Winter: met de auto op de baan wanneer het koud en glad is

Winter: met de auto op de baan wanneer het koud en glad is Met de wagen op de baan wanneer het winter is: sneeuw, ijzel, mist en andere miserie. Geen pretje voor de doorsnee automobilist. Toch kan je je goed voorbereiden en met de nodige voorzichtigheid kom je zeker zonder ongelukken op je bestemming aan. Voor de wagen is het belangrijk te letten op de banden, op de schokdempers, op de ruitenwissers en op de handrem. Qua rijstijl is het vooral belangrijk om je snelheid aan te passen, te anticiperen en om afstand te houden. Mocht er zich toch een probleem voordoen, dan is het zeker niet onbelangrijk om een fototoestel en een noodkit bij te hebben. Mist, regenbuien, sneeuw, ijzel... het hoort allemaal bij de winter. Een pretje is het zeker niet als je er door moet met de auto! Wanneer het regent is het wegdek tweemaal zo glad als wanneer het niet regent. Bij sneeuw wordt de baan vier maal gladder en bij ijzel is het acht maal gladder. Dat vraagt dus om aangepaste maatregelen!

Voor de winter: de auto in orde laten maken

Winterbanden

In België en Nederland zijn winterbanden nog niet verplicht. Toch is het handig om ze te hebben, zeker als je ook nog eens van plan bent om tijdens de winter naar Duitsland of Oostenrijk te rijden. Hoewel er voor - en tegenstanders zijn voor het hebben van winterbanden, is het toch een bewezen feit dat de remafstand aanzienlijk korter is wanneer je winterbanden op je auto hebt. Zo'n 10% bij regen en 20% bij sneeuw. In principe zijn winterbanden aanbevolen vanaf zeven graden onder nul. De echte fans van winterbanden gaan dan ook nog eens voor de 4-4-4-regel: winterbanden op de 4 banden, minimum profieldiepte van 4 millimeter en winterbanden slechts 4 jaar na elkaar gebruiken. Beslis je om voor winterbanden te gaan, begin er dan op tijd aan. Wanneer het begint te sneeuwen en te ijzelen, ben je eigenlijk te laat. Lange wachttijden en lege rekken zullen je lot zijn.

Geen winterbanden

Heb je geen winterbanden, laat dan even de spanning van je banden nakijken. Onder zeven graden wordt het rubber hard en worden gewone banden minder efficiënt.

Schokdempers

Laat je schokdempers nakijken. Schokdempers die niet in orde zijn, zorgen voor een slecht contact tussen banden en wegdek, wat gevolgen heeft op de wegligging en de remafstand.

Ruitenwissers

Je ruitenwissers moeten in prima staat zijn. Je zal ze nodig hebben bij sneeuwval of aanvriezende mist. Let ook op de vloeistof voor je ruitenwissers (zie hieronder). Zet nooit je ruitenwissers op wanneer je ruit nog bevroren is, want dan zal je ze stuktrekken. Vergeet ze dus ook niet af te zetten wanneer je uit de auto stapt, anders loop je de kans dat ze in gang schieten wanneer je de volgende keer de sleutel in het contact omdraait, met alle gevolgen van dien.

Ruiten

Maak regelmatig de ruiten schoon met glasreiniger. Zo krijg je geen vieze strepen wanneer je je ruitenwissers opzet. Doe ook regelmatig de binnenkant van de ruiten. Ruiten met aanslag zijn moeilijker schoon te maken wanneer ze aangedampt zijn. Kies voor vorstbestendige ruitenwisservloeistof vanaf het moment dat de temperaturen onder nul beginnen te gaan. Leg 's nachts een deken of speciale folie over je vooruit. Dit spaart heel wat krabwerk uit 's morgens voor het vertrek.

Accu

Laat voor de winter ook je batterij eens nakijken. Een zwakke batterij wil wel eens voor startproblemen zorgen. Ook de toestand van de gloeibougies kan best doorgemeten worden. Is er een gloeibougie slecht, dan start je op "drie poten" en dat is ook niet handig. Laat de V-riem aanspannen zodanig dat de batterij goed oplaadt.

Voor het vertrek

Handige kit in handtas of apart zakje

Belangrijk is het om in de winter een handige kit bij te hebben. Leg deze kit liefst niet in de auto, want daar heb je er niet veel aan wanneer je sloten bevroren zijn. In de handige kit zitten onder andere: een aansteker om de sloten ijsvrij te maken, ruitenontdooier met antivries en een ijskrabber. Vrouwen kunnen dit setje best in hun handtas bewaren, mannen zullen het in een apart zakje moeten meenemen. Vergeet ook de handschoenen niet: krabben met bevroren handen is geen pretje! Een zaklamp kan je helpen in het donker. Een zonnebril kan handig zijn bij een verblindende, lage winterzon.

