InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > APK keuring, wanneer, waarom en waar?

APK keuring, wanneer, waarom en waar?

APK keuring, wanneer, waarom en waar? In Nederland kunt u uw auto APK laten keuren bij garages en keuringsstations die de RDW erkenning hebben. De RDW controleert de erkende bedrijven regelmatig. Bij en APK keuring wordt er gelet op veiligheid, milieu en administratieve zaken. Om uw auto APK te laten keuren, moet u papieren meenemen. Wat komt er bij een keuring van uw auto kijken? Hoe weet u of de auto terecht werd afgekeurd? Alle auto’s die op benzine rijden die na 1 januari 2005 op de weg zijn toegestaan, moeten vanaf 1 januari 2009 elke twee jaar een APK keuring ondergaan. Dit is ook van toepassing op lichte bedrijfswagens. Voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens die ouder zijn dan 8 jaar geldt er een jaarlijkse regeling. Dat wil zeggen dat deze voertuigen ieder jaar APK gekeurd moeten worden. Voor alle auto’s die op benzine rijden (en voor lichte bedrijfsauto’s) die voor 1 januari 2005 op de weg zijn toegestaan geld er nog steeds een jaarlijkse APK keuring. Ook Taxi’s, vrachtwagens, personenauto’s die op gas en/of diesel rijden en voor bussen geldt een jaarlijkse APK. Als u uw auto laat keuren bij een garage, en u heeft zelf geen verstand van autotechniek, kan het voorkomen dat een garage uw auto afkeurt om geld te verdienen aan de reparaties. Volgens de ANWB wordt er jaarlijks voor zeer veel geld reparaties uitgevoerd niet onterecht zijn. De ANWB keurt onafhankelijk. Als u lid bent van de ANWB is het aan te raden om uw auto daar te laten keuren. U kunt er ook terecht voor een second opinion. Dit jaar werd onze auto afgekeurd door onze garage. De reparaties zouden 1400,- moeten kosten, een enorm bedrag. We vonden het vreemd, vorig jaar moest er ook al voor 1000,- gerepareerd worden volgens de garage. Onze auto was een melkkoe geworden. We besloten de auto nu toch eens te laten herkeuren bij de ANWB. Een second opinion. Tot onze vreugde werd de auto in een keer goedgekeurd door de ANWB. De garage is ons als vaste klant bij, maar lid worden van de ANWB kan ik iedereen aanraden.

APK klassiekers

Uitzonderingen op de (keurings)regels zijn auto’s die ouder zijn dan 30 jaar, officieel klassiekers gemaakt. Deze bijzondere auto’s moeten ook APK gekeurd worden, maar slechts eenmaal in de 2 jaar. Auto’s die dateren van voor 1 januari 1960 is de APK verplichting komen te vervallen.

APK keuring, welke papieren moet u meebrengen?

  • kentekenbewijzen
  • APK keuringsbewijs van vorige keuring (indien aanwezig)

APK keuring, wat wordt er gekeurd?

Bij een APK keuring wordt het volgende gekeurd:
  • Veiligheid in verkeer
  • Is de registratie in orde (Voertuigidentificatienummer)
  • Kentekenbewijs
  • Gebruik van (welke) brandstof
  • Voldoet de auto aan huidige milieueisen (uitlaatgassen)
  • Schokdempers
  • Banden
  • Bandenspanning
  • Remmen
  • Wielen (ophanging)
  • Stuurinrichting
  • Carrosserie
  • Verlichting
  • Airbags (waarschuwingslamp indien aanwezig)
  • Verstelbare koplampen (waarschuwingslamp indien aanwezig)
  • Gordelspanners (waarschuwingslamp indien aanwezig)
  • Brandstoftanks
  • Xenonverlichting (indien aanwezig) + wiswasvoorziening
  • Gastank voor koken (alleen bij campers)
  • Kentekenplaten
  • Roetmeting (alleen voor auto’s met dieselmotoren + bouwjaar 1980 of later)
  • Viergasmeting (auto’s met benzinemotoren of LPG motor + bouwjaar 1993 of later)
  • Boordcomputers en abs-systemen (vanaf 2010)

AKP keuring, wat kost het?

Een APK keuring is meestal gratis als u tegelijkertijd een kleine of grote onderhoudsbeurt aan de auto laat uitvoeren. Dit kunt u het beste bij de garage informeren. Over het algemeen kost een APK keuring tussen de 40 en 80 euro (2011)

RDW, herkeuring

Als uw auto volgens u onterecht wordt afgekeurd of goedgekeurd, of als u de kosten die voortvloeien uit de APK keuring niet acceptabel vindt, laat de auto dan herkeuren door de RDW of ANWB. Dit is niet gratis. De RDW rekent ook kosten voor de herkeuring maar u krijgt een objectief (her)keuringsrapport. Dat keuringsrapport kunt u gebruiken om tegen de uitkomst van de ASPK keuring in beroep te gaan. Indien uw auto inderdaad onterecht is afgekeurd krijgt u de herkeuringskosten van de RDW terug.

Keuringsrapport

Het rapport mag tegenwoordig door garages op gewoon blanco papier worden afgedrukt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.cartuning-guide.com/

Reageer op het artikel "APK keuring, wanneer, waarom en waar?"

Reactie

Damen, 02-08-2015 15:30 #1
Als je 3000 kilometer per jaar rijd met een Daihatshu die nu 7 jaar oud is, kan je dan volstaan met alleen een APK keuring, want alle andere jaren heb ik een grote of kleine beurt laten doen. Met vriendelijke groet.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 01-12-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Kosten autorijden
Reacties: 1
Schrijf mee!