InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Samen een auto kopen en delen

Samen een auto kopen en delen

Een auto bezitten is niet voor iedereen bereikbaar. De kosten van het aankopen van een auto zijn hoog, maar helaas blijft het daar niet bij. De kosten van gebruik en onderhoud lopen ook nog in de honderden euro’s per maand. Door de lasten te delen kunt u veel kosten besparen. Samen een auto kopen en onderhouden is binnen een gezin gebruikelijk, maar u kunt de kosten ook drukken door gezamenlijk met bijvoorbeeld vrienden, buren of familie buiten het gezin een auto te bezitten. Dit geldt vooral voor mensen die niet veel gebruik maken van de auto. Gezamenlijk een auto bezitten heeft echter ook veel nadelen. U kunt eenvoudig onderling meningsverschillen krijgen. Ook zal het vaak gebeuren dat beide partijen de auto willen gebruiken op hetzelfde tijdstip. De grote kosten zijn het aankopen, de afschrijving en het onderhouden van de auto. Door deze kosten te delen is een auto voor meer mensen bereikbaar.

Samen een auto kopen

Een auto kopen is de grootste kostenpost. Voor een nieuwe kleinere auto moet u al gauw denken aan een bedrag van rond de € 8.000,-. Een middenklasse auto zal eerder een bedrag van ruim €20.000,- vergen. Het probleem bij het samen kopen van een auto is dat er maar één persoon kan zijn die de auto op naam krijgt. Deze persoon zal ook aangeslagen worden voor wegenbelasting en zal de auto ook moeten verzekeren. Dit hoeft opzich geen probleem te zijn, maar bij meningsverschillen zal diegene die de auto niet op naam heeft meestal aan het kortste eind trekken. De partijen doen er verstandig aan door alles goed op papier te zetten, om te voorkomen dat de partijen later verklaren dat er andere afspraken zijn gemaakt. De kosten kunnen eenvoudig verdeeld worden en ook de planning wie wanneer de auto tot zijn beschikking heeft.

Verzekeren van de auto

Bij het verzekeren van de auto moet de eigenaar die de auto niet op naam heeft wel aangemerkt worden als regelmatige bestuurder van de auto. Indien één van de beide personen een schade aanricht draait ook de andere eigenaar voor de gevolgen op. Het is in ieder geval aan te raden om de auto WA – Casco te verzekeren (ook wel all risks genoemd). Dit om te voorkomen dat de auto door schuld van een eigenaar zwaar beschadigd raakt. In dat geval zou het kunnen gebeuren dat de auto geen waarde meer heeft door toedoen van één van beide.

Onderling een contract opstellen

U kunt al veel problemen voorkomen door onderling de afspraken op papier te zetten. De partijen weten dan over en weer waar ze zich aan moeten houden. Het is wel belangrijk om een dergelijk contract ook bij te houden. Bij gewijzigde omstandigheden moet ook gelijk het contract erbij gepakt worden. Anders zou het kunnen gebeuren dat één van beide het contract niet meer respecteert omdat deze niet meer klopt.

Auto huren

Iemand die incidenteel een auto nodig heeft, kan ook overwegen om telkens een auto te huren. De kosten zijn vaak goed te overzien, vooral als u het goedkopere segment auto’s huurt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Samen een auto kopen en delen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 19-04-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!