InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Fabricagefouten bij auto's: wat moet een autobezitter weten?

Fabricagefouten bij auto's: wat moet een autobezitter weten?

Fabricagefouten bij auto's: wat moet een autobezitter weten? Terugroepacties. Volgens cijfers treffen ze vroeg of laat maar liefst één op de vier autobezitters. Wat moet je weten, hoe voorkom je problemen, en zijn extra verzekeringen nodig? Feiten, achtergronden en tips van autoverzekeraar Ineas. Je zou het bijna een trend kunnen noemen, zij het geen leuke: de regelmaat waarmee auto's sinds enkele jaren teruggeroepen worden door fabrikanten omdat er bij de fabricage iets mis zou zijn gegaan. Nu gaan autofabrikanten niet over één nacht ijs. Veel terugroepacties zijn puur voorzorg, en geen reden tot groot alarm. Dan nog is het belangrijk om te weten hoe het zit met eventuele schade die voortvloeit uit het gebruik van een auto waarbij fabricagefouten optreden.

Wie, wat, hoe?

Ten eerste: de golf aan terugroepacties discrimineert zogezegd niet. Toyota, Renault, Honda, Peugeot,Citroën, alle grote merken zijn zo ongeveer vertegenwoordigd. En geloof het of niet, maar volgens cijfers van autoverzekeraar Ineas gaat het bij terugroepacties om gemiddeld één op de vier auto's, die in de loop der tijd wordt teruggeroepen. Sinds 2008 is dat vrijwel iedere maand een model auto! Hoe kan zoiets, in een tijd waarin de meest geavanceerde techniek ook in de autoproductie hoogtij viert?

Imagobescherming of écht probleem

Ewout van Zonneveld is International Claims Manager bij de verzekeraar Ineas. Hij zegt: “Vanwege de concurrentie hebben fabrikanten te maken met een kortere ontwikkelcyclus van modellen. En dat werkt fabricagefouten in de hand. Er is immers minder tijd voor uitgebreide testprocedures. Daarbij komt dat fabrikanten steeds vaker onderdelen van de productie uitbesteden aan externe leveranciers. Ook dit vergroot de kans op fouten, ondanks de zeer strenge kwaliteitseisen.” Dan nog betekent een terugroepactie niet meteen groot alarm. Een deel van de hausse aan terugroepacties hangt namelijk samen met het voorkomen van imagoschade en échte problemen. Van Zonneveld: “Dit heeft alles te maken met het feit dat nieuws zich veel sneller verspreidt. Met terugroepacties willen fabrikanten imagoschade beperken en zich beschermen tegen toekomstige claims. Al zijn de kosten en de organisatorische consequenties van een terugroepactie natuurlijk niet mals. We zien ook vaak dat fabrikanten na een terugroepactie op de beurs worden afgestraft. Zo heeft het aandeel Toyota na een terugroepactie een forse klap gekregen.”

Schade en leed

Dat terugroepacties eerder te veel dan te weinig plaatsvinden, heeft positieve gevolgen. Er zijn nog geen hoge aantallen slachtoffers van fabricagefouten, met name in Europa. Van Zonneveld: “Er zijn in Europa nu 26 meldingen bekend vanwege een gaspedaaldefect, tot nu toe zonder ernstige gevolgen. Dat is wel wat anders vergeleken met de ramp uit 2000 in de VS. Alleen door een mankement aan de Ford Explorer vielen daar maar liefst 174 doden en honderden gewonden. Het loopvlak van de Firestoneband liep los, wat resulteerde in een slippartij of klapband. In de volksmond kreeg de terreinwagen daardoor de bijnaam Ford Exploder.”

Goed verzekerd?

Met de nuancering dat er tot op heden in de regel geen sprake is van grote problemen, schade of letsel, is het natuurlijk wel zo goed om voorbereid te zijn op een eventueel probleem. De vraag is: welke verzekering heb je nodig, en is aanvullend verzekeren een goed advies of zelfs noodzaak? Van Zonneveld: “Met de combinatie van WA en volledig casco (allrisk) is de materiële schade en schade aan derden (ook passsagiers) gedekt. Maar heb je als bestuurder lichamelijke schade en kan de schuldvraag niet duidelijk beantwoord worden? Dan kan een schade- of een ongevallenverzekering voor inzittenden van belang zijn. En niet iedereen heeft die.”

En mijn no-claim?

Met het gepuzzel met no-claimjaren en schadebedragen komt na verloop van tijd ongeveer elke autobezitter wel in aanraking. Claim een schade en je ziet je no-claim - tenzij je daartegen ook weer verzekerd bent natuurlijk - kelderen. In dit geval is het feit relevant dat je geen gevolgen voor je no-claim hoeft te vrezen als het valt aan te tonen dat de fabrikant aansprakelijk is. Een positief feit, maar niet meteen reden tot juichen. Van Zonneveld: “De schuldvraag kan een delicate kwestie zijn. De verzekerde of verzekeraar moet kunnen aantonen dat er een fabricagefout in de auto zat én dat die fout de oorzaak was van het ongeluk. Een lange weg met hoge kosten. Vaak heb je daarbij deskundigen nodig. Als je verzekerd bent voor rechtsbijstand, dan vecht de verzekeraar het voor je uit.” Dan nog is het natuurlijk zo dat de kans op zo'n moeizaam probleem relatief klein is. Vooral geldt: waar jij je lekker bij voelt qua zekerheid en verzekering is een heel persoonlijke zaak.

