Welke belastingen zitten er in benzine en diesel?
De prijs van benzine en diesel zijn hoog door diverse belastingen die in de prijzen verwerkt zijn. U betaalt niet alleen accijns, maar ook BTW en een voorraadheffing.
Door de gestegen prijzen van olie is ook de benzine en diesel dermate in prijs gestegen dat autorijden voor minder mensen toegankelijk is geworden. Een auto is opzich al duur in aanschaf en onderhoud, maar door stijgende prijzen aan de pomp stijgen de kosten van de auto zeer sterk. In 1991 is de belastingheffing op brandstof gestegen door de invoering van Het kwartje van Kok. Deze verhoging is doorgevoerd om tijdelijke tekorten in de rijksbegroting terug te dringen, maar deze verhoging is nooit meer uit de
benzineprijs gehaald. De prijzen worden nog hoger doordat Nederland verplicht is om olievoorraden aan te houden. De kosten daarvoor worden doorberekend aan de automobilisten.
Wat is accijns?
Accijns is een verbruiksbelasting die er voor moet zorgen dat men door de hoge kosten minder gaat consumeren van het product. Accijns wordt in Nederland geheven over brandstof, alcohol en rookwaren. Het accijnsbedrag is al verwerkt in de prijs die u als consument moet betalen. Het bedrag wordt door de fabrikanten, handelaren of importeurs afgedragen aan de Belastingdienst.
Hoeveel BTW wordt er geheven over benzine en diesel
In Nederland kennen wij twee BTW tarieven, namelijk het hoge tarief en het lage tarief. Het hoge tarief bedraagt 19 procent, en het lage tarief bedraagt 6 procent. Het algemene tarief is 19 procent. Een aantal goederen en diensten kent het verlaagde tarief. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld eten, drinken (niet alcoholisch), geneesmiddelen en bepaalde diensten (bijvoorbeeld de kapper). Over benzine en diesel is de hoge BTW tarief verschuldigd.
Voorraadheffing aardolieproducten
Nederland is verplicht op basis van internationale afspraken, om een strategisch voorraad olie aan te houden. Het beheren van de voorraad wordt uitgevoerd door de stichting Centraal Orgaan Voorraadvorming Aardolieproducten (COVA).
Hoe is de prijs van een liter benzine opgebouwd?
Uitgaande van een literprijs van 1,50 gaat ongeveer 0,41 op aan productiekosten. Dit geld is dus noodzakelijk om het eindproduct te realiseren. Voor de verdere verspreiding naar de benzinetankstations en andere vormen van distributie gaat 0,07 op. Ook de oliemaatschappij moet er nog iets aan verdienen. Zij ontvangen ongeveer 0,014 per verkochte liter brandstof. Het tankstation verdient er bijna 0,05 aan per liter. De rest van de 1,50 gaat op aan belastingen (BTW en accijns) en heffingen. Ongeveer 0,72 gaat op aan accijns en heffingen en 0,24 aan BTW. De pomphouders krijgen van de oliemaatschappijen een adviesprijs, waar ze zich niet verplicht aan hoeven te houden. De kosten voor één liter benzine bestaat dus voor 64 procent uit belastingen. De koers van de dollar kan ook nog invloed hebben op de kosten. In hoeverre dit het geval is, hangt af van de koers van de dollar ten opzichte van de euro.
Wat is het kwartje van Kok?
De in 1991 doorgevoerde accijnsverhoging is vernoemd naar de toenmalige Minister van Financien, de heer Wim Kok. Dit kwartje (0,113) was bedoeld om de tekorten in de begroting terug te dringen. Als tweede reden werd toen aangehouden dan de kosten van het autorijden lager lagen dan de kosten van het openbaar vervoer. Door de accijnsverhoging zouden de kosten gelijkgetrokken worden.
Lees verder