InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Rijbewijs online verlengen: zo werkt het

Rijbewijs online verlengen: zo werkt het

Rijbewijs online verlengen: zo werkt het In een aantal steden - waaronder Amsterdam, Rotterdam en Utrecht - is het vanaf 2018 of 2019 mogelijk om online een verlenging van het rijbewijs aan te vragen. In plaats van twee keer het gemeentehuis te bezoeken hoeft dat dan nog maar één keer: alleen om het nieuwe rijbewijs op te halen. De eerste gemeente die dit mogelijk maakt is Arnhem. Het digitaal aanvragen van een verlenging kan daar vanaf 3 oktober 2018. In de daarop volgende maanden wordt dit in het kader van een proef ook mogelijk in Albasserdam, Amsterdam, Dordrecht, Eindhoven, Haarlemmermeer, Hendrik-Ido-Ambacht, ’s-Hertogenbosch, Hollands Kroon, Molenwaard, Papendrecht, Rotterdam, Sliedrecht, Utrecht en Zwijndrecht.

Online verlengen van een rijbewijs

Rijbewijzen in Nederland

In Nederland uitgegeven rijbewijzen voor de auto zijn in principe altijd tien jaar geldig. Alleen wanneer je 65 of ouder bent of je medisch gekeurd moet worden vanwege een lichamelijke of geestelijke beperking dan kan de geldigheidsduur van het rijbewijs korter zijn. Rijbewijzen voor een vrachtwagen of bus zijn altijd vijf jaar geldig (2018).

Het is strafbaar om te rijden zonder geldig rijbewijs - ook wanneer je rijbewijs verlopen is - en dus is het belangrijk dit tijdig te verlengen als de verloopdatum in zicht komt. Wanneer je in het bezit bent van een geldig rijbewijs maar tussentijds slaagt voor een rijbewijs in een andere rijbewijscategorie dan dien je een nieuw rijbewijs aan te vragen. Het voertuig in de nieuwe categorie mag pas bestuurd worden wanneer de categorie in het nieuwe rijbewijs is bijgeschreven.

Verlengen rijbewijs: hoe werkt het?

Als je rijbewijs verlengt moet worden dan doe je dit bij de gemeente waar je staat ingeschreven. Je kunt hiervoor bij je gemeente een afspraak maken en je dient je dan te melden met een geldig legitimatiebewijs, een pasfoto en je oude rijbewijs. In sommige gevallen is daarnaast een Verklaring van Geschiktheid (VvG) of geneeskundige verklaring nodig. Om je rijbewijs te verlengen zijn altijd twee bezoeken aan de gemeente vereist: één om het nieuwe rijbewijs aan te vragen en één om het op te halen. De kosten die in rekening worden gebracht voor het verlengen van het rijbewijs verschillen per gemeente. De hoogte van de leges kunnen op de website van de eigen gemeente worden nagekeken.

Online verlengen in een aantal gemeenten

Met ingang van 3 oktober 2018 gaat een proef in waarbij inwoners van een aantal gemeenten hun rijbewijs online kunnen verlengen, gebruikmakend van een DigiD. Dit bekent dat men nog maar één bezoek aan het gemeentehuis hoeft te brengen in plaats van twee: het rijbewijs wordt online aangevraagd en men hoeft het alleen maar op te halen. Het ophalen kan al met twee werkdagen. De gemeenten die de mogelijkheid bieden het rijbewijs online te verlengen doen mee aan een proef die minimaal een jaar loopt. Gedurende de proef blijft het ook mogelijk om de verlenging van het rijbewijs in persoon op het gemeentehuis aan te vragen. De eerste gemeente die dit mogelijk maakt is Arnhem, waar digitaal verlengen kan vanaf 3 oktober 2018. De gemeenten die zich in de daarop volgende maanden bij deze proef aansluiten zijn de volgenden*:
  • Albasserdam
  • Amsterdam
  • Dordrecht
  • Eindhoven
  • Haarlemmermeer
  • Hendrik-Ido-Ambacht
  • ’s-Hertogenbosch
  • Hollands Kroon
  • Molenwaard
  • Papendrecht
  • Rotterdam
  • Sliedrecht
  • Utrecht
  • Zwijndrecht

*Zodra meer bekend is over de datum waarop de proef in deze steden ingaat wordt dit in het overzicht aangevuld.

