InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Wat te doen bij een verlopen rijbewijs (in het buitenland)?

Wat te doen bij een verlopen rijbewijs (in het buitenland)?

Wat te doen bij een verlopen rijbewijs (in het buitenland)? Indien het rijbewijs is verlopen dan is men strikt genomen overal ter wereld strafbaar als men een voertuig op de openbare weg bestuurt. Zeker als er dan een ongeval met slachtoffers voorvalt! Het is dus noodzakelijk dat men tijdig de verlenging doet, voordat men in de problemen komt. Dit is zeker van toepassing als men in het verre buitenland een voertuig wil besturen. Wat kan men in het buitenland doen met een verlopen rijbewijs?

Verlopen rijbewijs in buitenland

In Nederland een verlopen rijbewijs

Iedereen die woonachtig is in Nederland kan in ons land het rijbewijs verlengen of opnieuw aanvragen. Vaak is men in de veronderstelling dat men opnieuw moet afrijden indien het rijbewijs is verlopen, echter dat heeft een tweeledig antwoord. Vroeger waren er andere regels hieromtrent en daarom geldt er nu het volgende: "Als uw rijbewijs is verlopen hoeft u niet opnieuw af te rijden. Behalve als u in het bezit bent van een rijbewijs dat voor 1 juli 1985 is verlopen. Dan is dit wel nodig".

Oftewel bestuurders met een relatief nieuw rijbewijs hebben nooit problemen. Men kan een verlopen rijbewijs altijd verlengen. Let wel sommige gemeenten stellen dat het rijbewijs binnen een jaar moet zijn verlengd. Wees alert bij het verlengen van het rijbewijs. Toch zit er een maar aan, men mag met een verlopen rijbewijs nooit een voertuig besturen. Deze fout is altijd snel gemaakt en dus kan men ook snel een hoge boete krijgen. Oftewel voor continue bestuurders geldt: "U moet uw rijbewijs verlengen (vernieuwen) voordat het verloopt". In dit geval dient het voor de datum te worden verlengd, voordat het kopje "vernieuwen voor" of "geldig tot" is verstreken. Daartoe kan men terecht bij de publieksbalie van de gemeente met:
  • het originele rijbewijs;
  • kopie geldig identificatiemiddel;
  • eventueel een bewijs van vermissing opgesteld door de politie;
  • pasfoto’s die aan de eisen voldoen.

Heeft men geen vast woon- of verblijf adres dan kan men naar de gemeente gaan waar men zich bevindt.

Men woont in Europa, wat dan?

Is men woonachtig in een lidstaat van de EU of EVA oftewel de Europese Unie of Europese Vrijhandels Associatie dan dient men een verlopen rijbewijs te verlengen in het land waar men woont. Vanaf 2013 zijn de rijbewijsregels voor alle landen binnen de EU gelijk getrokken en dat houdt in dat men ook hetzelfde rijbewijs in dat land kan krijgen. Is het verlopen dan kan men bij de gemeente alwaar men woont een vervangend rijbewijs aanvragen. Daartoe dient men het volgende aan te leveren:
  • een kopie van het identificatiebewijs oftewel paspoort;
  • een aanvullend echtheidscertificaat rijbewijs verkregen van het RDW opgesteld in het Engels (mogelijk vereiste);
  • het originele rijbewijs;
  • pasfoto’s welke aan de vereisten voldoen.

Woonachtig buiten Europa

Indien men woont in een land buiten de EU of EVA dan gelden er andere verkeersregels en zijn de rijbewijsregels in principe niet vergelijkbaar. Om toch aan te kunnen tonen dat men een rijbewijs heeft kan men bij het verlopen van het document het RDW aanschrijven. Via het internet moet een aanvraagformulier worden ingevuld, zodat het originele formulier wordt opgestuurd. Daarbij dient men het volgende aanvullend op te sturen:
  • pasfoto’s welke aan de eisen voldoen. Deze dienen onder een speciale folie worden opgestuurd aangeleverd bij het formulier (eisen van de fotomatrix 2007);
  • kopie van het identificatiebewijs;
  • een compleet ingevuld aanvraagformulier 3E 0395;
  • het originele rijbewijs.

Er is een vereiste dat men minimaal 185 dagen in Nederland aanwezig is geweest bij de aanvraag procedure van het oorspronkelijke rijbewijs.

Wat als het internationale IRB rijbewijs is verlopen?