De wagen starten in neutraal

Laat de motor enkele seconden met de versnelling in neutraal draaien. Op die manier verspreidt de olie van de versnellingsbak zich beter. Daarna ontkoppelen en schakelen.

Nog enkele zaken die belangrijk zijn

Oliepeil

Meer nog dan bij gewoon weer is het belangrijk dat het oliepeil van je auto in orde is.

Brandstof

Let er op dat de tank goed vol zit. Bij sneeuw en ijs kunnen er zich altijd onvoorziene omstandigheden voordoen. Bij te weinig brandstof in de tank, zou je in een lange file wel eens zonder kunnen vallen!

Vloeistof voor de ruitenwissers

Bij koud weer is het handig om antigel in de vloeistof voor de ruitenwissers te doen, anders vriest de vloeistof zo aan wanneer je sproeit. Resultaat: je ziet geen steek en dat is levensgevaarlijk!

Handrem

Laat de handrem af wanneer het vriest. Bij extreme temperaturen kan de handrem vastvriezen. Beter is het om de auto in versnelling te laten staan, dan bolt hij ook niet weg. Niet vergeten te starten met de koppeling ingeduwd.

De autodeuren

Wanneer het vriest, kan het al eens gebeuren dat de autodeuren ook vastgevroren zijn. Om dit te vermijden, kan je talkpoeder op de rubbers aanbrengen. Zo vermijd je om de rubbers stuk te trekken wanneer je een dichtgevroren deur probeert open te wrikken.

De binnenkant van de voorruit

Wanneer het buiten koud is, wil de voorruit wel eens stevig aandampen aan de binnenkant. Breng wat shampoo of schoonmaakmiddel aan aan de binnenkant en het probleem is opgelost!

Op de baan

Auto ijsvrij

Het kan niet genoeg gezegd worden. Een eerste vereiste om goed te kunnen rijden is een goede zichtbaarheid. Maak de auto dus zo veel mogelijk ijsvrij. Maak de ruiten allemaal schoon, niet enkel de voorruit. Maak de voorruit helemaal vrij. Wanneer je enkel een klein plekje vrijmaakt, heb je een beperkt zicht op het verkeer! Denk ook aan de zijspiegels. Niets zo gevaarlijks als onderweg moeten stoppen omdat alles terug dichtvriest of aandampt. Haal ook het ijs van de motorkap, want eens je begint te rijden, stuift het ijs omhoog en tegen de voorruit. Waar het dan weer aanvriest en zo zie je weer niets! Ook de sneeuw op het dak van de auto moet weg. Anders riskeert die sneeuw op je voorruit te schuiven wanneer je bruusk achteruit rijdt of wanneer je moet remmen. Dit punt is erg belangrijk. In België kan je een boete oplopen van 50 tot 1400 euro indien je ruiten niet ijsvrij zijn. In geval van een ongeluk, ben je in fout wanneer kan aangetoond worden dat je zicht beperkt was door ijs op de ruiten! Het loont dus zeker de moeite om een kwartiertje vroeger naar buiten te gaan 's morgens! Een dekentje of speciale folie op je voorruit tijdens de nacht bespaart je een hoop werk 's morgens.

Reistijd

Moet je naar je werk, dan heb je niet veel keuze, dan moet je er wel door. Vertrek best een beetje vroeger, zo kan je het kalm aan doen. Moet je naar de winkel of naar de fitness, probeer dit dan rond de middag te doen. Er is minder volk op de baan en de temperaturen zijn iets zachter dan 's morgens vroeg en 's avonds laat. Misschien is het grootste deel van je auto dan al wel ontdooit door een waterzonnetje.

Pas je rijstijl aan

Op een glad wegdek ga je natuurlijk niet op dezelfde manier rijden als op een droog wegdek. Pas je snelheid aan en hou voldoende afstand. Rem nooit bruusk en voer je manoeuvers traag en beheerst uit.

Anticiperen

Let niet alleen op je eigen rijstijl, maar ook op het gedrag van de andere weggebruikers. Anticipeer op hun rijstijl. Hou steeds het punt in het oog waar je naartoe wil. Het sneeuwlandschap is ongetwijfeld wondermooi, maar het is nu niet het moment om daar uitgebreid van te genieten. Let ten alle tijden op de baan en op de medeweggebruikers.

