Fabricagefouten bij auto's: wat moet een autobezitter weten?
Terugroepacties. Volgens cijfers treffen ze vroeg of laat maar liefst één op de vier autobezitters. Wat moet je weten, hoe voorkom je problemen, en zijn extra verzekeringen nodig? Feiten, achtergronden en tips van autoverzekeraar Ineas.
Je zou het bijna een trend kunnen noemen, zij het geen leuke: de regelmaat waarmee auto's sinds enkele jaren teruggeroepen worden door fabrikanten omdat er bij de fabricage iets mis zou zijn gegaan. Nu gaan autofabrikanten niet over één nacht ijs. Veel terugroepacties zijn puur voorzorg, en geen reden tot groot alarm. Dan nog is het belangrijk om te weten hoe het zit met eventuele schade die voortvloeit uit het gebruik van een auto waarbij fabricagefouten optreden.
Wie, wat, hoe?
Ten eerste: de golf aan terugroepacties discrimineert zogezegd niet. Toyota, Renault, Honda, Peugeot,Citroën, alle grote merken zijn zo ongeveer vertegenwoordigd. En geloof het of niet, maar volgens cijfers van autoverzekeraar Ineas gaat het bij terugroepacties om gemiddeld één op de vier auto's, die in de loop der tijd wordt teruggeroepen. Sinds 2008 is dat vrijwel iedere maand een model auto! Hoe kan zoiets, in een tijd waarin de meest geavanceerde techniek ook in de autoproductie hoogtij viert?
Imagobescherming of écht probleem
Ewout van Zonneveld is International Claims Manager bij de verzekeraar Ineas. Hij zegt: “Vanwege de concurrentie hebben fabrikanten te maken met een kortere ontwikkelcyclus van modellen. En dat werkt fabricagefouten in de hand. Er is immers minder tijd voor uitgebreide testprocedures. Daarbij komt dat fabrikanten steeds vaker onderdelen van de productie uitbesteden aan externe leveranciers. Ook dit vergroot de kans op fouten, ondanks de zeer strenge kwaliteitseisen.” Dan nog betekent een terugroepactie niet meteen groot alarm. Een deel van de hausse aan terugroepacties hangt namelijk samen met het voorkomen van imagoschade en échte problemen. Van Zonneveld: “Dit heeft alles te maken met het feit dat nieuws zich veel sneller verspreidt. Met terugroepacties willen fabrikanten imagoschade beperken en zich beschermen tegen toekomstige claims. Al zijn de kosten en de organisatorische consequenties van een terugroepactie natuurlijk niet mals. We zien ook vaak dat fabrikanten na een terugroepactie op de beurs worden afgestraft. Zo heeft het aandeel Toyota na een terugroepactie een forse klap gekregen.”
Schade en leed
Dat terugroepacties eerder te veel dan te weinig plaatsvinden, heeft positieve gevolgen. Er zijn nog geen hoge aantallen slachtoffers van fabricagefouten, met name in Europa. Van Zonneveld: “Er zijn in Europa nu 26 meldingen bekend vanwege een gaspedaaldefect, tot nu toe zonder ernstige gevolgen. Dat is wel wat anders vergeleken met de ramp uit 2000 in de VS. Alleen door een mankement aan de Ford Explorer vielen daar maar liefst 174 doden en honderden gewonden. Het loopvlak van de Firestoneband liep los, wat resulteerde in een slippartij of klapband. In de volksmond kreeg de terreinwagen daardoor de bijnaam Ford Exploder.”
Goed verzekerd?
Met de nuancering dat er tot op heden in de regel geen sprake is van grote problemen, schade of letsel, is het natuurlijk wel zo goed om voorbereid te zijn op een eventueel probleem. De vraag is: welke verzekering heb je nodig, en is aanvullend verzekeren een goed advies of zelfs noodzaak? Van Zonneveld: “Met de combinatie van WA en volledig casco (allrisk) is de materiële schade en schade aan derden (ook passsagiers) gedekt. Maar heb je als bestuurder lichamelijke schade en kan de schuldvraag niet duidelijk beantwoord worden? Dan kan een schade- of een ongevallenverzekering voor inzittenden van belang zijn. En niet iedereen heeft die.”
En mijn no-claim?
Met het gepuzzel met no-claimjaren en schadebedragen komt na verloop van tijd ongeveer elke autobezitter wel in aanraking. Claim een schade en je ziet je no-claim - tenzij je daartegen ook weer verzekerd bent natuurlijk - kelderen. In dit geval is het feit relevant dat je geen gevolgen voor je no-claim hoeft te vrezen als het valt aan te tonen dat de fabrikant aansprakelijk is. Een positief feit, maar niet meteen reden tot juichen. Van Zonneveld: “De schuldvraag kan een delicate kwestie zijn. De verzekerde of verzekeraar moet kunnen aantonen dat er een fabricagefout in de auto zat én dat die fout de oorzaak was van het ongeluk. Een lange weg met hoge kosten. Vaak heb je daarbij deskundigen nodig. Als je verzekerd bent voor rechtsbijstand, dan vecht de verzekeraar het voor je uit.” Dan nog is het natuurlijk zo dat de kans op zo'n moeizaam probleem relatief klein is. Vooral geldt: waar jij je lekker bij voelt qua zekerheid en verzekering is een heel persoonlijke zaak.
Problemen voorkomen bij terugroepacties: tips van autoverzekeraar Ineas
- Geef gehoor aan de terugroepacties. Doe je dat niet, dan ontstaan mogelijk discussies vanwege nalatigheid.
- Bedenk goed welke verzekeringen je wel en niet nodig hebt. Voel je je toch lekkerder met een uitgebreidere verzekering dan je nu hebt? Je kunt dan overwegen om naast je autoverzekering een schade- en/of ongevallenverzekering voor inzittenden en rechtsbijstandsverzekering af te sluiten.
- Kies niet de eerste de beste verzekeraar. Maak gebruik van (prijs)vergelijkingssites.