Bij de lokale ANWB kan iedereen met een rijbewijs het internationale rijbewijs aanvragen. In andere landen is dit standaard drie jaar geldig, echter deze regeling is nog niet in Nederland doorgevoerd. Vraagt men het IRB aan dan is het een jaar geldig. Woont en werkt men buiten Europa dan kan dit rijbewijs snel door de tijdslimiet heen zijn. Des ondanks kan het gewone Nederlandse rijbewijs wel geldig zijn. Dit hangt vaak af van wie het document beoordeelt (de ene politieagent is de andere niet). Het is dan verstandig om bij langdurig verblijf het lokale rijbewijs aan te vragen. Ga daartoe naar de gemeentelijke instantie verantwoordelijk voor rijbewijsafgifte. Vaak moet men daartoe het volgende aanleveren:
  • een workpermit of trouwbewijs met een lokale inwoner;
  • een kopie van het Nederlandse rijbewijs;
  • een kopie van het paspoort;
  • eventueel een kopie van de woningregistratie als inwonende;
  • een compleet ingevuld aanvraagformulier ter plaatse te verkrijgen.

Daarnaast geldt in veel landen een aanvullende toets om de ogen en reactiesnelheid te testen. Op basis van voorgaande kan men binnen een dag het lokale rijbewijs verkrijgen. Let wel dat het eerste rijbewijs een jaar geldig is en de daarop volgende periode vijf jaar geldigheid heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Haken en ogen bij verlengen van het rijbewijsHaken en ogen bij verlengen van het rijbewijsHoe gaat het verlengen van je rijbewijs precies in z’n werk. Moet je zelf actie nemen of kun je afwachten tot je een ber…
Stemmen met verlopen paspoort mag dat?nieuws uitgelichtStemmen met verlopen paspoort mag dat?Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2009 konden heel veel oudere mensen niet stemmen, omdat zij zich niet konden le…
Soorten RijbewijzenSoorten RijbewijzenIn Nederland heb je voor verschillende voortuigen verschillende rijbewijzen nodig. Dit artikel bevat alle rijbewijzen we…
Beginnersrijbewijs en puntenrijbewijs: de verschillenBeginnersrijbewijs en puntenrijbewijs: de verschillenWat is het verschil tussen een beginnersrijbewijs en puntenrijbewijs? In tegenstelling tot wat wel eens gedacht wordt is…
Bronnen en referenties
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/wanneer-moet-ik-mijn-rijbewijs-vernieuwen-verlengen-en-hoe-doe-ik-dat.html
  • http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/RenI/Rijbewijzen%20en%20NRD/Handleidingen/3%20B%200990g%20Handleiding%20voor%203%20E%200395%20Aanvraag%20rijbewijs%20(niet)%20woonachtig%20in%20Nederland.pdf
  • http://www.rdw.nl/nl/particulier/hetrijbewijs/nederlandsrijbewijsverlengen/Pages/IkwoonbuitendeEuropeseUnie.aspx
  • http://www.rijbewijs.nl/nl/houden/houden.asp#verlenging_buiten_eu_eer

Reageer op het artikel "Wat te doen bij een verlopen rijbewijs (in het buitenland)?"

Reacties

Tom Hendrik Jacobus Pieters, 14-09-2016 06:12 #2
Ik ben uitgeschreven uit Nederland en woon in Sri Lanka. Mijn Nederlands rijbewijs is verlopen en verloren gegaan tijdens het reizen. Ik behoef een kopie daarvan om een nieuw Sri Lankaans rijbewijs te kunnen bemachtigen, want het Sri Lankaanse rijbewijs dat ik had is tevens verloren. De enige referentie identificatie die zou kunnen overleggen is mijn Nederlands paspoort en sofi-nummer. Mijn vraag dus: In deze situatie, hoe bemachtig ik alsnog een kopie van mijn NLse Rijbewijs?

Martinus van de Wetering, 28-02-2016 07:58 #1
Ik woon in Australie voor 8.5 jaar en nu is mijn Nederlands rijbewijs verlopen, ik kom dit jaar in Juni naar Nederland voor vakantie en ik zou graag mijn rijbewijs verlengen. Wat is het beste wat ik kan doen? Is het beter om het in Nederland te doen en zo ja wat voor bewijs moet ik mee nemen? Mijn rijbewijs is nu een paar jaar verlopen.

Met vriendelijke groet

Mario van de Wetering Reactie infoteur, 28-02-2016
De aangegeven papier kun je vooraf aanvragen en opsturen naar een contactpersoon in NL. Ben je in NL dan kun je het formulier invullen en opsturen. Het rijbewijs word dan naar het contactadres opgestuurd.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Special: Rijbewijsregels
Reacties: 2
Schrijf mee!