’ (of Engels ‘Where to?’) kun je invullen waar je graag heen wilt reizen. Bij het aanklikken van de gewenste locatie zie je wat de snelste route is naar deze eindbestemming, hoe lang een taxirit naar deze bestemming duurt en wat de prijs is van de rit. Bevestig je dit aanbod, dan krijg je meer gegevens over jouw specifieke taxirit.

Een taxirit aangevraagd

Heb je een taxirit aangevraagd, dan zul je meer details ontvangen. Je krijgt gegevens waarmee je jouw taxi makkelijk kan vinden, zoals de naam en vaak de foto van een chauffeur. Ook zie je in wat voor type auto jouw rit zal zijn en wat de kleur is van deze auto. Meestal krijg je daarbij ook een foto van die auto. Verder zie je waar die Uber-taxi zich bevindt op de kaart, en wat de afstand is tot jouw locatie. Je wachttijd staat daarbij ook aangegeven, zo weet je of je wellicht nog wat tijd hebt om wat anders te doen voordat je wordt opgehaald. Uber-taxi’s kun je herkennen omdat ze het logo van Uber duidelijk moeten laten zien. Het logo is vaak te zien op of onder de voorruit van de auto. De gegevens die je krijgt over jouw taxirit samengevat:
  • De naam van de bestuurder
  • Een foto van de bestuurder (optioneel)
  • De beoordeling van de bestuurder (van laag naar hoog: 1 tot 5 sterren)
  • Het automerk en type
  • De kleur van de auto
  • Een foto van de auto (optioneel)
  • De wachttijd
  • De real-time locatie van de chauffeur aangegeven op de kaart

Eventueel annuleren van een net aangevraagde rit is ook nog mogelijk. Dit is wel tegen een kleine betaling om de al gemaakte kosten van de Uber-chauffeur te dekken.

De Uber-taxirit

De Uber-chauffeur ziet automatisch jouw route in zijn navigatiesysteem. / Bron: Alexander Torrenegra from Secaucus, NJ (New York Metro), United States, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)De Uber-chauffeur ziet automatisch jouw route in zijn navigatiesysteem. / Bron: Alexander Torrenegra from Secaucus, NJ (New York Metro), United States, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
Wanneer je eenmaal jouw Uber-taxi hebt gevonden, hoef je eigenlijk niets meer te doen. De Uber-chauffeur heeft jouw eindbestemming al in zijn navigatiesysteem staan en kan er dus zo snel mogelijk naartoe rijden. De chauffeur is ook verplicht dit te doen omdat hij anders geen nieuwe ritten meer kan aannemen. Ook is het afrekenen met de chauffeur niet meer nodig, omdat je automatisch via Uber betaalt met jouw gekozen betaalmethode en voor het door jouw geaccepteerde bedrag. Eventuele omwegen die de chauffeur maakt hebben geen effect op het bedrag dat van jouw rekening afgaat. Het bedrag waarmee je van tevoren akkoord bent gegaan bij het aanvragen van de taxirit staat vast.

Fooien en waardering voor de Uber-chauffeur

Eventuele fooien die je wilt geven aan je chauffeur kun je natuurlijk wel contant geven. Maar na de rit heb je ook de mogelijkheid in de Uber-app om een fooi te geven. Deze wordt dan als extra, weer door de door jouw gekozen betaalmethode, naar de chauffeur overgemaakt. Wanneer je tevreden bent over de taxirit kun je de chauffeur daarbij ook een goede beoordeling achterlaten (keuze van 1 tot 5 sterren), eventueel met een korte review. Hier kun je ook je waardering mee uiten. Deze beoordeling beïnvloedt de kansen van de chauffeur op een volgende rit. Op deze manier worden ook chauffeurs waarmee negatieve ervaringen zijn benadeeld.
© 2018 Shiny, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Taxi-app Uber: Hoe werkt dat?Taxi-app Uber: Hoe werkt dat?Snel en makkelijk een taxi bestellen. Met de Uber app bestel en betaal je je taxi met je mobiele telefoon en kun je teve…
Uberpop-chauffeur worden, met startpremieUberpop-chauffeur worden, met startpremieZelf UberPop-chauffeur worden? Goedkoop een taxi bestellen in Nederland kan eenvoudig met de app-dienst Uberpop. Op deze…
Waarom leren Londense taxichauffeurs 25.000 straten?Waarom leren Londense taxichauffeurs 25.000 straten?Als je wel eens in Londen geweest bent, heb je ze niet kunnen missen; de typische (vaak zwarte) Londense cabs rijden ove…
Google X: De zelfrijdende autoGoogle X: De zelfrijdende autoIn Nederland sterven jaarlijks zo'n 650 mensen in het verkeer, bijna twee per dag. Ook zijn files een groot probleem waa…
Wat kost een taxi?Nederland is niet één van de goedkoopste landen om een taxi te nemen. De overheid stelt de prijzen niet vast, dat doet n…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Van A naar B met Uber: hoe werkt deze taxi-app?"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 14-05-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!