InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Reizen met de metro in Londen - Complete gids

Reizen met de metro in Londen - Complete gids

Reizen met de metro in Londen - Complete gids De makkelijkste manier om in Londen te reizen is met de metro, in Londen ook wel 'the Tube' en 'the Underground' genoemd. Bijna alle plekken in en rondom Londen zijn te bereiken, er zijn geen files en over het algemeen vertrekt er om de paar minuten een metro. Ideaal dus als u Londen op de meest efficiënte manier wilt verkennen!

Algemene informatie over de metro van Londen

De eerste lijn is geopend op 10 januari 1863, wat het het oudste metronetwerk ter wereld maakt. De totale lengte van het netwerk is 408 kilometer, waarmee het wereldwijd op de vierde plaats qua systeemlengte staat. Er zijn in totaal 11 verschillende lijnen, die samen 270 stations bedienen. Gemiddeld worden er zo'n 3,2 miljoen reizigers per dag vervoerd.

In Londen hoeft u niet lang te zoeken naar een metrostation. Ze zijn makkelijk te herkennen aan het rode rondje met in het blauw de stationsnaam. Vaak heeft één station meerdere ingangen. Op veel stations zijn er ook overstapmogelijkheden, maar doordat niet alle lijnen even laag onder de grond liggen moet u soms nog een stuk lopen om de volgende lijn te bereiken. Dit staat altijd duidelijk aangegeven.

De metro van Londen kent een erg handig omroepsysteem. Bij iedere halte wordt niet alleen genoemd wat de naam is, maar ook welke musea of bezienswaardigheden er op loopafstand zijn. Eigenlijk zijn alle belangrijke en bekende dingen in Londen op korte afstand van een metrostation.

Het dichtstbijzijnde metrostation vinden

Zoals al eerder gezegd, zijn de stations makkelijk te herkennen. Als u er in uw directe omgeving even geen kunt vinden, pak er dan een kaartje bij. Vaak kunt u deze bij uw hotel krijgen. Op de meeste kaarten staan de metrostations aangegeven met het metro-logo van Londen.

Als u het metrostation heeft gevonden, kunt u binnen een 'pocket map' (gratis) pakken. Zo kunt u uw weg in het metronetwerk makkelijk vinden. Ook kunt u hier een kaartje kopen. Welk kaartje handig is, hangt volledig af van de lengte van uw verblijf en of u van plan bent veel met de metro te reizen.

Een kaartje kopen

De makkelijkste manier om met de metro te reizen is met de 'Oyster Card', deze kaart is vergelijkbaar met de Nederlandse OV-Chipkaart. De Oyster Card kunt u in ieder metrostation makkelijk opladen. De prijs van een reis hangt sterk af van de zone waarin u reist. De meeste toeristen zullen binnen zone 1 en 2 blijven, hier zijn de prijzen dus ook op gebaseerd. In de onderstaande tabel zijn ook 'Travelcards' opgenomen. Met deze kaartjes kunt u onbeperkt reizen op één dag, een week, een maand of een jaar. De Travelcards zijn losse kaartjes, en kunnen dus niet op een Oyster Card worden geladen. Daarnaast is het ook mogelijk steeds apart met contant geld te betalen, maar dit is een stuk duurder dan bovengenoemde methodes.

Oyster Card, enkele reis, spitsOyster Card, enkele reis, buiten de spits*Travelcard, 1 dagTravelcard, 1 dag, buiten de spits**Travelcard, 1 weekTravelcard, 1 maandContant
Zone 1£2.20£2.20£9.00£8.90£31.40£120.60£4.70
Zone 1 en 2£2.80£2.20£9.00£8.90£31.40£120.60£4.70

* Dit tarief geldt van maandag t/m vrijdag, vanaf 9.30. Voor 9.30 wordt er het spitsbedrag gerekend. In het weekend is dit tarief de hele dag geldig.
** U kunt deze Travelcard op maandag t/m vrijdag pas vanaf 9.30 gebruiken. In het weekend de hele dag.

Een Travelcard voor 1 dag is rendabel zodra u 4 keer of vaker met de metro reist per dag. Een Travelcard voor 1 week is rendabel zodra u 14 keer of vaker in één week met de metro reist.  Soms kan het goedkoper zijn om een Travelcard van één week te kopen, ook al verblijft u bijvoorbeeld maar 5 dagen in Londen.

Op zoek naar het juiste perron

Om bij de perrons te komen, checkt u met uw Oyster card in, of haalt u uw Travel Card door de scanner. Het poortje zou nu open moeten gaan. Lukt er iets niet, dan is er altijd iemand van de metro aanwezig die u graag even helpt.

