De World Solar Challenge in Australië
De World Solar Challenge is een tweejaarlijkse race waarbij voertuigen worden ingezet die door middel van zonne-energie worden aangedreven. Deze voertuigen moeten aan bepaalde eisen voldoen voordat zij gebruikt mogen worden. Deze eisen zijn per klassement verschillend. De route die de deelnemers moeten afleggen is meer dan drieduizend kilometer lang en loopt door Australië heen. Tijdens de wedstrijd worden er meerdere grote steden gepasseerd. Teams van over de hele wereld doen mee en Nederland heeft ook meegedaan aan deze race. Hoe heeft Nederland in het verleden gepresteerd? Hoe lang is de route exact en wanneer werd de eerste race precies gehouden?
De World Solar Challenge
De eerste World Solar Challenge race
De World Solar Challenge werd in 1987 voor het eerst gehouden. Vanaf dit jaar werd er om de drie jaar opnieuw een race georganiseerd. Vanaf het jaar 2000 is dit veranderd en wordt er om de twee jaar een race gehouden (tijdens de oneven jaren). De race wordt in Australië gehouden omdat het hier ieder jaar zonnig is.
Eisen waaraan de voertuigen dienen te voldoen
Er zijn in totaal drie verschillende klassementen, namelijk de 'Challenger-klasse', 'Cruiser-klasse', en 'Adventure-klasse'. De eisen tussen deze klassen verschillen enorm. Zij hebben echter wel dezelfde veiligheidseisen.
Challenger-klasse
Zonnewagens die in dit klassement zitten mogen alleen op zonne-energie rijden (afgezien van ongeveer 5 kWh volgeladen accu aan het begin van de race). Er mag maar met één coureur gereden worden. Het totaal oppervlakte aan zonne-cellen dat gebruikt kan worden, kan per wedstrijd verschillen. Op alle vier de wielen dienen er mechanische remmen aanwezig te zijn.
Cruiser-klasse
Deze auto's worden deels opgeladen door middel van zonne-energie. De accu's worden tijdens de race ook met behulp van het elektriciteitsnet opgeladen. De hoeveelheid elektriciteit die gebruikt is wordt geregistreerd. Deze voertuigen worden beoordeeld op het comfort, bruikbaarheid en efficiëntie. De efficiëntie wordt beïnvloed door het aantal passagiers dat het voertuig kan vervoeren. Dit kan uiteindelijk bijdragen aan een hogere score. De voertuigen vervoeren in totaal minimaal twee personen.
Adventure-klasse
De zonnewagens die binnen deze klasse meedoen spelen niet in competitie tegen elkaar. Hierdoor zijn de eisen van deze voertuigen een stuk soepeler.
Locatie & route
De race wordt iedere twee jaar in Australië gehouden. De route is in totaal 3.021 kilometer lang. Hij begint bij de stad Darwin en eindigt bij Adelaide. Deze route gaat onder andere langs de stad Alice Springs. Darwin behoort samen met Alice Springs tot de grootste steden van het Noordelijk Territorium. De volgende steden waren een onderdeel van de route in 2017:
- Darwin (Start)
- Katherine (Op 317 km)
- Daly Waters (Op 588 km)
- Tennant Creek (Op 987 km)
- Barrow Creek (Op 1.210 km)
- Alice Springs (Op 1.493 km)
- Kulgera (Op 1.766 km)
- Coober Pedy (Op 2.179 km)
- Glendambo (Op 2.432 km)
- Port Augusta (Op 2.720 km)
- Adelaide (Op 2.021 km)
Nederlandse deelname
Nederland behoort tot de sterkste deelnemers vanwege de vele overwinningen. De Technische Universiteit Delft heeft namelijk vele malen de race gewonnen. De wedstrijden werden onder andere gewonnen door middel van de 'Nuna' zonnewagens van de Nuon Solar Team. Dit team bestond uit 16 studenten. Zij waren allen afkomstig van de Technische Universiteit Delft. Nuon was de hoofdsponsor van het team.
De Global Green Challenge
Vanaf 2009 werd de wedstrijd een onderdeel van de Global Green Challenge. Dit was tevens het jaar dat deze wedstrijd werd opgericht. De Global Green Challenge is een race waarbij ook andere milieuvriendelijke of zuinige auto's mee kunnen doen. Net als de World Solar Challenge begint de Global Green Challenge bij Darwin en eindigt het bij Alice Springs.