Hoe werkt het?

Als je huidige rijbewijs bijna verloopt dan ontvang je hierover bericht van de RDW. Sta je ingeschreven bij een van de deelnemende gemeenten dan kun je ervoor kiezen je rijbewijs digitaal te verlengen. Je gaat hiervoor eerst naar een erkende fotograaf om een pasfoto te laten maken (zie hieronder). De fotograaf stuurt de foto door naar de RDW. Na controle van de foto ontvang je bericht van de RDW. Via de de RDW-dienst ‘Rijbewijs aanvragen’ vraag je vervolgens een verlenging aan. Dit vereist het gebruik van een Android-smartphone met NFC-lezer. Ook dien je de DigiD-app te downloaden. Heb je alle stappen doorlopen dan ontvang je van de RDW een bevestiging dat je nieuwe rijbewijs wordt gemaakt. Twee werkdagen later krijg je van de RDW een bericht dat het rijbewijs kan worden opgehaald. Op het gemeentehuis dien je je te legitimeren met een geldig identiteitsbewijs.

Uploaden pasfoto

Om online een verlenging van het rijbewijs aan te vragen is het nodig een pasfoto te uploaden. De pasfoto moet in dat geval gemaakt zijn door een erkende fotograaf. Een overzicht van erkende fotografen kan worden geraadpleegd via de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De fotograaf stuurt de foto door naar de gemeente en zodra deze is goedgekeurd kan men online de verlenging in orde maken. De RDW werkt met een Erkenningsregeling voor fotografen. De lijst met erkende fotografen kan daardoor regelmatig worden aangevuld. De RDW bewaart de foto die het heeft ontvangen van de fotograaf zes maanden. Zo lang heb je dus de tijd om de verlenging ook daadwerkelijk aan te vragen. Wacht je hier langer mee dan dien je een nieuwe pasfoto te laten maken.

Kosten digitale verlenging

De kosten voor de digitale verlenging van je rijbewijs kunnen online met iDeal betaald worden. Het online verlengen van het rijbewijs kost in 2018 € 39,45 en in 2019 € 39,78.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij een verlopen rijbewijs (in het buitenland)?Wat te doen bij een verlopen rijbewijs (in het buitenland)?Indien het rijbewijs is verlopen dan is men strikt genomen overal ter wereld strafbaar als men een voertuig op de openba…
Senioren: rijbewijs verlengenEen rijbewijs heeft een beperkte geldigheid, namelijk tien jaar. Wanneer de geldigheid verloopt moet het rijbewijs worde…
Haken en ogen bij verlengen van het rijbewijsHaken en ogen bij verlengen van het rijbewijsHoe gaat het verlengen van je rijbewijs precies in z’n werk. Moet je zelf actie nemen of kun je afwachten tot je een ber…
Wat kost een paspoort?Wat kost een paspoort?Een paspoort aanvragen of verlengen voor alle gezinsleden kan flink in de papieren lopen. De tarieven kunnen van gemeent…
Vrachtwagenchauffeur wordenVrachtwagenchauffeur wordenMisschien droom je er altijd al van om vrachtwagenchauffeur te worden. Natuurlijk heb je dan je rijbewijs nodig. Maar er…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onbekend, Pexels
  • https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/het-rijbewijs/nederlands-rijbewijs-verlengen/ik-woon-in-nederland/gemeenten-die-deelnemen-aan-proef-digitaal-aanvragen-rijbewijs
  • https://www.ad.nl/politiek/proef-met-online-verlengen-rijbewijs~ab7bb5bbb/
  • https://www.anwb.nl/auto/rijbewijs/het-rijbewijs/geldigheidsduur-en-verlengen

Reageer op het artikel "Rijbewijs online verlengen: zo werkt het"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 03-10-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!