Intercity direct: Amsterdam - Breda (voorheen Fyra)

Intercity direct: Amsterdam - Breda (voorheen Fyra) Sinds 15 december 2013 heet de Fyra 'Intercity direct'. In dit artikel leest u belangrijke dingen over reizen met de Intercity direct, zoals de prijs van een reis, de stations waar deze trein stopt, de reistijden, tarieven en abonnementen, reizen met de OV-Chipkaart en services aan boord van de trein.

Van Fyra naar Intercity direct

De naamswijziging van de Fyra komt doordat de naam 'Fyra' veelal geassocieerd werd met de door hevige problemen gestaakte Fyra-trein tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein heeft slechts van 9 december 2012 tot en met 17 januari 2013 gereden. De mankementen aan de gloednieuwe V250-treinstellen bleken zo groot, dat er geen veilige en punctuele dienst kon worden verzorgd.

Ook al waren deze problemen dus niet van toepassing op het traject Amsterdam - Breda, toch associeerden veel mensen deze treinen met elkaar. Daarom heeft de NS de Fyra omgedoopt tot Intercity direct.

Route en reistijden

De trein verzorgt een rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en Breda, met tussenstops op Schiphol en in Rotterdam. De intercity direct rijdt tussen Schiphol en Rotterdam, en tussen Rotterdam en Breda op een hogesnelheidslijn. Hierdoor is de reistijd van deze trein aanzienlijk korter dan reguliere treinen.

Reistijden

De eerste treinen vertrekken op werk- en zaterdagen om 5:55 in Amsterdam en om 6:27 in Breda. De laatste treinen rijden respectievelijk om 22:55 en om 22:27. Op zondagen rijdt de eerste trein een uur later dan gewoonlijk, en de laatste trein een uur eerder. Er rijdt de hele dag ieder half uur een trein, behalve in de late avond. In de volgende tabel vindt u de reistijden tussen de verschillende stations.

AmsterdamSchipholRotterdamBreda
Amsterdam-0:150:441:08
Schiphol0:15-0:290:53
Rotterdam0:440:29-0:24
Breda1:080:530:24-

Tarieven en abonnementen (2013)

In de onderstaande tabel ziet u de tarieven van de Intercity direct, zowel in 1e als in 2e klas, met tussen haakjes de toeslag. De tarieven zijn inclusief eventuele toeslagen. Zoals u ziet hoeft u alleen toeslag te betalen als u met de Intercity direct tussen Schiphol en Rotterdam reist. In het weekend gelden andere tarieven, weergegeven in de laatste kolom.

TrajectPrijs 2e klasPrijs 1e klasWeekendtarief, 2e klas
Amsterdam-Schiphol€4,00 (€0,00)€6,80 (€0,00)€2,50
Amsterdam-Rotterdam€16,80 (€2,30)€27,70 (€3,00)€9,50
Amsterdam-Breda€21,80 (€2,30)€36,20 (€3,00)€12,50
Schiphol-Rotterdam€13,90 (€2,30)€22,70 (€3,00)€7,50
Schiphol-Breda€20,70 (€2,30)€34,30 (€3,00)€12,00
Rotterdam-Breda€9,00 (€0,00)€15,30 (€0,00)€6,00

Abonnementen

Er zijn twee speciale abonnementen voor de Intercity direct, namelijk 'Intercity direct altijd toeslagvrij' en 'Intercity direct maandtoeslag'.

Het abonnement Intercity direct altijd toeslagvrij is voordelig indien u meer dan twee keer per week retour tussen Amsterdam en Breda reist. Met dit abonnement kunt u vrij reizen op het traject van de Intercity direct. Bij een maandabonnement is de prijs €60,- per maand 2e klas en €78,- per maand 1e klas. Als u een jaarabonnement afsluit zijn de kosten respectievelijk €50,- en €65,- per maand.

Als u al een NS-abonnement op uw OV-Chipkaart heeft, kunt u gebruik maken van 'Intercity direct maandtoeslag'. Voor dit abonnement gelden dezelfde tarieven als voor het abonnement Intercity direct altijd toeslagvrij.

U kunt beide abonnementen online, bij een NS-kaartautomaat of bij het loket aanschaffen.

Reizen met de OV-Chipkaart

Om uw OV-Chipkaart te gebruiken als u met de Intercity direct reist, checkt u in en uit zoals gewoonlijk. Als het deel Rotterdam-Schiphol v.v. deel uitmaakt van uw reis, houdt u uw OV-Chipkaart op het Intercity direct-perron voor de rode toeslagzuil. U doet dit alleen op het station van vertrek.

Services aan boord van de trein

Zoals u gewend bent bevinden zich in de trein zowel 1e klas als 2e klas rijtuigen. In totaal zijn er zes rijtuigen, waarvan twee 1e klas en vier 2e klas. Ook zijn er stiltezones. In beide klassen is het mogelijk tegen een betaling van 1 euro een zitplaats te reserveren. De te reserveren zitplaatsen bevinden zich in de voorste twee rijtuigen.

Het is niet toegestaan om fietsen mee te nemen, tenzij ze volledig inklapbaar zijn en in het bagagerek passen. U kunt de fiets dan gratis vervoeren. Rolstoelgebruikers kunnen ook gebruik maken van de trein, het vierde rijtuig van voren (nummer 24) is hiervoor geschikt. De WC is aangepast voor rolstoelgebruikers. Assistentie bij het in- en uitstappen kan worden aangevraagd via het telefoonnummer 030 23 57 822, tot 3 uur van te voren.
© 2013 - 2024 Larsico, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Zakenreizen per trein steeds populairderZakenreizen per trein steeds populairderZakenreizen maken per trein wordt steeds meer populair. Je hebt namelijk niet te maken met lange wachttijden en lange wa…
De geschiedenis van de NS intercityDe geschiedenis van de NS intercityDe intercity-treindienst werd in 1970 ingevoerd om de bereikbaarheid tussen grote steden te verbeteren. Het concept werd…
Is Wifi in de trein veilig?Is Wifi in de trein veilig?In veel intercity's van de NS kun je gebruik maken van gratis Wifi. Je zit dan op het netwerk van T-Mobile. Doordat gebr…
NS SpoordeelwekenNS SpoordeelwekenIn de derde of vierde week van Juli is bij veel mensen in Nederland het boekje van de NS-Spoordeelweken actie in de bus…

Reizen met de metro in Londen - Complete gidsReizen met de metro in Londen - Complete gidsDe makkelijkste manier om in Londen te reizen is met de metro, in Londen ook wel 'the Tube' en 'the Underground' genoemd…
Taxi-app Uber: Hoe werkt dat?Taxi-app Uber: Hoe werkt dat?Snel en makkelijk een taxi bestellen. Met de Uber app bestel en betaal je je taxi met je mobiele telefoon en kun je teve…
Bronnen en referenties
  • Nl.wikipedia.com
  • Nu.nl
  • Nshispeed.nl
Larsico (5 artikelen)
Laatste update: 30-12-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.