InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Senioren: rijbewijs verlengen

Senioren: rijbewijs verlengen

Een rijbewijs heeft een beperkte geldigheid, namelijk tien jaar. Wanneer de geldigheid verloopt moet het rijbewijs worden verlengd. Voor ouderen en senioren gelden echter strengere regels. Zo gelden er wanneer 65 plus, 70 plus en 75 plus bent steeds andere regels. Het kan zelfs nodig zijn om een medische test uit te laten voeren. Lees in dit artikel alles over de verlenging van het rijbewijs van ouderen.

Wetgeving

Een rijbewijs is tien jaar geldig. Vanaf het vijfenzestigste levensjaar gelden er echter afwijkende regels. De volgende regels gelden (2019):
  • Bent u tussen de 65 en 70 jaar: uw nieuwe rijbewijs is geldig totdat u 75 jaar wordt. Uw rijbewijs is dus 5 à 10 jaar geldig.
  • Bent u tussen de 70 en 75 jaar: uw nieuwe rijbewijs is 5 jaar geldig.
  • Bent u 75 jaar of ouder: uw nieuwe rijbewijs is 5 jaar geldig, u moet een Gezondheidsverklaring invullen en een medische keuring ondergaan.

Zoals u kunt lezen moet er bij vernieuwing na het vijfenzeventigste levensjaar iedere vijf jaar een medische keuring plaatsvinden voordat uw rijbewijs wordt verlengd.

Herinneringsbrief

Om u te herinneren aan het verlopen van het rijbewijs zal het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen u een half jaar tevoren een herinneringsbrief sturen. Wanneer u na ontvangst van de herinneringsbrief actie onderneemt bent u ruim op tijd om alles voor het verlopen van het rijbewijs tijdig rond te krijgen. Wacht dus niet te lang, want in dat geval kan het voorkomen dat de verlenging van het rijbewijs niet tijdig geregeld is.

Verklaring van geschiktheid

Om het rijbewijs te kunnen laten verlengen moet u een verklaring afleggen over uw gezondheid. Een dergelijke verklaring bestaat uit en vragenlijst die u moet invullen. Wanneer u een medische keuring moet laten uitvoeren, zal ook de arts aan een deel van de vragenlijst moeten invullen. Dit betreft dan een Gezondheidsverklaring. U dient de Gezondheidsverklaring zelf te kopen op het gemeentehuis, bij de CBR of bij de rijschool. Eenmaal ingevuld door de arts kunt u de verklaring opsturen naar het CBR waarna u over het algemeen binnen 4 weken antwoord krijgt. Indien u een positief antwoord krijgt kunt u het rijbewijs gaan regelen op het gemeentehuis.

Wat wordt er gecontroleerd tijdens een medische keuring?

Tijdens een verplichte medische keuring zal de arts uw geestelijke en lichamelijke gezondheid controleren. Hiertoe behoren onder andere functietesten van benen, armen en uw wervels. Verder vindt er een bloeddrukmeting plaats, een urinetest op suikerziekte en een controle van uw ogen. De resultaten van deze test worden dus op de Gezondheidsverklaring vermeld door de arts.

Bromfietsrijbewijs verlengen

In tegenstelling tot het rijbewijs voor de auto gelden de strengere regels niet voor het bromfietsrijbewijs. Deze is namelijk ongeacht uw leeftijd te verlengen zonder dat daarvoor een medische verklaring voor nodig is. Uiteraard verdient het de aanbeveling om geen bromfiets meer te rijden wanneer u merkt dat medische gebreken de veiligheid van u en uw medeweggebruikers in de weg staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het rijbewijs - Eisen en leeftijd voor alle rijbewijzenHet rijbewijs - Eisen en leeftijd voor alle rijbewijzenWat zijn de eisen voor het behalen van een rijbewijs, van het rijbewijs AM tot en met het rijbewijs DE. Voor het besture…
Haken en ogen bij verlengen van het rijbewijsHaken en ogen bij verlengen van het rijbewijsHoe gaat het verlengen van je rijbewijs precies in zín werk. Moet je zelf actie nemen of kun je afwachten tot je een ber…
Wat houdt de code 96 voor het B+ rijbewijs in?Wat houdt de code 96 voor het B+ rijbewijs in?Om een aanhanger met de auto te mogen trekken is er het nieuwe B+ rijbewijs met code 96 verklaring. Dit is een aanvullen…
Alles over het rijbewijs BHad je graag wat meer geweten over het behalen van het rijbewijs B, zowel theoretisch als praktisch, dan ben je hier op…
Bronnen en referenties
  • www.cbr.nl

Reageer op het artikel "Senioren: rijbewijs verlengen"

Reacties

Cor Jonker, 09-09-2019 11:04 #3
Mijn rijbewijs is geldig tot september 2021 dan word ik 76 jaar.
Echter in september 2020 word ik 75, moet ik dan toch ook in 2020 een nieuw rijbewijs aanvragen en gekeurd worden?
Met vriendelijke groet, Cor Jonker

Gerrit Hemmes, 14-02-2019 15:19 #2
Dit artikel (deze tekst) is uit 2013. Is de situatie nog steeds zoals beschreven?

Brandsma, 05-11-2016 20:22 #1
Hoe lang duurt het om mijn rijbewijs te laten verlengen, ik heb nl. Een hele tijd niet gereden, maar moet nu wegens ziekte cq Afkeuring van mijn man zelf rijden en zie tot mijn grote schrik dat mijn rijbewijs per 11 dec.verloopt, ik ben 78 jaar

Infoteur: Advies-eb
Gepubliceerd: 22-01-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Senioren
Reacties: 3
Schrijf mee!