Problemen voorkomen bij terugroepacties: tips van autoverzekeraar Ineas

  • Geef gehoor aan de terugroepacties. Doe je dat niet, dan ontstaan mogelijk discussies vanwege nalatigheid.
  • Bedenk goed welke verzekeringen je wel en niet nodig hebt. Voel je je toch lekkerder met een uitgebreidere verzekering dan je nu hebt? Je kunt dan overwegen om naast je autoverzekering een schade- en/of ongevallenverzekering voor inzittenden en rechtsbijstandsverzekering af te sluiten.
  • Kies niet de eerste de beste verzekeraar. Maak gebruik van (prijs)vergelijkingssites.
© 2010 - 2019 Mariawrites, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Carl Benz – uitvinder van de eerste benzinemotorNaast de man achter het Mercedes-Benz imperium is de op 25 november 1844 geboren Carl Benz de uitvinder van de eerste be…
Tweedehands auto kopen, een opknapper of een jonge auto?Tweedehands auto kopen, een opknapper of een jonge auto?Mensen kopen een auto die past bij hun budget en hun levensstijl. Het rijden in een auto wordt voornamelijk duur door de…
Auto kopen met huurkoopAuto kopen met huurkoopHuurkoop is een kredietvorm die vaak voorkomt bij het kopen van auto’s. De kredietverstrekker stelt de auto voor een bep…
Bronnen en referenties
  • Ineas autoverzekeringen

Reageer op het artikel "Fabricagefouten bij auto's: wat moet een autobezitter weten?"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Marieca, 20-11-2017 19:35 #3
In miijn toyota aygo blijhft de gaspedaal hangen. De garantieperiode is voorbij en ik ben niet teruggeroepen. Heb ik nog recht op herstelling? Reactie infoteur, 28-11-2017
Dag Marieca, ik ben geen deskundige maar journalist die weleens over zulke zaken schrijft. bij mijn weten is de standaard dat de consument een product mag verwachten dat een minimale kwaliteit en levensduur heeft. Of er nu nog garantie is of niet. Vanuit die redenering kun je een kans maken met een klacht bij de fabrikant, mits dit gebrek redelijkerwijs nog niet had mogen optreden.

Quattro, 27-07-2014 15:19 #2
Krijg het gevoel dat de fabrikanten de auto's terugroepen om de auto's maar in de werkplaats te krijgen. Leuke boost voor het dealernetwerk.

Je benoemt een probleem waar je niet mee wilt rijden,
- airbags die spontaan kunnen ontploffen
-remmen die niet functioneren
-op hol slaande cruisecontrol ect ect.

Auto komt binnen bij de dealer, en helemaal nagekeken.
oorspronkelijk probleem is er niet en de klant wordt gerust gesteld,

wel zijn er een paar andere gebreken gevonden die kunnen we gelijk wel repareren!

Katrin, 15-05-2013 01:35 #1
Hallo
Mijn wagen Patner Tepee van Peugeot vertoont ernstige problemen aan het gaspedaal.
Ik kocht de wagen een goed jaar geleden en enkele maanden nadien begonnen de problemen. Het gaspedaal blijft na het loslaten gewoon ingedrukt en de auto rijdt verder met behoud van hetzelfde toerental gedurende enkele kilometers zelfs op een helling. Het is alsof de wagen op cruise controle rijdt, nochtans is er geen cruise controle aanwezig. Ik ging reeds 2 maal naar mijn garage voor dit probleem. Ze kunnen de fout niet vinden en na de tweede maal ben ik uitgemaakt geweest en beschuldigen ze mij van het uitvinden van een probleem dat voor hen niet bestaat. Bij VAB kunnen ze ook sofware testen maar hier zeggen ze me dat Peugeot een meer geavanceerde uitrusting heeft dan zij. Volgens mij zou het kunnen aan de hardware liggen de computer dus in de wagen maar dit kunnen ze niet testen bij vab. De auto valt nog 8 maanden onder garantie. Wat kan ik hier aub nog doen om alsnog een nieuwe wagen te verkrijgen die dit toch wel zeer gevaarlijk probleem NIET vertoond. Bij Peugeot zijn ze blijkbaar niet van plan om verder te onderzoeken wat het zou kunnen zijn. Moet ik mijn klacht die zeer gegrond is voorleggen aan de hoofdverdeler van Peugeot of moet ik een advocaat raadplegen?

Infoteur: Mariawrites
Laatste update: 19-07-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 3
Schrijf mee!