Als er toch problemen zijn...

Noodkit

Bij koud weer is het altijd handig om een noodkit in de auto te hebben. In de noodkit zou moeten zitten: een warm deken, handschoenen, een muts, een sjaal, wat eten en drank (indien mogelijk warme drank in een thermosfles). Zit je uren in de file, dan kan het behoorlijk koud worden in de auto, vooral als je de motor aflegt. Je kan je dan opwarmen door iets warm te drinken en handschoenen, muts en sjaal aan te trekken. Moet je heel lang wachten, dan kan je ook nog het deken over je leggen en iets eten.

GSM

Sommige mensen hebben hem constant bij zich, maar nu is het echt een must. Let er op dat de GSM voldoende opgeladen is. Handig om het thuisfront of je baas te verwittigen bij vertragingen en de hulpdiensten in geval van een ongeval. Neem eventueel een draadloze oplader mee.

Fototoestel

Eigenlijk zou je altijd een klein fototoestel in de auto hebben moeten liggen. Bij een ongeval kan je dan altijd foto's trekken als bewijsmateriaal. Met de moderne Gsm's gaat het natuurlijk ook zonder fototoestel. Niet vergeten op te laden voor het vertrek!

Een fluohesje, EHBO-kit en een gevarendriehoek

Een fluohesje en een gevarendriehoek zijn normaal verplicht aanwezig in de auto maar bij slechte weersomstandigheden moet je ze zeker bijhebben. Bij een ongeval of wanneer je je auto uitstapt, moet je zeker je fluohesje aandoen zodanig dat je goed zichtbaar bent. Een EHBO-kit kan handig zijn om kleine wonden te verzorgen.

Startkabels

De redder in nood bij problemen met de batterij!

Zakje zand of zagemeel, een klein schopje en een handdoek

Zit je vast in een goot dan kan een klein beetje zand of zagemeel onder je wielen je helpen om terug grip op de baan te krijgen. Met het schopje kan je ingesneeuwde banden vrij graven. Een droge handdoek is meer dan welkom om je bevroren handen af te vegen en op te warmen.

Als je toch moet remmen op een glad wegdek

Als je toch moet remmen op een glad wegdek, rem dan pompend. Zachtjes remmen, loslaten, terug zachtjes remmen. Je kan ook remmen door naar een lagere versnelling te gaan.

Slipgevaar!

Als je dan toch slipt, dan rem je op de motor, dus door naar een lagere versnelling te gaan. Blijf van de rem, want als je remt, gaat je auto tollen. Bij een auto met voorwielaandrijving geef je langzaam gas om het evenwicht te herstellen. Heeft je auto achterwielaandrijving, dan ontkoppel je. Daarna los je het gaspedaal en stuur je tegen. Bovendien en heel belangrijk: altijd kijken in de richting waarvan je wil rijden, dus zeker niet naar die dikke boom waar je zeker niet naar toe wil.

Na de grote kou

Auto zoutvrij maken

Bij sneeuw en ijs wordt er op de wegen heel wat zout gestrooid. Nefast voor de carrosserie van de wagen! Het zout vreet in op het ijzer en kan lelijke roestplekken veroorzaken. Wanneer de ellende voorbij is, kan je dus best zo snel mogelijk met je auto naar de carwash om al de smurrie er te laten afwassen. Of schakel je je kinderen in. Voor een klein extraatje in hun spaarpot willen ze zeker wel de handen uit de mouwen halen!
© 2013 - 2024 Mapa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Auto voorbereiden op de winterAuto voorbereiden op de winterGedurende de winterperiode, zult u eerder problemen ondervinden met uw auto. Dit varieert van kleine ongemakken (ruitenw…
Auto probleemvrij houden in de winterJe auto probleemvrij houden in de winter is belangrijk. Dat vergt goed onderhoud en goede maatregelen voor als sneeuw en…
Verkeer - Winter, gladheid en autorijdenVerkeer - Winter, gladheid en autorijdenAuto rijden in de winter bij ijzel, sneeuw en gladheid. Alhoewel we in Nederland niet vaak meer geconfronteerd worden me…

Besparen op benzine, diesel of LPGBesparen op benzine, diesel of LPGDoor de stijgende kosten van brandstof wordt het autorijden steeds duurder. Op deze uitgaven kunt u besparen. In dit art…
Senioren: rijbewijs verlengenEen rijbewijs heeft een beperkte geldigheid, namelijk tien jaar. Wanneer de geldigheid verloopt moet het rijbewijs worde…
Mapa (704 artikelen)
Laatste update: 10-01-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.