Het is verstandig om voordat u vertrekt, uw reis al een beetje uit te stippelen. Houd ook altijd een plattegrond van het metronetwerk bij de hand. Op stations met maar één lijn is het makkelijk om het juiste perron te vinden, dit staat ook goed aangegeven.
Op stations waar meerdere lijnen samen komen kan dit soms wat lastiger zijn.
Zoek op de kaart de metrolijn die u wilt nemen. Blijf de bordjes met de naam en kleur van de metrolijn volgen. Dit staat meestal goed aangegeven. Zodra u bij de perrons van de juiste lijn bent, gaat u naar het perron waar de metro met de juiste richting stopt. Als u er echt niet uit komt, kunt u altijd een omstander of een loketbediende even om hulp vragen, maar meestal zal dit niet nodig zijn.

De verschillende lijnen

De metro van Londen bestaat uit 11 verschillende lijnen, allen met een andere kleur en naam aangegeven.
  • Bakerloo Line, bruin
  • Central Line, rood
  • Circle Line, geel
  • District Line, donkergroen
  • Hammersmith & City Line, roze
  • Jubilee Line, grijs
  • Metropolitan Line, paars
  • Northern Line, zwart
  • Piccadilly Line, donkerblauw
  • Victoria Line, lichtblauw
  • Waterloo & City Line, lichtgroen

Op het perron

Eenmaal op het perron vindt u aan de wand vaak nog een kaart van de metrolijn, en ziet u op de digitale borden over hoeveel minuten er een metro komt en wat de eindbestemming is. Check nog één keer of dit de juiste richting is. Er zijn veelal bankjes op het perron aanwezig om op te zitten terwijl u op de trein wacht.

In de trein

Als de trein op het perron staat openen de deuren automatisch. U kunt instappen, nadat de andere mensen zijn uitgestapt. U kunt nu een plaats zoeken of ervoor kiezen om te blijven staan, bijvoorbeeld omdat het erg druk is of omdat u er al snel weer uit moet. Voordat de trein vertrekt wordt dit duidelijk omgeroepen.

De meeste metrostellen in Londen zijn redelijk laag, omdat ze door ronde, geboorde tunnels moeten passen. Desalniettemin zal de gemiddelde persoon geen moeite hebben om te staan in een rijtuig.

In het rijtuig zelf hangen aan de zijkanten nog eens borden met de route die de metro rijdt. U weet zo precies waar u bent. Ieder station wordt ook omgeroepen.

De metro verlaten

U stapt op het gewenste station uit. Als u wilt overstappen, volgt u de borden met de lijn waarop u wilt reizen. Als u het station wilt verlaten, volgt u de borden 'Exit'. Vaak zijn er meerdere uitgangen. Bij iedere uitgang is duidelijk aangegeven op welke weg of bij welke bezienswaardigheid deze uitkomt.

Veiligheid in de metro

Over het algemeen is het erg veilig in de metro in Londen, de poortjes op de stations houden veel dieven en tasjesrollers tegen. Als het druk is in de trein, houd u eigendommen dan dicht bij u en in uw zicht. Zo kunt u niet kwijtraken.

Veel plezier met het reizen met de metro in Londen! Voor vragen kunt u altijd een reactie plaatsen.

Lees verder

© 2013 - 2019 Larsico, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Weekendje LondenWeekendje LondenHeerlijk, even een paar daagjes er tussen uit, even tot rust komen. Weg van alle stress en drukte van ons kleine landje.…
Wat te doen in Londen?Wat te doen in Londen?Wat te doen in Londen? Londen trekt elk jaar weer erg veel toeristen aan. De stad biedt dan ook ontzettend veel beziensw…
Het culturele LondenLonden, een wereldstad waar zoveel valt te beleven. Je kunt er shoppen, je kunt Buckingham Palace of The Big Ben bezoeke…
Goedkoop naar LondenGoedkoop naar LondenLonden is een ideale bestemming voor een citytrip: de Engelse hoofdstad is snel en goedkoop bereikbaar en er is genoeg t…
Stedentrip LondenEen heerlijke stad om te shoppen, van mooie architectuur te genieten en lekker rondstruinen, allemaal kan het tijdens ee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dream out loud, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Tfl.gov.uk
  • Londen Tube Pocket Map
  • Underground-history.co.uk
  • Nl.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Reizen met de metro in Londen - Complete gids"

Infoteur: Larsico
Laatste update: 02-01-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!